Judas evangelie openbaar!

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
willy5

Bericht door willy5 » 12 apr 2006, 00:25

Mensen,
Hier voor jullie het evangelie zelf. Het is alleen in het engels, maar ja beter wat dan niks. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

http://www9.nationalgeographic.com/lost ... fJudas.pdf

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 12 apr 2006, 11:07

Hartelijk dank voor de link.

Het valt me eigenlijk wel mee wat er van de tekst nog allemaal over is. Het is ook duidelijk waarom dit geschrift, als het Judas Evangelie tijdens het concilie van Nicea uberhaupt besproken is, niet in de Bijbel terecht is gekomen. De strekking van de woorden van Jezus luidt dat God niet buiten ons, maar in ons is. In die zin is er ook verband te leggen met de leer van b.v. Buddha of een polytheistische godsdienst als het Hindoeisme, of de leer van Hermes Trismegistos: alles is 1.

Oftewel alles komt uit 1 voort en God kent daarom vele gezichten want alles (het Universum en alles wat daarin is) is uiteindelijk God. De leer van de Christelijke kerk staat daar haaks op, daarin staat God buiten de mens en zelfs buiten de natuur.


p.s. Zelfs de relativiteitstheorie geeft al een indicatie in de richting dat alles uit hetzelfde voortkomt, energie kan worden opgebouwd tot materie en deze materie kan weer overgaan in energie. Ook wetenschappers realiseren zich dat de relativiteitstheorie nog maar het begin is en dat het universum nog veel complexer in elkaar steekt.

ghosthunter

Bericht door ghosthunter » 02 sep 2006, 19:26

billy bonny schreef:al in de oudste exegetische tradities wordt maria magdalena soms gelijk gesteld aan de boetvaardige zondares >lucas 7:36-50 < dit blijkt echter niet uit de bijbel zelf (daar moet ik je gelijk in geven ).in de zesde eeuw stelde paus gregorius 1 maria magdalena expleciet gelijk aan de boetvaardige zondares ;vrouw van lichte zeden uit lucas 7

de bijbel heeft meer rare kronkels en of fouten
eerder in het boek voordat maria magdalena word genoemd als zondige vrouw word zij al beschreven als zus van lazarus die door jezus tot leven werd gewekt uit de dood,
hier word ook beschreven dat zij vrienden van de familie (van jezus) waren
dus kende jezus maria magdalena dus al langer dan later word gesugereerd

Geronimo

Bericht door Geronimo » 24 okt 2006, 04:57

Ik wil niet overkomen als een betweter wat betreft de Bijbel en het Christendom, maar het valt me op dat niemand hier eigenlijk echt intensief met de Bijbel is opgegroeid of daar goede kennis van heeft genomen. Het blijft op het niveau hangen van 'ik heb ervan horen zeggen' en wanneer het tot onderzoek komt, het werkelijk bestuderen van de teksten, ze vaak geïsoleerd worden behandeld, zoals dat in de Middeleeuwen gebruikelijk was in de bestudering van de klassieke teksten, de zogenaamde scholastiek.

Wat betreft Maria Magdalena is de precieze waarheid nooit boven tafel te drijven. Het enige wat zeker is, is dat de verklaring zoals gegeven in de Da Vinci Code, een zeer alternatieve interpretatie is en de katholieke verklaring een zeer maatschappelijke doel beoogd. Volgens de Bijbel zelf is Maria Magdalena een bekeerde prostituee die daarna Jezus is gaan volgen, zoals ook de rijke Tollenaar of de man die bezeten was van een geest (Legio). Betogen dat Jezus zich niet had in moeten laten met een prostituee is als een farizeër betogen dat Jezus niet aan de tafel van een Tollenaar (in die tijd landverrader, NSB'er) had moeten aanschuiven. Suggesties dat Jezus een kind had verwekt bij Maria Magdalena zijn onwaarschijnlijk, puur omdat Jezus een Grotere Opdracht had dan het verwekken van een kind, of dat nu bij een prostituee was, of bij een keurige vrouw.

MMe

Bericht door MMe » 24 okt 2006, 13:14

Volgens mij hoef je ook geen geschrift geleerde te zijn om Jezus te leren kennen of God de vader, volgens mij had Jezus zelf een hekel aan geschriftgeleerden.
Volgens mij als je gewoon je best doet in het gewone leven je al een heel eind komt en als je dan nog eens op zoek gaat naar jezus of God zal hij je belonen, ik vind het meeste geloof in mijn bed en heb ook Jezus de heilige geest en God de vader mogen zien.
Of Jezus nu een nakomeling heeft gehad of niet doet er niet zo toe voor mij, het is geen afgang voor de kerk of bijbel en het doet zeker niet af wat Jezus voor deze wereld heeft betekend.
Dat ze nu in een vage film en boek bewijzen aandragen dat het niet klopt wat er in de bijbel staat doet mij niet terzaken want ik zie het zo dat het ook niet 100% kan overgedragen had kunen worden in die tijd en dat iedereen er belang bij had het te maken zoals het nu is.
Het geloof is wat het nu is wat ze er vroeger van hebben gemaakt.

Animal

Bericht door Animal » 24 okt 2006, 13:42

Geronimo schreef:Ik wil niet overkomen als een betweter wat betreft de Bijbel en het Christendom, maar het valt me op dat niemand hier eigenlijk echt intensief met de Bijbel is opgegroeid of daar goede kennis van heeft genomen. Het blijft op het niveau hangen van 'ik heb ervan horen zeggen' en wanneer het tot onderzoek komt, het werkelijk bestuderen van de teksten, ze vaak geïsoleerd worden behandeld, zoals dat in de Middeleeuwen gebruikelijk was in de bestudering van de klassieke teksten, de zogenaamde scholastiek.
En wat wil je hiermee zeggen ?

En daar ben ik wel blij om dat ik niet intensief met die bijbel teksten ben opgegroeid. Alle Bijbel aanhangers en geleerden van nu staan met beide voeten nog steeds in de periode Middeleeuwen. Nu er kritiek komt op het grote voorgelogen bijbelverhaal door de vrijdenkers kun je niet met verklaringen aan komen dat de bijbel opeens in een groter perspectief gezien moet worden en als 1 geheel in plaats van de afzonderlijke teksten.

Maar er zullen vast wel nog veel meer excusses en tegenaanvallen komen om de bijbel en andere Heilige Schriften te verdedigen als dat het Ware is.

Ik kan gelukkig nu onbevangen, vrij en eerlijk de wereld inkijken. Ik sta los van dogma's. Ik ben gelukkig geen hokjes denker en mijn grenzen zijn niet gekaderd door welke religie dan ook. Ik draag voor al mijn handelingen mijn eigen verantwoording. Er is geen ander waarvoor ik verantwoording moet afleggen. Daar heb ik geen teksten van 2.000 jaar oud voor nodig die bol staan van barbarisme, doodstraffen, haat, wreedheden en discriminatie.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 24 okt 2006, 14:57

animal schreef:
Ik kan gelukkig nu onbevangen, vrij en eerlijk de wereld inkijken. Ik sta los van dogma's. Ik ben gelukkig geen hokjes denker en mijn grenzen zijn niet gekaderd door welke religie dan ook. Ik draag voor al mijn handelingen mijn eigen verantwoording. Er is geen ander waarvoor ik verantwoording moet afleggen. Daar heb ik geen teksten van 2.000 jaar oud voor nodig die bol staan van barbarisme, doodstraffen, haat, wreedheden en discriminatie.

Heerlijk om zoiets te lezen ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Animal

Bericht door Animal » 24 okt 2006, 15:16

Dank je Tammy.

lol...Heerlijk toch die vrijheid die wij kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 24 okt 2006, 15:18

Inderdaad! :D

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Animal

Bericht door Animal » 24 okt 2006, 17:33

Maar tja.
Ik kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die niet voor zichzelf kunnen denken wat goed en slecht is. Dat moet ze verteld worden. En die durven geen eigen beslissingen en verantwoordelijkheid te nemen. Die beslissingen en verantwoordelijkheden baseren ze dan op de Heilige Teksten. Hun hele leven is er door verwrongen.
Het bewijs wat ze roepen is "Het staat zo geschreven".
Het zijn mensen die leven in angst en niet anders kunnen.

Eigenlijk wel triest dat in een moderne samenleving dergelijke dingen plaats vinden.

In mijn Heilige Schrift is de Almachtige de "Paars Vliegende Eenhoorn".
Het staat in BoekieWie Hoofdstuk 13 vers 69.

1 ste bewijs : Het staat geschreven.
2 de bewijs : Ik heb hem gezien en gesproken.

Iedereen op de knieen voor de Paars Vliegende Eenhoorn.
hihihihi
:mrgreen:

Plaats reactie