Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Tammy » 21 mei 2023, 10:33

Afbeelding

Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Het is een trend die al jaren zichtbaar is: steeds minder Nederlanders noemen zich religieus. Toch blijkt uit onderzoek dat het deel van de bevolking dat bij een religieuze groep hoort voor het eerst sinds lange tijd stabiliseert. Is de ondergrens bereikt? Drie predikers vertellen erover aan RTL Nieuws: "Misschien gaat het tij keren", zegt één van hen. "Maar misschien ook niet. Dat is in Gods handen."

Lees verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erk-moskee

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik hoop dat eens de dag komt dat de mens in zichzelf gelooft en steun en hoop van zijn of haar naasten krijgt als men dat nodig heeft.
En dat religie in de geschiedenisboeken verdwijnt.
Het is zoals Stephen Fry zei een stuk beter maar dat is voor iedereen natuurlijk anders en persoonlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 21 mei 2023, 12:53

Volgens mij raak je de kern van de zaak. Religie is veel breder dan die paar godsdiensten. Steeds minder mensen willen met de beruchte godsdiensten geassocieerd worden en ontkennen daarom religieus te zijn. Als je namelijk erkent religieus te zijn denken mensen meestal dat je in god gelooft en naar de kerk gaat.

Een wereld zonder godsdient is prima, een wereld zonder religie lijkt me een hel vol egoïsme...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door taigitu » 21 mei 2023, 13:19

Ik denk dat dit hier mooi uitgelegd wordt aan kids.

Religie

Religie of geloof is niet helemaal hetzelfde als godsdienst.
Die laatste term wordt vooral gebruikt bij het vereren van één of meerdere goden.
In de praktijk bedoelt men er vooral monotheïstische religies mee, dus religies met één God.

Religie daarentegen heeft betrekking op alle vormen van spiritualiteit, van zingeving: het geloof in 'iets hogers'.
Boeddhisme is bijvoorbeeld een religie, maar geen godsdienst.
Andere voorbeelden van "non-theïstische religies" zijn het taoïsme en het religieus humanisme.
Zij hebben een gedeeld geloofssysteem zonder een persoonlijke God, wat bijvoorbeeld in het christendom en de islam wel het geval is.
Die twee laatste kun je overigens zowel religies als godsdiensten noemen.
Samenvattend: alle godsdiensten zijn religies, maar niet alle religies zijn godsdiensten.

Lees verder via de link:
https://wikikids.nl/Religie
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 21 mei 2023, 13:36

Bedankt Taigitu!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Tet » 21 mei 2023, 13:47

Vitharr schreef:
21 mei 2023, 12:53
een wereld zonder religie lijkt me een hel vol egoïsme...
Dus atheïsten zijn egoïsten?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 21 mei 2023, 13:59

Tet schreef:
21 mei 2023, 13:47
Dus atheïsten zijn egoïsten?
Nee hoor, atheisten zijn goddeloos, net als aanhangers van non-theïstische religies.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Tet » 21 mei 2023, 14:02

Laat ik het anders stellen… ik ben niet religieus. Ben ik daardoor egoïstisch?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 21 mei 2023, 14:06

Tet schreef:
21 mei 2023, 14:02
Laat ik het anders stellen… ik ben niet religieus. Ben ik daardoor egoïstisch?
Niet per definitie nee.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Tet » 21 mei 2023, 14:11

Maar waarom schrijf je dan dat "een wereld zonder religie lijkt me een hel vol egoïsme"?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 21 mei 2023, 14:30

Tet schreef:
21 mei 2023, 14:11
Maar waarom schrijf je dan dat "een wereld zonder religie lijkt me een hel vol egoïsme"?
Ik begrijp niet wat jij niet begrijpt dus die vind ik lastig. Ik snap niet waarom jij over Atheïsme begint omdat atheisten ook religieus kunnen zijn?

Something gets lost in translation. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Tet » 21 mei 2023, 15:30

Mja, dat beantwoord mijn laatste vraag niet.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 22 mei 2023, 14:28

Tet schreef:
21 mei 2023, 15:30
Mja, dat beantwoord mijn laatste vraag niet.
Nee, dat klopt. Ik probeerde aan te geven waarom ik die vraag moeilijk te beantwoorden vind. Ik vul niet graag in.

Waarom ik dat schrijf vraag je me. Ik schrijf dat omdat ik dat denk. Ik denk dat omdat religie volgens de definitie die ik ken draait om zingeving. De zin die iemand toekent aan het leven is zijn/haar religie. Een wereld zonder religie is dus een wereld zonder die zingeving. Sommigen gedijen daar prima zonder, anderen kunnen niet zonder. In onze wereld heb je een keuze, in een wereld zonder religie niet.

Het door Tammy geplaatste artikel gebruikt het woord 'religie' waar 'godsdienst' behoort te staan. Dat gebeurt vaker als men het 'grote boek' wil promoten. Dat zette mij aan tot reageren. Tammy schrijft:
Ik hoop dat eens de dag komt dat de mens in zichzelf gelooft en steun en hoop van zijn of haar naasten krijgt als men dat nodig heeft.
En die hoop volgt voor mij uit de persoonlijke religie waar ik eerder over schreef. En daardoor gaf ik mijn gedachten vorm in de post die bij jou vragen oproept.

Ik begrijp niet waarom jij daarop reageert met; "Dus atheïsten zijn egoïsten?" omdat atheïsme voor mij een religie op zichzelf is. (Goddeloos zoals gesteld) Waar theïsme een geloof in god, goden of goddelijkheid behelst die niet wetenschappelijk getoetst kan worden is atheïsme de directe tegenhanger die een geloof in de ontkenning van een god, goden of goddelijkheid behelst die evenmin wetenschappelijk getoetst kan worden. Een wereld zonder religie is daardoor voor mij ook een wereld zonder atheïsme.

Ik begrijp ook niet waarom jij vervolgt met; "Ik ben niet religieus, ben ik daardoor egoïstisch?". De mens is van nature egoïstisch. Religie is 1 van de manieren om een groter plaatje te zien waarin niet alleen het eigen welzijn, maar ook dat van anderen belangrijk is. Het ontbreken van religie bij jou zou niet hetgeen zijn wat je egoïstisch zou maken. Dat zou je al zijn, of je zou je eigen weg daar uit hebben gevonden. Religie elimineren in de vergelijking verkleint echter het aantal paden wat een mens uit egoïsme kan doen ontsnappen. Ik ervaar de huidige wereld als een plaats waar het ego de boventoon voert. Daarom verwacht ik dat dat erger wordt als we het leven voor iedereen zinloos maken.

En daarom schreef ik wat ik schreef.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Tet » 22 mei 2023, 15:31

Dank voor jouw antwoord Vitharr.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Determinist » 22 mei 2023, 15:38

Vitharr schreef:
22 mei 2023, 14:28
Waar theïsme een geloof in god, goden of goddelijkheid behelst die niet wetenschappelijk getoetst kan worden is atheïsme de directe tegenhanger die een geloof in de ontkenning van een god, goden of goddelijkheid behelst die evenmin wetenschappelijk getoetst kan worden.
Deze is iets te kort door de bocht.

Algemeen gezien is atheïsme het niet geloven in een god of goden.
Maar dat houdt niet in dat ze geloven dat er geen god of goden bestaan.
Het laatste wordt wel hard of strong atheisme genoemd.


"Geloof jij dat er een oneven aantal grassprietjes op dat veld staan?"

"Nee"

"Oh maar waarom geloof jij dan wel dat er dan een even aantal grassprietjes staan?"

"Dat geloof ik ook niet. Dat ik niet geloof in oneven is niet hetzelfde als geloven in even".

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Witte wel » 22 mei 2023, 16:59

Vitharr schreef:
22 mei 2023, 14:28
En daarom schreef ik wat ik schreef.
Mooi omschreven Vitharr, ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religie impopulair, maar deze jonge predikers houden vol: 'Jongeren zoeken houvast'

Bericht door Vitharr » 22 mei 2023, 17:41

Determinist schreef:
22 mei 2023, 15:38
Vitharr schreef:
22 mei 2023, 14:28
Waar theïsme een geloof in god, goden of goddelijkheid behelst die niet wetenschappelijk getoetst kan worden is atheïsme de directe tegenhanger die een geloof in de ontkenning van een god, goden of goddelijkheid behelst die evenmin wetenschappelijk getoetst kan worden.
Deze is iets te kort door de bocht.

Algemeen gezien is atheïsme het niet geloven in een god of goden.
Maar dat houdt niet in dat ze geloven dat er geen god of goden bestaan.
Het laatste wordt wel hard of strong atheisme genoemd.
Qua begripsafkadering inderdaad te kort door de bocht. De vorm die jij echter beschrijft is eigenlijk impliciet omdat in de context atheïsme bestond met uitsluiting van religie. Dan is ook mogelijke erkenning van god(en) uitgesloten immers.

Ik praat het niet goed. Ik wijs enkel op verzachtende omstandigheden. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie