God en Goden - bedenksels van de mensen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
moonwalker

Bericht door moonwalker » 13 nov 2006, 21:57

Wetenschap is voor sommigen ook een geloof...;)

Animal

Bericht door Animal » 13 nov 2006, 22:24

moonwalker schreef:Wetenschap is voor sommigen ook een geloof...;)
Ben die discussie al vaker tegen gekomen.
Kun je die onderbouwen Moon ?
Misschien heb je nieuwe argumenten voor me die ik zou kunnen overwegen.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 13 nov 2006, 22:26

Sommige mensen geloven alleen in wat de wetenschap ontdekt. Het is niet hetzelfde geloof als de andere religies verspreiden. Deze mensen geloven in wat ze zien en wat kan bewezen worden door de wetenschap. Iets dat je kunt vasthouden, een plaatje van maken of iets dergelijks. Daar draait hen geloof om. ;)

mieke

Bericht door mieke » 13 nov 2006, 22:34

moonwalker schreef:Sommige mensen geloven alleen in wat de wetenschap ontdekt. Het is niet hetzelfde geloof als de andere religies verspreiden. Deze mensen geloven in wat ze zien en wat kan bewezen worden door de wetenschap. Iets dat je kunt vasthouden, een plaatje van maken of iets dergelijks. Daar draait hen geloof om. ;)
Ja maar de vergelijking religie/wetenschap gaat hier toch niet op denk ik. :wink:
Een religieus iemand kan de wetenschap ook niet ontkennen.
Een wetenschapper kan dat met religie des te gemakkelijker.
Ik ben er voorstander van om religie wetenschappelijk te bestuderen. :D

moonwalker

Bericht door moonwalker » 13 nov 2006, 22:49

Met je eens mieke. Maar technisch gezien is het een geloof op zich. We geloven dat een muur bestaat. Je kunt het aanraken en zien. Het is solide. Daar kun je niet omheen. Ook lucht geloven we dat het bestaat al zien we het niet. Maar het is bewezen.

Bij de andere religies kun je niets bewijzen. Het is al zolang geleden gebeurd. De wonderen kunnen we niet opnieuw aanschouwen. We kunnen er wel verklaringen voor geven, maar dat is niet hetzelfde als erbij zijn en zien met je eigen ogen. ;)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 nov 2006, 18:10

moonwalker schreef:Maar technisch gezien is [wetenschap] een geloof op zich.
Nee.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 14 nov 2006, 18:38

MetalPig schreef:
moonwalker schreef:Maar technisch gezien is [wetenschap] een geloof op zich.
Nee.
'

Verklaar je nader...;)
Dan kan ik ruimschoots toegeven dat ik het verkeerd heb begrepen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 nov 2006, 19:21

moonwalker schreef:
MetalPig schreef:
moonwalker schreef:Maar technisch gezien is [wetenschap] een geloof op zich.
Nee.
Verklaar je nader...;)
Wetenschap onderzoekt of theorieen kloppen door herhaalbare experimenten te doen.
Verklaar jij eens hoe dat 'technisch gezien' op een geloof lijkt?

Maan

Bericht door Maan » 14 nov 2006, 19:30

Er zijn zat mensen die klakkeloos aannemen wat er woor wetenschappers gezegd wordt. Ze GELOVEN de wetenschapper, en nemen deze theorieen voor waar aan. Maar helaas, de wetenschap zit er ook wel eens naast, het is zeker niet absoluut. Dus zonder zelf de onderzoeken te herhalen, of de informatie uit eerste hand zien te verkrijgen, ben je ook een gelover.

Liefs Maan

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 nov 2006, 19:44

maan schreef:Er zijn zat mensen die klakkeloos aannemen wat er woor wetenschappers gezegd wordt. Ze GELOVEN de wetenschapper, en nemen deze theorieen voor waar aan.
Dat maakt de wetenschap niet tot een geloof.

Maan

Bericht door Maan » 14 nov 2006, 19:52

Bijna mee eens....De mensen maken het wel tot een geloof.
Wetenschap in de letterlijke zin van het woord is idd geen geloof.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 nov 2006, 19:56

maan schreef:Bijna mee eens....De mensen maken het wel tot een geloof.
Vind ik niet. Sommige mensen *noemen* het een geloof, maar die snappen het niet.
Als je gelooft wat iemand zegt, dan is hetgeen hij zegt toch niet een geloof?
Als ik zeg dat ik een papieren vliegtuigje heb gevouwen, en jij gelooft dat, dan is papieren vliegtuigjes vouwen toch niet ineens een geloof geworden?

Er zijn overigens ook mensen die atheisme een geloof noemen...

moonwalker

Bericht door moonwalker » 14 nov 2006, 20:04

Ik bedoelde precies wat Maan zei MetalPig. Als iemand iets zegt dan geloven we wel in wat hij zegt. Kijk naar Mohammed, Jezus en de andere profeten vrede zij met hen. Als jij zegt dat je een vliegtuig hebt gevouwen dan geloof ik je. Het is een geloof...Maar daar kun je niet de mensen mee aan het denken zetten of ze manieren leren om ze met elkaar om te gaan, wat God van ons wil en ga zo maar door...

Dus het is wel een geloof. Alleen de mens heeft de term "geloof" beperkt tot dingen die uit de hemel komen en waar miljoenen mensen in geloven.

Zo zie ik het tenminste...Maar ik kan het ook fout hebben. ;)

Peace

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 nov 2006, 22:34

moonwalker schreef:Als jij zegt dat je een vliegtuig hebt gevouwen dan geloof ik je. Het is een geloof...
Ja, jij gelooft mij. Maar daarmee is vliegtuigjes vouwen nog geen geloof geworden.
En als je een wetenschapper gelooft wordt wetenschap niet opeens een geloof.

Romaine

Bericht door Romaine » 15 nov 2006, 18:52

Vraag je liever af waarom mensen dingen klakkeloos aannemen = geloven.

Zelf zal ik er slechts van kennis nemen dat iemand een vliegje gevouwen heeft, of dat iemand zegt het leven op een bepaalde manier te moeten belijden zoals in een geloof. Het begint bij wijze van spreken met een vliegtuigje. Geloof jij dat? Twee vliegtuigjes, geloof jij dat? Drie vliegtuigjes, geloof jij dat? Breid dit steeds verder uit en je krijgt een religie. Maar volgens mij gaat het al 'fout' met het eerste vliegtuigje: waarom zou je moeten geloven dat iemand dat gevouwen en laten vliegen heeft? Moet je er persé een mening over hebben of geloven?

Of stel dat je tien argumenten hebt voor en een tegen. Moet je dan aannemen dat de meerderheid het bij het juiste eind heeft?

Voor mij persoonlijk ben ik blij dat ik niets geloof, niets aanneem zonder reden, en al het andere open laat. Je hoeft immers geen mening te hebben. En dat werkt heel erg bevrijdend!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 nov 2006, 19:31

Romaine schreef:Zelf zal ik er slechts van kennis nemen [...] dat iemand zegt het leven op een bepaalde manier te moeten belijden zoals in een geloof. Moet je er persé een mening over hebben of geloven?
Als mensen mijn vrijheid gaan beperken met regels die op religie zijn gebaseerd vind ik het erg belangrijk om daar een mening over te hebben ja.

En als iemand de wetenschap ten onrechte een geloof noemt vind ik het ook belangrijk om daar een mening over te hebben en die te uiten.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 15 nov 2006, 19:37

Ha Romaine is terug...;)

Tijdens het internetten vond ik dit stukje tekst: "Waar wetenschap ophoudt, begint het geloof..."
Dus beter gezegd: Alles wat de wetenschap kan verklaren is geen geloof, maar de dingen die de wetenschap niet kan verklaren is het geloof?

Romaine

Bericht door Romaine » 15 nov 2006, 21:40

Beter is mijn inziens:
Waar wetenschap begint begint geloof, en waar wetenschap eindigt gaat geloof verder...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 15 nov 2006, 22:02

Romaine schreef:Waar wetenschap begint begint geloof,
Leg uit.

Romaine

Bericht door Romaine » 15 nov 2006, 22:14

Misschien denken anderen er anders over. Om de werkelijkheid te begrijpen tracht men modellen op te stellen. Dit baseert men op wat men dan weet. Wat men in de 17e eeuw dacht te weten is weer weerlegd (deels). Wat wij nu denken te weten zal wellicht in de toekomst weerlegd worden. Men denkt te weten in de 17e eeuw hoe iets in elkaar stak, men geloofde ergens in, wat later weerlegd is. Maar we weten nu niet wat ze over bv 300 jaar weerlegd zullen hebben. Voor mij is dat ook een soort geloof.

Plaats reactie