God en Goden - bedenksels van de mensen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

Bericht door Animal » 04 nov 2006, 10:37

Ik zal eens niet reageren op vele losse opmerkingen in voorgaande topics. Maar het algemeen houden.

Wat mij erg opvalt is het feit dat door de religieuse teksten en gelovige het alleenrecht wordt opgeeist voor liefde, warmte, eerlijkheid, oprechtheid, schoonheid, normen en waarde etc. etc. Sinds wanneer hebben de athiesten die kenmerken niet.

Daarnaast blijkt God of Goden niet almachtig en perfect in elkaar te zitten omdat die grove fouten heeft gemaakt en nog steeds maakt als die al zou bestaan.

Dan blijken de 2.000 jaar oude heilige eschriften vol te zitten met zaaien van haat, angst, straffen en verkondigen van dood en verderf. Hoe tegenstrijdig allemaal, als we moeten denken in termen van het goddelijke almachtige met liefde en goedheid. Als je kan nadenken in vrijheid en een beetje intelect hebt kun je om de heilige teksten lachen, gieren en brullen.

Het is onder andere door de angst voor de dood en het ontlopen van de eigen verantwoordelijkheden voor het leven om ons heen dat we heilige teksten hebben verzonnen en geloven in God en Goden. De God en Goden worden nu gebruikt door de Heilige schriftgeleerden om de gelovigemassa in hun greep te houden en voor hun karretje te spannen. God en de Macht over de domme massa.

Wat je ook altijd terug vindt is argument van God bestaat omdat het geschreven staat. Ik zal volgende keer schrijven dat Ik het Woord heb gekregen van de paars vliegende eekhoorn. Is dat dan het bewijs dat God een paarsvliegende eekhoorn is omdat het geschreven is.

God heeft het zo gewilt en de uitspraak van de mens beschikt over een vrije wil, is ook zo'n mooie ontsnappingsclausule.

Als God niet bestond wie heeft dan de mensen gemaakt? Antwoord: De aliens.
Wie heeft dan de aliens gemaakt?
Antwoord: Evolutie uit de BigBang
Wie heeft dan de BigBang gemaakt.
Antwoord: -------

Een gelovige komt bij de onstaansvraag altijd uit bij God
Dan is mijn vraag wie heeft God gemaakt?
Antwoord: -------

Als er een God zou bestaan. Voor wie zou die God meer respect hebben? Een persoon die goedheid oplepelt en naleeft uit 2.00 jaar oude barbaarse teksten die volstaan met bloed. Personen die andere vragen hoe ze moeten denken, leven en handelen.
Of zou die God meer respect hebben voor een persoon die goedheid en liefde uit zichzelf kan brengen en ontwikkelen naar deze wereld zonder dat die persoon is vergiftigd met barbaarse teksten.

Mooiste bewijs dat god en goden bedenksels zijn van mensen is een bevolkingsgroep diep in het amazonewoud. Die mensen hebben nog niet eerder contact gehad met de buitenwereld en hadden geen heilige schriften en god en goden. Nabij hun dorp stort een vliegtuig neer. De piloot overleeft de crash. Nadat de piloot weer is verzorgt door de inboorlingen en is opgeknapt, besluit hij terug naar de bewoonde wereld te gaan. 50 jaar later ontmoet een jungle expiditie de junglebewoners. In het jungle dorp waren de amazonebewoners streng gelovige geworden in een god die John heet. altaars en tempels waren opgericht in de vorm van ene vliegtuig. De heilige houten beeldjes waren replica's van John's horloge, en andere moderne uitvindingen die hij bij zich had tijdens zijn crash. De naam van de piloot was john.

Nee..........
Ik heb geen enkel respect voor geloof en de teksten die daar bijhoren.
Ja............
Ik heb repect voor mensen, natuur en pure innerlijke liefde en eerlijkheid.

mieke

Bericht door mieke » 04 nov 2006, 10:58

Dat laatste van het amazonewoud dat je aanhaalt is een mooi voorbeeld van hoe we werkelijk beïnvloed worden. Het laat ook zien hoe de mens altijd probeert uit te vinden waar hij vandaan komt en de nood om in goden te geloven. Overblijfsel van toen we hier buitenaardsen (goden) op aarde hadden?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 04 nov 2006, 11:22

Inderdaad mooi verhaal animal.
En ja, zo zijn de aliens vroeger ook aan ons verschenen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 08 nov 2006, 01:00

Tammy...Die aliens: Wie heeft ze geschapen? Hoe zal jij reageren wanneer zo een alien ook in God blijkt te geloven? Krijgen we weer het verhaal dat zij ook bezocht zijn door aliens en ze als goden aanbaden? Er moet een begin zijn. Dat is net het verhaal van wie was er eerder: de kip of het ei.

Het verhaal van aliens die ons bezocht hebben en we ze zagen als Goden rammelt aan alle kanten. Zoals Animal schrijft (mooi verhaal trouwens) over dat volk midden in de Amazone. Ze hebben dingen gemaakt en begonnen ze die aan te bidden. Voor de gelovigen is het absoluut verboden om een voorstelling te maken van God of hoe hij eruit ziet. We hebben geen enkele symbool gemaakt die je kunt herkennen als iets buitenaards. Dus voor mij klopt het idee gewoon niet....God is overal en nergens. Als we een alien hebben gezien zouden we best wel een tekening ervan hebben gemaakt. Dat hebben we niet...Behalve als de Alien zelf ons heeft verteld over de almachtige. Dat blijft natuurlijk ook een mogelijkheid. ;)

Peace.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 nov 2006, 13:08

Moonwalker schreef:
Tammy...Die aliens: Wie heeft ze geschapen? Hoe zal jij reageren wanneer zo een alien ook in God blijkt te geloven? Krijgen we weer het verhaal dat zij ook bezocht zijn door aliens en ze als goden aanbaden? Er moet een begin zijn. Dat is net het verhaal van wie was er eerder: de kip of het ei.
Als een alien zegt dat hij in God geloofd zal ik dat respecteren maar zelf ga ik er niet in geloven.
En waar de aliens vandaan komen Moonwalker?
Ik heb geen flauw idee :wink:

Open topic hoe mensen god eigenlijk zien, ben ik wel benieuwd naar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 08 nov 2006, 17:03

Tammy schreef: Als een alien zegt dat hij in God geloofd zal ik dat respecteren maar zelf ga ik er niet in geloven.
En waar de aliens vandaan komen Moonwalker?
Ik heb geen flauw idee :wink:

Open topic hoe mensen god eigenlijk zien, ben ik wel benieuwd naar.
lol Tammy...Met waar ze vandaan komen bedoelde ik meer wie ze heeft geschapen. ;)

Ik ga nu de topic openen. :)

Edit: Dat had je al gedaan dus... :mrgreen:

Peace

American Dawn

Bericht door American Dawn » 08 nov 2006, 17:32

Zou mooi zijn als aliens al onze levensvragen d.m.v. telephatie zouden kunnen beantwoorden .
Maar ik denk dat ons nietige brein het niet kan bevatten en blijven steken in de jungiaanse archetypen in onze voorstelling.

Animal

Bericht door Animal » 08 nov 2006, 17:38

American Dawn schreef:Maar ik denk dat ons nietige brein het niet kan bevatten en blijven steken in de jungiaanse archetypen in onze voorstelling.
Lol....
Onze brein zou exploderen bij de overdracht van al die alien intelligentie. Daarom zijn ze het nu beetje bij beetje aan het doseren.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 08 nov 2006, 17:53

Kan ik aannemen Animal dat je wel in Aliens gelooft?

Animal

Bericht door Animal » 08 nov 2006, 18:16

moonwalker schreef:Kan ik aannemen Animal dat je wel in Aliens gelooft?
Je mag alles aannemen Moon.
Maar waarschijnlijk weet je al dat ik niet geloof. Wat ik wel doe is denken.
Ik denk.

Ik denk namelijk dat wij in dit uitgestrekte universum niet het enige levende organisme zijn. Mijn denken is hierover nog niet uitgedacht. Dus als er argumenten of feiten zijn die mijn denken kunnen wijzigen hoor ik het graag.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 08 nov 2006, 19:02

Animal schreef:
moonwalker schreef:Kan ik aannemen Animal dat je wel in Aliens gelooft?
Je mag alles aannemen Moon.
Maar waarschijnlijk weet je al dat ik niet geloof. Wat ik wel doe is denken.
Ik denk.

Ik denk namelijk dat wij in dit uitgestrekte universum niet het enige levende organisme zijn. Mijn denken is hierover nog niet uitgedacht. Dus als er argumenten of feiten zijn die mijn denken kunnen wijzigen hoor ik het graag.
Ok...Nee was gewoon een vraagje. ;)

MrCor

Bericht door MrCor » 08 nov 2006, 23:58

Animal schreef:

Wat mij erg opvalt is het feit dat door de religieuse teksten en gelovige het alleenrecht wordt opgeeist voor liefde, warmte, eerlijkheid, oprechtheid, schoonheid, normen en waarde etc. etc. Sinds wanneer hebben de athiesten die kenmerken niet.

Mijn reactie: dat heb je goed gezien.
Ik vind trouwens dat georganiseerde religie bij de wet verboden zou moeten worden.
Als dat niet lukt dan zou elk geloof een element van gerede twijfel in zich moeten hebben. 'We vinden dat we gelijk hebben, maar..........'
De kerk is altijd een instituut van macht geweest en zal dat ook altijd (willen) blijven.
Het wordt tijd dat mensen voor zichzelf gaan denken en eerst mens(elijk) worden voor ze gaan geloven.

Animal

Bericht door Animal » 09 nov 2006, 08:18

MrCor schreef:Animal schreef:

Wat mij erg opvalt is het feit dat door de religieuse teksten en gelovige het alleenrecht wordt opgeeist voor liefde, warmte, eerlijkheid, oprechtheid, schoonheid, normen en waarde etc. etc. Sinds wanneer hebben de athiesten die kenmerken niet.

Mijn reactie: dat heb je goed gezien.
Ik vind trouwens dat georganiseerde religie bij de wet verboden zou moeten worden.
Als dat niet lukt dan zou elk geloof een element van gerede twijfel in zich moeten hebben. 'We vinden dat we gelijk hebben, maar..........'
De kerk is altijd een instituut van macht geweest en zal dat ook altijd (willen) blijven.
Het wordt tijd dat mensen voor zichzelf gaan denken en eerst mens(elijk) worden voor ze gaan geloven.
Yeahhh MrCor...
[clap]
[wave2]
Helemaal mee eens.

MrCor

Bericht door MrCor » 09 nov 2006, 10:07

De verspreiding van de meeste geloven zijn er op gebaseerd dat mensen denken dat hoe meer mensen hetzelfde geloven, des te meer wordt het waar.
Dat is een fundamentele denkfout, de waarheid is geen democratisch gegeven. Zelfs als er maar 1 persoon (of zelfs niemand) ergens in gelooft dan kan het waar zijn.

Ook is het volgens mij zo dat mensen denken dat het gelijk van de ander het gelijk van henzelf uitsluit. Niemand wil ongelijk hebben, gelijk hebben bevestigt je bestaansrecht tenslotte en dus doen we er alles aan om het ongelijk van de ander aan te tonen.
Stel je het volgende voor: op een kwartslag van je en tegenover je zit iemand. Je houd een bierviltje omhoog, verticaal. Je vraagt aan beide personen wat voor vorm ze zien. De persoon naast je zegt dat hij een streepje ziet en de persoon tegenover je zegt een rondje te zien. Laat ze nu maar eens onder elkaar discussieren wie er gelijk heeft. Zoals te verwachten valt wordt dit een zinloze discussie, ze hebben allebei gelijk maar zolang geen van beiden op de stoel van de ander gaat zitten zullen ze het nooit eens worden met elkaar.

Overigens ga ik er wat betreft religie van uit dat iedereen gelijk heeft. Is veel leuker en het wordt een stuk gezelliger in de hemel met al die mensen. Ik denk dat het er om gaat dat je gelooft in wat je doet en doet waar je in gelooft. Als dat zo is dan kan God toch nooit zo onsportief zijn om te zeggen 'sorry, je bent met de verkeerde religie ge-indoctrineerd (want dat is religie in mijn visie).

Animal

Bericht door Animal » 09 nov 2006, 13:10

MrCor schreef:De verspreiding van de meeste geloven zijn er op gebaseerd dat mensen denken dat hoe meer mensen hetzelfde geloven, des te meer wordt het waar.
Yep, De macht van het getal, de macht van de massa.
MrCor schreef:Dat is een fundamentele denkfout, de waarheid is geen democratisch gegeven. Zelfs als er maar 1 persoon (of zelfs niemand) ergens in gelooft dan kan het waar zijn.
Alles is niets en niets is alles.
MrCor schreef:Ook is het volgens mij zo dat mensen denken dat het gelijk van de ander het gelijk van henzelf uitsluit. Niemand wil ongelijk hebben, gelijk hebben bevestigt je bestaansrecht tenslotte en dus doen we er alles aan om het ongelijk van de ander aan te tonen.
Je gelijk hebben, je gelijk krijgen en het ongelijk van een ander aantonen geeft macht. Macht uitoefenen over anderen is een erg diepgewortelde menselijke eigenschap.
MrCor schreef:Stel je het volgende voor: op een kwartslag van je en tegenover je zit iemand. Je houd een bierviltje omhoog, verticaal. Je vraagt aan beide personen wat voor vorm ze zien. De persoon naast je zegt dat hij een streepje ziet en de persoon tegenover je zegt een rondje te zien. Laat ze nu maar eens onder elkaar discussieren wie er gelijk heeft. Zoals te verwachten valt wordt dit een zinloze discussie, ze hebben allebei gelijk maar zolang geen van beiden op de stoel van de ander gaat zitten zullen ze het nooit eens worden met elkaar.
De twee mensen die het bierviltje proberen te beschrijven en in discussie belanden hebben beide een te kortkoming. Om vooruitgang te boeken zullen ze moeten overstappen van discussie naar een dialoog.
MrCor schreef:Overigens ga ik er wat betreft religie van uit dat iedereen gelijk heeft.
Nee, want dat is niet mogelijk. De ene religie sluit de andere bij voorbaat al uit.
MrCor schreef:Is veel leuker en het wordt een stuk gezelliger in de hemel met al die mensen.
Ik denk niet dat het een gezellige boel kan zijn in die hemel. Kijk maar naar wat voor ellende religieen veroorzaken.
MrCor schreef:Ik denk dat het er om gaat dat je gelooft in wat je doet en doet waar je in gelooft.
Zou ik niet aan iedereen willen opdragen om dat zo op te vatten. Er zijn in de wereld al genoeg gekken die geloven in wat ze doen en moeten doen. Die zijn er al genoeg bij de geloofswaanzinnige fundamentalisten.
MrCor schreef:Als dat zo is dan kan God toch nooit zo onsportief zijn om te zeggen 'sorry, je bent met de verkeerde religie ge-indoctrineerd (want dat is religie in mijn visie).
Yep,
Zo werkt het geloof. Jij wel en jij niet.
Lees hun heilige teksten en denk zelf na.

Animal

Bericht door Animal » 09 nov 2006, 13:15

moonwalker schreef:Ok...Nee was gewoon een vraagje. ;)
Geen probleem.
Vraag maar raak. En dat moet je zekers doen als iets niet duidelijk is.
:P

moonwalker

Bericht door moonwalker » 10 nov 2006, 21:10

Animal schreef: Geen probleem.
Vraag maar raak. En dat moet je zekers doen als iets niet duidelijk is.
:P
Thx...zal ik zeker doen.
Animal schreef:
Wat mij erg opvalt is het feit dat door de religieuse teksten en gelovige het alleenrecht wordt opgeeist voor liefde, warmte, eerlijkheid, oprechtheid, schoonheid, normen en waarde etc. etc. Sinds wanneer hebben de athiesten die kenmerken niet.
Hier ben ik het helemaal met je eens. Ik vraag me steeds af: Als de atheisten nergens in geloven, waarom lopen ze niet iedereen te vermoorden, verkrachten, stelen en haten? De meeste Atheisten die ik heb gekend zijn juist meer vredelievend dan gelovigen. Iets om erover na te denken eigenlijk.

De Koran eist geen alleenrecht op liefde. Er staat een vers in die zegt:
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
Dan zul je toch denken dat mensen elkaar met rust laten en andere geloven respecteren. Maar nee...ze proberen met alle kracht de "ongelovigen" uit de hel te houden. Daar zit een anders gelovige niet op te wachten.

MrCor

Bericht door MrCor » 10 nov 2006, 21:56

moonwalker schreef: Dan zul je toch denken dat mensen elkaar met rust laten en andere geloven respecteren. Maar nee...ze proberen met alle kracht de "ongelovigen" uit de hel te houden. Daar zit een anders gelovige niet op te wachten.
Volgens mij komt dat omdat mensen de (vervelende?) eigenschap hebben om er van uit te gaan dat het gelijk van een ander hun eigen gelijk uitsluit. En dat willen we niet. Mensen ontlenen hun bestaansrecht aan het gelijk hebben en dus moet de ander ongelijk hebben/krijgen.
Ook halen mensen het gelijk hebben en gelijk krijgen vaak door elkaar.

De meeste atheisten die ik ken zijn overigens eigenlijk agnosten.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 10 nov 2006, 22:26

Juist MrCor...dat zal onze ondergang worden. Leef en laat leven kennen ze helaas niet.

Animal

Bericht door Animal » 13 nov 2006, 21:08

Afbeelding

God als misvatting

Hij laat zien hoe religie oorlog voedt, onverdraagzaamheid in de hand werkt en aanzet tot kindermishandeling. De auteur maakt overtuigend duidelijk dat geloof in God niet alleen irrationeel is, maar ook potentieel dodelijk.

In zijn onnavolgbare, pakkende, soms geestige stijl richt Richard Dawkins zijn scherpzinnige pijlen op het geloof in een bovennatuurlijke god. Dawkins bekritiseert het godsidee in al zijn vormen, van de door seks geobsedeerde tiran van het Oude Testament tot de heel wat minzamere (maar nog altijd onlogische) ‘Grote Klokkenmaker’ van sommige verlichtingsdenkers. Hij laat geen spaan heel van de belangrijkste argumenten voor religie (het bieden van troost, het funderen van ethiek, etc.) en toont de grote onwaarschijnlijkheid van een opperwezen aan.

Yeahhh....
Deze ga ik nu bestellen. Eens lezen hoe hij het nieuws kan brengen.

Wij gaan uit van wetenschappelijke inzichten
Wij zijn vrij van (bij)geloof

Plaats reactie