God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Bericht door Tammy » 29 mei 2021, 13:06

Afbeelding

God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck.

Bij de ‘twaalf apostelen’ van het atheïsme was het religieuze soms ver te zoeken – maar nooit afwezig, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck, schrijver van Religieus atheïsme.

Erik Meganck doceert in Antwerpen, maar woont in Herbeumont, een Ardens dorpje tegen de Franse grens. Van over die grens komen de meeste van de denkers die hij in Religieus atheïsme opvoert, onder wie Derrida, Lyotard en Sartre. Meganck herlas hun werk, om te doorgronden welk atheïsme zij voorstonden. Verrassende conclusie: “In wezen is het religieuze nooit weggesaneerd uit hun denken”.

Lees verder via link :

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b983b9e3/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Bericht door Kristof Piessens » 29 mei 2021, 23:49

Als je naar het woord 'religie' gaat zoeken merk je wel op dat dit een vertaling is uit een ander taal dat 'verbinden' betekend, niet echt 'verlichten'.

Atheïsme verbindt niet noch verlicht het, atheïsme sluit het aspect uit dat juist het verbindende, verlichtende tewerkstelt, noch het atheïsme noch de kerken van eender welke godsdiensten hebben dat gedaan, het scepticisme is vandaar uit het meest vernietigende in het oordelen van de mens, doel en weten zijn tot betrekking van het woord 'religie' geen verhelderende vanzelfsprekende zaken die tot eenheid zouden oproepen, noem me positieve zaken dat het atheïsme heeft voortgebracht ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Bericht door gusteman » 30 mei 2021, 10:51

Filosofie ..... leuk, en je kan er echt alle kanten mee op.
Alleen goed opletten dat je niet verzandt in navelstaarderij, en dat gebeurt jammer genoeg maar al te vaak.

En dan nu even on-topic: God is dood.

Hierbij rijst natuurlijk de vraag: "bestaat God eigenlijk wel?" Of, wat meer correct is in verhouding tot de titel van dit onderwerp: "heeft God ooit bestaan?"

Opnieuw verwijzend naar de titel: "Dat moet wel zo zijn want je kan het enkel hebben over de dood van iets wanneer je kan aantonen dat dat 'iets' ook werkelijk heeft geleefd, heeft bestaan".

En daar komen de filosofen al vast te zitten: er bestaat geen enkel onweerlegbaar bewijs dat God bestaat, dat God ooit zou hebben bestaan en/of dat er ooit meer dan één God zou zijn geweest.

De Goddelijkheid van figuren die doorheen de geschiedenis her en der de kop hebben opgestoken bestaat uitsluitend in het geloof dat sommigen eraan hebben gehecht.

Toon Hermans heeft daar ooit een fantastisch gedichtje over geschreven, en ik neem even de vrijheid om dit hier neer te zetten:

Mijnheer pastoor stond voor de klas ..... en zei dat God onzichtbaar was.
Ik heb dat klakkeloos aangenomen ... totdat ik, in twee appelbomen, Hem duidelijk horen kon ... èn zien.
Mijnheer pastoor heeft zich toch vergist, misschien.


Hier maakt Toon Hermans heel klaar en duidelijk dat God enkel bestaat in het geloof dat iemand er in heeft.



Op Wikipedia staat Afbeeldingeen plaatje waarop je kan zien hoeveel procent (ongeveer) van de bevolking in de landen van Europa nog gelooft hecht aan het bestaan van één of andere godheid.

Best wel veel dus, zo te zien, maar ik maak me sterk dat de kaart behoorlijk anders zou kleuren wanneer de vraag zou gesteld worden: "bent u een praktiserend gelovige, met andere woorden: volgt u strikt alle voorschriften die door het geloof aan u als belijder worden opgelegd?"

En daar draait het, in de dagdagelijkse realiteit, natuurlijk ècht om.

Al de rest is gewoon wat geleuter door mensen die het nodig vinden hun bedenkingen en bedenksels op een ordelijke manier te woord te zetten ... zodat iedereen eindelijk kan gaan zeggen "ahaaaa, dààr heeft ie het altijd over, ja, zoals het hier staat kan ik hem wel begrijpen nu".

Kristof Piessens schreef:
29 mei 2021, 23:49
Atheïsme verbindt niet noch verlicht het ...
Wanneer je het hebt over atheïsme, beste Kristof, is het heel erg belangrijk dat je begint met klaar en duidelijk te stellen wat je exact bedoelt met 'atheïsme', want onder die ene vlag gaat een extreem diverse lading schuil.
En uit jouw antwoord valt niet op te maken waarnaar je verwijst.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Bericht door univers » 30 mei 2021, 11:38

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Bericht door Fenna » 30 mei 2021, 11:39

:post: gusteman.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: God is dood en daar is de theologie nog steeds niet van bekomen, zegt de Vlaamse filosoof Erik Meganck

Bericht door Kristof Piessens » 31 mei 2021, 06:43

https://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme

Maar he, ik heb het in mijn bericht over uitsluiten....afwezigheid van 1 of meerdere goden is per definitie ook verwerping van vorm(en) van religiositeit.

In ieder geval geloven zonder of met betekend daarom nog niet dat er bewijs moet zijn, alleen het begrip stelt vast dat ze niet kunnen geloven dat er 1 of meer goden bestaan en verwerping op zich toont niet alleen aan dat deze geen wetenschappelijke onderbouwing waard is.

Kijk, als ik geloof, dan geloof ik alleen in de kwaliteiten dat ik heb om iets te doen in mijn leven waar ik zelf trots op mag zijn, geloof ik daarom in GOD ? neen, want ik weet dat ik dat niet kan onderbouwen maar ontken ook niet dat er grenzen zijn aan wat de mens vermag wat het atheïsme in deze juist wel probeert toe te staan; een mens moet per definitie onbeperkt kunnen doen wat juist is begrenst, mensen beseffen niet altijd dat die grenzen de menselijke wetten (wat ook grenzen zijn binnen het gedragspatroon) kunnen overtreffen maar juist tegenwerken, indachtig de woordbetekenissen hebben mensen in de eerste plaats heel goed bewust te zijn van wat ze zeggen en doen binnen die context, daden laten veel meer zien dan wat de mens met betrekking tot de woordbetekenissen zelf kunnen begrijpen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie