Levensbeschouwing ...

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gast1

Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 10:09

Ik las onlangs van taigitu het volgende:
"Met de uitleg/beschrijving van Foster Gamble kan ik weinig"
... en dat verbaasde mij.

Dat had betrekking op enkel dit filmpje, waarna ook verwezen werd:



Vervolgens intrigeerde het mij en dus ging ik eens (verder) speuren nadat ik deze video had gezien:
THRIVE: What On Earth Will It Take?

Welhaast alle 'losse delen' in [deze 2 uur en 12 minuten lange] video zijn onderwerpen geweest waarover we gediscussieerd hebben en dat doen we nog steeds.
Wetenschap tegenover schijnwetenschap en 'zwevers' zoals ze wel eens genoemd werden / worden.

De uitleg van Foster Gamble is terug te vinden in tal van andere video's die hier geplaatst werden.
Video's die precies naar dát verwijzen wat Gamble in zijn video (zoals ik hem hier geplaatst heb) weergeeft.
Dat wat de mam verkondigt, is welhaast al dat wat ik hier en op het andere eerdere forum zaliger schreef.
Ik kan me er geheel in terug vinden.

Heel bijzonder zijn de commentaren naar deze man toe.
Van beschimpen naar het persifleren en voor de gek houden tot uiteindelijk het ridiculiseren aan toe.

Gamble verwijst naar de innerlijke mens, het 'Zijn', het 'Bewustzijn', het 'Zelf' and so on.
Naar 'Het buikbrein' (het universum in het centrum van het lichaam) zoals taigitu dat bijvoorbeeld aanhaalt uit een link.
Misschien is het het makkelijkst om te verwijzen naar dit topic *klik*

Ik vind het bijzonder dat dat je met de uitleg/beschrijving van Foster Gamble weinig kunt taigitu.
Na al dat wat ik van je gelezen heb.

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 11:00


Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 11:15

Afbeelding

Wat hebben wij, 'zwevers' in de ogen van anderen niet allemaal al geschreven over de Chakra's?
De betekenis hiervan is cirkel of wiel.
Het is een term uit de traditionele Indiase cultuur/religie voor plaatsen in het veronderstelde energielichaam van de mens die binnen die traditie van belang worden geacht voor hun levenskracht.
Van de levenskracht is prana een woord voor levensadem of gebonden energie in de Oosterse filosofie

Binnen yoga is prana een van de vijf vitale levens(energie)stromen, met een verwijzing naar dezelfde goden uit de hindoeïstische mythologie.
Van deze stromen wordt geloofd dat ze worden opgewekt door het vitaliteitslichaam en alle biologische processen beheersen.
Het zou verantwoordelijk zijn voor de hartslag en ademhaling.
Het zou het lichaam binnenkomen door de ademhaling en via het bloedvatenstelsel vervoerd worden naar alle lichaamscellen.

Wat vertelt Foster Gamble ...

Volgens het boeddhisme is er enkel en alleen maar prana, wat de mens uiteindelijk is.
Hoe vaak hebben wij 'zwevers' wel al niet geschreven over kracht, inzicht of helende energie.

Wat vertelt Foster Gamble ...

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 11:38



Het wordt niet begrepen en als het al (even) begrepen wordt, wordt het vergeten.
Verbanden worden niet (meer) gelegd en het vervaagt.
Het is mijn weten ... voorbij mijn geloof, wetende dat het niet of maar half bekeken of gelezen wordt.

Ik kan er steeds meer in berusten en soms denk ik ...
En gelukkig kan ik dát denken steeds meer loslaten, het maakt niet (meer) uit.

<edit> taalfoutje
Laatst gewijzigd door Gast1 op 23 mei 2020, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 15:54

Ik heb deze laatste alreeds geschreven post van mij geheel weggehaald omdat ik de juiste woorden er niet voor kon vinden.
Ze zijn er ook niet voor te vinden, daar een heel diep gevoel niet te om- of beschrijven is.
Het is enkel mogelijk te vinden in de muziek en dan nog is het een labyrinth:



Dank voor de juiste knop taigitu ...

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 19:13

Op 17 mei 2020 hebben we om 23:50 uur "Wonders Of Men" opgenomen op Canvas.
Dat hebben we gisterenavond bekeken.
Belicht werd hierin de Kathedraal van de Voorbede van de Moeder Gods, beter bekend als de Basiliuskathedraal.
Een meesterwerk van de orthodoxe architectuur.

De bouwstijl is ronduit fantastisch (net als de gehele serie zelf) maar nog interessanter vond ik de (wel zeer) gelovige mensen, die aldaar naar de missen gingen.
Indrukwekkend waren de letterlijk en figuurlijke gezichten van vooral de meisjes en vrouwen.
De 'vervoering' zoals ik ze waarnam, deed mij herinneren aan een eendere ervaring die ik een paar jaar geleden zelf mocht beleven.
Het licht in mijn gezicht, maar ook het licht wat mijn gezicht leek te geven.
Het is niet onder woorden te brengen, maar ik voelde destijds een 'zeer aangename warmte van binnenuit'.

Bij het zien van die documentaire kwam die herinnering volop terug.
En dat werd nóg meer versterkt door de muziek, die ik niet direct terug kan vinden.
Maar dat klonk ongeveer zo:


Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 19:29

Intrigerend om het hele leven dat we geleid hebben, nog eens helder op een rijtje te zetten.
En écht te begrijpen.
Ik ben daar al een (hele) poos mee bezig, maar vooral de laatste en dus afgelopen week.

Muziek is hierin mijn begeleider geweest:


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door univers » 23 mei 2020, 20:28

maar vooral de laatste en dus afgelopen week.
Komt me bekend voor.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 23 mei 2020, 21:29

Hoe bedoel je dat univers?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door univers » 23 mei 2020, 22:49

Wat Suus ook heeft, en zij niet alleen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 08:58

Ik haal 'het' er even allemaal bij, want ik ken die gevoelens niet bij mij zoals ik het aanvoel.
Ik schreef dat ik niet kon slapen en dat ik af-en-toe het overzicht in mijn leven kwijt geraak.
Daarop schreef je het volgende (waar ik nu trouwens om glimlach en ook zie van dat 'philharmonisch vogelconcert' :grin:
Leuk omschreven.
univers schreef:
21 mei 2020, 08:50
maar ik voel me een zombie.
Had ik gisteren ook, was meer dood dan levend.
Heel de dag liggen slapen, was niet vooruit te branden.
Ben op tijd naar bed gegaan, kon geen oog dicht doen,(niet gek natuurlijk)
Lag om 01.30 in de tuin, om de satellieten te tellen.
Ben tot twee gekomen, en werd om 5 uur wakker gemaakt, door het philharmonisch vogelconcert.
Voel me nu een stuk beter.
Kan je 1 advies geven Gast1.
Doe het eens rustiger aan, neem lekker je rust.
Af en toe neem je teveel hooi op je vork.
De dingen die gedaan moeten worden, lopen echt niet weg.
Je moet zo denken, morgen is er ook een dag.
Sterkte.
Met dat "teveel hooi op je vork" zou je vorig jaar zo nu en dan nog gelijk hebben gehad.
Maar nu is dat beslist niet zo, het gaat zelfs best lekker daar ik definitief beslissingen heb genomen.
Ook lig ik niet overhoop met mijn emoties, maar anderzijds (zo lijkt het) wel met 'het overzicht' ...
Misschien dien ik wel te schrijven 'evenwicht' en als sterrenbeeld ben ik een weegschaal.
En het voelt alsof die weegschaal in mij dus in onbalans is.

Ik knipperde met mijn ogen toen ik zojuist dit las ... :shock:
Elke horoscoop vertelt wel iets van een of andere waarheid, maar zo heb ik deze coherentie nog niet eerder meegemaakt. :shock: :shock: :shock:
Hoewel bepaalde zaken beslist niet meer aan de orde zijn, is deze beschrijving nog niet eerder zo toepasselijk geweest.
Past ook wel bij 'levensbeschouwing' ...

Sorry, verder met Susan:
Susan schreef:
21 mei 2020, 12:14
Mij vergaat het al net zo, het rommelt ergens rondom ons. (en niet speciaal door al het corona-gedoe)
Er zit wat anders bij wat niet te definiëren is en wat Univers al schreef.

Kan ik me ook bij aansluiten, al heb ik niet buiten geslapen, maar gisteren kon ik hierdoor overdag bijna 'staande slapen"
en bleef heel lang een zwaar gevoel houden, ook buiten alsof je er niet helemaal 'bij bent', wazigheid etc.
[think] [think] [think]

Ik kan je volgen ...
Wat gebeurt er allemaal? ... en ik voel het nét zo als Susan dat dat 'rommelen' niet speciaal aan het corona-gedoe ligt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door univers » 24 mei 2020, 09:10

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 09:22

Deze post haal ik er ook even bij, daar het over hetzelfde fenomeen lijkt te gaan:
taigitu schreef:
23 mei 2020, 15:21
Ik kom net terug van de markt, mijn zaterdags ritje, al was ik dit keer laat.
Na zo'n ritje op een lang fietspad zonder veel drukte, omdat de markt niet in mijn woonplaats is, kom ik thuis met wat leuke en lekkere aankopen en voel ik me beter in mijn vel zitten.
Ook ik, en meerdere mensen in mijn omgeving klagen over duizeligheid, zeurderige hoofdpijn en zich in het algemeen niet zo lekker voelen.
Nu ik dit hier ook zo lees lijkt het meer te horen bij een algeheel landelijk patroon, dan individueel.
Niet onlogisch bij alles wat we nu op meerdere niveaus beleven in deze pandemie en alles wat over ons heen wordt 'gestrooid'.
Maar dit NU is tijdelijk een pandemie en het wordt, net als de griep, een jaarlijks weerkerend iets waar een medicijn of vaccin tegen wordt gevonden en we ons vrijer kunnen bewegen, zonder éénmetervijftig.

Als alles tegen lijkt te zitten, bedenk dan dat een vliegtuig opstijgt bij tegenwind, niet met de wind mee. (Henry Ford)
Ik ervaar het juist helemaal niet m.b.t. de huidige pandemie.
Niets is zo 'gemakkelijk' om de gevoelens ergens naar toe te schuiven, hoewel dit zeker voor een bepaalt aantal mensen zal gelden.
Dus dat dat met de pandemie te maken heeft.

Maar ik verdenk mezelf van HSP ...
De laatste zin van Henry Ford is zo ongeveer mijn hele leven mijn credo.
Ik zie altijd het positieve.
Het is nu niet zo dat ik perse iets negatiefs voel ... maar het lukt mij niet om de vinger op 'de wond?' te leggen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door taigitu » 24 mei 2020, 11:55

Gast1 schreef:
Ik ervaar het juist helemaal niet m.b.t. de huidige pandemie.
Niets is zo 'gemakkelijk' om de gevoelens ergens naar toe te schuiven, hoewel dit zeker voor een bepaalt aantal mensen zal gelden.
Dus dat dat met de pandemie te maken heeft.
Wel.... ik weet nu waardoor ik me niet helemaal prettig voel en met mij meer mensen.
Ik zit nu vaak achter de computer, verdeeld over de dag. Nu ben ik op zoek naar iets wat ik ooit plaatste
en zit ik in één houding te lang achter de computer. Dus mijn nek en schouders zitten nu aardig in de knoop.
Met als gevolg flinke pijn wat doortrekt naar het hoofd. Dus ben ik bezig met massage en crème smeren.
Ook heb ik gemerkt dat ik mijn computer lager moet zetten. En er uiteraard niet lang achter moet zitten.

Dus dat ik het ongemak toeschrijf aan de pandemie lijkt me logisch. Daarbij gaven ze vanmorgen door op de radio
dat momenteel heel veel mensen nu naar de fysiotherapeut gaan/willen vanwege dezelfde klachten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 24 mei 2020, 18:33

Dat kan zeer zeker een (indirect) gevolg zijn taigitu.

Eerder schreef ik:
... ik voel het nét zo als Susan dat dat 'rommelen' niet speciaal aan het corona-gedoe ligt.
Een indirect gevolg van de pandemie voor mij is dat ik een beetje last heb van verkrampingen in mijn spieren.
Het mag geen echte naam hebben, maar het is het gevolg dat ik niet meer de oefeningen kan doen die ik op de sportclub uitvoerde.
Nu train ik bijna dagelijks thuis (alternatieve oefeningen), variërend tussen een half tot een uurtje.

Gisteren de hele dag achter de pc, maar ook dan doe ik zo nu en dan wat oefeningen tussendoor.
Ik ben daar geloof ik wel een beetje aan verslaafd.
Last van mijn houding achter de pc heb ik niet, maar ik kan me ook voorstellen dat dat ook niet de hoofdklacht hoeft te zijn dat veel mensen de fysiotherapeut bezoeken.
Last van nek en schouders die nu aardig in de knoop zitten met als gevolg een pijn die doortrekt naar het hoofd, kan ook een teken van stress zijn.
Zucht ... en ik kan dat uit het verleden behoorlijk weten.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door univers » 24 mei 2020, 19:28

Met als gevolg flinke pijn wat doortrekt naar het hoofd.
Is je derde oog positief ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Gast1 » 25 mei 2020, 19:01

Je citeert taigitu ... om mogelijke verwarring te voorkomen :wink:

Mijn derde oog heeft zich gisteren behoorlijk nog wat verder geopend en het werd daarna een wel héél bijzondere dag.
Dat bracht mij vandaag een enigszins 'dizzy' gevoel.
Wauw ... :grin:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Levensbeschouwing ...

Bericht door Kristof Piessens » 25 mei 2020, 21:56

Ik heb een levensbeschouwing van laten leven en met rust laten, maar kan mijn omgang met de vrouwelijke buren moeilijk verbeteren, m'n gevoel zegt duidelijk al een hele tijd om tegenin te gaan tegenover de buurvrouw, ik voel aan dat ik mijn geduld niet mag verliezen, want er zal een moment komen dat ik de gecreëerde 'recht van overgang/pad' ga betwisten bij de vrederechter van mijn woonplaats, vooreerst zorgen dat ik me in regel stel en mijn dossier goed te onderbouwen, dan pas kan na de verzoening onderhandlt worden omdat ik plannen heb om de verkoopbaarheid van mijn woning in de toekomst te kunnen garanderen, ik ben flink in het nadeel omdat ik al in een ingesloten erf(deel) woon dat jaren blijkbaar een gemeenschappelijke eigenaar had, een soort van erfdienstbaarheid die eigenlijk in strijdt is met de eigendomsrechten en ongeoorloofde niet nut gebruik van dat recht.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie