De bijbel een sprookjesboek?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
4l13N

De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door 4l13N » 19 jan 2020, 08:06

De beroemde atheïstische scheikundige Peter Atkins daagt de gelovige topwetenschapper en vakgenoot prof. James Tour uit. Die Bijbel, dat is toch een boerensamenraapsel van oude ongeloofwaardige verhalen? Die kun je als wetenschapper toch niet serieus nemen?


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door univers » 19 jan 2020, 08:34

Kan je het boek van Nostradamus ook als bijbel gebruiken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Fenna » 19 jan 2020, 09:52

"De bijbel een sprookjesboek?"
Ja.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 10:27

Hoe kan deze gelovige man beweren, als iets absoluuts, dat Israël zou ontstaan
op één dag....? Als er in 722 al het koninkrijk Israël is gesticht....?
Telt alleen 1948 omdat er toen in de VN voor de STAAT Israël werd gestemd?

De geschiedenis van Israël

Er zijn maar weinig bestemmingen in de wereld waar de geschiedenis tot duizenden jaren terug gaat in de tijd.
Natuurlijk bestaat de huidige staat Israël pas sinds 1948, toch heeft het gebied een lange en boeiende geschiedenis die ook mede verklaart waarom de situatie in dit gebied tegenwoordig is zoals ze is. Op deze pagina gaan we dieper in op de geschiedenis van Israël verdeeld in de periode van de oudheid, de middeleeuwen en de recentere geschiedenis vanaf het begin van de twintigste eeuw. Natuurlijk is de geschiedenis van Israël heel complex en onmogelijk om op deze pagina in zijn geheel te behandelen. Toch hopen we dat we de lezers een handvat beiden in de beeldvorming aangaande de geschiedenis van Israël.

Het oude Palastina
Het huidige Israël ligt in het oude Palestina dat deel uitmaakte van het grotere rijk Kanaän dat er al was omstreeks het jaar 2000 voor Christus.
Daarvoor waren er ook al nederzettingen in het gebied, zoals Jericho waar al in 8000 voor Christus de eerste nederzettingen waren. De oudste beschavingen komen uit dit gebied. De eerste handelsroutes dateren uit 7000 voor Christus. Met de kopertijd startte de ontwikkeling van metaalbewerking dat weer een nieuwe fase betekende in dit gebied. In het begin werd de koper vooral gebruikt voor juwelen en religieuze objecten, later in de bronstijd werd deze technische ontwikkeling breder toegepast. In 3200 voor Christus ontwikkelen de eerste beschavingen het geschrift. Dat het geschrift er is gekomen had vooral economische en bureaucratische redenen zodat er handelscontracten opgesteld konden worden.

De eerste echte steden werden waarschijnlijk rond 2700 voor Christus gesticht. Eeuwenlang was er een vredige situatie in Kanaän waar in 2500 voor Christus een eind aan kwam. Economische belangen lagen vooral ten grondslag. Zo wilden de Egyptenaren handelsroutes voor zichzelf veiligstellen. Steeds meer bevolkingsgroepen gingen deel uitmaken van Kanaän waardoor steeds meer culturele diversiteit het gebied binnenkwam. Met de komst van culturele- en handelsbelangen kwamen ook de eerste conflicten in het in het gebied. Ook in het gebied van Israël resulteerde dit in de vernietiging van de meeste steden in de periode tussen 1650 en 1550 voor Christus. De regio was een speelbal van de strijd tussen de grootmachten geworden. Vooral de invloed van de verschillende Egyptische dynastieën heeft altijd een grote stempel gedrukt op de omringende gebieden van Egypte. In het Noorden van Kanaän leefden de Feniciërs die door hun succes op het gebied van de zeevaart grofweg rond 1500 voor Christus steeds meer hun stempel drukten op de gebieden waar zij handel dreven. Zo ook het gebied Israël. Fenicië werd een belangrijkste handelsmacht zo na 1200 voor Christus. Het waren dan ook de Feniciërs die nieuwe steden stichtten.

Het oude Palestina
Een nieuwe belangrijke periode was de ijzertijd. Eerst werd ijzer vooral gebruikt voor wapens, maar later ook voor werktuigen waarmee de komst van ijzer voor nieuwe ontwikkelingen zorgde. Nieuwe partijen kwamen zich mengen tussen de Egyptenaren en de Feniciërs. Hiermee veranderde de machtssituatie. Kanaän was regelmatig het slachtoffer van oorlogen. Tussen 1200 en 1100 voor Christus werd Kanaän opgedeeld en kwam zuidelijk Kanaän in handen van de Israëlieten. Eeuwen van verschillende volkeren en oorlogen om macht volgden nog lang. Verschillende koninkrijken manifesteerden zich in het gebied. Dat we voor het eerst kunnen spreken van Israël is in 722 voor Christus wanneer het Koninkrijk Israël wordt gesticht. Terwijl Israël een steeds belangrijker wordende macht werd, werd ook de haat jegens de Israëliërs groter. De gehele koninklijke familie werd uiteindelijk uitgemoord. Verschillende koninkrijken hebben het vervolgens voor korte of langere tijd voor het zeggen gehad.

We slaan even een heel stuk over tot 66 na Christus wanneer de Romeinen inmiddels zich ook hebben gemanifesteerd in dit gebied. Het jaar 66 was het jaar dat de joodse oorlog uitbrak het verzet tegen de Romeinen werd uiteindelijk neergeslagen en in het jaar 73 viel de laatste joodse nederzetting Massada. Na de geboorte van Christus ontstond ook het Christendom in de regio. Inmiddels was er sprake van de Romeinse provincie Syria-Palestyna dat in 390 werd opgesplitst in drie delen. Palaestina Prima, Palaestina secunda en Palaestina Tertia. Vijf jaar later werd het Christendom de religie van het Romeinse rijk en verslechterde de situatie voor de Joden.

Middeleeuwen tot 1900
In de Middeleeuwen is er een nieuwe religie die zijn opmars doet.
Dat begint voor de regio, die later Israël en Palestina zal worden, in 638 wordt kennis gemaakt met de Islam met het binnenvallen van de tweede kalief Omar in al-Chattab. In Jeruzalem komt een einde aan het Byzantijnse bestuur en de Arabieren doen hun intreden door te regeren van 661 tot 750. Op de tempelberg wordt de Al-Aqsamoskee gebouwd op de plek waar eerst de Joodse Tempel stond. Verschillende Arabische kalifaten hebben vervolgens de touwtjes in handen tot de Kruisvaarders hun intrede doen. Jeruzalem wordt in 1099 ingenomen waarmee het Latijnse Koninkrijk van Jeruzalem een feit werd. Vervolgens is het in 1187 sultan Saladin die Jeruzalem op zijn beurt weer verovert. In 1260 nemen de Mongolen het Noorden van Palestina in. Al snel worden zij echter verdreven door het leger van de Mammelukken die inmiddels een staatsgreep hadden gepleegd door de Ajjoebische sultan te vermoorden. In 1291 wordt ook het laatste kruisvaarders bolwerk door de mammelukse sultan Khalil veroverd. Palestina maakte vanaf dan deel uit van een groot rijk dat werd aangestuurd vanuit Caïro. Deze periode liep tot 1516 wanneer het Ottomaanse rijk Palestina verovert en deze bestuurt vanuit Constantinopel. In 1799 komen de troepen van Napoleon kortstondig in dit gebied kijken en tussen 1832 en 1840 is de Egyptische Pasja Mohammed Ali die de macht naar zich toe heeft getrokken waarna vanaf 1840 de Ottomanen het hier weer voor het zeggen kregen.

Inmiddels is ook de opkomst van het zionisme een feit zo richting het eind van de negentiende eeuw. Dit resulteert vanaf 1878 in de eerste Zionistische nederzettingen. In 1880 ontstaat er in Jeruzalem een Joodse meerderheid. Zo aan het einde van de negentiende eeuw komt de eerste grote joodse migratiegolf tot stand. Dit waren joden die op de vlucht waren voor de vele pogroms in Europa. Het is ook in deze periode dat er voor het eerst wordt gepleit voor een Joodse staat in deze regio. Met het toenemende zionisme wordt in 1897 in het Zwitserse Bazel het eerste zionistische congres gehouden met als doel om een thuis voor de joden te creëren in Palestina.

Vanaf de twintigste eeuw
Met het toenemende Zionisme in Europa aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog komt er een tweede nog grotere migratiegolf van joden uit Europa op gang.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog geeft Groot Brittannië de Balfour-verklaring uit. Hierin spreken zij hun steun uit voor de totstandkoming voor de vestiging van een zogezegd ‘Joods Nationaal Thuis’ in Palestina. Het zijn de Britten die uiteindelijk het Ottomaanse rijk verdrijven uit de regio. Op 3 januari 1919 werd de Faisal-Weizmann-overeenkomst getekend. Dit was een overeenkomst dat deel uitmaakte van de vredesconferentie in Parijs en deze werd gesloten tussen Faisal I die korte tijd koning was van het Arabische Koninkrijk Syrië en Chaim Weizmann, de latere eerste president van Israël.

De Britten krijgen in 1920 het mandaat over het Mandaatgebied Palestina.
In dit mandaat wordt onder andere een vestiging voor een ‘Joods nationaal tehuis’ In Palestina te bewerkstelligen overeengekomen.

1948: geboorte van de staat Israël

In Europa komen de joden steeds meer in het nauw. Onder leiding van Hitler Duitsland wordt een poging gedaan om alle Joden in het derde rijk uit te roeien. De Holocaust had dramatische gevolgen voor de Joodse gemeenschap. Tijdens de algemene vergadering op 29 november 1947 wordt er door de Verenigde Naties resolutie 181 aangenomen. Hierin wordt aanbevolen om Palestina op de te delen in een Joodse en Arabische staat. Er wordt afgesproken om Palestina op de delen in 56,4 procent Joods gebied en 42,6 procent Palestijns gebied. De Joden waren akkoord met dit verdelingsplan, maar de Arabieren zagen het als een groot onrecht. Het gevolg was dat er een nieuwe burgeroorlog uitbrak in Palestina. In 1948 werd er van 2 april tot 14 mei de Arabisch-Israëlische oorlog gevoerd. Joodse strijdkrachten wisten via deze oorlog het aan de Joodse staat toegewezen gebied veilig te stellen. Op 14 mei 1948 resulteert dit in de Staat Israël. De oorlog tussen de joden en de Arabieren escaleert verder. Grote groepen Arabieren vluchten uit het Israëlisch gebied. De oorlog zou nog standhouden tot 1949. Na deze oorlog heeft het Joodse deel 77 procent van het grondgebied van Palestina in handen. Israël begin met een grote migratiecampagne waarmee circa 800.000 joden vluchten of vertrekken uit Arabische landen. Hiervan strijken er zo’n 600.000 neer in de nieuwe staat Israël. Op 11 mei 1949 treed Israël toe als lid van de Verenigde Naties. In eerste instantie zijn er een groot aantal niet moslim landen die de staat Israël erkennen tussen 1948 en 1950. In 1949 erkent Turkije als eén van de eerste moslimlanden ook de staat Israël. Sinds 1950 is de Knesset geïnstalleerd. Dit is het Israëlische parlement. Een van de eerste wetten die wordt gemaakt is dat alle Joden waar ook ter wereld het recht hebben om zich te vestigen in Israël. Er worden verdere wetten aangenomen om de staat Israël steviger in het zadel te krijgen.

In 1956 begint de Suez-crisis. Er ontstaat een oorlog als gevolg van het Egyptisch nationalisme waarbij Israël, Groot Brittannië en Frankrijk enerzijds en Egypte anderzijds tegen elkaar strijden om de Sinaï. Nadat Israël de Sinaï verovert is de scheepvaart naar Eilat gegarandeerd. In 1957 wordt er een VN troepenmacht gestationeerd in de Gazastrook en trekt Israël zich terug uit de Sinaï en de Gazastrook. In 1964 wordt de PLO opgericht met als doel de vernietiging van de staat Israël. Mede door de koude oorlog ontstaat er een steeds groter wordend blok dat zich tegen Israël keert.

Uiteindelijk resulteert de toekomende isolatie van de staat Israël dat de Egyptische president Nasser voldoende steun krijgt binnen de Arabische wereld om de het Suezkanaal en de Golf van Akaba te blokkeren voor Israëlische scheepvaart. Israël beschouwt deze blokkade als een daad van oorlog. Ook worden de VN vredestroepen gedwongen om het gebied rond het Suezkanaal te verlaten. Ook is er een troepenopbouw van bij verschillende Arabische landen waar te nemen. Het doel is om Israël binnen te vallen.

Er wordt gevreesd voor een nieuwe Arabische invasie en om dit voor te zijn begint Israël zelf met een offensief op 5 juni 1967. De gehele Egyptische luchtmacht wordt vernietigd en ook die van Syrië en Jordanië worden grotendeels uitgeschakeld. Vele tanks worden buitgemaakt en de bemanning gevangen genomen. Na zes dagen werden de vijandigheden gestaakt en was de Zesdaagse Oorlog voorbij. Tijdens de oorlog werden grote delen van de Golanhoogten en de Westelijke Jordaanoever veroverd door Israël. Van eens stabiele situatie was totaal geen sprake. De situatie polariseert verder en resulteert in de Jom Kipoer oorlog in 1973. Israël bouwt Nederzettingen in bezette gebieden. Er zijn zo nu en dan militaire schermutselingen aan de grenzen van Israël en op Jom Kipoer, de grote verzoendag openen Egypte en Syrië een verrassingsaanval op Israël. Het doel was om bezette gebieden te heroveren op Israël, maar Israël houdt stand waarna op 25 oktober 1973 een staakt-het-vuren van kracht was.

Hierna volgt een korte periode van relatieve stabiliteit dat onder andere resulteert in de vrede met Egypte in 1979. Egypte wordt om de vrede uit de Arabische Liga gezet. Van 1980 tot de periode van de Golfoorlog nemen de onrusten weer toen. Jeruzalem werd de ondeelbare eeuwige hoofdstad van het land Israël en de Golanhoogvlakte werd geannexeerd. Als reactie op terreuraanvallen van de PLO vanuit Libanon valt Israël het land binnen en verdrijft men de PLO uit Beiroet. Na twee dagen trekt Israël zich terug. Tijdens de Golfoorlog worden er vanuit Irak ballistische Scud raketten afgevuurd op Israël. Met Patriot afweer uit de VS en Nederland worden de Scud raketten uit de lucht gehaald. In 1987 breekt ook de intifada uit, de Palestijnse opstand tegen Israël.

In 1995 gaan de Oslo akkoorden van kracht worden en wordt er vrede gesloten met de PLO. Yitzhak Rabin en Yasser Arafat krijgen in 1994 de Nobelprijs van de vrede. Een jaar later wordt Rabin vermoord door een extremistische jood tijdens een vredesmanifestatie in tel Aviv. Na 1996 vindt er weer een verharding plaats tussen beide partijen en van 2000 tot 2005 is er de tweede intifada. In deze periode begint men ook met de bouw van een muur langs de westoever en de Gaza. Het blijft onrustig; zo heeft Israël veel hinder van Hamas dat de Palestijnse verkiezingen wint en 2006 begint de Libanese oorlog omdat Hezbollah rakketten afschiet op Israël. In de Amerikaanse stad Annapolis werd een conferentie gehouden in 2007 tussen Israël en de Palestijnse autoriteit en president Bush pleitte in 2008 voor een onafhankelijke Palestijnse staat.

https://www.israelvoorbeginners.nl/de-g ... an-israel/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door univers » 19 jan 2020, 10:30

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

4l13N

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door 4l13N » 19 jan 2020, 10:33

Fenna schreef:
19 jan 2020, 09:52
"De bijbel een sprookjesboek?"
Ja.
Waarom geloof jij dat Fenna?

De bijbel is vertaald uit de dode zee rollen.

Gast1

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Gast1 » 19 jan 2020, 10:35

4l13N schreef:
19 jan 2020, 08:06
De beroemde atheïstische scheikundige Peter Atkins daagt de gelovige topwetenschapper en vakgenoot prof. James Tour uit.
Beiden 'praten er maar een beetje op los'.
Ik zie twee onvolwassen kinderen, waarvan die Peter Atkins ernstig geïrriteerd schijnt zijn.
Zijn lichaamstaal lijkt dat te vertellen, James Tour is hier wat mij betreft een stuk fatsoenlijker en kalmer, maar toch ...

Voor de een is het een sprookjesboek, voor de ander niet.
De Bijbel lijkt heel sterk overeen te komen met het oudere Gilgamesj-epos en het nog oudere Atrahasis-epos, hetwelk ik al vaker geschreven heb.
Ik kan me niet direct verbeelden dat al dit 'sprookjesverhalen' zijn, maar wel dat ze gestaafd zijn op werkelijke gebeurtenissen.
En die gebeurtenissen zijn ... geïnterpreteerd ... en mogelijk verkracht.

De media van tegenwoordig werkt niet anders.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 19 jan 2020, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

4l13N

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door 4l13N » 19 jan 2020, 10:36

Lang stuk Taigitu. Dat ga ik nu niet helemaal lezen.

Bedoel je daarmee dat het bijbels verslag waar is?
Laatst gewijzigd door 4l13N op 19 jan 2020, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Gast1 » 19 jan 2020, 10:38

4l13N schreef:
19 jan 2020, 10:36
Lang stuk Taigitu. Dat ga ik nu niet helemaal lezen.
Ik heb dat stuk ook nog niet gelezen en zag het pas na het plaatsen van mijn reactie.
Ik ga het nog lezen, maar eerst lekker wandelen in de natuur.

Fijne dag.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 10:39

4l13N schreef:
19 jan 2020, 10:36
Lang stuk Taigitu. Dat ga ik nu niet helemaal lezen.
Daar ben je helemaal vrij in. Niets moet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Gast1 » 19 jan 2020, 10:39

Zo is dat.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door univers » 19 jan 2020, 10:50

Niets moet.
Wel waar, je belasting betalen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 10:50

BIJBELWETENSCHAP | Hoe oud is de Bijbel?

Over de vraag wanneer de oudste bijbelteksten zijn ontstaan lopen de antwoorden sterk uiteen.
Zijn ze pas geschreven na de Babylonische ballingschap of al veel eerder? Matthijs de Jong dook in deze kwestie.

Nieuw licht op een oude vraag

Wanneer zijn de boeken van het Oude Testament geschreven? De antwoorden lopen sterk uiteen. Dat is niet vreemd, want directe bewijzen zijn er niet.
Sommige onderzoekers denken dat het schrijfwerk al vroeg begon: in de tijd van de Rechters (12e-11e eeuw voor Christus) of iets later, tijdens de regering van Salomo. Anderen noemen de late koningentijd (8e-7e eeuw voor Christus), toen Assyrië de landen Israël en Juda in zijn greep nam. Maar er is ook een grote en groeiende groep onderzoekers die wijst naar een veel latere periode: de tijd ná de Babylonische ballingschap. Het Oude Testament is dan ontstaan in de Perzische en Griekse tijd (5e-2e eeuw voor Christus).

Deze dagen is er een onderzoek in het nieuws dat hier een nieuw licht op wil werpen.
Een team van Israëlische wetenschappers zou hebben aangetoond dat de 7e eeuw voor Christus de beslissende periode is geweest voor het ontstaan van het Oude Testament. Hoe maken ze dat aannemelijk? Wat houdt hun onderzoek in? En wat hebben ze nu eigenlijk aangetoond? Daar ga ik in dit artikel op in.

Onderzoek naar potscherven

Het gaat om een nieuwe onderzoeksmethode die is toegepast op materiaal dat al bekend was. Het betreft 16 beschreven potscherven (ostraca) uit de Judese plaats Arad uit ongeveer 600 voor Christus. In Arad was een militaire basis en op de potscherven staan vooral militaire instructies. Het gaat bijvoorbeeld over het uitdelen van rantsoenen aan soldaten. Uit enkele briefjes blijkt dat de situatie dreigend is. Die dreiging komt van de Babyloniërs. Met de mensen die we op de potscherven tegenkomen is het waarschijnlijk slecht afgelopen. In 597 voor Christus. kwam Nebukadnessar met zijn leger. De basis in Arad werd vernietigd en heel Juda werd ingenomen (Voor een Nederlandse vertaling van de potscherven: Klaas Smelik, Neem een boekrol en schrijf. Tekstvondsten uit het Oude Israël.

De scherven uit Arad zijn op zichzelf al fascinerend. Dit nieuwe onderzoek voegt er een nieuwe dimensie aan toe. Met behulp van een technische analyse is berekend hoeveel ‘handen’ er achter die 16 teksten schuilgaan. De uitkomst is dat er achter deze teksten minstens 6 verschillende schrijvers zitten.

Van de scherven naar schrijfcultuur

Wat zegt dat? Nou, menen de onderzoekers: zo veel verschillende schrijvers op dit aantal teksten, dat wijst op een relatief hoge mate van geletterdheid. Als we dit onderzoek uitvergroten naar heel Juda in die tijd, mag je van een bloeiperiode van geletterdheid spreken. Het wijst op een literaire infrastructuur (onderwijs, koninklijke en militaire bureaucratie, etc.) van een niveau dat we tot dan toe in Juda nooit zagen, en dat ook daarna eeuwenlang niet meer werd gehaald. De verwoesting door de Babyloniërs maakte er een einde aan. Pas in de 2e eeuw voor Christus kwam Juda weer op dit niveau terug.

Vervolgens komt de stap naar het Oude Testament. Dat is een indrukwekkend literair bouwwerk. Wanneer kunnen we ons zo’n grote literaire productie voorstellen? Alleen als er een aanzienlijke mate van geletterdheid is (voldoende schrijvers), een literaire infrastructuur en een schrijversklasse in dienst van het hof of de tempel. En dan kom je, aldus dit nieuwe onderzoek, uit in de 7e eeuw voor Christus.

Het is natuurlijk een enorme stap van 16 potscherven naar de claim dat het Oude Testament in de 7e eeuw voor Christus is geschreven. Toch is het minder vreemd dan het lijkt als je de context van het bijbelonderzoek kent.

Voor of na de ballingschap, that’s the question


Er speelt al decennia lang een discussie tussen bijbelwetenschappers over de herkomst van het Oude Testament. Waar ligt het zwaartepunt voor het ontstaan van deze boeken? In de afgelopen jaren wordt het zwaartepunt meer en meer gelegd in de late periode, na de ballingschap: de Perzische en Griekse tijd (5e tot 2e eeuw voor Christus). Dát was, meent men, de bepalende tijd voor het ontstaan van de boeken van het Oude Testament. Vaak gaat men er wel vanuit dat veel boeken oudere voorlopers hadden daterend uit de tijd voor de ballingschap. Maar een bepaalde groep onderzoekers is radicaler: het begint allemaal pas in de Perzische tijd en over de eeuwen daarvoor valt geen zinnig woord te zeggen.

Dit nieuwe onderzoek haalt die laatste positie onderuit en biedt een tegenwicht tegen de neiging om vooral naar de late periode te kijken. Het legt – terecht – de vinger bij de zere plek: hoe kan het dat een zo grote literaire productie heeft plaatsgevonden in een periode waarin er maar weinig aanwijzingen zijn voor een bloeiende literaire infrastructuur? Moeten we de periode die die aanwijzingen wél biedt – de 7e eeuw voor Christus – niet veel serieuzer nemen als een mogelijke tijd van literaire productie? Dat lijkt me een goed uitgangspunt.

Bloeitijd in de zevende eeuw


Hoe was de situatie in de 7e eeuw voor Christus? Juda was ingelijfd in het Assyrische rijk. Na de opstand van Hizkia en de veldtocht van koning Sanherib (701 v.Christus), brak een lange periode van relatieve stabiliteit en toenemende welvaart aan. Tijdens de regering van Manasse, Amon en Josia was er vrede. In de schaduw van de Assyrische overheersing was er economische voorspoed en groei. Jeruzalem groeide uit tot een grote en machtige stad. Juda werd machtiger, ook omdat het noordelijke koninkrijk Israël niet meer bestond. De komst van vluchtelingen uit het buurland Israël gaf nieuwe impulsen, waarschijnlijk ook op literair vlak.

Deze situatie biedt een goede achtergrond voor literaire productie. Natuurlijk zullen er ook al eerder verhalen zijn opgeschreven en wetten zijn vastgelegd. Maar de 7e eeuw voor Christus zou goed de tijd kunnen zijn waarin voor het eerst de grote literaire ontwerpen zijn gemaakt. Denk aan een doorlopend verhaal over de oergeschiedenis en over de stamvaders van het volk (Genesis), een groot verhaal over de bevrijding uit Egypte en de komst naar het beloofde land (Exodus tot Jozua), een groot verhaal over de eerste koningen en de twee rijken, Israël en Juda.

Dit is overigens geen nieuw idee. Veel onderzoekers gingen hier al van uit. En verschillende wetenschappers die bij dit nieuwe onderzoek betrokken zijn, hebben dit ook al eerder betoogd (zoals Israel Finkelstein in zijn boek The Bible unearthed – Archaeology’s new Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts, in het Nederlands verschenen onder de misleidende titel: De bijbel als mythe. Opgravingen vertellen een ander verhaal. Dit nieuwe onderzoek geeft aan deze positie nog meer waarschijnlijkheid.)

Maar daarmee is de zaak niet rond. Want hoe belangrijk die 7e eeuw voor Christus ook was, het heeft zeker niet de eindversie opgeleverd van de boeken van het Oude Testament. We moeten ook verder kijken, naar de tijd van de ballingschap en daarna. Het is geen kwestie van of of, maar van en en.

Nieuwe versies van het oudere ontwerp


De ballingschap, de verwoesting van Jeruzalem en de ontmanteling van Juda hebben een groot stempel gedrukt op de manier waarop de Judeeërs naar hun eigen geschiedenis keken. Wie zijn we, hoe zien we onszelf, ons verleden en onze toekomst? Wie of wat is Israël nog? De meeste boeken van het Oude Testament vertonen sporen van deze diepe crisis in Juda’s geschiedenis. Dus ja, voor veel boeken van het Oude Testament geldt dat de versie waarin wij ze kennen dateert van na de ballingschap. Dat betwist bijna geen onderzoeker. Vrijwel niemand dateert de tweede helft van het boek Jesaja of het boek Ezechiël of het boek Job vóór de ballingschap. Om nog maar te zwijgen van 1-2 Kronieken, Ezra en Nehemia. En ook in de koningenverhalen wordt een verklaring geboden voor de ondergang van de monarchie en wordt de geschiedenis in het licht van de ballingschap geplaatst. Het Oude Testament blijft dus in zekere zin een product van de tijd na de ballingschap. Maar wel met een zeer belangrijke nuancering: de basis voor veel van de grote literaire ontwerpen in deze boeken is een stuk ouder en stamt waarschijnlijk al uit de 7e eeuw voor Christus.

Wat is de relevantie hiervan? Het gaat ten diepste om de vraag naar de relatie tussen het bijbelse Israël – het Israël dat we tegenkomen in de teksten – en het historische Israël en Juda. Dat die relatie één op één is, is in het licht van het bijbelonderzoek moeilijk vol te houden. Sommige geleerden gaan echter uit van het andere extreem. Ze menen dat de kloof tussen het bijbelse Israël en de geschiedenis onoverbrugbaar is: de oudtestamentische boeken bieden een beeld van Israël dat volledig onhistorisch is.

Dit nieuwe onderzoek laat zien dat de tussenpositie de sterkste papieren heeft. Er ís een relatie tussen het Israël van de Bijbel en het historische Israël en Juda van voor de ballingschap, maar die relatie is complex. Makkelijke antwoorden zijn er niet. Het is een zoektocht waarin we op z’n best bruikbare indirecte aanwijzingen vinden. Het hier besproken onderzoek is daarvan een mooi voorbeeld.

https://www.bijbelgenootschap.nl/hoe-oud-is-de-bijbel/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door univers » 19 jan 2020, 10:54

Neem 10 mensen van elkaar.
Vertel de eerste een verhaal.
Die geeft het door aan de volgende, en zo verder.
De laatste verteld het weer tegen jou, gegarandeerd dat je een ander verhaal te horen krijgt.
Totaal uit zijn verband getrokken.
Precies het zelfde als met de bijbel, van horen zeggen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Gast1 » 19 jan 2020, 10:54

Mijn visie schreef ik al ...

Matthijs de Jong dus ook en zo zijn er nog meer ...
Veel leestof ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 11:01

univers schreef:
19 jan 2020, 10:54
Neem 10 mensen van elkaar.
Vertel de eerste een verhaal.
Die geeft het door aan de volgende, en zo verder.
De laatste verteld het weer tegen jou, gegarandeerd dat je een ander verhaal te horen krijgt.
Totaal uit zijn verband getrokken.
Precies het zelfde als met de bijbel, van horen zeggen.
Er zijn verhalen in de zijn bijbel die honderden jaren later pas zijn opgeschreven n.a.v. doorgegeven verhalen.
Als je dan even een ander topic er naast legt...... viewtopic.php?f=60&t=20022
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 11:22

Hoe splitste Mozes de Rode Zee?

21 september 2010

Nou: niet. Wetenschappers hebben één van de beroemdste wonderen uit het Oude Testament gereconstrueerd. Ze concluderen dat het wetenschappelijk gezien zeker mogelijk is, maar niet in de Rode Zee, zoals de bijbelvertaling suggereert. Met een beetje hulp van de computer en de Bijbel achterhaalden ze de echte locatie en hoe Mozes het ‘deed’.

In Exodus 14 vers 21 en 22 staat: “Toen Mozes zijn hand uitstrekte over de zee, zo deed de HEERE de zee weggaan, door een sterken oostenwind, dien gansen nacht, en maakte de zee droog, en de wateren werden gekliefd. En de kinderen Israëls zijn ingegaan in het midden van de zee, op het droge; en de wateren waren hun een muur, aan hun rechter hand en aan hun linkerhand.” Het is één van de beroemdste verhalen uit het Oude Testament en spreekt tot de verbeelding, want: hoe kan dat?

Oosten
Wetenschappers besloten het uit te zoeken en maakten een computermodel om het wonder ‘te kraken’. Uit eerdere onderzoeken was al gebleken dat een sterke wind vanuit het noordwesten in staat was om het water te doen wijken. Hierdoor zou een lang rif ontstaan waarover Mozes samen met de Israëlieten kon ontsnappen. Het probleem is echter: daar is zoveel wind voor nodig dat een mens temidden van die natuurkracht geen stand houdt. “Bovendien beschrijft het boek Exodus een aantal mooie meteorologische details,” voegt onderzoeker Carl Drews toe. Eén van die details is dat de wind uit het oosten kwam.

Niet in de Rode Zee

Drews nam die oostenwind als uitgangspunt en reconstrueerde de gebeurtenis op de computer. Hij ontdekte dat het zeker gebeurd kan zijn, maar dan niet op de plaats die door mensen al jarenlang als locatie van het wonder wordt aangewezen. Een oostenwind moet het water opzij kunnen duwen. Dat betekent dat deze wind het water over de volle lengte moet ‘besturen’. Dat kan niet in de Rode Zee, want deze loopt van noord naar zuid.

Landbrug

Drews ontdekte echter een meertje aan het eind van de Nijl, dichtbij het huidige Port Said. Dit meer ligt helemaal goed en lijkt op basis van oude kaarten overeen te komen met het verhaal van Exodus. Sterker nog: de computermodellen geven aan dat het ‘wonder’ hier wetenschappelijk gezien heel goed mogelijk was. Een wind met een snelheid van zo’n 100 kilometer per uur was voldoende om het water naar het westen weg te duwen. Hierdoor ontstond in het midden een landbrug die zeker enige uren droog kon staan.

Yam suf
Dat klinkt als een prachtige verklaring, maar voelt als valsspelen. In de Bijbel staat immers duidelijk dat het om de Rode Zee en niet om de Nijldelta gaat. Toch? “Er is wat onduidelijkheid over het water dat ze overstaken,” weet Drews. “In het Hebreeuws staat er ‘yam suf’. Dat betekent letterlijk ‘Zee van Riet’.” En die omschrijving lijkt goed bij het door Drews aangewezen gebied te passen. Het meer was namelijk gevuld met papyrusriet. “Veel bijbelvertalingen vertalen ‘yam suf’ als Rode Zee,” weet Drews. En zo burgerde de Rode Zee wellicht onterecht als locatie van dit wonder in.

Andere onderzoekers zijn voorzichtiger dan Drews. Zij menen dat andere locaties ook in aanmerking komen voor zo’n wonder. Ze moedigen de poging om het wonder te verklaren echter van harte aan.

https://www.scientias.nl/hoe-spleet-mozes-de-rode-zee/



Ik heb lang geleden al gelezen dat er in de bijbel meerdere verhalen zijn die gelinkt kunnen
worden aan natuurlijke gebeurtenissen. Zoals zonsverduistering, astrologische fenomenen, enz.
Ook wel logisch want dit soort heftige gebeurtenissen was vaak onverklaarbaar en gaf angst.
Door er een God aan te linken, die de veroorzaker zou zijn en de reden waarom die God dat deed,
kon gebruikt worden voor het genereren van macht. Er werden regels aangeknoopt, menselijke regels.
Dus men was 'gewaarschuwd'....




Afbeelding
Beeldbericht: de tsunami van kerst 2004

In Zuidoost-Azië wordt zaterdag de tsunami van 2004 herdacht.
De vloedgolven die volgden op een zware aardbeving in de Indische Oceaan kostten in dat jaar aan ongeveer 230.000 mensen het leven.

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... -2004.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Fenna » 19 jan 2020, 11:49

4l13N schreef:
19 jan 2020, 10:33
Waarom geloof jij dat Fenna?
De bijbel is vertaald uit de dode zee rollen.
De bijbel is door velen herschreven en allen hebben hun eigen interpretatie aan bijbelse teksten gegeven zoals zij dachten dat het moest zijn..
De kerk heeft de bijbel gebruikt om het volk te manipuleren en vooral gebruikt om ze bang te maken, vandaar dat ik het vergelijk met een sprookjesboek.

Wat in de teksten van de dode zeerollen is geschreven, waar ik vertalingen van heb gelezen, zouden ze niet eens in de bijbel willen plaatsten.
De bijbel zoals wij die kennen wil geen negatief woord over Jezus horen, maar in de dode zeerollen vertellen ze een minder fraai verhaal over hem hoe het in die tijd tussen Jezus, zijn discipelen en volgelingen ging, dat hij niet zo'n vredelievend persoon was en zich als een dictator gedroeg als ze niet dat deden wat hij wilde.
En dat het Christendom zoals wij het kennen de leer van Paulus is en niet die van Jezus.
Beide heren zouden volgens de dode zeerollen vaak met elkaar in de clinch hebben gelegen over hoe men moest leven en geloven en als Paulus weer te dwars was volgens Jezus, werd hij door Jezus naar overzeese gebieden gezonden waaronder Europa om tot bezinning te komen en het woord te verkondigen, maar Paulus had zij eigen ideeën over het christelijke geloof en droeg niet uit wat Jezus wilde maar zijn eigen interpretatie van hoe het beleefd moest worden.

De rol van de katholieke kerk is ook discutabel.
Zij weigeren de laatste rollen die in hun bezit zijn,vrij te geven om ze te kunnen vertalen.
Als je niets te verbergen hebt als kerk en de waarheid verteld, waarom zou je dit dan tegenwerken?
Dat doe je alleen als je iets te verbergen hebt.

Het kost mij teveel tijd om dit allemaal hier uit te leggen omdat het daar een te een omvangrijk verhaal voor is.
Ik zou je willen aan raden vertalingen van de dode zeerollen te gaan lezen om het te begrijpen.
Hier een paar titels welke ik heb gelezen.

https://www.bol.com/nl/p/de-dode-zeerol ... gKzkvD_BwE

https://www.bol.com/nl/p/de-dode-zeerol ... gKBbfD_BwE

https://www.bol.com/nl/p/een-kort-overz ... gI_cPD_BwE
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 12:35

Een stukje uit:
De geschiedenis van de bijbel.......

............
Beginnend in ongeveer 40 na Christus tot ongeveer 90 na Christus, schreven de ooggetuigen van het leven van Jezus de Evangelieboeken,
de brieven en boeken die het Nieuwe Testament van de Bijbel zouden vormen, waaronder Matteüs, Marcus, Lucas, Johannes, Paulus, Jakobus,
Petrus en Judas. Deze auteurs citeerden 31 boeken uit het Oude Testament, en verspreidden hun materiaal op dusdanige manier
dat tegen 150 na Christus de vroege Christenen deze complete verzameling geschriften het “Nieuwe Verbond” noemden.

In de 3e eeuw na Christus werden de originele geschriften vertaald van het Grieks in het Latijn, Koptisch (Egypte) en Syrisch (Syrië),
en wijd verspreid door het Romeinse Rijk (en daarbuiten) als de “door God ingegeven geschriften”.[5]
In 397 na Christus werden de 27 boeken van het Nieuwe Testament formeel bevestigd en “gecanoniseerd” in de Synode van Carthago.[6]

https://www.allaboutthejourney.org/dutc ... bijbel.htm



Je kan dit toch moeilijk een absolute waarheid noemen wat in de loop jaren/eeuwen bij elkaar is geschreven door meerdere mensen,
ook al zouden ze voor 100% integer zijn. Iedereen die een boek leest met een levensverhaal van een ander, zal geraakt worden door
wat hem /haar in het leven is overkomen en waar nog emoties dominant aanwezig kunnen zijn. Daaruit volgt dat men een verhaal nooit exact
kan navertellen, het wordt beïnvloed door je eigen belevenissen die in jou levendig kunnen aanwezig zijn Alleen al daardoor ontstaat
er al een onbalans in wat de auteur als belangrijk wil doorgeven, en wat de lezer onbewust /emotioneel als belangrijk ervaart
Het verhaal kan nooit 1:1 door verteld worden. Dat zien we in het dagelijks leven ook gebeuren, zoals Univers ook al eerder hierboven beschrijft..

En zo is de bijbel ontstaan, vele verhalen die vermengt zijn met zovele raakvlakken/emoties van de mensen die er aan gewerkt hebben zovele eeuwen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door univers » 19 jan 2020, 13:17

De ene schrijver, dan de andere schrijver, hebben en rijke fantasie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie