Waar was Jezus 3 dagen lang?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 24 mei 2007, 21:07

Tardis schreef:
Tardis schreef: Geen toevallige overeenkomst denk ik, 'Lucas' gaat over Jezus van Nazareth, 'Thomas gaat kennelijk over dezelfde Jezus.
Qaboos schreef:Dat betwijfel ik niet.

Jawel, dat betwijfel je in je vorige post nog in hoge mate:
Qaboos schreef:Er is geen enkel bewijs dat het evangelie van Thomas ook maar iets van de uitspraken van Jezus van Nazareth in zich bergt.
Never mind.
Nee sorry, ik schreef in mijn eerste post dat er geen bewijs is dat "Thomas" Jezus citeert. Jij haalt terecht aan dat "Thomas" het over Jezus heeft. Maar of hij Jezus citeert is niet zeker. Hij kan ook zijn grote duim citeren of een discipel die weer Jezus parafraseert.
Qaboos schreef:[ knip] Ik persoonlijk vind het een lelijk ding, dat Thomas-evangelie.


Daar zit 'm voor jou kennelijk de kneep, wat maakt het Thomas evangelie voor jou zo lelijk?
Er zit geen kop en geen kont aan. Het zijn multi-interpretabele losse opmerkingen gelardeerd met evangelische teksten. "Thomas" zwalkt nog meer dan de evangelisten. En die vertrouw ik al niet. ;)
Het Thomas-evangelie heeft de twijfel tegen zich omdat het relatief jong is.

Toch zijn de verhalen die 'Thomas' met de Bijbelverhalen deelt meestal authentieker.
Ik begrijp even niet hoe je dit bedoelt. Wil je het me uitleggen, svp.
Omdat het verhaal niet natuurgetrouw is, is de vraag nooit te beantwoorden met een sluitend antwoord waardoor ieder onzin antwoord opeens geoorloofd is en dat is wat ik bedoel met een onbeantwoorbare vraag.
Ja, klopt. Er is één optie: namelijk dat wat de schrijver vanuit zijn achtergrond (vermoedelijk!) zal bedoelen. De schrijver kan het onwaarschijnlijk hebben over iets anders dan zijn eigen geloofsachtergrond. Maar als je natuurgetrouw wil antwoorden waar jezus echt-echt geweest is dan is MetalPigs antwoord net zo reëel als dat van jou en mij.

p.s. de geest van het Christendom als in: de geest van de wet.
Dan interpreteer ik geest van het christendom als "het idee dat de eerste christenen hadden". Komt dat overeen met wat je bedoelt? Wij zijn het met elkaar eens dat Jezus geen christendom wilde stichten. De geest van het christendom draait in dat geval om wat de eerste christenen geloofden. Wetmatig was dat niet. Of bedoel je (na twee eeuwen!) de uitsluiting van ketterij in de concilies van Constantinopel, Nicaea en Chalcedon? In hoeverre wijkt de RKK daar tegenwoordig van af in jouw ogen?

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Zuid Frankrijk

Bericht door oktagon » 16 jan 2008, 18:00

Ik las ooit een verhaal,dat JC ,in gezelschap van een (zijn ) vrouw (?) in Zuid Frankrijk verbleef.
Mogelijk op gelijke wijze als andere apostelen zich verplaatsten naar Griekenland,Zuid Turkeije en Italie (Rome-toen).

We zullen daar nooit achterkomen,tenzij hij, bij zijn door gelovigen veronderstelde terugkomst,ons gaat vertellen waar hij zich tot dat ogenblik mee heeft beziggehouden. :roll:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Maan

Bericht door Maan » 16 jan 2008, 19:25

boek over de graal

Waarschijnlijk doel je hierop, of een dergelijk boek iig.
Maar dat verklaard niet wat hij die drie dagen tussen dood en opstanding deed.... Het heeft er ook niet veel mee te maken volgens mij.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 jan 2008, 20:24

Maan schreef:Maar dat verklaard niet wat hij die drie dagen tussen dood en opstanding deed.... Het heeft er ook niet veel mee te maken volgens mij.
Correct opgemerkt.

On-topic maar weer.

willy5

Bericht door willy5 » 18 jan 2008, 00:20

Het Thomas evangelie noch die van Judas zijn zeker niet 'jonge' evangelien. Deze waren al voor de huidige bijbel in omloop. Echter, naar mijn mening, is door 'de vrijheid' die gegeven wordt aan de lezer deze boeken verbannen door de machthebbers die zodoende niet voldoende controle konden uitoefenen op de ontwetende gelovige.

Want het Thomas evangelie was ook vermeld in de Codex Sinaiticus. Het Judas evangelie is ook door Kerkvader Irenaeus vermeld.
In het jaar 180 vermeldde de bisschop Irenaeus van Lyon het Judasevangelie in zijn Ontdekking en weerlegging van de valse kennis, bekender onder de naam Adversus Haereses (Tegen de Ketters).
Maar nu terug naar de topic. Wat deed Jezus in die 3 dagen? Volgens de wetenschap zou de aarde(niet plat en niet het centrum van het universum) te vergelijken zijn met een voetbal. Hoe zouden de mensen het kunnen bevatten in die tijd waar en hoe Jezus zou zijn geweest en wat Hij heeft gedaan? Zou dat belangrijk zijn geweest en zou dat ten goede zijn geweest voor het geloof van de toen onwetenschappelijke mens?

Plaats reactie