Jezus stelt vragen aan… schrijfster Susan Smit

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Jezus stelt vragen aan… schrijfster Susan Smit

Bericht door taigitu » 06 jun 2020, 11:37

Jezus stelt vragen aan… schrijfster Susan Smit

Rianne Oosterom - 13 jan. 2017

Jezus hield meer van vragen dan van antwoorden.
Vandaag stelt hij ze aan schrijfster Susan Smit, zelfbenoemd heks en hét gezicht van de moderne spiritualiteit in Nederland.

Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar zichzelf verliest of schaadt?

‘Niets. Roem, status, macht: het zijn dingen die van ons van onze eigen aard kunnen afleiden als ze een doel op zichzelf zijn.
Juist omdat ze zo verleidelijk zijn, omdat ze comfort bieden waarin we onszelf kunnen verliezen. Bij mij is dat gelukkig nooit gebeurd.
Ik werd er al vroeg mee geconfronteerd: toen ik achttien was, werkte ik als model in Parijs. Ik vond het modellenbestaan leeg, het paste totaal niet mij bij.
Ik nam al gauw het vliegtuig terug naar Amsterdam en ging Nederlands studeren. Mijn droom was om boeken te schrijven.
Ik schrijf nu al zestien jaar vanuit mijn diepste diepte. De roem die daar het resultaat van is, zie ik als een bijproduct.’

Geloof je nog steeds niet?


‘Je vergist je: ik geloof wel in je, maar ik noem je anders.
Je hebt als persoon op aarde geleefd, je was wijs en had veel volgelingen, maar je bent meer dan dat. Ik voel je nog.
Dat noem ik ‘Christusbewustzijn’: je zielenkracht is niet weg, het was er al voor je leefde en het is hier nog, nu je dood bent.
Ik zoek jouw zielenkracht als ik mediteer. Ik hoef mijn ogen maar dicht te doen of het komt als een douche over me: een gevoel van eenheid, universele,
grote, zuivere, lichte liefde. Ik noem het een ‘oja-gevoel’: dit is wie ik in essentie ben, dit is thuis. Dat gevoel is helend.
Het zorgt ervoor dat ik in verbinding kom te staan met mijn eigen zielenkracht. lk geloof dat zielenkracht in ons allemaal zit.
Onze ziel weet dat wel, maar omdat onze persoonlijkheid er niet altijd mee in contact staat, vergeten we het. Als ik te lang niet mediteer of schrijf,
raakt mijn lijntje naar deze bron verstopt met dagelijkse gedoetjes. We kunnen onze zielenkracht weer bij ons voegen door traditionele religieuze oefening,
door meditatie, of door wandelen door de natuur.’

Lees verder:
https://www.lazarus.nl/artikel/2017/01/ ... susan-smit

Afbeelding


Ik vind dit een bijzonder leuk 'gesprek'......
Zelf geloof ik niet in een god die alles zou hebben geschapen, en de ontwerper en creator zou zijn van alles wat IS.
Ik neem wel aan dat Jezus heeft geleefd en dat hij volgers heeft gehad. Maar niet om daar nu de titel 'de zoon van God"'aan te plakken.
Dat zijn de geschiedschrijvers die creatief zijn geweest.

Zoals Susan Smit haar hekszijn beschrijft komt aardig overeen met hoe ik de kosmos zie, namelijk als een Natuurlijke Wetmatigheid.
Geen god die aan het kleien is gegaan en zowel hemel als aarde, met alles wat leeft heeft gecreëerd. Maar oorzaak en een natuurlijk gevolg.

Susan Smit:
"Hekserij heeft niets te maken met sprookjes of duistere toestanden, het is een Europese voorchristelijke natuurreligie waarin wordt uitgegaan
van een goddelijke vonk in alles wat leeft. Het ritme van de natuur staat in hekserij centraal, en dat past bij me."
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Jezus stelt vragen aan… schrijfster Susan Smit

Bericht door Gast1 » 06 jun 2020, 12:55

Mooi om te lezen inderdaad, prachtig zelfs.

Susan schrijft ook:
‘Ik ben bijzonder slecht in geloven, als ik eerlijk ben.
Geloven betekent voor mij: iets aannemen op autoriteit, of op iets hopen en ernaar verlangen.
Voor mij werkt dat niet. Ik moet ervaren dat er iets hogers bestaat.
Geloof in het bestaan van het goddelijke gaat niet noodzakelijk vooraf aan de ervaring daarvan.
Ik ervaar regelmatig dat het hogere bestaat en dat is genoeg.
Ik wil niet gaan invullen wat het is, daarvoor is mijn menselijke verstand te beperkt.’
En vooral die laatste twee zinnen zijn mooi en ook wel een beetje grappig.
De eerste zin van die laatste twee is namelijk een 'invulling', het door haar genoemde: 'het hogere' ...
Susan schrijft ook dat ze bijzonder slecht in geloven is, 'als ze eerlijk is' ...

Ik wil absoluut geen glans weghalen, maar waarom zou dat toch zo zijn, dat mensen dat zeggen of zelfs schrijven?
Ben gewoon eerlijk ... toch?

Maar Susan schrijft ook:
‘Ik heb je zeer lief. Ik stuitte pas op een uitspraak die je gedaan zou hebben, toen je nog op aarde was: ‘Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen’.
Die woorden vind ik bijzonder mooi en juist. Ik ben het met je eens: niemand is zonder zonde, en die menselijkheid moeten we omarmen.
Er bestaat geen mens die helemaal verlicht en onfeilbaar is. Daarom mogen we mild zijn voor onszelf.
Anders ontstaat er een gekke krampachtigheid, waarin we afwijzen wie we zijn en wanhopig grijpen naar wie we proberen te worden.
Jou liefhebben betekent dat ik ook mijzelf, met mijn beperkingen en gekkigheidjes, liefheb.’
En daarmee geeft ze een reactie op mijn opmerking en vragen.
Het is zelfs ernstig te noemen als je verlicht én onfeilbaar zou willen zijn.
Daarmee dat enkel te trachten, dim je je eigen licht, je eigen wezen en je universele ziel.

De tekstblokken die je hier geplaatst heb taigitu, zijn voor mij een geschenk.
Ik dank je daarvoor want precies daarin staat, wat ik al eerder schreef ... en nee, toeval bestaat niet ... zie:
Ik hoef mijn ogen maar dicht te doen of het komt als een douche over me:
een gevoel van eenheid, universele, grote, zuivere, lichte liefde.
Ik noem het een ‘oja-gevoel’: dit is wie ik in essentie ben, dit is thuis. Dat gevoel is helend.
Het zorgt ervoor dat ik in verbinding kom te staan met mijn eigen zielenkracht.
En ziehier mijn derde openbaring die ik hier plaatste.

En die laatste openbaring ging verder dan elke eerdere douchebeleving.

Plaats reactie