Overleven bij de nonnen - Stil in mij

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Overleven bij de nonnen - Stil in mij

Bericht door taigitu » 24 mei 2023, 10:03

Overleven bij de nonnen - Stil in mij – Daniëlle Hermans en Esther Verhoef

Auteur: Koos-jan de Jager - 7 mei 2023

Van 2010 tot 2011 onderzocht een commissie onder leiding van Wim Deetman het seksueel misbruik van minderjarigen in de Rooms-Katholieke Kerk.
In 2013 verscheen een tweede rapport. De verhalen die in de Nederlandse media verschenen waren voor velen herkenbaar, zo ook voor schrijvers Esther Verhoef
en Daniëlle Hermans. Zij vonden dat het tweede onderzoeksrapport te weinig aandacht kreeg in de media en besloten daarop zelf op onderzoek uit te gaan.

In plaats van een gedetailleerd en omvangrijk onderzoek (de beide rapporten van de commissie-Deetman omvatten al meer dan 1700 pagina’s tekst)
kozen ze voor een andere benadering. Via vrouwenorganisaties sprak Daniëlle Hermans tientallen vrouwen, waarna Esther Verhoef de interviews uitwerkte
tot persoonlijk portretten. Het leidde tot een boek vol schrijnende verhalen, waarin nadere analyse op een korte inleiding na ontbreekt.
Nu, in 2023, is het boek door uitgeverij Prometheus opnieuw uitgegeven.

Lees verder via de link:
https://historiek.net/overleven-bij-de-nonnen/156433/
Dit verhaal gaat over kinderen die gedurende hun jeugd in katholieke instellingen hebben door gebracht.
Het is onvoorstelbaar hoe nonnen zich hebben gedragen naar die kinderen. God's grondpersoneel....?
Kinderen die door omstandigheden in de instelling werden geplaatst, bij vrouwen waarvan je verwacht dat ze
als een soort moeder hun functie zouden invullen..... Gruwelijk hoe ze zich gedroegen.
Hoe zeer waren die nonnen mogelijk zelf beschadigd waardoor ze zich zo monsterlijk gedroegen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie