Discussie lijkwade van Turijn

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.

Is de lijkwade van Turijn echt?

Ja
0
Geen stemmen
Nee
4
40%
Ik weet het niet.
6
60%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Discussie lijkwade van Turijn

Bericht door Tammy » 08 dec 2006, 14:48

Er wordt door wetenschappers, historici en godsdienstige leiders al jarenlang hevig gedebatteerd over de authenticiteit van de lijkwade van Turijn. Sommige zijn er van overtuigd dat het hier gaat om het begrafenisdoek van Jezus Christus. Andere zeggen dat het doek behoort tot iemand anders. Er zijn ook mensen die helemaal niet in het doek geloven en beweren dat het hier een hoax betreft.

Volgens Gail Swenson (65), is de lijkwade een van de interessantste artefacten in de geschiedenis om over te discussiëren. Maar uiteindelijk blijft het een kwestie van geloven. Voor haar is de beschikbare informatie in ieder geval genoeg om er in te geloven.



KIjk voor meer informatie op de volgende link:
http://www.loraco.nl/sdynamics.fe/discu ... -5-220.htm


**************

Ok, wie begint er? :wink:
Echt of nep?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten of het echt is.
Komen we er eigenlijk wel ooit achter?


Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tammy op 08 dec 2006, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Discussie lijkwade van Turijn

Bericht door MetalPig » 08 dec 2006, 14:59

Tammy schreef:Echt of nep?
Er is aardig wat onderzoek dat doet vermoeden dat het nep is. Ik meen dat het weefsel een aantal eeuwen te nieuw is; dat argument is voor mij doorslaggevend: nep.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 dec 2006, 14:59

De Lijkwade van Turijn is een eeuwenoud linnen kleed waarop vaag een afbeelding van een gekruisigde man te zien is. Volgens sommige christenen is de lijkwade het kleed waarin Jezus werd gewikkeld en begraven nadat hij aan het kruis gestorven was. Veel anderen beschouwen de lijkwade als een knappe vervalsing uit de late Middeleeuwen. De lijkwade wordt momenteel bewaard in de Kathedraal van Johannes de Doper in Turijn.




De Lijkwade van Turijn is 4,36 meter x 1,10 meter groot. Op de lijkwade is een afbeelding te zien van de voor- en achterkant van een naakte man, die zijn handen gekruist houdt boven zijn kruis. De man is gespierd, heeft een baard en een snor en lang haar. Hij heeft een lengte van zeker 1,75 meter, als gecorrigeerd wordt voor het feit dat het lichaam mogelijk wat gebogen heeft gelegen (bepaalde anatomische details zouden daarop wijzen), is de man mogelijk meer dan 2 meter lang geweest.

Afgaande op enkele plekken op de lijkwade, die bloedvlekken lijken te zijn, toont het lichaam van de man verschillende wonden op:

(ten minste) één pols. Deze wond lijkt te zijn veroorzaakt door een doorboring. De andere pols is niet zichtbaar, omdat deze zich tussen de bovenste pols en het lichaam bevindt;
de zijde. Deze wond lijkt te zijn veroorzaakt door een doorboring;
de schedel;
de rug en de benen. Deze wonden lijken te zijn veroorzaakt door geseling.
Met zijn (minstens) 1,75 meter is de man vrij lang voor iemand die in de 1e eeuw na Christus geleefd zou hebben, maar ook voor iemand die in de (late) Middeleeuwen leefde.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 dec 2006, 15:32

1. de lijkwade
Sommige mensen zeggen dat de lijkwade van Turijn de lijkwade is waar Jezus in is gestorven. Om dit na te gaan zijn er vele onderzoeken gedaan naar de lijkwade waarvan de meest recente de koolstoftest uit 1988 is waarbij ze constateerden dat het doek niet echt de lijkwade was, omdat het uit een andere tijd kwam. Op de lijkwade staat een afdruk van een man. Als de lijkwade echt zou zijn zou dat de afbeelding van Jezus zijn.

2. een genie aan het werk?
1898, er wordt een foto gemaakt van de lijkwade door Secondo Pia, in een negatief werdt de afbeelding die op het doek staat duidelijk zichtbaar!

Vanaf dit moment werden er vele onderzoeken gedaan naar het doek. Uit de meeste van die onderzoeken kwam uit dat het doek echt de lijkwade can Jezus zou zijn… dit geloofden de mensen tot het koolstofonderzoek uit 1988

Uit de test kwam dat het doek in de middeleeuwen gemaakt zou zijn maar dat zou niet kunnen door een aantal redenen:
- er zit perspectief in het doek, dat wisten ze in de middeleeuwen nog niet te maken
- er zit geen verf op, er zitten geen contouren in terwijl je deze wel krijgt bij alle vormen van schilderen
- er zijn veel duidelijke details zoals bijv. de nagels door de pols van Jezus, in de middeleeuwen hadden ze nog niet veel oog voor detail.
- De afbeelding is in 3D, dit is tot op de dag van vandaag nog niet te schilderen.

3. Is het dan geen vervalsing?
De eerste bekende eigenaar van de lijkwade is Geoffrey de Charny, een ridder met hoog aanzien.
Maar in die tijd kon je makkelijk met iets aan komen lopen en zeggen dat het van kostbare waarde is of een relikwie en als je een beetje geloofwaardig kon vertellen geloofden de mensen je ook.

Er zitten gaten in de lijkwade die zouden wijzen op een grote brand in 1532. maar in 1516 was er een kopie van gemaakt en zaten er al gaten in. Ze bleken hetzelfde te zijn als een manuscript uit Hongarije uit 1192

4. Verder terug in de tijd
Op de lijkwade staan bij de ogen van de man de letters U, C, A en I, die wijzen naar keizer Tiberius uit jaar 29, ze legden in die tijd munten op de ogen van overledenen.

Er zijn ook plantensporen op het doek waaruit blijkt dat het op plekken is geweest ver van het romeinse rijk. Maar waarom was het doek dan niet bekend voordat Charny ermee kwam?
Abgar, koning van Edessar, kreeg van Jezus een doek gestuurd met de afbeelding van Jezus erop om hem te genezen, Jezus kon namelijk niet zelf naar hem toe komen. Dit doek is pas 500 jaar nadat koning Abgar hem had weer gevonden.

Het doek werd “Tetradyplon” genoemd wat “in vieren gevouwen” betekent maar in het oosten werd het de “mandylion” genoemd

Nadat het doek 500 jaar later gevonden werd, werd het naar Constantinopel gebracht, daar lieten ze het doek aan de bevolking zien om moed te scheppen. Maar na een tijd vielen de kruisvaarders Constantinopel aan en veroverden deze. De Mandylion verdween spoorloos… zat deze bij de buit van de kruisvaarders? Op weg naar het westen?

5. Het vonnis van de koolstofdatering
de leider van het koolstofonderzoek in 1988 is voor 99% zeker van de uitkomst. Maar er is een test gedaan waarbij 2 verschillende laboratoria hetzelfde product onderzochten waarbij er 800 jaar verschil tussen zat tussen de uitkomsten.

En als linnen wordt blootgesteld aan vuur wordt het C14 (waar het onderzoek op berustte) en C13 erg sterk verhoogd. De uitkomst van het onderzoek is dus niet zeker. Omdat de brand uit 1532 de C14 erg sterk verhoogd zou hebben waardoor het onderzoek erg mis kan hebben gezeten.

6. Conclusie
de lijkwade van Turijn is en blijft een raadsel of het nou wel of niet echt is. Er zijn vele argumenten tegen maar ook voor dat het doek echt is. Maar stel dat het doek echt is, wat heeft men er dan aan???




Bron:http://www.scholieren.com/werkstukken/21819


***********


Hierboven staat inderdaad wat jij zegt MetalPig.
Staat ook dat het niet uit de middeleeuwen kan zijn.
Welk jaartal denk jij aan MetalPig?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 dec 2006, 15:46

De afbeelding is in 3D, dit is tot op de dag van vandaag nog niet te schilderen.
Dit vind ik zeer vreemd [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 08 dec 2006, 17:47

Tammy schreef:
De afbeelding is in 3D, dit is tot op de dag van vandaag nog niet te schilderen.
Dit vind ik zeer vreemd [think]
Ja, bij die zin sloeg mijn onzinmeter op tilt.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 08 dec 2006, 17:49

Tammy schreef:Welk jaartal denk jij aan MetalPig?
Moeilijke vraag; ik heb geen idee eigenlijk. Ik ben ook niet zo'n expert op lijkwade-gebied.

mieke

Bericht door mieke » 08 dec 2006, 17:50

Ik vind het idee op zich eigenlijk al raar, dat iemands gezicht in een laken staat. Maar who knows? :wink:

Ravertje

Bericht door Ravertje » 09 dec 2006, 02:34

Het doek zelf is echt.
Maar wat er opzit is ook niet nep is ook echt.
maar ja wat ik er van moet denken i dunno :/
K geloof niet dus ik moet overtuigd worden

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 09 dec 2006, 11:31

MetalPig schreef:
Tammy schreef:
Quote:
De afbeelding is in 3D, dit is tot op de dag van vandaag nog niet te schilderen.

Dit vind ik zeer vreemd


Ja, bij die zin sloeg mijn onzinmeter op tilt.
Ja, ik begrijp het ook niet.
We kunnen niet 3d schilderen vandaag maar vroeger wel? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 09 dec 2006, 13:53

hoezo 3d?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 09 dec 2006, 15:19

Tammy schreef:We kunnen niet 3d schilderen vandaag maar vroeger wel? :roll:
Het argument is dat we nu niet 3D kunnen schilderen, dus toen ook niet, dus de lijkwade is echt.

Ik ben het echter niet met ze eens dat we nu (en toen) niet kunnen 3D-schilderen zoals op de lijkwade.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 10 dec 2006, 20:25

ok, moeilijke kwestie he?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 12 dec 2006, 15:02

MetalPig schreef:
Ik ben het echter niet met ze eens dat we nu (en toen) niet kunnen 3D-schilderen zoals op de lijkwade
Ik ben niet bekend met de schilderkunst.
Jij schijnbaar wel.
We kunnen dus in 3d schilderen?
Kan je een paar schilderijen hier plaatsen die in 3d zijn geschilderd?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 dec 2006, 15:56

Tammy schreef:Ik ben niet bekend met de schilderkunst.
Jij schijnbaar wel.
We kunnen dus in 3d schilderen?
Ik ben ook niet bekend met de schilderkunst, maar ik denk dat het goed mogelijk is om een gezicht zo op een (plat) doek te schilderen dat het lijkt alsof het een afdruk is die je zou krijgen als je de doek om het gezicht zou leggen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 12 dec 2006, 15:59

Ok MetalPig, stel dat het zo is.
Hoe kan je dan in godsnaam weten of het Jezus is?
Dat is na al die eeuwen toch niet te achter halen?
Of denk jij van wel?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 dec 2006, 18:04

Tammy schreef:Ok MetalPig, stel dat het zo is.
Hoe kan je dan in godsnaam weten of het Jezus is?
Nee, dat is ook nog een probleem met dat argument. Het kan heel goed iemand anders zijn. We weten immers niet hoe Jezus eruitzag.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 12 dec 2006, 18:08

Precies MetalPig.
Dus je kan nooit met zekerheid zeggen dat het Jezus is.
Waarom geloven er zoveel dan in de lijkwade?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Maan

Bericht door Maan » 12 dec 2006, 19:03

Ik heb ook van een theorie gehoord, dat een hele vroege vorm van fotografie de verklaring voor dit doek zou zijn.
Leonardo DaVinci, zou een soort camera hebben uitgevonden waarmee hij deze lijkwade gemaakt zou hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 12 dec 2006, 19:06

Echt waar Maan?
Daar heb ik nog nooit van gehoord, boeiend zeg!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie