Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt

Bericht door Tammy » 28 jun 2021, 15:58

Afbeelding
Kardinaal Stanislaw Dziwisz spreekt een dankwoord uit bij het Vaticaan in 2011. Er loopt een onderzoek naar hem vanwege nalatigheid bij het ingrijpen rond seksueel misbruik in de kerk. © AFP

Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt.

De Poolse katholieke kerk heeft in een rapport bekendgemaakt dat 292 geestelijken naar verluidt 368 jongens en meisjes misbruikt hebben tussen 2018 tot 2020.

Uit de eerste onderzoeken blijkt dat 144 van de meldingen ‘betrouwbaar’ zijn. Er worden nog 186 zaken onderzocht, en vooralsnog 38 zijn er als ‘onbetrouwbaar’ bestempeld.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/honderden- ... ~a0ade63e/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Jakkes wat een vreselijke geestelijken zijn dat toch.
En de katholieke kerk keek weer weg .
Wat een walgelijk instituut is het toch bah.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt

Bericht door univers » 28 jun 2021, 17:00

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt

Bericht door Fenna » 28 jun 2021, 17:16

Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt.
Vreselijk.

Toch denk ik dat celibataire gedoe daar deels ook debet aan is.
De gedachte achter het celibaat was dat de geestelijkheid zich niet op het aardse en lichamelijke (seks) moest richten, maar op het hemelse, geestelijke niveau: God en het hogere.
Dat is tegen de natuur van de mens, en het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt

Bericht door Tammy » 29 jun 2021, 10:13

Treffend plaatje Univers.

Dat zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben Fenna.
Dat zo’n instituut nog bestaat in deze tijd met die verboden zal ik nooit snappen.
Maar ik heb ook niks met god en alles erom heen.
Ik zie alleen de ellende die het al eeuwen veroorzaakt.
Geld voor andere religies net zo sterk.

Laat geestelijken relaties toe, uiteraard met alleen volwassenen.
Dan blijven ze met hun vieze handen van kinderen af.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt

Bericht door Kristof Piessens » 29 jun 2021, 11:09

Fenna schreef:
28 jun 2021, 17:16
Honderden Poolse geestelijken zouden 368 kinderen in de afgelopen twee jaar hebben misbruikt.
Vreselijk.

Toch denk ik dat celibataire gedoe daar deels ook debet aan is.
De gedachte achter het celibaat was dat de geestelijkheid zich niet op het aardse en lichamelijke (seks) moest richten, maar op het hemelse, geestelijke niveau: God en het hogere.
Dat is tegen de natuur van de mens, en het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
Vind ik ook vreselijk maar het celibaat had/heeft een bedoeling, wat vanuit het verleden ontstaan is nadat de kerk sukkelde in verband met priesters die reeds getrouwd waren en dus erfrechten van de kerk had dat dus kon overgaan naar de nabestaanden, dat wilden ze voorkomen daarom werd het celibaat ook ingevoerd dat je ongetrouwd aan de opleiding begint en ongetrouwd blijft tot aan het overlijden, dan blijft ook het nalatenschap bij de kerk zelf en niet meer naar de nabestaanden van de overledenen.
Ik denk niet dat ze het celibaat op grond van de jurisdictie zomaar gaan kunnen aanpassen of schrappen, de erfeniskwestie speelt daarin nog steeds een rol willen ze het misbruik an sich aanpakken en het trouwen toe te laten zonder aanspraak op erfenis na overlijden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie