God is tot 18 jaar verboden.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Animal

God is tot 18 jaar verboden.

Bericht door Animal » 26 dec 2006, 10:29

In China is het verboden om kinderen in contact te laten komen met religie tot de leeftijd van 18 jaar. Na hun 18de jaar kunnen ze eventueel zelf beslissen welke God of Goden ze willen eren en toelaten in hun leven.

Hier is een docu. over geweest op TV. Wie weet hier meer van af ? Ik wil hier nog wat meer over weten als dit waar is.

Maan

Bericht door Maan » 26 dec 2006, 11:07

Hb je enig idee wanneer dit uitgezonden is? En op welke zender?
Dan zou je kunnen kijken op

http://www.uitzendinggemist.nl/

Liefs Maan

Animal

Bericht door Animal » 02 jan 2007, 12:44

Nee,
Helaas weet ik dat niet meer.
Maar bedankt voor di tip. het was niet op een nl zender.
Ik zal weer eens op zoek gaan.
Thanks maan

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 02 jan 2007, 12:47

Animal schreef:
In China is het verboden om kinderen in contact te laten komen met religie tot de leeftijd van 18 jaar. Na hun 18de jaar kunnen ze eventueel zelf beslissen welke God of Goden ze willen eren en toelaten in hun leven.

Wat een prima idee! ;P!
Geen doop meer, niet naar de kerk maar op volwassen leeftijd zelf beslissen.
Schitterend gewoon, zou over heel de wereld moeten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 02 jan 2007, 13:46

haha dit gaat de gooie kant op ;)
Nu de moslim wereld en zo nog verder overtuigen en weg zijn de geloven :mrgreen:

Gebruikersavatar
LostAngel
Onderzoeker
Berichten: 331
Lid geworden op: 18 okt 2005, 08:41

Bericht door LostAngel » 02 jan 2007, 21:11

Ik vind t ook een goed idee kinderen worden vanaf kleins af aan geloof bijgebracht /meegegeven soms heb je t gevoel dat je geen keuze hebt om zelf te beslissen. Na je 18e kan je zelf ontdekken en kijken wat je wilt wat je meer aanspreekt en wat bij je past.. [tu]

Animal

Bericht door Animal » 03 jan 2007, 09:18

Stukje tekst gevonden over godsdienst in China.

China is officieel een atheïstisch land. Het Marxisme had als doel het elimineren van alle religies. Hierdoor werden alle religieuze groeperingen gedwongen om ondergronds te gaan. In deze tijd ontstonden vele huisgemeentes. De staat raakte de controle over de kerken kwijt en daarom koos men in 1978 voor een andere strategie. Er werd een staatsgeleide protestantse en katholieke organisatie opgericht. Respectievelijk de 'Three-Self Patriotic Movement' en de 'Catholic Patriotic Assocation'. Slechts een klein aantal huisgemeentes heeft zich bij deze organisaties aangesloten. China ziet religie als de oorzaak van de val van het communisme in Europa.

Een groot deel van de bevolking is atheïst. De grootste groep bestaat uit aanhangers van de communistische partij. Het onderwijs propageert het atheïsme, daardoor zijn vele jongeren niet bekend met religies. Er wordt gezegd dat 500 miljoen Chinezen nog nooit van het evangelie gehoord hebben.

De Chinese religies zijn een mengeling van Boedisme, Taoïsme, Confucianisme en folklore. Het Boedisme heeft vooral aanhangers onder de etnische minderheden zoals de Zhuang, Manchu en Koreanen. Animisme wordt in de afgelegen bergstreken en woestijnen gevonden.
Sinds 1977 heeft de kerk in China een spectaculaire groei doorgemaakt. In 1949 schatte men het aantal christenen op 1,8 miljoen protestanten en 3,3 miljoen katholieken. In de jaren '90 is dit uitgegroeid tot 58 miljoen protestanten en 8,7 miljoen katholieken (zie Tabel 1)

Onderverdeling van de christenen in China (jaren '90) in miljoenen
- Protestant Huisgemeentes 47,0
- TSPM 11,0
- Katholiek Rooms Kath. Kerk 5,0
- CPA 3,7
- Overig 2,0

Bron: Johnstone, 1993, p. 164

Het christendom groeit met ongeveer 7,7% per jaar. Het grootste gedeelte van de groei vindt in de huisgemeentes plaats. De huisgemeentes blijken een krachtige christelijke beweging te zijn. Zij hebben het evangelie naar vele uithoeken van China gebracht. Het grootste probleem van deze beweging is het leiderschap. Sommige voorgangers zijn al erg oud en er is niet altijd een opvolger aanwezig. Aan de andere kant zijn er veel jong bekeerde voorgangers met nog weinig kennis van het evangelie. Hierdoor kunnen dwaalleren en sektes makkelijk ingang vinden. Er is een groot tekort aan Bijbels en andere christelijke lectuur. In de bergen worden geheime cursussen voor leiders gegeven.

De TSPM is opgericht om de kerk onder controle te houden. Het doel van de organisatie is het elimineren van de huisgemeentes. Hierbij zijn valse beloftes, of militair geweld niet geschuwd. Dit is een vreemde insteek voor een organisatie die kerk wil heten. Deze organisatie is niet gericht op evangelisatie of het hoeden van de gelovigen.
De Katholieken buiten de CPA hebben het vaak moeilijk omdat zij de Paus, een persoon buiten China, als leider zien.

Animal

Bericht door Animal » 03 jan 2007, 09:25

Godsdienst in china volgens Wikipedia

De grondwet van de Volksrepubliek China voorziet in godsdienstige vrijheid, maar godsdienstbeoefening wordt niet aangemoedigd. China heeft vijf officieel door de staat erkende religies: boeddhisme, taoïsme, islam, protestantisme en katholicisme.

Traditioneel werden het confucianisme, het boeddhisme, taoïsme en de voorvaderverering uitgeoefend. Deze godsdiensten hebben een heropleving ervaren. De islam wordt voornamelijk in het westen beoefend. Er is ook een kleine maar groeiende christelijke minderheid. De laatste jaren zijn er vele confrontaties tussen de Chinese overheid en godsdienstige groepen, vnl. christenen, geweest. Enkele niet-geregistreerde christelijke kerken (Ondergrondse Rooms-Katholieke Kerk in China) en traditionele sektes zijn verboden, sommige leiders van dergelijke groepen zijn veroordeeld tot de dood. Voor de grote minderheid van katholieke Chinezen werd in 1957 de staatskerk 'Chinese Katholieke Patriottische Vereniging' opgericht, tijdens de Culturele Revolutie werd deze communistisch gecontrolleerde organisatie echter ook verboden, tot eind jaren '70. Orthodox-islamitische praktijken (vnl. in Westelijk China) zijn afgeraden of onderdrukt uit vrees dat zij een voedselbodem voor separatisten uit de moslim-minderheid zouden zijn. In 1999 verbood de overheid de Falun Gong (groep van de boeddhistische wet). Vele Falun Gong-aanhangers werden vervolgd en opgesloten en vermoord.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 03 jan 2007, 16:17

Wat vinden jullie van deze laatste informatie? Is dit Chinese beleid oké in jullie ogen of mogen die groepen dat zelf uitmaken?

Animal

Bericht door Animal » 03 jan 2007, 16:37

De chinezen zijn niet dom.
Slimme jongens.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 03 jan 2007, 16:43

Op mij komt dit over als onderdrukking. En op jou?

Animal

Bericht door Animal » 03 jan 2007, 16:49

Zoals ik al zei.
De chinezen zijn niet dom.
Slimme jongens die chinezen.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 03 jan 2007, 16:57

Komt dit op jou over als onderdrukking?

Ja of nee is al voldoende maar onderbouwing daarbij is nooit weg.

mieke

Bericht door mieke » 03 jan 2007, 17:57

Wel ik denk dat een persoon in de puberiteit nog niet met zulke zaken zou moeten af te rekenen hebben.
Hier in het westen hebben we net vele verschillende ideëen over geloof (of ongelovigen) omdat het niet in onze strot wordt geduwd als in een islamitisch land.
Het is toch fantastisch dat mensen hun eigen mening kunnen opbouwen, volledig los van wat een ander denkt?

Mensen zijn nu eenmaal zeer beïnvloedbaar, sektes zijn daar een goed voorbeeld van.

Ik vind het dus een zeer goed idee van die Chinezen.

Animal

Bericht door Animal » 04 jan 2007, 08:28

Wet is Wet.
Als het in de wet staat, dan mag het niet voor je 18 de.

Moeten we in Nederland ook invoeren.
Daarna alle kerken en moskeen opruimen.

Geloven doe je lekker thuis. En niet in het openbaar.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 04 jan 2007, 16:21

mieke schreef:Wel ik denk dat een persoon in de puberiteit nog niet met zulke zaken zou moeten af te rekenen hebben.
Hier in het westen hebben we net vele verschillende ideëen over geloof (of ongelovigen) omdat het niet in onze strot wordt geduwd als in een islamitisch land.
Het is toch fantastisch dat mensen hun eigen mening kunnen opbouwen, volledig los van wat een ander denkt?

Mensen zijn nu eenmaal zeer beïnvloedbaar, sektes zijn daar een goed voorbeeld van.

Ik vind het dus een zeer goed idee van die Chinezen.
Ik ben het helemaal met je eens dat het fantastisch is dat mensen hun eigen mening kunnen opbouwen, los van wat een ander denkt. En ik kan me goed voorstellen hoe achterlijk je het vindt dat je in een islamitisch land bedreigd kunt worden wanneer je geen moslim bent. Maar wat ik me dan afvraag: jij weet dat de islamieten met hun dwingelandij (verbod op alle overtuigingen behalve de islam. Ik overdrijf het nu maar je begrijpt me) verkeerd zitten. Waarom zijn de Chinezen met hun dwingelandij (verbod op alle overtuigingen behalve het atheïsme) dan niet verkeerd bezig?

Je kunt een spuughekel hebben aan alle geloven. Dat mag. Maar jij weet toch beter dan de islamitische landen dat je niet een ander mag verbieden te denken wat hij denkt? China is toch net zo verkeerd als Iran?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 04 jan 2007, 16:36

Qaboos schreef:Waarom zijn de Chinezen met hun dwingelandij (verbod op alle overtuigingen behalve het atheïsme) dan niet verkeerd bezig?
Waar staat dat atheisme niet verboden is? Atheisme is in jouw visie toch ook een religie/geloof?

Ik vraag me sowieso af hoe haalbaar het is om kinders 18 jaar lang niet met overtuigingen in aanraking te laten komen. Moet je ze 18 jaar binnenhouden? Met een politieagent erbij die controleert of je ze niet stiekem toch iets vertelt?

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 04 jan 2007, 16:45

MetalPig schreef:
Qaboos schreef:Waarom zijn de Chinezen met hun dwingelandij (verbod op alle overtuigingen behalve het atheïsme) dan niet verkeerd bezig?
Waar staat dat atheisme niet verboden is? Atheisme is in jouw visie toch ook een religie/geloof?
Atheïsme wordt gepropageerd in het onderwijs, zo staat er in de tekst zonder bronvermelding die Animal aanhaalt. Het onderwijs doet dat niet met verboden informatie.
En vind je dit echt een geschikte plaats om te bespreken waarom ik vind dat atheïsme een geloof is? :?

Animal

Bericht door Animal » 04 jan 2007, 16:57

Tot 18 jaar verboden omdat bijvoorbeeld deze reden :

Een vader die zijn zoon laat executeren voor door anderen begane misdrijven, wandaden en excessen om uiteindelijk de daadwerkelijke schuldigen straffeloosheid te bezorgen, zou overal ter wereld strafrechtelijk vervolgd worden. Iedereen zou er schande over spreken. Toch vormt een dergelijke primitieve, wrede, onredelijke misdaad de grondslag van het misselijk makend geloof.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 04 jan 2007, 17:25

Qaboos, ik wil je iets vragen wat wel in deze topic kan.
Ik neem aan dat je een gelovig mens bent?
Corrigeer me als ik het fout heb a.u.b.
Waarom ben jij gelovig?
Komt dat door je ouders die je zo hebben opgevoed of is het omdat toen je ouder werd er zelf over ging nadenken?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar als dat mag :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie