Documentairemakers beweren graf van Jezus ontdekt te hebben

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Documentairemakers beweren graf van Jezus ontdekt te hebben

Bericht door Tammy » 24 feb 2007, 10:20

Afbeelding


De makers van een nieuwe documentaire, die maandag voor het eerst zal voorgesteld worden op een persconferentie in New York, beweren dat het graf dat 26 jaar geleden in Jeruzalem ontdekt werd van niemand minder dan Jezus Christus was.

James Cameron
De bewering wordt gestoeld op jaren onderzoek door wereldbekende archeologen, statistici en experts in oude manuscripten en DNA-materiaal. De documentaire 'The Burial Cave of Jesus' is het resultaat van een samenwerking tussen de Canadese documentairemaker van Israëlische afkomst Simcha Jacobovici en de Canadese drievoudig Oscarwinnaar en filmmaker James Cameron ('Titanic' en 'The Terminator').

2000 jaar oude grot
De 2000 jaar oude grot werd al in 1980 ontdekt in de wijk Talpiot in Jeruzalem. In de grot werden tien kisten gevonden. Zes daarvan droegen inscripties als "Jezus zoon van Jozef", tweemaal "Maria" en "Judah zoon van Jezus". Een hypothese wil dat de tweede Maria refereert naar Maria Magdalena en dat de naam Judah aantoont dat Jezus een zoon zou hebben gehad. Door deze ontdekking, die misschien de belangrijkste is in de geschiedenis van de archeologie, kan de christelijke wereld op zijn kop komen te staan.

Twijfels
De Israëlische archeoloog die de graven grondig onderzocht en die de inscripties ontcijferde, koestert heel wat twijfels. "Het is een geweldig verhaal, maar elk bewijs ontbreekt", vertelde professor Amos Kloner, die de bevindingen van zijn onderzoek in het Israëlische tijdschrift Atigot in 1996 publiceerde. "De namen op de graven mogen dan wel dezelfde zijn als de namen in de familie van Jezus, die namen waren wijdverspreid onder joden in de eerste eeuwen voor en na Christus". Kloner doet de combinatie van de namen af als toeval.

Kisten in bewaring
De IAA, de Israëlische autoriteit verantwoordelijk voor antiquiteiten, houdt de kisten in bewaring in zijn archief in Beit Shemesh, dichtbij Jeruzalem en weigert elke commentaar op de documentaire. IAA voert aan dat het de vondsten enkel moet bewaren en niet moet onderzoeken. Toch stuurde het twee kisten naar de persconferentie in New York.

Documentaire
De documentaire, die in drie jaar tijd gemaakt is, zal te zien zijn op World Discovery Channel, Channel 4 in Groot-Brittannië, Canada's Vision en op Channel 8 in Israël. Die laatste werkte mee aan de productie van de documentaire. (belga/hln)



Bron:http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_38 ... egorieArt5


**********************


Zou dit echt het graf van Jesus zijn geweest?
Ik vraag me altijd af hoe je zoiets zeker kunt weten. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Maan

Bericht door Maan » 24 feb 2007, 13:15

Zoals er in het artikel al werd gezegd, die namen kwamen veel voor in die tijd en die streek. Toeval is dus wel een factor.
Ik vind het een beetje zonde van het geld om daar nog meer onderzoek naar te verrichten. Het blijft gewoon een oude grot, ongeacht wie erin heeft gelegen.

Liefs Maan

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 24 feb 2007, 14:32

Als dit waar is zou het wel de ontdekking van de eeuw kunnen zijn!! Maar ik denk dat het niet meer is dan oude graftombe met valse inscripties.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 24 feb 2007, 18:11

Wat een onzin :?
Waarom zou jezus dat moeten zijn?
Tis mohammed

Shizo

Bericht door Shizo » 24 feb 2007, 20:39

Stomme opmerking Ravertje :). Maar eerlijk gezegd, het is maar een grot? Als jezus daarin verbleef tsjah.. wordt waarschijnlijk wel een nieuw bedevaartsoord, maar zal wel de zoveelste troep zijn.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 24 feb 2007, 23:45

Shizo schreef:Stomme opmerking Ravertje :). Maar eerlijk gezegd, het is maar een grot? Als jezus daarin verbleef tsjah.. wordt waarschijnlijk wel een nieuw bedevaartsoord, maar zal wel de zoveelste troep zijn.
Is net zostom als dat ze bewerken dat jezus daar is geweest.
Dat bedoel ik er mee shizo

Maan

Bericht door Maan » 25 feb 2007, 08:41

Shizo schreef:Stomme opmerking Ravertje :). Maar eerlijk gezegd, het is maar een grot? Als jezus daarin verbleef tsjah.. wordt waarschijnlijk wel een nieuw bedevaartsoord, maar zal wel de zoveelste troep zijn.
Een nieuw bedevaartsoord? Waarom? Als het de grot zou zijn waar Jezus in heeft gelegen, dan was dat maar voor een dag of drie toch?
Dan kunnen ze beter de werkplaats van Jozef op gaan zoeken, daar heeft hij jaren door gebracht.....
En de plek waar hij opgehangen is, is toch ook geen bedevaartsoord geworden? Daar is hij gestorven, en heeft hij geleden voor de mensheid, lijkt me een betere reden om er een bedevaartsoord van te maken :wink:

( dit voor arguments sake..... ik ben niet gelovig.)

Liefs Maan

Shizo

Bericht door Shizo » 25 feb 2007, 12:18

Ik bedoel maar, dat bij de minste tekenen van Jezus er duizenden mensen komen om het te bezoeken. Stom voorbeeld, een man had een stuk geroosterd brood waarin Jezus gebrand stond (zijn gezicht). Het werd meteen een nieuw bedevaartsoord en er kwamen duizenden langs om dat dom stuk brood te bezoeken. Dezer dagen maken ze van alles bedevaartsoorden (gekke mensen to be honest..). Maarja..

MMe

Bericht door MMe » 25 feb 2007, 12:36

Ik denk ook niet dat het graf van Jezus is maar van een naamgenoot.
Volgens de bijbel is Jezus uit de dood herrezen en in een wolk ten hemelen gegaan, dus het zal voor de kerk niet erkend worden, dat graf.
Ik geloof dat verhaal wel dat Jezus ten hemelen is gegaan, mischien komt ie binnenkort wel in een gigantische UFO door de wolken weer terug :P .

Maan

Bericht door Maan » 25 feb 2007, 18:38

Ja maar volgens de bijbel is hij wel eerst begraven. En toen ze een paar dagen later bij het graf gingen kijken bleek het leeg te zijn.
Dus aan de kerk kan het niet liggen.

MMe

Bericht door MMe » 25 feb 2007, 19:12

Ze hebben hem in een grot gelegd met een steen ervoor maar dat is dus niet die grot waar ze nu die resten hebben gevonden, die grot waar ze'm hadden in gelegd is nu een bedevaartsoort dus daarom klopt het niet.
volgens mij leeft Jezus gewoon nog dus kunnen er onmogelijk resten van hem zijn gevonden in een andere grot :? .

Maan

Bericht door Maan » 25 feb 2007, 19:55

Er staat toch ook niet dat ze resten van hem hebben gevonden?
Alleen maar namen en inscripties.

MMe

Bericht door MMe » 25 feb 2007, 20:35

Mischien is het maar een gedenkplaats of is het graf al eens geschonden maar het lijkt mij niet het graf van Jezus :roll:

Ravertje

Bericht door Ravertje » 26 feb 2007, 06:56

Tis gewoon nep.
Net als heel die kerk.
dat ze da tmaar eens toegaven.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 26 feb 2007, 13:51

Shizo schreef:
Ik bedoel maar, dat bij de minste tekenen van Jezus er duizenden mensen komen om het te bezoeken. Stom voorbeeld, een man had een stuk geroosterd brood waarin Jezus gebrand stond (zijn gezicht). Het werd meteen een nieuw bedevaartsoord en er kwamen duizenden langs om dat dom stuk brood te bezoeken. Dezer dagen maken ze van alles bedevaartsoorden (gekke mensen to be honest..). Maarja..
Juist, dus dit word ook een bedevaartsoord.
Mensen grijpen alles aan om zich met jesus verbonden te voelen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 26 feb 2007, 18:01

Ravertje schreef:Tis gewoon nep.
Net als heel die kerk.
dat ze da tmaar eens toegaven.
De kerk is misschien wel nep, maar in de slechte tijden toen mensen bijna geen reden hadden om te leven had de kerk die mensen juist gered. :)

In die tijden ging het slecht en toen gingen mensen bij een geloof zodat ze weer een reden hadden om te leven. ^^

En genoeg mensen hebben er plezier aan dus waarom de lol van hun afnemen..

Shizo

Bericht door Shizo » 26 feb 2007, 18:15

Bijtjuh schreef:
In die tijden ging het slecht en toen gingen mensen bij een geloof zodat ze weer een reden hadden om te leven. ^^
En genoeg mensen hebben er plezier aan dus waarom de lol van hun afnemen..
Waar jij de lol van de kruistochten in ziet is mij een vraag.
Duizenden mensen zijn omgekomen in die tijd, in de naam van de kerk. En wat hebben ze bereikt? Geen land, geen grote burchten of kastelen of paleizen whatever maar haat. In de naam van het geloof sterven dezer dagen nog mensen. Wat een lol

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 27 feb 2007, 09:50

Shizo schreef:
Bijtjuh schreef:
In die tijden ging het slecht en toen gingen mensen bij een geloof zodat ze weer een reden hadden om te leven. ^^
En genoeg mensen hebben er plezier aan dus waarom de lol van hun afnemen..
Waar jij de lol van de kruistochten in ziet is mij een vraag.
Duizenden mensen zijn omgekomen in die tijd, in de naam van de kerk. En wat hebben ze bereikt? Geen land, geen grote burchten of kastelen of paleizen whatever maar haat. In de naam van het geloof sterven dezer dagen nog mensen. Wat een lol
Tuurlijk zit er geen lol in de kruistochten.
De kerk heeft ook mindere dingen gedaan, maar de kerk betekent ook veel voor veel mensen. ;)
Ik ben trouwens zelf niet gelovig.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 03 mar 2007, 00:23

DNA>? Gaat hij opnieuw verrijzen :o
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 03 mar 2007, 20:47

lowlandsrouter schreef:DNA>? Gaat hij opnieuw verrijzen :o
O fijn, dat hij dat maar doet en al zijn volgelingen de ruimte in meeneemt :mrgreen:
Plato roeleert

Plaats reactie