Turkije weigert buitenlandse christenen - Graven van christenen in Turkije vernield

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Turkije weigert buitenlandse christenen - Graven van christenen in Turkije vernield

Bericht door taigitu » 15 apr 2020, 18:46


Turkije weigert buitenlandse christenen


10-03-2020

Turkije heeft afgelopen jaar 35 buitenlandse christenen de toegang tot het land geweigerd, enkel op basis van hun geloof.

Dat meldde de Turkse Unie van Protestantse Kerken in een rapport over godsdienstvrijheid in Turkije in 2019.
De christelijke organisatie International Christian Concern (ICC) berichtte er dinsdag over.

Lees meer via de link:
https://www.rd.nl/kerk-religie/turkije- ... -1.1638926

Afbeelding

Graven van christenen in Turkije vernield

Martin Janssen - 15-4-2020

Christenvervolging

In Turkije worden steeds vaker grafstenen van christenen vernield. Turkse kerken maken zich zorgen. „Er wordt haat tegen christenen gezaaid.”

De Turkse journalist Uzay Bulut schreef recentelijk over een nieuw fenomeen dat de christelijke gemeenschappen in zijn land diep raakt.
Het betreft de „ontheiliging” van graven en kerkhoven.

De Santa Mariakerk in Trabzon kwam in 2006 in het nieuws doordat de dienstdoende priester Andrea Santoro werd vermoord.
Een aantal weken geleden was het weer raak in de Turkse stad. Een groep mensen probeerde luidruchtig de begrafenis van een lokale christelijke vrouw
–volgens de media heette ze Zehra Colak– te verstoren. Ze werd uiteindelijk begraven op het christelijke kerkhof in Trabzon.
Op haar graf kwam een eenvoudig kruis te staan. Tot ontzetting van Colaks familie werd haar graf enkele dagen later vernield.
Het kruis was in brand gestoken.

https://www.rd.nl/kerk-religie/christen ... -1.1652900



Er zijn door het coronavirus Turkse mensen overleden die hier in Nederland begraven zijn tot het tijdstip
dat ze overgebracht kunnen worden naar Turkije en daar hun laatste rustplaats krijgen.
Ik vraag me af of hier ook overledenen geweigerd worden als zij dus, altijd of later in hun leven,
geen moslim maar christen zijn geweest.
Wat is daar gaande dat dit soort agressieve activiteiten naar Christelijke kerken en haar leden wordt gepleegd?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Turkije weigert buitenlandse christenen - Graven van christenen in Turkije vernield

Bericht door Gast1 » 15 apr 2020, 18:57

Bah, ik krijg steeds meer een soort van afkeer tegen religie.
Hier in ons dorpje worden de klokken nog steeds flink geluid ...

Ook dat begin ik vervelend te vinden ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Turkije weigert buitenlandse christenen - Graven van christenen in Turkije vernield

Bericht door Tammy » 16 apr 2020, 15:15

In het artikel geeft de Turkse journalist Seyfi Genc een aantal redenen op voor wat er gebeurd met christenen en hun kerken.
Sta ik helemaal niet van te kijken als je weet wie de leider van dat land is.
Dit nieuws haalt vaak de voorpagina niet terwijl het erg zat is.

Gast1 zegt dat hij steeds meer een hekel krijgt aan religie en dat snap ik helemaal.
Ikzelf moet niks van religie hebben maar iedereen moet geloven wat hij of zij zelf wilt.
Maar islamitische en christelijke religie samen naast elkaar schijnt in Turkije moeilijk te liggen als ik die Turkse journalist mag geloven.
En ook dat verbaasd mij totaal niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Turkije weigert buitenlandse christenen - Graven van christenen in Turkije vernield

Bericht door taigitu » 16 apr 2020, 15:59

Turkse christenen willen hun geschiedenis terug

10 december 2017

In het zuidoosten van Turkije woont een van de oudste christelijke gemeenschappen ter wereld.
Haar toekomst hangt aan een zijden draadje.


In stilte staart Aziz Demir (50) naar een kale kerkmuur. Daaraan hangt een foto van hoe het hier vroeger was: een versierd altaar, tapijten op de vloer, kussens op de houten banken. Alles is weg. De vijftien eeuwen oude kerk van het dorpje Kafro is nu een stenen geraamte. De versieringen van Demirs jeugd zijn vervangen met hakenkruizen en vulgaire leuzen. "Dat heeft het Turkse leger gedaan", vertelt de kale man verbeten, terwijl hij naar de bekladde muren wijst. "Ze hebben in de jaren negentig ons dorp verwoest."

Lees verder via de link:
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b094b1df/

Als je dat zo leest wordt het duidelijk dat Erdogan door het weigeren van christenen om het land binnen te komen,
hij de klok wil terug draaien. Als hij voor het lidmaatschap van de EU te verkrijgen alleen maar toneel heeft gespeeld.....
Dan staan er nog benauwde jaren te wachten voor de christenen daar. Ik vraag me af of de EU hier nog iets aan kan/wil doen?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie