Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door taigitu » 17 apr 2020, 12:59

Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild


Afbeelding

4 oktober 2018

Einstein schreef een brief
Van de vader van de relativiteitstheorie werd aanvankelijk gedacht dat hij een “ambivalente” houding koesterde tegenover religie.
Maar deze brief illustreert “zonder enige dubbelzinnigheid” de visie van Einstein op religie:

Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid.
De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.


Dat schreef de Joodse wetenschapper Albert Einstein (Nobelprijswinnaar voor Natuurkunde in 1921) in een brief van 3 januari 1954,
gericht aan de filosoof Erik Guttkind. Dat Albert Einstein (1879 – 1955) zichzelf een ’diep religieus mens’ noemde
en een grote bewondering had voor de ’structuur van de wereld’, was al bekend.

Eerdere wetenschappelijke commentaren van Einstein op religie, zoals “de wetenschap zonder religie is mank,
religie zonder wetenschap is blind”, zijn tot op vandaag het voorwerp van ontelbare uiteenlopende interpretaties.

Lees het hele artikel via de link:
https://brabosh.com/2018/10/04/pqpct-kli/

Afbeelding

Citaten die mij iets dieper in laten ingaan van wat ze mij als eerste vertellen, vind ik erg leuk en leerzaam.
Ik heb er dan ook de nodige op het forum geplaatst. Er zijn citaten die in eerste instantie confronterend zijn
en waar ik over kan filosoferen om duidelijk te krijgen waarom het me confronteert. Waarom raakt iets mij....?

Op het internet staan veel citaten van Einstein en opvallend is dat er zowel gezegd wordt dat Einstein gelovig is en
mensen die zeggen dat dat niet zo is. Zelf heb ik altijd, uit zijn citaten over het geloof/God, de overtuiging dat hij
niet in God geloofde. Nu vond ik vanmorgen bovenstaand artikel waaruit blijkt dat dit inderdaad zo is.
En daarna nog een paar artikelen over deze brief. Nu is het duidelijk en wel aan de hand van deze brief.
Voor mij een mooi begin van deze dag. Mijn kennis verrijkt zich op een interessante manier.

Afbeelding


De brief is later verkocht volgens een artikel op 7 december 2018

Einstein gaat in de brief ook in op zijn Joodse achtergrond, zo zegt hij: ”Voor mij is de Joodse onvolwassen religie, net zoals alle religies,
een incarnatie van primitief bijgeloof. En de Joodse mensen waartoe ik gelukkig behoor, en tot wiens mentaliteit ik me trots verbonden voel,
hebben voor mij nog steeds geen andere waardigheid dan alle andere mensen.” De brief is een tijdje terug geveild in New York, bij Christie’s.
De geschatte waarde bedroeg 1.5 miljoen dollar, hij werd verkocht voor bijna het dubbele bedrag van 2.9 miljoen dollar.

Lees het gehele artikel:
https://pureluxe.nl/2018/12/albert-eins ... -verkocht/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door Tammy » 17 apr 2020, 21:04

Taigitu schreef :
Citaten die mij iets dieper in laten ingaan van wat ze mij als eerste vertellen, vind ik erg leuk en leerzaam.
Voor mij een mooi begin van deze dag. Mijn kennis verrijkt zich op een interessante manier.
Heel leuk om te lezen van je Taigitu hoe jij plezier beleeft aan citaten en dat het leerzaam ook is.
Je kennis zal zich blijven uitbreiden zo en dat is alleen maar mooi.
Ik hou van dit soort passies die mensen kunnen hebben als ze iets interessant vinden.
Niet alle mensen hebben dat maar jij dus wel en dat vind ik altijd fijn om te lezen dat er nog mensen zijn die hun kennis willen uitbreiden en daar ook naar op zoek gaan.
Dat wilde ik je even zeggen als dat mag. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door taigitu » 17 apr 2020, 21:09

Tammy schreef:
17 apr 2020, 21:04

Dat wilde ik je even zeggen als dat mag. :grin:
Natuurlijk mag je dat, graag zelfs.
Ik vind het fijn dat ik het hier kan delen.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door Tammy » 17 apr 2020, 21:26

Je kan het altijd delen hier. :grin:
En dit citaat is heel mooi.
Verbeelding brengt je overal, klopt en is magisch tegelijk.
Ik laat deze topic weer aan jou over, ciao. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door Gast1 » 18 apr 2020, 10:13

Einstein schreef een brief

Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid.
De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.
Ik kan het hier enkel en alleen maar roerend mee eens zijn!
En zie hier eens hoe er weer geïnterpreteerd wordt alvorens het citaat van hierboven gepubliceerd is:
Van de vader van de relativiteitstheorie werd aanvankelijk gedacht dat hij een “ambivalente” houding koesterde tegenover religie.
Maar deze brief illustreert “zonder enige dubbelzinnigheid” de visie van Einstein op religie:
... want ook dit kan immers nog steeds:
Dat Albert Einstein (1879 – 1955) zichzelf een ’diep religieus mens’ noemde en een grote bewondering had voor de ’structuur van de wereld’, was al bekend.
... wat geheel los staat van het vetgedrukte citaat.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door taigitu » 18 apr 2020, 10:48

Gast1 schreef:
18 apr 2020, 10:13
... want ook dit kan immers nog steeds:
Dat Albert Einstein (1879 – 1955) zichzelf een ’diep religieus mens’ noemde en een grote bewondering had voor de ’structuur van de wereld’, was al bekend.
... wat geheel los staat van het vetgedrukte citaat.

Religie

Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen,
verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.
Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht,
of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.

Vaak ook wordt de term geloof gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt
(niet alleen geloven in God, maar Hem ook dienen). In polytheïstische religies spreekt men daarentegen over een godendom
(ook deze worden overigens vaak gediend, bijvoorbeeld door een offer).

wikipedia

Afbeelding


Het ligt aan de persoon hoe die 'religieus zijn' voor zichzelf vertaalt naar een God's geloof.
Einstein beleeft/ervaart het in die bredere zin:
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit,
gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Brief van Albert Einstein uit 1954 ‘Geloof is kinderlijk bijgeloof’ wordt andermaal geveild

Bericht door Gast1 » 19 apr 2020, 09:21

taigitu schreef:
18 apr 2020, 10:48
Het ligt aan de persoon hoe die 'religieus zijn' voor zichzelf vertaalt naar een God's geloof.
Einstein beleeft/ervaart het in die bredere zin:
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.
En precies zó taigitu ... zie én beleef ik dat eender en zo bedoelde ik het dus ook in mijn vorige post (oprecht knipoogje).

Plaats reactie