De lieveling van Napels: het doodskopje met de oren

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De lieveling van Napels: het doodskopje met de oren

Bericht door Tammy » 24 mar 2022, 08:45

Afbeelding
Het kerkhof van de Fontanelle, waar doodskopjes jarenlang werden vereerd.

De lieveling van Napels: het doodskopje met de oren

Bijgeloof In Napels mengen geloof en bijgeloof zich tot een volkse religie. Dat dit niet zomaar folklore is, ontdekten vier jonge kunsthistorici in de ondergrondse begraafplaats van een onlangs heropende veertiende-eeuwse kerk.

In weinig andere Europese steden behoren magie, esoterie, religie en superstitie zo tot de orde van de dag als in Napels. Geloof en bijgeloof duiken ook op in de film È stata la mano di Dio (Het was de hand van God), van regisseur Paolo Sorrentino, die komend weekend kans maakt om een Oscar te winnen. In de film zegt iemand O Munaciello, ofwel ‘het monnikje’, te hebben gezien. Het monnikje is een denkbeeldige figuur die de Napolitanen plaagt door kwajongensstreken uit te halen – in Napels is hij de perfecte zondebok voor zowat alles wat kan mislopen in het dagelijkse leven. Sleutels kwijt? O Munaciello heeft ze vast gejat.

Lees verder via link :

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/22/de ... n-a4104261

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Bijgeloof in Napoli……….dat is zo sterk aanwezig daar.
Ik hoef maar naar mijn mooie Italiaanse familie daar te kijken.
Ik denk dat het altijd zal blijven bestaan, tenminste toch nog een aantal honderd jaren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie