10 geboden

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Anet

Bericht door Anet » 29 nov 2006, 23:16

Ja Animal, Return wil even bijten ... Grrrrrr! :mrgreen:

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 23:17

Anet schreef:Halloooooo!! :lol: ... ik wordt hier ook maar zomaar op deze wereld neergezet, het duurt even voordat je in de gaten hebt dat er wordt gelogen tegen je.
Beter leven? .. Ja natuurlijk, daarom volg ik slechts mijn eigen weg en draai de wereld naar wat voor mij het beste uitkomt, ik begeef mij te water ... ik spring niet, omdat ik kan nadenken.
Maar je gelooft er wel nog steeds in, in deze democratie.

en jij past je er aan omdat je daar ook in gelooft
Zou je willen ... hé, Return!
Ik geloof in mezelf ... gaat prima! :mrgreen:
[/quote]
Tuurlijk geloof je niet in jezelf. Dat maak je alleen maar jezelf wijs. Maar geloven in jezelf doe je niet.

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 23:18

Animal schreef:
The Return schreef:
Animal schreef:Wie met straffen en belonen werkt kan nooit heilig zijn.
Zegt iemand die stemt op Wilders........ hoe ironisch.
Wie zegt dat wilders heilig is ?

Je beoordelingsvermogen valt me een beetje tegen Return.
Wil je bijten ? ....lol?
Het is zo ironisch dat je op een man als Wilders stemt die zijn programmering JUIST op straffen en belonen baseert en het tegenovergestelde vind.

Animal

Bericht door Animal » 29 nov 2006, 23:21

Anet schreef:Ja Animal, Return wil even bijten ... Grrrrrr! :mrgreen:
Oke..lol :P

Hij mag bijten tot op het bot.
Hij blijft eentje van de goede.
Een vet toffe met harde noot en scherpe humor....lol.

Animal

Bericht door Animal » 29 nov 2006, 23:23

The Return schreef:
Animal schreef:
The Return schreef: Zegt iemand die stemt op Wilders........ hoe ironisch.
Wie zegt dat wilders heilig is ?

Je beoordelingsvermogen valt me een beetje tegen Return.
Wil je bijten ? ....lol?
Het is zo ironisch dat je op een man als Wilders stemt die zijn programmering JUIST op straffen en belonen baseert en het tegenovergestelde vind.
Yeahhh.
We maken er de 10 geboden van van meneer Wilders.... :wink:

Anet

Bericht door Anet » 29 nov 2006, 23:25

Ik lig hier in een deuk ... :mrgreen: [muaha]

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 23:25

He wat flauw, je begrijpt best wel wat ik daarmee bedoel :)

Animal

Bericht door Animal » 29 nov 2006, 23:32

Sorry Return.
Zal weer wat serieuzer worden en minder spammen.

Nu ga ik met vrouwtje aan de warme anijsmelk en dan horizontaal de binnekant van mijn oogleden bestuderen.

The Return

Bericht door The Return » 29 nov 2006, 23:35

Ah jammer dat je er niet op in wil gaan, nou welterusten dan alvast :)

Anet

Bericht door Anet » 30 nov 2006, 11:12

Return schreef:
Tuurlijk geloof je niet in jezelf. Dat maak je alleen maar jezelf wijs. Maar geloven in jezelf doe je niet.
Aha, hier komt Return door de bocht, met een breekijzer in de linker en de bijbel in de rechterhand. Deze methode is bekend, en gaat helaas niet lukken, mijnheer Return. :wink:

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 30 nov 2006, 12:54

Da's een flinke lijst reacties op één avond. :)
Anet schreef:Qaboos schreef:
“Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; [30] heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.”
Ik schreef dit niet. Daarmee vertel ik je niets nieuws maar daar ben ik toch wel precies in. Dit is geschreven door een hele groep mannen die zich 'Marcus' hebben genoemd. In het totaal bezien weet ik weinig van de bijbel maar er zijn veel zaken die ik graag met jullie af wil spreken qua definiëring en kennis van de bijbel. Dat maakt een op het oog héél erg vaag boek een stuk duidelijker.
De Bhagavad Gita is ook niet op een druilerige maandagmorgen te lezen.
Waarom zou ik een compleet opgedrongen "stranger",
God is niet opgedrongen. Je kunt rustig leven zonder de bijbel te kennen en (mijn geloof) het interesseert God volgens mij geen biet of we christelijk zijn of wat dan ook. En hiermee kom ik op een punt dat ik eigenlijk niet in één keer neer zou moeten gooien. Laat ik het zo zeggen: uit alle heilige Schriften en uit het humanisme komen dezelfde speerpunten naar voren. Mijn opsomming daarvan luidt meestal: gematigdheid, liefde, kennisvergaring en vertrouwen. Ik ben geen genie en ik ben geen profeet maar dat concludeer ik keer op keer bij ieder heilig Schrift en in de filosofische tradities. God maalt niet om denominaties.
God 'ligt' buiten de bijbel. De bijbel kwam pas na God en is geïnspireerd door God. God is buiten de bijbel om merkbaar, je hebt dat gepush van de bijbel niet nodig.
Maar de vraag hier was wat Jezus van de decaloog heeft gewijzigd en het antwoord is 'niets'.
uit een boek geschreven door mensen, daarbij door talloze machthebbers in de loop der tijd herschreven, omdat het hun toen beter uitkwam om het volk te besturen, moeten liefhebben? :roll: [think]
De bijbel is niet herschreven. Zodra de verhalen opgenomen waren in de Thora of in de Nebiim, of de Chetoebim of het Nieuwe Testament lagen ze vast en is er niets aan herschreven. Zodoende zijn de TeNaCH verhalen echt zo oud als de TeNaCH en zijn de Nieuwtestamentische verhalen echt zo oud als het NT (dat is niet zo gek oud trouwens). Pas nadat het NT vastlag, hadden we de bijbel. Hij is nooit herschreven.

Animal schreef eerder dat het vreemd is dat Gij zult niet doden een gebod is terwijl God in Exodus vlak na het ontstaan van de decaloog gebood een behoorlijke groep mensen te doden. Het gebod Gij zult niet doden draait om het spelen van eigen rechter. De joden hadden de doodstraf.
Ik vertel jullie natuurlijk niets schokkends nu ik zeg dat de decaloog gewoon van mensen afkomstig is. God heeft niets in stenen tafelen gebliksemd, Mozes is Sinaï/Israël/Horeb (de bronnen verschillen ook nog eens over welke berg het nou is) niet opgeklommen en de Mozes die het volk Israël uit Egypte heeft gebracht heeft nooit bestaan. De joden zijn mondjesmaat uit Egypte vertrokken. Er is geen grote uittocht geweest. De decaloog is eeuwen jonger dan het vertrek van joden uit Egypte.
De decaloog is een menselijke wet. Een stap voorwaarts voor een humane joodse samenleving.

Anet

Bericht door Anet » 30 nov 2006, 13:14

Je overtuigt mij niet echt door gewoon te zeggen dat de bijbel nooit is herschreven. De bijbel is tig keren hergeschreven en aangepast, met als doel er voordelen uit te halen voor de toemalige machthebbers. :wink:

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 30 nov 2006, 13:36

Goed. Door wie? Wanneer?

Anet

Bericht door Anet » 30 nov 2006, 13:55

Er zijn inmiddels al zoveel aftakkingen van de bijbel, zoveel geloven.
En wil jij zeggen dat hij niet herschreven is?
Door wie? Wat dacht je van groeperingen die daar baat bij hebben?
Wanneer? Door de loop der eeuwen, ruzie en gekibbel, heksenjachten, oorlogen, zijn allmaal redenen geweest om de bijbel te herschrijven.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 30 nov 2006, 14:03

Anet schreef:Er zijn inmiddels al zoveel aftakkingen van de bijbel, zoveel geloven.
En wil jij zeggen dat hij niet herschreven is?
Door wie? Wat dacht je van groeperingen die daar baat bij hebben?
Wanneer? Door de loop der eeuwen, ruzie en gekibbel, heksenjachten, oorlogen, zijn allmaal redenen geweest om de bijbel te herschrijven.
Noem es een paar voorbeelden dan. Concreet.

Volgens mij ben je in de war met interpretaties van de bijbel. Daar zijn er wel meerdere van.

The Return

Bericht door The Return » 30 nov 2006, 14:08

Anet schreef:Return schreef:
Tuurlijk geloof je niet in jezelf. Dat maak je alleen maar jezelf wijs. Maar geloven in jezelf doe je niet.
Aha, hier komt Return door de bocht, met een breekijzer in de linker en de bijbel in de rechterhand. Deze methode is bekend, en gaat helaas niet lukken, mijnheer Return. :wink:
Fijn. Fijn ook dat je er niet op wilt reageren. Je moet me niet zoveel minutie geven voor een volgend gesprek. 't Is al de tweede in twee dagen die niet verder wil antwoorden.

Anet

Bericht door Anet » 30 nov 2006, 14:35

The Return schreef:
Anet schreef:Return schreef:
Tuurlijk geloof je niet in jezelf. Dat maak je alleen maar jezelf wijs. Maar geloven in jezelf doe je niet.
Aha, hier komt Return door de bocht, met een breekijzer in de linker en de bijbel in de rechterhand. Deze methode is bekend, en gaat helaas niet lukken, mijnheer Return. :wink:
Fijn. Fijn ook dat je er niet op wilt reageren. Je moet me niet zoveel minutie geven voor een volgend gesprek. 't Is al de tweede in twee dagen die niet verder wil antwoorden.
Ik reageer dus wel, en geef je plenty munitie, hoor.
Maar wat verwacht je van mij, als je zulke vage reactie's schrijft als "Maar geloven in jezelf doe je niet" of "Dat maak je alleen maar jezelf wijs". Wees eens wat duidelijker, zeg nu eens gewoon wat je punt is, en wees niet zo vaag. En waar heb ik je niet geantwoord? Ik kan ook wat vergeten, net zo als jij. :wink:

MMe

Bericht door MMe » 30 nov 2006, 14:57

Mischien is de bijbel niet zoveel herschreven maar is de informatie verkeerd geintrepeteerd en zo opgeschreven want dat is pas zo'n 300 jaar na christus en in die tijd is er denk ik wel veel met het verhaal gebeurd.

The Return

Bericht door The Return » 30 nov 2006, 15:01

Anet schreef:Ik reageer dus wel, en geef je plenty munitie, hoor.
Maar wat verwacht je van mij, als je zulke vage reactie's schrijft als "Maar geloven in jezelf doe je niet" of "Dat maak je alleen maar jezelf wijs". Wees eens wat duidelijker, zeg nu eens gewoon wat je punt is, en wees niet zo vaag.
Ik zeg gewoon dat jij ook in vreemden gelooft. In hun democratie en normen en waarden. Daar staar je je ook blindelings in. Dan kan je wel komen met 'ik geloof in mezelf', maar dat is natuurlijk onzin. Dat praat je je alleen jezelf aan. Hoe kan jij nou weten dat democratie de beste oplossing is. Dat is slechts iets wat je wordt voorgehouden door anderen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


En waar heb ik je niet geantwoord? Ik kan ook wat vergeten, net zo als jij
Dat was iemand anders, die weet het zelf wel .

Anet

Bericht door Anet » 30 nov 2006, 17:07

The Return schreef:
Anet schreef:Ik reageer dus wel, en geef je plenty munitie, hoor.
Maar wat verwacht je van mij, als je zulke vage reactie's schrijft als "Maar geloven in jezelf doe je niet" of "Dat maak je alleen maar jezelf wijs". Wees eens wat duidelijker, zeg nu eens gewoon wat je punt is, en wees niet zo vaag.
Ik zeg gewoon dat jij ook in vreemden gelooft. In hun democratie en normen en waarden. Daar staar je je ook blindelings in. Dan kan je wel komen met 'ik geloof in mezelf', maar dat is natuurlijk onzin. Dat praat je je alleen jezelf aan. Hoe kan jij nou weten dat democratie de beste oplossing is. Dat is slechts iets wat je wordt voorgehouden door anderen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


En waar heb ik je niet geantwoord? Ik kan ook wat vergeten, net zo als jij
Dat was iemand anders, die weet het zelf wel .
Ah, bedoel je het zo.
Dat ik in deze opgedrongen samenleving leef is een feit, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn eigen gang niet kan gaan, heb inmiddels mijn eigen cultuur gemaakt in deze. Dat ik geloof in mezelf, is geen onzin. Ik bedoel te zeggen dat ik uitstekend functioneer zonder enig religie aan te hangen.
Als ik iets steel weet ik dat ik in de gevangenis terecht kan komen, dus steel ik op een legale manier, zoals de zakkenvullers in Den Haag en daarboven (Jaaa ... ook de Paus hoort daarbij) dit bedacht hebben en ook doen.
Wie zegt dat ik in die vreemden geloof, in hun democratie, normen en waarden? Dat ik er tussenin leef wil niet zeggen dat ik daar dan ook in geloof. Van nature ben ik een zeer sociaal persoon, maar als ik zie dat meer dan 95% van het volk liever een mak schaapje wil zijn, omdat ze te lui zijn om na te denken, dwingt mij te concluderen dat ik beter mijn eigen geloof kan hebben i.p.v. iets blindelings van vreemden aan te nemen. Ik maak gebruik van de vele mogelijkheden die er zijn binnen dit stelsel, op mijn eigen manier.

Plaats reactie