De bijbel een sprookjesboek?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 20 jan 2020, 21:55

Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
Heu, taigitu ...

De 'hoofdvraag' in dezen is het topictitel : 'De bijbel een sprookjesboek?'
De officiele titel van deze, nog geen 2 minuten video, is:
Is de bijbel meer dan een sprookjesboek?
Dat geeft een andere toon aan de video, het gesprek, als 'De bijbel een sprookjesboek'.
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
En het lijkt erop dat dat tot nu toe onbekend is van wie die vraag komt, ik kan het nergens ontdekken.
In het begin van de video zie je de vraagsteller. De naam is niet bekend(?) maar zal voordat hij in beeld komt zeker zijn genoemd.
Maar dat zie/hoor je niet omdat er flink geknipt is en de originele video is terug gebracht tot 1.49 minuten.
Maar Andries Knevel is in beeld en er worden twee namen vermeld.
Als er staat: 'De beroemde atheïstische scheikundige Peter Atkins daagt de gelovige topwetenschapper en vakgenoot prof. James Tour uit.
Dan kan je met was logisch denken wel inschatten wie wie is? Wie de vraag stelt en wie de gelovige is.
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
De heren intelligentsia nemen het woord sprookjesboek nergens in hun mond, ze hebben het over volksvertellingen, volksverhalen ...
En dat hoeven niet perse sprookjes te zijn.
Onder volksvertellingen valt ook het sprookje. Of het woord sprookje helemaal niet is uitgesproken.....? Je ziet maar 1.49 minuten video......
Dus je kan het niet weten.
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
Bovendien heb ik deze zin nergens horen zeggen: Die Bijbel, dat is toch een boerensamenraapsel van oude ongeloofwaardige verhalen? Die kun je als wetenschapper toch niet serieus nemen?
De zin die jij nergens hebt horen zeggen... staat als tekst boven de video op het OT.
Namelijk:
'De beroemde atheïstische scheikundige Peter Atkins daagt de gelovige topwetenschapper en vakgenoot prof. James Tour uit. Die Bijbel, dat is toch een boerensamenraapsel van oude ongeloofwaardige verhalen? Die kun je als wetenschapper toch niet serieus nemen?"

Dat is waarschijnlijk een zin die van 4l13N is. Zoals de titel van dit topic niet klopt als de originele titel van de video.

Wat wel wordt gezegd:
Op 0.09 seconden wordt er in de video gezegd "verhalen die door boeren zijn verzameld".

Dit was dit allemaal met wat tijd en moeite te ontdekken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Gast1 » 21 jan 2020, 08:43

taigitu schreef:
20 jan 2020, 21:55
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
Heu, taigitu ...

De 'hoofdvraag' in dezen is het topictitel : 'De bijbel een sprookjesboek?'
De officiele titel van deze, nog geen 2 minuten video, is:
Is de bijbel meer dan een sprookjesboek?
Dat geeft een andere toon aan de video, het gesprek, als 'De bijbel een sprookjesboek?'.
Agree.
taigitu schreef:
20 jan 2020, 21:55
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
En het lijkt erop dat dat tot nu toe onbekend is van wie die vraag komt, ik kan het nergens ontdekken.
In het begin van de video zie je de vraagsteller. De naam is niet bekend(?) maar zal voordat hij in beeld komt zeker zijn genoemd.
Maar dat zie/hoor je niet omdat er flink geknipt is en de originele video is terug gebracht tot 1.49 minuten.
Agree, ik kan echter enkel 'iets vinden' van dat wat ik zie of hoor.
taigitu schreef:
20 jan 2020, 21:55
Maar Andries Knevel is in beeld en er worden twee namen vermeld.
Als er staat: 'De beroemde atheïstische scheikundige Peter Atkins daagt de gelovige topwetenschapper en vakgenoot prof. James Tour uit.
Dan kan je met was logisch denken wel inschatten wie wie is? Wie de vraag stelt en wie de gelovige is.
Ik ben erg voorzichtig ende terughoudend om iets in te schatten, maar ook hier is de video weer overduidelijk gekleurd ...
taigitu schreef:
20 jan 2020, 21:55
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
De heren intelligentsia nemen het woord sprookjesboek nergens in hun mond, ze hebben het over volksvertellingen, volksverhalen ...
En dat hoeven niet perse sprookjes te zijn.
Onder volksvertellingen valt ook het sprookje. Of het woord sprookje helemaal niet is uitgesproken.....? Je ziet maar 1.49 minuten video......
Dus je kan het niet weten.
... en dat is wat ik dus ook bedoel :wink:
taigitu schreef:
20 jan 2020, 21:55
Gast1 schreef:
20 jan 2020, 19:52
Bovendien heb ik deze zin nergens horen zeggen: Die Bijbel, dat is toch een boerensamenraapsel van oude ongeloofwaardige verhalen? Die kun je als wetenschapper toch niet serieus nemen?
De zin die jij nergens hebt horen zeggen... staat als tekst boven de video op het OT.
Namelijk:
'De beroemde atheïstische scheikundige Peter Atkins daagt de gelovige topwetenschapper en vakgenoot prof. James Tour uit. Die Bijbel, dat is toch een boerensamenraapsel van oude ongeloofwaardige verhalen? Die kun je als wetenschapper toch niet serieus nemen?"

Dat is waarschijnlijk een zin die van 4l13N is. Zoals de titel van dit topic niet klopt als de originele titel van de video.
... en ook dat kun je niet weten taigitu.
taigitu schreef:
20 jan 2020, 21:55
Wat wel wordt gezegd:
Op 0.09 seconden wordt er in de video gezegd "verhalen die door boeren zijn verzameld".

Dit was dit allemaal met wat tijd en moeite te ontdekken.
Dat geloof ik zeker, die moeite had ik ook al genomen.

Het zijn deze video's die 'gekleurd' zijn, waarin 'geknipt' is en waarbij de vertalingen incorrect zijn.
En dat zijn de meeste video's ... dus ... voor mij waardeloos, soms amusant en toch ook wel weer (soms) interessant.

Dank voor de moeite en jouw reactie taigitu.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door taigitu » 21 jan 2020, 09:32

Het is niet onbekend wie de personen zijn op die video.
Er zijn drie personen, waarvan er één Adries Knevel is. Die ken ik, hij is zeer bekend.
Dan blijven er twee over waarvan je ook kan stellen aan de hand van het gesprek
wie de atheïst en wie de gelovige is. Dus daar kan je ook hun naam aan plakken.

Wat ik aanneem is, dat aan het begin van de (serieuze EO) video deze drie mensen
zijn voorgesteld, dat is een gebruikelijke procedure. Dat heeft niets verder met
knippen te maken. En hoe bedoel je "dat de video ook hier weer duidelijk is gekleurd"?

Of het woord 'sprookje' tijdens dat gesprek is uitgesproken...... dat lijkt me wel.
Want als de officiële video de titel heeft waar dat woord al in voor komt.....
Er staat namelijk op de video zelf "Is de bijbel meer dan een sprookjesboek?"
Dan lijkt het me logisch dat dat woord ook een keer wordt uitgesproken tijdens dat geprek.

De zin die boven de video is geplaatst in de OT, waarvan ik schrijf dat die waarschijnlijk
door 4l13N, daar geef ik dus al aan dat ik dat zo inschat....... Een aanname van mij dus.
Het zijn deze video's die 'gekleurd' zijn, waarin 'geknipt' is en waarbij de vertalingen incorrect zijn.
En dat zijn de meeste video's ... dus ... voor mij waardeloos, soms amusant en toch ook wel weer (soms) interessant.
Dat stukje video is het enige (doorlopende) stukje video van zo'n 2 minuten wat wij kunnen zien.
In dat stukje is volgens mij niet geknipt. Dus hoe kan je dan vaststellen wat je hierboven beweert over kleuren en knippen in die video.
Ook op de vertaling heb ik niets aan te merken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De bijbel een sprookjesboek?

Bericht door Gast1 » 21 jan 2020, 10:35

En ziehier mijn nooit eindigende onduidelijkheden ...zoals ik dat benoemde in een andere post in een ander topic.
taigitu schreef:
21 jan 2020, 09:32
Het is niet onbekend wie de personen zijn op die video.
Er zijn drie personen, waarvan er één Adries Knevel is. Die ken ik, hij is zeer bekend.
Dan blijven er twee over waarvan je ook kan stellen aan de hand van het gesprek
wie de atheïst en wie de gelovige is. Dus daar kan je ook hun naam aan plakken.
Andries knevel 'ken' ik ook.
Dat 'kennen' is uiteraard altijd erg beperkt en uiteraard kun je zien en horen wie de gelovige en ongelovige is.

Knevel is overigens geboren in een christelijk-gereformeerd gezin. Tijdens zijn studieperiode werd overtuigd christen.
Een kleine 20 jaar geleden geloof ik, nam hij echter afstand van het scheppingsverhaal.
Dat was veel en veel later, dan dat ik er afstand van deed.
Ik heb veel programma's van hem bekeken, maar of ik hem daardoor ken is de vraag.
taigitu schreef:
21 jan 2020, 09:32
Wat ik aanneem is, dat aan het begin van de (serieuze EO) video deze drie mensen zijn voorgesteld, dat is een gebruikelijke procedure.
Dat heeft niets verder met knippen te maken. En hoe bedoel je "dat de video ook hier weer duidelijk is gekleurd"?
Je schrijft het taigitu en noemt "de (serieuze EO) video" ...
taigitu schreef:
21 jan 2020, 09:32
Of het woord 'sprookje' tijdens dat gesprek is uitgesproken...... dat lijkt me wel.
Want als de officiële video de titel heeft waar dat woord al in voor komt.....
Er staat namelijk op de video zelf "Is de bijbel meer dan een sprookjesboek?"
Dan lijkt het me logisch dat dat woord ook een keer wordt uitgesproken tijdens dat geprek.

De zin die boven de video is geplaatst in de OT, waarvan ik schrijf dat die waarschijnlijk
door 4l13N, daar geef ik dus al aan dat ik dat zo inschat....... Een aanname van mij dus.
Oké, ik ben daar wat voorzichtiger in en ga niet mee zo snel in die aannamesfeer zitten.
taigitu schreef:
21 jan 2020, 09:32
Het zijn deze video's die 'gekleurd' zijn, waarin 'geknipt' is en waarbij de vertalingen incorrect zijn.
En dat zijn de meeste video's ... dus ... voor mij waardeloos, soms amusant en toch ook wel weer (soms) interessant.
Dat stukje video is het enige (doorlopende) stukje video van zo'n 2 minuten wat wij kunnen zien.
In dat stukje is volgens mij niet geknipt. Dus hoe kan je dan vaststellen wat je hierboven beweert over kleuren en knippen in die video.
Ook op de vertaling heb ik niets aan te merken.
Dat van die 'kleuring' heb ik getracht uit te leggen en inderdaad, óf er in geknipt is weet ik niet.
Evenmin zoals jij niet weet of dat niet gebeurd is. Vakkundig knippen lijkt mij een vak te zijn, maar ook dat is een aanname.
Ziehier dat ik faal door te schrijven dat ik niet meer zo snel in die aannamesfeer ga zitten.

Wat ik weet, is dat wij mensen continu bedrogen worden door de media.
Dat was vroeger al, en dat is nog steeds ...

Voor de een is de Bijbel een sprookjesboek ... en voor de ander niet.
Maar ook dat schreef ik al taigitu.

Met de beste bedoelingen :peace:

Plaats reactie