kunnen we leven zonder een god??

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Xar

Bericht door Xar » 31 jan 2006, 10:10

Kunnen we leven zonder een God?

hmm...

Als ik zou een ander uitganspunt neem:

Zou er een God bestaan als er geen leven was?

Als er een God bestaat, wat is dan zijn doel?

Hoe zou God moeten ontstaan vóór het leven?

Ik denk: Zonder leven geen god. Als god bestaat, dan hebben wij het zelf gecreërd. Een soort van omgekeerde schepping dus.

Het geloven in God zit in de natuur van de mens. Elk volk op aarde heeft zijn eigen verhaal van een schepping en rechtvaardigd hun bestaan.

MMe

Bericht door MMe » 31 jan 2006, 10:42

Ik denk dat het leven opzig al een bewijs is dat God bestaat.
Zou er een God bestaan als er geen leven was?
Daar weet ik ook het antwoord niet op maar ik denk dat God ook kan bestaan zonder een universum en dat lijkt mij een hele eenzame situatie dus denk ik dat wij daarom ook geschapen zijn.
Het leven brengt zoveel liefde en geluk en dat is het leven wel waard.
:wink:

The Return

Bericht door The Return » 31 jan 2006, 11:20

MMe schreef:Ik denk dat het leven opzig al een bewijs is dat God bestaat.
Hoezo? Het leven is slechts een aaneenschakeling van mechanismen.
Daar weet ik ook het antwoord niet op maar ik denk dat God ook kan bestaan zonder een universum en dat lijkt mij een hele eenzame situatie dus denk ik dat wij daarom ook geschapen zijn.
Daar ga je weer over gevoel, ik heb je er al eerder over gevraagd een bladzijde terug over waarom jij denkt dat God gevoel zou hebben. Toen heb je ook geen antwoord gegeven.

Het leven brengt zoveel liefde en geluk en dat is het leven wel waard.
Dus kan dat ook wel zonder een god.

The Return

Bericht door The Return » 31 jan 2006, 11:21

The Return schreef:
MMe schreef:(punt1)
Zou jij dan niet eenzaam zijn als je alleen in het universum was ?
Wie zegt dat God gevoel heeft? En stel dat God gevoel heeft: Als je alleen bent ben je nog niet eenzaam. Ik heb me ook wel eens eenzaam gevoeld in een grote groep mensen.

(punt2)
Het is de beste manier van reproduceren.
Waarom zou je willen reproduceren. Mijn opmerking was bedoeld in het kader van dat jij de mensen als kinderen ziet van god. En in de bijbel wordt vrijwel altijd daar ook naar gelinkt. Maar je kan het ook zo zien als het toefje op de slagroom van de creatie. En reproduceren is niet echt nodig, laat het daarna maar afsterven.


(punt3)
Zo kan het universum altijd bestaan en vernieuwd zich eindeloos.
Dat kan ook zonder de mensheid.[/quote

Om het maar eens duidelijker te maken.

The Return

Bericht door The Return » 31 jan 2006, 11:22

The Return schreef:
MMe schreef:Jawel dat het niet helemaal letter voor letter klopt en dat die ingewikkelde concepten uitgelegt zijn in simpele verhaaltjes.
Mooi laat ik dan een voorbeeld nemen:

Er is een situatie dat er een kettingbotsing is ontstaan op een rijksweg omdat de bestuurder zo bezig was met het kind wat in de achterbank zat en niet goed oplette zodat deze te laat remde en onverwachts.

Als simpel verhaal kan je dat uitleggen als: Door aandacht te geven aan het kind is er een kettingbotsing ontstaan.

Als ik zo'n tekst ergens anders op projecteer kan dat ernstige gevolgen hebben. Zodoende iemand nooit aandacht geeft aan een kind omdat dat dodelijke gevolgen met zich mee kan brengen.

Niets anders is dat met de bijbel ook zo. Totaal uit de context gerukte simpele verhaaltjes die je overal in elk leven wel kan toepassen en zich altijd kan manifesteren in jouw voordeel.

MMe

Bericht door MMe » 31 jan 2006, 12:03

The Return schreef:
MMe schreef:Ik denk dat het leven opzig al een bewijs is dat God bestaat.
Hoezo? Het leven is slechts een aaneenschakeling van mechanismen.
Daar weet ik ook het antwoord niet op maar ik denk dat God ook kan bestaan zonder een universum en dat lijkt mij een hele eenzame situatie dus denk ik dat wij daarom ook geschapen zijn.
Daar ga je weer over gevoel, ik heb je er al eerder over gevraagd een bladzijde terug over waarom jij denkt dat God gevoel zou hebben. Toen heb je ook geen antwoord gegeven.

Het leven brengt zoveel liefde en geluk en dat is het leven wel waard.
Dus kan dat ook wel zonder een god.
Okay als jij slechts een aaneenschakeling van mechanismen wil zijn mij prima :)

Ik denk dat God ook gevoel heeft omdat hij leeft.
Dus kan dat ook wel zonder een god.
Maar geluk en liefde kan niet zonder leven.

MMe

Bericht door MMe » 31 jan 2006, 12:23

The Return schreef:
The Return schreef:
MMe schreef:Jawel dat het niet helemaal letter voor letter klopt en dat die ingewikkelde concepten uitgelegt zijn in simpele verhaaltjes.
Mooi laat ik dan een voorbeeld nemen:

Er is een situatie dat er een kettingbotsing is ontstaan op een rijksweg omdat de bestuurder zo bezig was met het kind wat in de achterbank zat en niet goed oplette zodat deze te laat remde en onverwachts.

Als simpel verhaal kan je dat uitleggen als: Door aandacht te geven aan het kind is er een kettingbotsing ontstaan.

Als ik zo'n tekst ergens anders op projecteer kan dat ernstige gevolgen hebben. Zodoende iemand nooit aandacht geeft aan een kind omdat dat dodelijke gevolgen met zich mee kan brengen.

Niets anders is dat met de bijbel ook zo. Totaal uit de context gerukte simpele verhaaltjes die je overal in elk leven wel kan toepassen en zich altijd kan manifesteren in jouw voordeel.
Ik zie de bijbel meer als een overlevering van onze voorouders, en je mag er mee doen wat je zelf wilt.
Ik zie dat niet als een gevaar en zeker niet als een ongeluk die ieder moment kan plaats vinden, het is geheel vrijblijvend en niet bindend.
Ik ben bang dat we hier nooit uit gaan komen al zouden we honderd topics heirover door filofiseren.
Zoals ik al eerder aangaf moet je het zelf ondervinden :wink:

Romaine

Bericht door Romaine » 31 jan 2006, 13:34

Het leven is slechts een aaneenschakeling van mechanismen.
Maar er is meer. Het geheel is meer dan de som der delen. Alle onderdelen van het menselijk lichaam vormen samen het bewustzijn van de mens. Sommige mensen denken met hun buik, of soms denken mannen met hun geslachtsdeel. Dit zal wellicht nog ontdekt moeten worden.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3445
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 31 jan 2006, 14:02

Afbeelding
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 31 jan 2006, 14:25

Science hasn't killed God.
Daar hebben ze de mogelijkheid niet toe!
Ze hebben het over wonderen die ze tegenwoordig kunnen verklaren... Dan hebben ze blijkbaar nooit naar de bevolking zelf geluisterd of bv naar het programma Wonderen Bestaan gekeken, omdat er daar wonderen bestaan die de wetenschap NIET verklaren kan, en stilletjes wel moet erkennen. Bv genezingen waarbij doktoren vooraf en achteraf het onderzocht hebben en het niet begrijpen hoe dit kan!

De eerste zin van die afbeelding "Today, modern science can explain what used to be described only as miracles" klopt al niet, ze kunnen de wonderen nog steeds niet verklaren!!!!

Als de wetenschap werkelijk denkt dat ze de wonderen (of God) denken te kunnen verklaren, NEGEREN ze het onverklaarbare!

Ravertje

Bericht door Ravertje » 31 jan 2006, 16:20

[quote="Romaine]Een mens heeft een aura, mensen kennen liefde, etc, allen niet bewezen en toch bestaand. Dus het is mij iets te kort door de bocht...[/quote]
Jah maar ik bedoel je moet er zelf in geloven ;) ik geef er niks om hoor ;) maar ik heb gewoon nou een maal die instelling van... jah ik geloof het gewoon niet.... En dat met leifde en zo dat voel je!!! en is er gewoon... maar god jah is gewoon wee tik veel :/ maare de koran en de bijbel zijn prcs het zelfde allen met 2 andere namen mohammed en jezus :/ egt weird mjah heb k met godsdienst ooit geleerd :) Mjah heb respect voor iedrn

Romaine

Bericht door Romaine » 31 jan 2006, 18:40

Liefde voel je? Dat is ook waarom je weet dat het bestaat. Ik zelf voel ook de aura's van mensen (en zie ze ook), daarom weet ik dat het bestaat. Ik zie geesten en lichtbollen, daarom weet ik dat ze ebstaan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 31 jan 2006, 20:40

Romaine schreef:Liefde voel je? Dat is ook waarom je weet dat het bestaat. Ik zelf voel ook de aura's van mensen (en zie ze ook), daarom weet ik dat het bestaat. Ik zie geesten en lichtbollen, daarom weet ik dat ze ebstaan.
Hmmmm jah ik heb ook ooit zon vage ufo agtig iets gezien maar ik geloof het nog niet..... Mjah zou er zo in geloven ;) Maar toch ik ben niet echt zon iemand die in god geloofd zeg maar.....

Romaine

Bericht door Romaine » 31 jan 2006, 21:04

Als je een ervaring met iets hebt weet je dat het bestaat. Als je er geen ervaring mee hebt kun je alleen maar luisteren naar anderen en zelf een mening vormen.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 31 jan 2006, 21:37

Romaine schreef:Als je een ervaring met iets hebt weet je dat het bestaat. Als je er geen ervaring mee hebt kun je alleen maar luisteren naar anderen en zelf een mening vormen.
Hmm jah heb je gelijk in ;) maar trek mn conclusies niet zo snel uit andermans meningen !!!!

Romaine

Bericht door Romaine » 31 jan 2006, 22:29

Er zit een zeer groot verschil tussen een mening en een ervaring overigens...

The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 11:50

Romaine schreef:Er zit een zeer groot verschil tussen een mening en een ervaring overigens...
Als je daar mee wil zeggen dat door jouw eerder genoemde ervaring jouw post in deze meer waard zou zijn dan heb je het mis. Net zo goed dat jij die ervaring hebt hebben anderen juist weer veel andere ervaringen die het tegendeel zouden kunnen bevestigen.
Een mening is gefundeerd op ervaring, karakter en feitenkennis.

Dit soort dingen (meningen en ervaringen) lopen zo uiteen dat het daarom juist handig is om met feiten aan te komen. Die komen wat dichter bij een waarheid dan de zogenoemde meningen en feiten.

The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 11:51

Romaine schreef:Ben overigens nog steeds op zoek naar een artikel van een wetenschapper die uitgerekend had dat God bestond.
Ik heb hem wel eens gelezen. Was wel een vermakelijk artikel.

The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 11:56

MMe schreef:Ik denk dat God ook gevoel heeft omdat hij leeft.
Er bestaan honderden soorten levende wezens zonder enige vorm van gevoel. Dat je leeft hoeft niet direct te betekenen dat je gevoel hebt. Over een tijdje hebben we waarschijnlijk kunstmatige intelligentie (sterker nog dat hebben we al maar in beperkte mate) wat leeft maar het heeft geen gevoel.

Maar geluk en liefde kan niet zonder leven.
Dieren kunnen dat ook. De mens is zo egoistisch dat het niet zonder kan. Ik snap sowieso niet wat dat met God zelf te maken heeft.

The Return

Bericht door The Return » 01 feb 2006, 12:03

MMe schreef:Ik zie de bijbel meer als een overlevering van onze voorouders, en je mag er mee doen wat je zelf wilt.
Daarmee zeg je al dat het vanuit ieders perspectief te behandelen is. Niet gevaarlijk als je het als zoals jij zegt een mooie overlevering is van onze voorouders aangezien het Oude Testament best mooie verhalen heeft. Als je het zo beschouwd is er niks mis mee. Maar ik neem aan dat jij het als handleiding gebruikt voor je dagelijks leven. In dat geval vind jij homo's een doodzonde en samenwonen voor het huwelijk not done.


Ik ben bang dat we hier nooit uit gaan komen al zouden we honderd topics heirover door filofiseren.
Ik vind dit niet filosoferen. Dit topic had in Godsdienst gemoeten.
Zoals ik al eerder aangaf moet je het zelf ondervinden
M.a.w. je leest mijn posts niet eens en je neemt me niet serieus.

Plaats reactie