Oudste en meest complete Joodse bijbel wordt vandaag geveild

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Oudste en meest complete Joodse bijbel wordt vandaag geveild

Bericht door Tammy » 17 mei 2023, 05:24

Afbeelding

Oudste en meest complete Joodse bijbel wordt vandaag geveild.

Veilingshuis Sotheby's veilt vandaag de Codex Sassoon: de meest complete Joodse bijbel die dateert uit het einde van de negende tot het begin van de tiende eeuw. Het kostenplaatje voor het boek is niet niets: het veilingshuis verwacht dat het tussen de dertig en vijftig miljoen dollar gaat opbrengen.

Lees verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerke ... g-sothebys

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Oudste en meest complete Joodse bijbel wordt vandaag geveild

Bericht door taigitu » 17 mei 2023, 10:17

Een opmerkelijke voorspelling

Door Rabbijn Ing. Ies Vorst - 1 september 2020 - Ontwerp zonder titel (15)

Deuteronomium is het vijfde boek van de Thora, in het Ivriet Dewariem genoemd.
Het zijn de woorden door Mosje in zijn vijf laatste aardse levensjaren uitgesproken.
Tijdens de Sjabbat-diensten in de synagoge uit de Thora-rol wordt de tekst van het boek Deuteronomium in tien afdelingen gelezen;
tien keer elke Sjabbat één afdeling.

Opmerking van de Wilner Gaon
De Wilner Gaon, een van de meest vooraanstaande Thora-geleerden van twee eeuwen geleden, merkt het volgende op: deze tien wekelijkse afdelingen
van het boek Deuteronomium verwijzen naar de tien eeuwen, gerekend vanaf het jaar 5000 tot het jaar 6000 van de Joodse jaartelling.
Een verrassende opmerking, die ik in een van zijn boeken vond; zonder verdere toelichting.
Artikel ingekort door Tammy.
Lees verder via link.


https://www.christenenvoorisrael.nl/art ... orspelling

Ik vraag me af in hoeverre de inhoud van de Joodse bijbel de prijs bepaald of omdat de koper
zijn (teveel) aan geld wil borgen op deze manier. Zeker in tijden van inflatie en omvallende banken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie