Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door taigitu » 12 nov 2020, 12:04

Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Peter Decroubele - 11 nov. 2020

Een commissie in het Vaticaan heeft onderzocht hoe het komt dat Theodore McCarrick zo hoog kon opklimmen in de kerkelijke hiërarchie,
terwijl er al lang geruchten waren over seksueel misbruik. In een zeer lijvig rapport komt laksheid naar boven, op het allerhoogste niveau.
Al moet gezegd dat pas in 2017 de eerste officiële klacht tegen McCarrick werd neergelegd. Daarna is het snel bergaf gegaan met hem.
Paus Franciscus reageert dat hij "het kwaad" van seksueel misbruik in de Kerk wil "ontwortelen".

Theodore McCarrick was sinds eind de jaren zeventig (hulp)bisschop en aartsbisschop in vier bisdommen in de VS, onder meer in het
zeer belangrijke bisdom Washington. HIj werd in 2001 ook kardinaal. Een steile opgang in de cenakels van de Kerk,
want McCarrick werd ook lid van het College van Kardinalen, hét adviesorgaan van paus Franciscus.
Tot hij in 2018 ontslag nam. Zij het gedwongen.

McCarrick werd al lang genoemd in de geruchtenmolen. Hij zou zich decennia lang bezondigd hebben aan seksueel misbruik,
maar pas in 2017 kwam er een eerste officiële klacht. Daarna werd 'Uncle Ted', zoals hij zich graag liet noemen, snel verwijderd.
Hij trad terug als kardinaal en vorig jaar werd hij zelfs teruggezet in de lekenstand. Nooit eerder werd zo'n hooggeplaatste prelaat zo aangepakt.
Zo gedegradeerd. Zo vernederd.

Een rapport moest verduidelijking brengen. Twee jaar is er aan gewerkt, op last van paus Franciscus.
Uiteindelijk is het een lijvig dossier van bijna 450 bladzijden, met meer dan 90 getuigenissen.
En het toont aan dat een 'publiek geheim' heel lang onder de mat werd geveegd. Tot er geen ontkomen meer aan was. Exit McCarrick.

Lees verder via de link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/10 ... tegenover/


Paus Franciscus reageert dat hij "het kwaad" van seksueel misbruik in de Kerk wil "ontwortelen".....

Alsof hij niet zo bekend zou zijn met dit eeuwenoude fenomeen? Het is net zo oud als de kerk zelf.
Waarom bestaat er in de katholieke kerk de canonieke regel...... Ja, waarom is er zo'n regel....?
Een regel welke inhoud dat je mag liegen als de waarheid de katholieke kerk zou schaden?????
Het staat dus in de reglementen van dit instituut dat je moet liegen als er gevraagd wordt
of een medebewoner van dit instituut seksueel misbruik pleegt..... en jij weet dat dit zo is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door Tammy » 14 nov 2020, 11:20

Zo’n regel dat je mag liegen is dacht ik ook te vinden in de Koran.
Maar ik weet niet precies of dat ging om jezelf te beschermen of de Islam.
Ik heb dat aantal jaren geleden eens gelezen maar weet niet of het klopt.

De schijnheiligheid van het Vaticaan kent geen grenzen.
Ik vraag mij af wanneer eens in het bestaan van de mensheid alle religies uitdoven en men het in de kast Geschiedenis kan stoppen.
Waar het thuis hoort.
Ik ga dat helaas zelf nooit meemaken , maar wat zou ik het mooi vinden om te zien dat het Vaticaan zijn deuren sluit.

Het is afschuwelijk dat misbruik en het proberen het onder het tapijt te stoppen.
En dat men dus ook moet liegen ?
Het is nog erger dan ik dacht.

Wat ik altijd bizar heb gevonden is dat men niet gevangen word genomen.
In Australie werd er wel iemand tot celstraf veroordeeld las ik in de link maar werd vrijgelaten door rechter.
Kindermisbruik is een misdaad.
Wanneer gaat deze pedofiel van 90 jaar en de anderen de cel in ?
Dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door taigitu » 14 nov 2020, 11:45

Tammy schreef:
14 nov 2020, 11:20
Zo’n regel dat je mag liegen is dacht ik ook te vinden in de Koran.
Maar ik weet niet precies of dat ging om jezelf te beschermen of de Islam.
Ik heb dat aantal jaren geleden eens gelezen maar weet niet of het klopt.

De schijnheiligheid van het Vaticaan kent geen grenzen.
Ik vraag mij af wanneer eens in het bestaan van de mensheid alle religies uitdoven en men het in de kast Geschiedenis kan stoppen.
Waar het thuis hoort.
Ik ga dat helaas zelf nooit meemaken , maar wat zou ik het mooi vinden om te zien dat het Vaticaan zijn deuren sluit.

Het is afschuwelijk dat misbruik en het proberen het onder het tapijt te stoppen.
En dat men dus ook moet liegen ?
Het is nog erger dan ik dacht.
Een religie is een vorm van macht waarmee men de mens aan zich bind en via die machtsvorm het eigenbelang dient.
Iedere groep, zelfs een gezin, heeft een eigenbelang.
Dus wordt er gesteld dat je mag liegen/ontkennen/zwijgen, als je tot die groep behoort, om de groep te beschermen
waardoor zo een ieder zich zelf beschermd...... het geeft een gevoel van veiligheid.
Religies zullen nooit verdwijnen, juist omdat het meerdere effecten heeft op verschillende niveaus in de maatschappij.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door Kristof Piessens » 14 nov 2020, 12:15

Ja maar voor de vorm werkt dat juist averechts in de maatschappij, menselijke macht kan niet hoger zijn dan de macht waarvoor de mens kan dienen wat in de kerkelijke zin van het woord niet is wat ze wouden uitvoeren.
Kort gezegd; de kerk denkt een macht neer te zetten dat het omgekeerde doet van wat oorspronkelijk de bedoeling was, je koopt je met geld bijvoorbeeld je zonden af maar blijven wel bestaan bij het individu dat het geld doneert aan de kerk, de logica van dat onbewust/bewust gedrag gaat niet op tegenover de openlijke toegeving dat je iets ernstig onder de lendenen hebt of op de kerfstok hebt...bedoel maar dat een groep zichzelf niet kan beschermen als misbruik niet openlijk aan de kaak kan gesteld worden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door taigitu » 15 nov 2020, 11:53

Kristof Piessens schreef:
14 nov 2020, 12:15
Ja maar voor de vorm werkt dat juist averechts in de maatschappij, menselijke macht kan niet hoger zijn dan de macht waarvoor de mens kan dienen wat in de kerkelijke zin van het woord niet is wat ze wouden uitvoeren.
Kort gezegd; de kerk denkt een macht neer te zetten dat het omgekeerde doet van wat oorspronkelijk de bedoeling was, je koopt je met geld bijvoorbeeld je zonden af maar blijven wel bestaan bij het individu dat het geld doneert aan de kerk, de logica van dat onbewust/bewust gedrag gaat niet op tegenover de openlijke toegeving dat je iets ernstig onder de lendenen hebt of op de kerfstok hebt...bedoel maar dat een groep zichzelf niet kan beschermen als misbruik niet openlijk aan de kaak kan gesteld worden.
Ik begrijp niet helemaal wat je met die laatste zin bedoelt te zeggen. Ik weet dat er mensen zijn die zich in de religie gedragen zoals bedoelt.
Dat zij geloven in God en Jezus en dat dat inhoudt dat je een rein en gezond leven leeft. Een leven dat niet ten koste mag gaan van de ander.
Heb je gezondigd kan je ter biecht gaan. Door in de kerk bij een pastoor of priester je zonde te vertellen geeft dat al direct 'ruimte' in jezelf.
Dit is op zich een logisch psychologisch effect. Je 'deelt' hetgeen je dwars zit. Dan draagt die geestelijke je bijvoorbeeld op om een aantal gebedjes
op waarna je vergeven wordt/bent.

Vroeger waren de geloofsgemeenschappen erg close. Zo werden ook toen kleine kinderen misbruikt op verschillende manieren.
Zo kon een kind thuis aan zijn ouders vertellen dat hij misbruikt was door een geestelijke. Daarop spraken de ouders die geestelijke
aan op wat hun kind ze vertelde. Door die geestelijke werd het kind neer gezet als leugenaartje. En dan eindigde het met de conclusie
dat de geestelijke onschuldig was. Maar, zoals nu nog sterk aanwezig in de Bible-belt hier in Nederland, een kerkgemeenschap in een stad
was als één grote familie. Iedereen ging naar de kerk, iedereen wist van alles van elkaar en dan is er zo'n kind die rare verhalen verteld.
Heel de gemeenschap zou er van weten, het gezin er op aan gekeken worden en buitengesloten als ze voor hun kind opkwamen.
Een geestelijk deed zoiets niet! De ouders werden op die manier gedwongen te zwijgen. Zo zijn er heel veel kinderen voor het leven beschadigd.
Daarnaast is het zo dat de katholieke kerk hun eigen rechtspraak heeft. Dus als het uit de hand liep met zo'n pedofiel dan werd er
geoordeeld over hem door hun eigen rechtspraak en de straf was dan dat hij overgeplaatst werd naar de kerk in een andere stad.
Dus zo kreeg hij als straf de mogelijkheid om op een andere gemeente aan 'vers vlees' te zitten.
En dan werd het stil.......
Biecht lucht op: 'Ik kan daarna dansend verder'

Belijd je zonden, zo spoort de kerk zijn katholieken weer aan. Bij de kapucijner pater Amantius lopen nog iedere dag een paar mensen zijn kerk in Den Bosch binnen om berouw te tonen en vergeving te vragen.

Door: Tom Tacken 19-01-16

Voor sommigen, de neokatho­lie­ken, is het een manier om zich, ook onderling, te profileren als 'echte' gelovigen
Frank Bosman, cultuurtheoloog


Achter het gaatjesvenster van de biechtstoel draait pater Amantius zijn linkeroor naar je toe. Hem recht aankijken lukt niet.
Best spijtig, want al is de hoogbejaarde kapucijn aan de rechterkant blind, uit alleen al zijn ogen spreekt voor de grootste zondaar
voldoende vergevingsgezindheid.
Het is een halve eeuw geleden dat de kerk van Rome zijn katholieken niet langer verplichtte op gezette tijden hun zonden bij een priester te belijden.
In menig parochiekerk maakte de koster van de biechtstoel zijn bezemhok.
De biecht werd een 'vergeten sacrament', maar tot op de dag van vandaag kun je bij de Bossche paters terecht voor boetedoening en vergeving.
Voor Kerstmis en Pasen is het een stuk drukker, maar op een gemiddelde dag druppelen er vijf à zes biechtelingen binnen. Schril contrast met de lange wachtrijen van weleer is dat wel.

Maar als het aan monseigneur Eijk ligt, gaat dat heilige vuur weer opflakkeren, te beginnen bij de kinderen.
Het Jaar van de Barmhartigheid greep de aartsbisschop onlangs aan om de kinderbiecht aan te bevelen.
'Een persoonlijke band met Christus' is volgens monseigneur de beloning.

Lees het hele artikel:
https://www.ad.nl/binnenland/biecht-luc ... ~ad4d0329/



Lees via de link meer over het canonieke recht van de kerk:

https://geneaknowhow.net/faq/recht/canoniek.htm

https://www.lucepedia.nl/dossier/kerkelijk-recht
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door taigitu » 15 nov 2020, 12:21

Nieuwe Wereld

Afbeelding

In 1492 ‘ontdekte’ Columbus Amerika en kreeg het vraagstuk van de omgang met andere volkeren een geheel nieuwe dimensie.
Er ontstond discussie over de status van Indianen: mochten zij tot slaaf gemaakt worden? In 1493 beantwoordde paus Alexander VI deze vraag, in een bul die eveneens Inter caetera als titel had, onomwonden bevestigend. Koning Ferdinand van Spanje kreeg vrij spel:

‘Als de Indianen weigeren, heeft hij het recht hen te bestrijden, te doden en tot slaven te maken, zoals Jozua de inwoners van Kanaän tot slaven maakte.’

Het debat ging nog steeds niet over slavernij zelf, maar over specifieke gevallen. Bovendien is het zeer de vraag, hoe groot de invloed van de Kerk was op de gebeurtenissen die zich in rap tempo ontrolden in Amerika. De conquistadores gingen grotendeels hun eigen gang. In het kielzog van deze avonturiers, die er niet voor schuwden massaslachtingen aan te richten, reisden missionarissen mee. Onder hen bevonden zich veel franciscanen en dominicanen, en vooral die laatsten maakten vanaf het begin van de zestiende eeuw steeds feller bezwaar tegen de misdadige manier waarop met Indianen werd omgegaan.

Het waren deze wantoestanden die paus Paulus III er in 1537 toe bewogen om de bul Sublimus Dei uit te vaardigen. Hierin stelde hij dat de Indianen in Noord- en Zuid-Amerika gezien moesten worden als rationele wezens met een ziel. Zij mochten niet tot slaaf gemaakt worden, maar moesten wel bekeerd worden.

Was hier sprake van een ommezwaai? Nee. Paulus III bleef achter de doctrine staan, dat wie in een rechtvaardige oorlog gevangen werd genomen en geen christen was, tot slaaf gemaakt kon worden. Dat gold ook voor Indianen. Bovendien bevestigde hij in 1545 het recht om in Rome slaven te houden en verhandelen. In 1547, na de executie van Thomas More, vaardigde hij zelfs een bevel uit om koning Hendrik VIII van Engeland tot slaaf te maken. En in 1548 rechtvaardigde hij het houden en verhandelen van moslimslaven in de Kerkelijke Staat.

https://www.lucepedia.nl/dossieritem/sl ... -slavernij



Afbeelding

Het is toch ongelooflijk hoe religie kan dienen, gebruikt wordt als een machtsmonster......
Ook nu is er nog zoveel machtsmisbruik door de katholieke kerk, alleen al door het zwijgen van daders degene die getuige ervan zijn.
Maar ze staan elke zondag op het altaar te vertellen hoe de gemeenschap zich dient te gedragen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door taigitu » 15 nov 2020, 13:04

Afbeelding

Pelagianisme

Pelagianisme is een theologische theorie die vernoemd is naar Pelagius (360 - 420/440), hoewel Pelagius in ieder geval op een bepaald moment in zijn leven veel van de leerstellingen die met zijn naam worden geassocieerd, ontkende.

Pelagianisme is het geloof dat de zondeval de menselijke natuur niet heeft bedorven en dat de sterfelijke wil nog steeds in staat is tussen het goede en het kwade te kiezen zonder dat hier speciale goddelijke interventie voor nodig is.


Gnosticisme
Verzamelnaam voor de leer van een aantal filosofisch-religieuze sekten die elementen van het christendom met platonisme hebben gecombineerd. Het hoofdkenmerk van deze leer is een dualistische visie op de wereld, namelijk de geestelijke, goede wereld en de materiële, slechte wereld. Materie is de schepping van een boosaardige demiurg (ambachtsman of bouwer). Het gaat erom zich met behulp van alleen voor ingewijden bestemde kennis (gnosis) van het aardse bestaan te bevrijden. Het gnosticisme floreerde vooral gedurende de tweede en derde eeuw, maar werd door de christelijke Romeinse keizers verboden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Intern rapport toont pijnlijke laksheid Vaticaan tegenover ex-kardinaal McCarrick, Paus Franciscus reageert

Bericht door Kristof Piessens » 15 nov 2020, 18:47

Ik bedoelde, met openlijk aan de kaak stellen in de manier hoe kinderen overtuigd werden om er over te zwijgen dat hij/zij misbruikt werd, dus geen onschuldige feitenlast ontkennen maar er zelf wel over vertellen, je nam de zonde niet weg als je zelf als priester bvb je er aan schuldig maakte, maar het is geweten dat kinderen in die tijd mogelijk fantaseerde over misbruik en dit dan vertelde aan het gezin.
Dat is ook een vorm van misbruik als de feiten echter wel gebeurd zijn zonder dat dat kind er van bewust is dat het geen volwassen formuleringen kon maken, op welke manier gaan ze dan dit moeten verwerken. Maar dat daargelaten ga ik uit van het principe eerlijkheid duurt het langst, de meeste priesters zullen daar niet aan gebezigd hebben, gewetensbezwaarde zijn ze wel wanneer ze toegeven aan misbruik en dat ook niet tegen de volwassenen (ouders) het misbruik mogen of durven toegeven. Terwijl je zelf weet dat je dat kind hebt gevraagd om daar over te zwijgen dat het gebeurd is, die interactie heeft een mogelijk onderliggend probleem dat te maken heeft met de kerkelijke regels die betrekking hebben op onthouding en celibaat van seksuele handelingen en dat een huwelijk ook steeds uitgesloten is...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie