Islam:Empire of faith

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.

Barrel

Bericht door Barrel » 30 jun 2007, 18:37

Heb de documentaire nog niet gezien, wellicht later.

Ben het de laatste tijd wel erg zat geweest om slechts via een gepolariseerde media mijn informatie over de Islam te krijgen. Zelfs toen ik als keuzevak filosofische wijsbegeerte koos, van een hoogleraar die namens de SGP in de eerste kamer zat, was ik toch wel erg teleurgesteld dat ook hij zich bediende van allerlei dogmatisch opgebouwde kritiek op de Islam. Hij durfde zelfs te beweren dat de Islam vrouwonvriendelijk was (nogmaals, hij was van de SGP).

Ben toen eens op zoek gegaan naar een boek. Heb uiteindelijk een boek gelezen: "No god, but god", van Reza Aslan. Een boek over de geschiedenis van de Islam, en met name over het leven van Mohammed.
Waarschijnlijk was ik bevooroordeeld toen ik eraan begon, maar wat een verademing om op deze manier over een dergelijke godsdienst te lezen.

Tot mijn eigen verbazing vond ik het verhaal van Mohammed een bijzonder inspirerend verhaal. Een moedig man. Ook hier werd echter geheel duidelijk hoe zijn verhaal in de loop der eeuwen door vele machthebbers is misbruikt om hun eigen macht te vergroten / handhaven, zoals dat in het Christendom ook is gebeurd.

Met name het feit dat hij, tegen de gevestigde orde in, egaliteit instelde. Dit kosten hem bijna zijn kop, en vele van zijn eigen volgelingen verlieten hem, omdat dit nooit de bedoeling kon zijn geweest. Egaliteit dan wel tussen man en vrouw. Hij leefde in een harde arabische wereld, waarbij een vrouw slechts bezit was. Bij het overlijden van haar man, werd zij met de inboedel overge'erfd. Mohammed voerde het in dat de vrouw voortaan gelijk stond, en net als een man kon erven.
Vooral het scherpe contrast tussen deze moedige stap, en de manier waarop de Islam tegenwoordig wordt beleden door velen, of in het algemeen wordt gezien (vrouwonvriendelijk).

Het heeft me een heel ander beeld gegeven van de Islam, en een veel betere kijk op haar rijke geschiedenis. En vooral hoe godsdienst, net als macht in het algemeen, corrumpteert en telkens weer voor macht wordt ge (mis)bruikt.

Nee, ik ben niet bekeerd. Ik ben en blijf overtuigd atheist en algemeen criticus tegen godsdienst in het algemeen. Ben het slechts zat om telkens maar weer gepoloariseerd te worden.

Ben wat dat betreft wel benieuwd naar de documentaire. Maar wat is de strekking van deze documentaire?

moonwalker

Bericht door moonwalker » 02 jul 2007, 22:28

Respect Barrel en dat meen ik. Je bent één van de weinigen die op zoek gaan naar goede materie over een onderwerp voordat ze hun mening gaan geven.

Het is inderdaad jammer dat geloven door macht wellustingen verkeerd worden beoefend waardoor de echte boodschap helemaal of gedeeltelijk verdwijnt.

Misschien heb je ook gelezen dat voor het komst van de Islam het gebruikelijk was dat de mensen hun dochters levend lieten begraven in het zand. Toen de Islam een feit was had Mohammed (vrede zij met hem) dat verboden. Daarna begon de vrouw steeds meer rechten te krijgen en zoals je zegt was het niet makkelijk om het te laten doordringen tot die mensen.

De profeet heeft ons (moslims) verteld om de vrouw te respecteren. Niets voor niets zegt hij: "De paradijs is onder de voeten van een moeder."

Een keer vroeg een man aan Mohammed wie het belangrijkste was in de familie. Mohammed antwoordde: Je moeder. Toen vroeg de man weer: En wie komt er daarna? Mohammed antwoordde: Je moeder. De man vroeg weer: En wie komt na mijn moeder? Mohammed antwoordde weer: Je moeder en dan pas komt je vader, je broers en de rest. Dit is al genoeg bewijs dat de moeder/vrouw een heel erg belangrijk persoon is in de Islam. De mensen die hun vrouwen misbruiken zijn geen moslims. Het komt meer uit onwetendheid dat ze dat doen.

Peace.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 04 jul 2007, 13:03

Barrel, wat een mooie post van jou. Dank je wel.

Barrel

Bericht door Barrel » 09 jul 2007, 14:12

Mijn ouders waren vroeger bevriend met een Indisch gezin, dat na de oorlog naar NL was gekomen. Het waren goede vrienden, en we deden veel samen. Dat bracht me veel in contact met de Indische cultuur. Met name als hun ouders uit Indonesie op bezoek kwamen was het altijd vechten om de specifieke indische lekkernijen. Het leverde vaak ook prachtige verhalen op, waar ik anders nooit door beinvloedt zou zijn.
Integratie tussen de Indische en Nederlandse culturen is vrij goed verlopen. De vele Pasar Malams worden dan ook nog steeds druk bezocht.

Ik denk dat een van de huidige problemen is dat er geen mogelijkheden zijn voor de verschillende andere culturen die NL rijk is, om met elkaar in aanraking te komen, en in te zien wat een verrijking een andere cultuur is / kan zijn. Met name tussen de Islam / niet islam. De enige manier waarop de Islam in onze levens speelt is de stroom aan negatieve berichten van her en der over de wereld. Slimme politici spelen hier handig op in door te kapataliseren op angst, een belangrijke drijfveer in een maatschappij.

Wilders wil ons doen geloven dat de Islam een gevaar is, en dat we op onze hoede moeten zijn. Uiteraard heeft hij gelijk over het fundamentele islamitische terrorisme. Echter, daarin is niet 'islamitische' het belangrijkste woord, maar 'fundamentalistische'.
Was het niet een fundamentalistische (fascistische) hindoestaanse organisatie die Mahatma Ghandi vermoorde? Was het niet een fundamentalistische Jood die Yitzchak Rabin vermoorde? Was het niet een fundamentalistische vegenist die Pim Fortuyn doodde? En kijken we niet met afgrijzen naar de fundamentalische christelijke praktijken die in Amerika gebruikt worden om kinderen van Jezus te overtuigen?

Vrijwel alle godsdiensten bestaan uit verhalen. Vaak prachtige verhalen over persoonlijke moed, opoffering. Mannen / vrouwen die vochten waarvoor ze geloofden. Ook voor niet gelovigen (waartoe ik me zelf reken) vindt je hier een hoop inspiratie en wijsheid in terug.

Laten we dus een kappen met die polarisatie, en een andere weg inslaan. Laten we mogelijkheden creeeren waarop de verschillende culturen die ons land rijk is juist met elkaar in aanraking laten komen, op een positieve manier.

Met de Islam lijkt mij het suikerfeest bijvoorbeeld een ideale kans. Een prachtig feest wat we met zijn allen kunnen vieren. Sommigen zullen het vanuit een godsdienstig perspectief vieren, andere puur vanuit een cultureel. Met name onze kinderen zullen het prachtig vinden, en daar ligt toch de toekomst.
Tet is een kans om veel vooroordelen weg te nemen. Lijkt me heerlijk als mijn kinderen zouden vechten om een stuk lekkernij wat ooit zijn oorsprong vond in de arabische cultuur, net zoals ik met mijn broers vocht om de heerlijke indische maisbroodjes die we wel eens kregen.

Eventueel kunnen we hiervoor bijvoorbeel Pinksteren opofferen. Dat zegt mij, en velen met mij in ieder geval niet veel. Beter zou het echter zijn als we gewoon een extra feest introduceren. Dat kunnen we wel gebruiken. Een leuk feest!

Barrel

Bericht door Barrel » 09 jul 2007, 14:13

Hmm, geen idee waarom hij twee keer verschijnt ... verscheen

moonwalker

Bericht door moonwalker » 16 jul 2007, 22:05

Prachtig idee Barrel!

Dat wordt ook gedaan geloof me. In Ramadan worden Nederlanders vaak gevraagd om mee te komen eten als het etenstijd is. Er worden Marokkaanse gerechten klaargemaakt voor iedereen. Ieder deel van Marokko heeft zijn eigen specialiteiten. Bij de Turken is dat het zelfde. Dus iedere dag worden speciale gerechten klaargemaakt zodat de Nederlanders meer kennis maken met de Marokkaanse cultuur.

Als ik het me goed herinner is er vorig jaar wel iets ondernomen in Amsterdam om het suikerfeest samen met Nederlanders te vieren. Mijn moeder had toen ook lekkernijen klaargemaakt voor ze.

Ik vind het een goed initiatief en ik zal er zeker mee willen doen Barrel!

Peace.

Maan

Bericht door Maan » 16 jul 2007, 23:36

Waarom moet er een feestdag voor opgeofferd worden? Er zijn christenen voor wie Pinksteren nog wel een hoop betekend.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 jul 2007, 08:27

Maan schreef:Waarom moet er een feestdag voor opgeofferd worden? Er zijn christenen voor wie Pinksteren nog wel een hoop betekend.
Wat betekent tweede pinksterdag eigenlijk?

Barrel

Bericht door Barrel » 17 jul 2007, 09:15

Maan schreef:Waarom moet er een feestdag voor opgeofferd worden? Er zijn christenen voor wie Pinksteren nog wel een hoop betekend.
Er zal waarschijnlijk een feestdag voor opgeofferd moeten worden omdat er krachten zijn die vinden dat anders de nederlandse concurrentie positie achteruit holt.
We mogen vooral de onderste regionen van de ranglijkst niet verlaten. De ranglijst van minste nationale feestdagen dan.

En van alle christelijke feestdagen, lijkt mij pinksteren dan het meeste geschikt. Velen kennen er de betekenis niet van. Pasen heeft nog de Paashaas die anders werkeloos zou worden.
Andere mogelijkheid zou hemelvaartsdag kunnen zijn, al lijkt mij dat ook nog meer 'gevierd' dan pinksteren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 jul 2007, 09:31

Barrel schreef:We mogen vooral de onderste regionen van de ranglijkst niet verlaten. De ranglijst van minste nationale feestdagen dan.
Aan de andere kant hebben we wel veel vakantiedagen.

Ik zou dolgraag religieuze feestdagen opgeven in ruil voor evenveel vakantiedagen.

Maan

Bericht door Maan » 17 jul 2007, 12:14

MetalPig schreef:
Maan schreef:Waarom moet er een feestdag voor opgeofferd worden? Er zijn christenen voor wie Pinksteren nog wel een hoop betekend.
Wat betekent tweede pinksterdag eigenlijk?
Dat is de pinkpopmaandag, die is heel belangrijk..... ook voor sommige christenen.

Oke, serieus, ik ben natuurlijk even gaan zoeken, en ik kwam erachter, wat jij waarschijnlijk al wist op het moment dat je de vraag typte, dat het gewoon een ´zomaar´toegevoegde dag is.
Tweede pinksterdag kan dan dus best een islamitische dag worden, of gewoon een xtra vrije dag, whatever.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 17 jul 2007, 16:10

Maan schreef:Waarom moet er een feestdag voor opgeofferd worden? Er zijn christenen voor wie Pinksteren nog wel een hoop betekend.
Ik mag hopen dat het voor christenen nog veel betekent. Het is geen lullige dag.
Ik heb er nooit eerder van gehoord dat Hemelvaartsdag meer gevierd wordt dan Pinksteren. Hemelvaartsdag is één extra mis. Pinksteren is een hoogmis. Die extra dag krijg je er alleen maar bij omdat het meer cachet geeft aan Pinksteren. Ik ben er wel voor dat we een soort van persoonsgebonden portefeuille van feestdag-verlof krijgen. Want ik wil aswoensdag vrij hebben (is geen vaste vrije dag) en Goede Vrijdag en de volgende wil Yom Kippoer vieren.

Aan de andere kant is het voordeel van nationale vrije dagen dat je ook echt (gedwongen) rust aan je hoofd krijgt. Alles is gesloten voor publiek.
...Ja ok, de woonboulevards en de pretparken, tegenwoordig. Maar een aantal dagen in het jaar verplicht rust omdat je echt niet anders kan, is best een verademing.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 jul 2007, 16:36

Qaboos schreef:Het is geen lullige dag.
De heilige geest kwam toch naar beneden? Dat weet ik als heiden zelfs. Ik kan me voorstellen dat dat een belangrijk evenement is ja.

Barrel

Bericht door Barrel » 19 jul 2007, 00:32

Het zijn toch de vlammende tongen?

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 19 jul 2007, 16:28

De Heilige Geest daalde neer op de leerlingen. Niet dat hij naar beneden kwam want hij was er al maar hij werd, laten we maar zeggen, als een deken over de leerlingen gelegd die daarmee begiftigd werden met de bekwaamheid om mensen te overtuigen zich tot Jezus te keren.

Die tongen zijn een leuk effect. Dat is aan het verhaal toegevoegd om het idee te versterken dat die leerlingen tot iedereen konden spreken. Jezus was er niet alleen voor de joden. In het boek Handelingen komt dat thema meermaals terug: Jezus was er niet alleen voor de joden.

Christenen, ook huidige, getuigen veelvuldig van ervaringen dat de Heilige Geest ze beroerd heeft. Op ze nedergedaald is. En dat ze zo gegroeid zijn als christen. Staat nog los van het willen overtuigen van andere mensen. Pinksteren is vanwege die herkenbaarheid heuglijk.

Barrel

Bericht door Barrel » 19 jul 2007, 18:02

Qaboos schreef:Christenen, ook huidige, getuigen veelvuldig van ervaringen dat de Heilige Geest ze beroerd heeft.
Er bestaat inderdaad zoiets als een 'goddelijke ervaring'. Het totale gevoel van nietigheid, en alsof je door een hogere macht geraakt wordt. Dat wordt als sinds Jezus door verschillende mensen beaamt, die ervaring, en vinden we terug in alle regligies.

Recentelijk heeft me echter bij toeval ontdekt dat er een gebied in de hersenen is, wat, indien gestimuleerd op de juiste manier, verantwoordelijk is voor dit gevoel. Men kan dit gevoel dus ook extern oproepen.
Men denkt dat het een of ander overblijfsel is uit tijden voordat we mens waren, maar de precieze betekenis blijft onduidelijk. Je kunt het echter dus ook hebben buiten godsdienstigheid om

Maan

Bericht door Maan » 19 jul 2007, 18:40

Ik heb wel eens gelezen dat dit gevoel onder psychose geschaald kan worden. Het is geen Godwaan, maar wel iets wat in de buurt komt.
Het schijnt idd een deel van onze hersenen te zijn wat het goddelijke gevoel kan triggeren.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 20 jul 2007, 10:16

Er is onderzoek geweest, ik weet niet door wie en wanneer, welk deel van de hersenen het uittredend gevoel opwekt dat veel mensen ervaren. Uittreden heeft niet met godsdienstigheid te maken. Barrel heeft daarin gelijk. Het uittredend gevoel is niet hetzelfde als de beroering door de Heilige Geest en die hele beroering is niet te onderzoeken. Mensen omschrijven hun ervaringen uitermate vaag (de ervaringen zijn ook vaag) en de enige overeenkomsten tussen die verschillende ervaringen zijn niet toevallig die omschrijvingen die de mensen uit de Schrift hebben gehaald. Die worden niet opgewekt in de hersenen maar heb je onthouden van de zondagsschool vroeger.

Godwaan kan ik me voorstellen als in de situatie dat iemand waant God te zijn. Waan dat God bestaat kan niet. God bestaat.
(en als je eenmaal door hebt wat voor eenvoudigs we de naam God hebben gegeven, denk je bij jezelf: "oh ja, dat. Ja, dat bestaat'. ;)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 20 jul 2007, 11:14

Qaboos schreef:Godwaan kan ik me voorstellen als in de situatie dat iemand waant God te zijn.
Of de waan God te ervaren.
Qaboos schreef: Waan dat God bestaat kan niet. God bestaat.
Ligt er een beetje aan wat God is.
Qaboos schreef:(en als je eenmaal door hebt wat voor eenvoudigs we de naam God hebben gegeven, denk je bij jezelf: "oh ja, dat. Ja, dat bestaat'. ;)
Nou, vertel. We krijgen toch niet zo'n dooddoener als 'God is Liefde', he?

Plaats reactie