de Morgenster is jezus en Lucifer

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
American Dawn

de Morgenster is jezus en Lucifer

Bericht door American Dawn » 14 aug 2006, 06:44

de morgenster Jezus en lucifer.


Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij Morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! En gij overlegdet nog wel: ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen." (Jesaja 14:12-14).


rev22:16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 aug 2006, 09:12

Leg uit?

American Dawn

Bericht door American Dawn » 14 aug 2006, 09:47

Staat beide in de bijbel en ik snap het ook niet had gehoopt dat iemand het mij had uit kunnen leggen.
iemand suggesties?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 aug 2006, 11:25

American Dawn schreef:Staat beide in de bijbel en ik snap het ook niet had gehoopt dat iemand het mij had uit kunnen leggen.
iemand suggesties?
Gratis tip: zet dat soort vragen in het vervolg meteen in je openingsberichtjes.

On topic: ik heb geen idee wat er bedoeld wordt. In de eerste tekst is Lucifer de morgenster neem ik aan, maar verder kan ik er niet zo veel mee.

Animal

Bericht door Animal » 14 aug 2006, 11:51

American Dawn schreef:Staat beide in de bijbel en ik snap het ook niet ?
Zal ik dan de hele bijbel en de koran citeren in dit forum. Want ik snap daar ook geen hout van.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 14 aug 2006, 13:32

animal schreef:
American Dawn schreef:Staat beide in de bijbel en ik snap het ook niet ?
Zal ik dan de hele bijbel en de koran citeren in dit forum. Want ik snap daar ook geen hout van.
We zijn al aardig op weg.
:wink:

Het lijkt wel dronkemanspraat.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Geronimo

Bericht door Geronimo » 17 aug 2006, 04:25

Ik moet zeggen dat ik hier wel van opkeek. Het hoofdstuk in Jesasja heet ook 'De val van de koning van Babel' en Babel staat in de Bijbel eens te meer voor de grote, zondige stad. Als 'Morgenster' hier staat voor de gevallen engel, is dat moeilijk te rijmen met de 'Morgenster' van Openbaringen.

Toch is er een andere interpretatie mogelijk over het stuk van Jesaja. Misschien wordt hier niet de val van Satan beschreven, toen hij in opstand kwam tegen God, maar de bouw van de toren van Babel. En wordt met Morgenster de desbetreffende koning bedoeld die toen heerstte.

Als je doorleest, komt bij mij eveneens het vermoeden dat er een Joodse koning wordt bedoelt. (vers 20)

phoenixofflames

Bericht door phoenixofflames » 25 aug 2006, 14:54

morgenster is positief... Het is hij die het licht brengt in de duisternis. Iemand die uitblinkt. Lucifer, eigenlijk gebruiken we beter de naam Satan, was de grootste engel/ aartsengel, en hij blonk heel erg uit, maar ja, we weten wat er later gebeurd is..
Zie het als een titel.. zoals keizer, sire,..

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 03 sep 2006, 16:13

Dit is een lastig onderwerp om uit te leggen, ik doe een poging.

Morgenster is een andere naam voor de planeet Venus. Venus staat in de buurt van de Zon, straalt helderder dan de sterren, maar is niettemin de mindere van de Zon. Venus wordt van oudsher symbolisch aangegeven met een pentagram (vijf-puntige ster). Pentagrammen (punt naar boven of naar beneden) worden vanuit fundamentalistisch Christelijk oogpunt beschouwd als heidens, occult of ronduit demonisch.
Zo beschouwen fundamentalistische Christenen de Moslims als aanbidders van de duivel, en omgekeerd geldt dat fundamentalistische Moslims de 'Christenhonden' beschuldigen van heulen met de grote Satan.

Overigens worden de namen Satan, Lucifer, Baal, Beelzebub, Leviathan, etc. etc. allemaal op een hoop gegooid, met elkaar verward, of de betekenis en het karakter van de betreffende namen verschillend uitgelegd. Wat een puinhoop, logisch dat er geen touw meer aan vast te knopen valt.

Het Jodendom kent echter geen duivel als verpersoonlijking van het kwaad, al is er wel sprake van een verleidelijke slang. In het verhaal met Adam en Eva in het aardse paradijs, waar God het hen verboden heeft om van de vruchten van de Boom der Kennis van Goed en Kwaad te eten, waarschuwt God de mens dat ze diezelfde dag nog zullen sterven als ze dat wèl doen. De slang, het meest wijze dier, vertelt aan Eva dat je helemaal niet dezelfde dag nog zult sterven als je van de vruchten eet, in plaats daarvan zullen je ogen geopend worden en je zult als goden zijn.
De slang blijkt gelijk te hebben; Adam en Eva eten van de vruchten, vallen niet dood neer, maar worden zich van zichzelf bewust en God wordt razend van woede. "Ziet, de mens is geworden als een van ons!" en stuurt de mensen het paradijs uit om ze daarna een armzalig leven van bloed zweet en tranen te laten leiden. Gek genoeg wordt niet God (of; de god van het Oude Testament) hier gezien als de kwade genius, maar de slang.

Kabbala, de mystieke tak van het Jodendom kent onder andere de levensboom, die andere boom die God in het paradijs had geplaatst en tot onsterfelijkheid leidt. In de Kabbalistische leer bestaat deze levensboom uit verschillende 'sferen' van oplopend belang en deze sferen dienen allemaal doorlopen te worden gedurende de verschillende wedergeboortes. Er zijn 7 basis-sferen en als die met succes doorlopen zijn wachten er nog de 8ste en uiteindelijk de ultieme 9de sfeer waarin de verlichte ziel oplost in de Alomvattende Geest van God en daarmee dus deel wordt van God.

Waarom wordt die god van het Nieuwe Testament nou zo boos? Het verhaal wordt duidelijker als je het (veel oudere) scheppingsverhaal van de Sumeriers kent, waarop het verhaal van Adam en Eva is gebaseerd, alleen zijn de rollen tussen God en slang , dus goed en kwaad omgekeerd. Daarin is de god En-Lil de kwade god van de bijbel en zijn halfbroer En-Ki de listige slang die de mensheid zijn zelfbewustzijn geeft. De rol tussen goed en slecht, licht en duisternis, duivel en God is kunstmatig, of op zijn minst onduidelijk en je moet het steeds vanuit zijn context interpreteren. God schiep het licht, dus als licht een schepping van God is, zou God zelf duister moeten zijn. Maar een duistere godheid heeft tegelijkertijd een negatieve klank. Voor je het weet zit je in een discussie die je niet voeren wil.

De meeste religies gaan uit van de helige drie-deling: lichaam/ziel/geest, waarin de ziel een soort filter is tussen het lichaam en de stoffelijkheid waarin we ons nu begeven, en de in het universum alomtegenwoordige Geest die alles met alles verbindt. Dat alles wat er in het universum is aan materie, energie en bewustzijn op het allerhoogste niveau met elkaar verbonden is leidt tot een heel eenvoudig principe: Alles = 1.
Dit komt overeen met het Hermetisch pricipe zoals geleerd wordt door Hermes Trismegistos, ik zou de stelling wel aandurven dat alle religies of godsdiensten gebaseerd zijn op de leer van deze Hermes Trismegistos. Dat een godsdienst als het huidige Christendom niet erg lijkt op deze oeroude inzichten doet daar niets aan af, theologen*) die het ontstaan van het Christendom hebben onderzocht hebben genoeg oorspronkelijke teksten gevonden om de stelling dat Jezus een wijsheidsleraar was die over de kennis van Hermes Trismegistos beschikte te onderbouwen.

*) wijlen Prof. Gilles Quispel is daarvan misschien wel de bekendste.



De spreekwoordelijke staat van verlichting is dus een Goddelijke staat, verlicht van alles wat de Ziel naar het aardse bestaan trekt. In die zin zijn zowel de mythische Lucifer (de lichtdrager) en de slang uit het mythische paradijs beiden positief terwijl ze door hele volksstammen als negatief worden afgeschilderd.

Plaats reactie