brief van pontius pilatus

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
American Dawn

brief van pontius pilatus

Bericht door American Dawn » 11 aug 2006, 06:08

een vertaald stuk uit een brief van Pontius Pilatus aan keizer Tiberius waarvan het origineel zich in de Vaticaanse bibliotheek bevindt. Een copy ervan bevind zich in de Congressional Library in Washington DC. Het is gedateerd op het jaar 32.

Aan Tiberius Caesar.

" Op zekere dag zag ik tussen een groep mensen een jonge man, die tegen een boom geleund in alle rust de mensenmenigte toesprak. Er werd mij gezegd dat het Jezus van Nazareth was. Ik had het wel kunnen vermoeden, zo groot was het verschil tussen hem en zijn toe-hoorders. Zijn goudblonde ha-ren en baard gaven aan zijn ver-schijning een he-melse aan-blik. Hij scheen ongeveer der-tig jaar oud te zijn. Nooit voordien had ik een lieflijker en mooier oprechte per-soonlijkheid gezien. Wat een tegenstelling tussen Hem en zijn toehoorders met hun zwarte haren en baard en hun grauwe vale huidskleur.
Later nodigde ik Je-zus uit en hij kwam naar het Praetorium voor een gesprek. Toen de nazareener verscheen maakte ik mijn ochtendwande-ling. Maar toen ik hem aanschouwde was het alsof mijn voeten met ijzeren banden aan de vloer vastge-klonken waren, en ik beefde over mijn gan-se lichaam alsof ik een misdadiger was, terwijl Hij heel rus-tig bleef.
Een tijd lang stond ik daar en bewonderde deze buitengewone mens. Er was niets aan hem of in zijn karak-ter dat afstotend was, ik echter voelde mij ontdaan in zijn aanwezigheid. De aantrekkelijke eenvoud van zijn persoonlijk-heid stelde hem hoger dan alle filosofen en leraars van deze tijd. Hij maakte op mij en iedereen een diepe indruk wegens zijn vriendelijk-heid, eenvoud, deemoed en liefde. (Ingekort!)

Uw dienaar: Pontius Pilatus.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 11 aug 2006, 08:46

Waarom post je dit? Heb je er zelf een mening over?

American Dawn

Bericht door American Dawn » 11 aug 2006, 10:02

discussies over geloof, verschijningen, bijbelteksten etc staat er toch ijzeren varken???

dit valt dus onder etc . voor de geintereseerden dus niemand :wink:

en die meningen die je tegenwoordig altijd moet hebben in deze babylonische maatschappij (niemand snapt elkaar toch tegenwoordig en er komt alleen oorlog van )en geef god niet de schuld dat doen de mensen toch) )bezorgen mij soms hoofd pijn . Gewoon Zen is soms beter.

P.s. dit is geen mening maar een tip voor allen

vind het persoonlijk erg Zen als niemand reageerd!!!!!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 11 aug 2006, 12:37

American Dawn schreef:discussies over geloof, verschijningen, bijbelteksten etc staat er toch ijzeren varken???
Discussies dus. Niet willekeurige brieven zonder begeleidende tekst.
Waarover wil je discussieren naar aanleiding van de brief?

Animal

Bericht door Animal » 11 aug 2006, 13:20

Het lijkt wel of American Dawn alleen maar lange teksten kan schrijven en aanhalen (knippen en plakken) van anderen in het forum. Anderen herhalen, vertalen en na-apen.

Ik krijg een beetje het politieke correcte gevoel.

American Dawn

Bericht door American Dawn » 11 aug 2006, 15:16

beter goed gejat dan slecht verzonnen moraal ridders. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 11 aug 2006, 18:33

IK wil ook even iets zeggen over American Dawn.
Hij geeft ons veel informatie en ik vind het boeiend.
Zo ook dit stukje tekst boven, vind het heel mooi.
Hoe hij eraan komt interesseert me niet, ik leer elke keer iets bij :D


Nu weer ontopic :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 11 aug 2006, 19:35

snap niks van die tekst :?

The Return

Bericht door The Return » 12 aug 2006, 00:21

animal schreef:Ik krijg een beetje het politieke correcte gevoel.
Lekker gevoel toch... aaaah...

Mike

Bericht door Mike » 12 aug 2006, 00:21

Okee, in een poging om toch enige discussie te bewerktstelligen in dit topic (ook al lijkt dat niet de bedoeling van de topic starter), bij deze mijn gedachten:

Pontius Pilatus zou dus in het jaar 32 volgens onze jaartelling een brief hebben geschreven aan de keizer van Rome, waarin hij verklaart een groot bewonderaar te zijn van Jezus. Allereerst, dat is bijzonder dapper: het vergt heel wat moed om de keizer van Rome te attenderen op het bestaan van een man die beweert de zoon van de enige God te zijn. Misschien ten overvloede: Romeinse keizers beschouwden zichzelf destijds als god, dus Tiberius zal niet bepaald blij zijn geweest met nieuws over een zoon van god waar hij niks van wist... :wink:. En ja, ik heb ook wel gezien dat nergens in bovenstaand fragment gesproken wordt over de zoon van god. Maar desondanks, respect voor Pilatus dat 'ie zo'n briefje naar keizer durft te schrijven.

Tenminste... áls het Pontius Pilatus zélf was die deze tekst heeft opgesteld...

Want: wat zou Pilatus' doel geweest zijn toen hij deze brief aan Tiberius schreef? Wilde hij alvast aantonen dat hij Jezus goedgezind was, wat zijn handelswijze van pakweg een jaar later (33 n. Chr.) nader verklaard? Óf: is deze brief van later datum? De complotdenker in mij vermoedt dat dit schrijven niet afkomstig is van Pontius Pilatus zélf, maar van een latere 'ghost writer', die kennelijk de behoefte voelde om Pilatus geheel van blaam te zuiveren, wat dat akkefietje rond Jezus betreft. Deze brief maakt Pilatus tot een vurig bewonderaar van Jezus. Zo iemand zou toch zeker niets te maken willen hebben met de rechtsgang en terechtstelling van diezelfde Jezus. Dát is volgens mij wat de auteur van die brief ons wil vertellen. Een extra vrijwaring van Pilatus van schuld rond het proces van Jezus, náást het verhaal over het 'handen wassen in onschuld'.

Volgende vraag is dan natuurlijk waar zo'n extra vrijwaring van Pilatus voor nodig is... Iemand suggesties?

Geronimo

Bericht door Geronimo » 17 aug 2006, 04:14

Wat American Dawn doet is niet bepaald conform de Academische richtlijnen maar dat wil niet zeggen dat het inhoudelijk niet interessant kan zijn. Dat sommige mensen met deze informatie niets kunnen, ligt eerder aan de aard van het onderwerp, of het onvermogen de brug de maken van de lap tekst naar de probleemstelling.

Uit de reply van Mike blijkt inderdaad dat het meest vreemde aan het document wel de motivatie is. Uit niets in de Bijbel blijkt dat Pontius Pilatus tijdens Jezus' terechtstelling op de hoogte was van zijn goddelijkheid, zoals bleek uit de 'brief' naar Tiberius. Vlak voor de rechtspraak werd Pilatus alleen door zijn vrouw gewaarschuwd, die namelijk een droom had gehad. Het is op nogal tegenstrijdig deze brief op 32 n. Chr. te dateren terwijl Jezus op 33-jarige leeftijd aan het kruis stierf.

Toch is vooralsnog het niet volledig uit te sluiten dat de brief een verzinsel is geweest van een latere auteur. Daarom zou ik graag een beroep doen op American Dawn om zijn bron mee te posten. Ik neem aan dat je dit niet per toeval in de Congressional Library of het Vaticaan tegenkwam.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 16 aug 2007, 15:39

Nou ik weet niet waar dit verhaaltje vandaan komt maar dat het hoogst verdacht is is boven alle twijfel verheven. Pontius was berucht om zijn barbaarsheid en zijn ijzeren regels. Als hij zo onder de indruk was van deze archtypische blonde man (is ook verdacht Blond met blauwe ogen is niet echt Joods) Hoe kan hij er dan toe komen om hem aan het kruis te nagelen?
Wat de bedenker hier probeert te bewerkstelligen is mij een raadsel.
De authenticiteit van Jesus is misschien een optie? Maar dan zijn er toch betere mogelijkheden. Bij Josephus hebben ze ook geknoeid met zijn zogenaamde geloofsbelijdenis.
Het ware beter geweest als Pontius met zijn voeten vastgekluisterd was gebleven. Een groter cryp is nauwelijks denkbaar.

Gijs

Bericht door Gijs » 16 aug 2007, 17:39

Dus Jezus was blond? :shock: Hij komt dus uit europa? Vreemd is dat wel.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 17 aug 2007, 21:14

Gijs schreef:Dus Jezus was blond? :shock: Hij komt dus uit europa? Vreemd is dat wel.
Wie zegt dat hij uit europa kwam misschien was hij wel een blond, als in plejaren blond.

Gijs

Bericht door Gijs » 18 aug 2007, 13:04

kan ook. Maar waarom staat er niks over plejaren in de bijbel of sprak hij er nooit over? Er zijn wel veel ufologen die menen dat Jezus een plejaar of een siriaan is. Dus het zou kunnen. Maar dan vind ik het wel gek dat niet iedereen weet waar hij vandaan kwam.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 20 aug 2007, 11:39

Er gaan geruchten dat Maria zelfs donker van huid was, dus dan zou J. niet direkt blond worden. Door rassenvermenging is ook het Joodse volk minder homogeen dan te verwachten is door de bloedlijnen. Maar dat is wellicht van latere datum? Ver na het begin van onze jaartelling. Het Joodse volk is immers afstammend van nomaden volkeren. Toch bestaan er typische DNA fouten die kenmerkend Joods zijn.
Nergens is iets te vinden over Zijn uiterlijk en elke kunstenaar heeft daar al dan niet in opdracht iemand bij-gefantaseerd. Na de lijkwade lijkt er plots een coherent beeld te zijn ontstaan, maar of dat ook de werkelijke oorzaak was? Ook daar twijfel ik aan, want het kan een geraffineerde poging zijn om de lijkwade van authenticiteit te voorzien. Het lijkt meer op een afspraak. De meeste kunst werd immers door de kerk bepaald en gesubsidieerd. Het kwam ook niet zelden voor dat een rijk man zichzelf portretteerde al dan niet op een prominente plaats b.v als discipel.
Er bestaan wel bizarre verhalen over J. als kleine, lelijke man met doorlopende wenkbrauwen (zie Blavatsky). Dat is in strijd met het Griekse schoonheidsideaal. Goden dienden volmaakt te zijn. Het is duidelijk dat het beeld van J. is opgepoetst en bijgeschaafd om het vooral blanke ideaal te ondersteunen. Symbolisch worden de heiligen vaak ook met blauwe ogen en blond haar afgebeeld om hun geestelijke bestaan te benadrukken. Donker van huid doet ook denken aan de Moren. Donkere huidskleur stond min of meer symbool voor de zonde. Klein lelijk en zwart was lange tijd een voorbeeld voor het duivelse en slechte. Dwergen en lilliputters bijvoorbeeld. Er bestaan geen afbeeldingen van Jezus naar het leven. Ik houd de brief, die van Pilatus afkomstig zou zijn, eerder voor een poging om Jezus bestaan van een bewijs te voorzien. Rome zou hem een kopje kleiner hebben gemaakt als hij de fout zou hebben gemaakt J. voor een Godenzoon te laten doorgaan. Immers alleen de keizer was God op aarde. Een godenzoon zou zich dus op gelijke voet met de keizer bevinden en dat was een belediging, majesteitsschennis.
Voorts is de dichterlijk romantische en geïdialiseerde stijl geen kenmerk van Pilatus. Pilatus was nu niet bepaald een zachtmoedig iemand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilatus

Voor zover ik weet is er geen snipper geschreven bewijs van Pontius Pilatus gevonden dus is het al hoogst verdacht dat uitgerekend dit fragment wél is ondekt. Er is wel een steen gevonden met zijn naam.

The Return

Bericht door The Return » 20 aug 2007, 13:20

Ik denk dat het verhaal belangrijker is dan of de personen echt hebben bestaan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 23 aug 2007, 12:57

Met je eens, Return.
Het zou wel vervelend zijn als mensen aan zouden nemen dat de brief echt is en er bewijs in zien voor Jezus' bestaan.

BRNRDSDJNG

Bericht door BRNRDSDJNG » 23 aug 2007, 14:08

The Return schreef:Ik denk dat het verhaal belangrijker is dan of de personen echt hebben bestaan.
Houdt dus in dat het gefingeerde verhaal belangrijker is dan de feiten?
Staat wel in kontrast met het verdere sceptisisme.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 aug 2007, 14:17

BRNRDSDJNG schreef:Houdt dus in dat het gefingeerde verhaal belangrijker is dan de feiten?
Staat wel in kontrast met het verdere sceptisisme.
Ik kan me voorstellen dat je dat denkt, maar dat is niet zo.

Ook in verhalen waarvan bekend is dat ze verzonnen zijn kan een mooie moraal zitten.

Plaats reactie