'Heilige graal ligt in Rome begraven'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Heilige graal ligt in Rome begraven'

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 16:09

Afbeelding

Heilige graal in Rome

AMSTERDAM - De beroemde heilige graal ligt volgens de Italiaanse archeoloog Alfredo Barbagallo in Rome begraven. Volgens hem ligt de heilige graal, de beker waaruit Jezus dronk tijdens zijn laatste avondmaal, verborgen in een crypte onder een basiliek uit de zesde eeuw.


De heilige graal spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Ook in de Da Vinci Code stond de zoektocht naar de graal centraal.

Tot nu werd aangenomen dat de kelk Rome had verlaten. Barbagallo denkt echter dat Paus Sixtus II het voorwerp aan diaken Laurenzo toevertrouwde, die later op de brandstapel terechtkwam. De Italiaanse archeoloog vermoedt dat de graal samen met Laurenzo werd begraven. Hij baseert zich daarvoor op een onderzoek van de mozaïeken en fresco's in de kerk waarin de graal een opvallende rol speelt, schrijft het Belgisch Nieuwsblad.

Het Vaticaan staat onder toenemende druk om het graf van de inmiddels heilig verklaarde Laurenzo te openen. „We hebben een voorlopig onderzoek van de plek uitgevoerd” zegt een woordvoerder, „maar er is nog geen feitelijke beslissing genomen om de catacomben te heropenen.”

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6628 ... tml?p=26,1]Bron[/url]


****************************

Ja waar is die heilige graal :roll:
Hebben jullie enig idee?
Ik vind dat ze dat graf meteen moeten openen, dan weet je het tenminste zeker.
Ik heb de film gezien, vond indrukwekkend.
Wie weet weten we het antwoord eens. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Shizo

Bericht door Shizo » 25 jun 2007, 16:10

In die film klopt er niets van wat de realiteit is.
Hebben ze aangetoond, en bewezen. In mijn ogen was de heilige graal niets meer dan een stomme beker, of zelfs beter.. bestaat niet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 17:06

Waarom zou de beker niet bestaan terwijl er zoveel over is geschreven?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Shizo

Bericht door Shizo » 25 jun 2007, 17:07

De kerstman bestaat toch ook niet, terwijl er zoveel over geschreven is?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 17:10

ok

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 17:16

Geloof jij in de heilige graal Qaboos?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 25 jun 2007, 17:17

Nee.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 17:19

Waarom niet?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 17:28


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 25 jun 2007, 17:31

Bekers waar Jezus uit gedronken zou hebben zijn volkomen irrelevant. Het is bijgeloof om te denken dat je daar het eeuwig leven van krijgt.
Dat een vrouw met de heilige graal bedoeld zou zijn of iets anders, is hartstikke leuke speculatie voor een regenachtige avond maar het heeft geen verdere waarde.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 25 jun 2007, 18:33

Qaboos, zo`n antwoord had ik van jou niet verwacht.
Dank voor je uitleg.
Ik weet niet of ik het geloof of niet van die beker.
Hoe kom je er in vredesnaam achter als je een beker vind dat daar jesus uit heeft gedronken?
Eeuwige leven is natuurlijk onzin uit zo`n beker.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Maan

Bericht door Maan » 25 jun 2007, 19:28

Ik denk niet dat het om een of andere beker gaat. Dan zou de kerk er echt niet zoveel waarde aan hechten, en zou er ook echt niet zoveel over geschreven zijn.
Ik denk dat de heilige graal puur symbolisch is. Meer iets als zijnde de kosmische formule. Dus geen beker, geen vrouw, maar het geheim van het leven en de dood.
De alchemistische steen der wijzen zo je wilt.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 25 jun 2007, 19:57

Heb een keer een docu gezien over de heilige graal. Schijnbaar gaat het hier niet om een beker, maar om het bloed van jesus.

Shizo

Bericht door Shizo » 25 jun 2007, 20:05

Het zou:

1. De speerpunt die in jezus zijn hart geboord is
2. De beker van het laatste avondmaal
3. Bloed opgevangen van jezus(?)

zijn, denken ze.

Maan

Bericht door Maan » 25 jun 2007, 20:06

Shizo schreef:Het zou:

1. De speerpunt die in jezus zijn hart geboord is
2. De beker van het laatste avondmaal
3. Bloed opgevangen van jezus(?)

zijn, denken ze.
Ik vind mijn theorie beter.

Shizo

Bericht door Shizo » 25 jun 2007, 20:07

Nouja, dat denken ze hé. Ik zeg niet dat ik erin geloof.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 25 jun 2007, 22:59

Shizo schreef:Het zou:

1. De speerpunt die in jezus zijn hart geboord is
2. De beker van het laatste avondmaal
3. Bloed opgevangen van jezus(?)

zijn, denken ze.
En dan? Ik bedoel; relikwieën verzamelen is een lucratieve hobby geweest door de jaren heen, maar wat maakt een speerpunt, een beker of het bloed van Jezus nou zo überheilig? Ik acht het al hoogst onwaarschijnlijk dat er zo iets bewaard is gebleven.
En ik weet er niets van af dat de kerk zo veel waarde zou hechten aan een heilige graal. Binnen het volksgeloof heeft het een grote vlucht genomen maar het Vaticaan heb ik er nooit over gehoord/gelezen.
Kan aan mij liggen...

Romaine

Bericht door Romaine » 07 jul 2007, 19:15

Qaboos schreef:Bekers waar Jezus uit gedronken zou hebben zijn volkomen irrelevant. Het is bijgeloof om te denken dat je daar het eeuwig leven van krijgt.
Dat een vrouw met de heilige graal bedoeld zou zijn of iets anders, is hartstikke leuke speculatie voor een regenachtige avond maar het heeft geen verdere waarde.
Je hebt hiermee voor mij wel een punt.

Ik denk even verder. Waarom wordt een graal dan zo heilig geacht? Heilig door z'n werking, heilig door z'n symbolische waarde of heilig door bijgeloof. De vraag die dan opkomt is of het uberhaupt gaat om een materieel iets, en niet eerder om een bepaalde soort kennis of principe.

moonwalker

Bericht door moonwalker » 16 jul 2007, 22:14

De vraag die we ons moeten stellen is of het nu alleen om de beker gaat. Ik heb veel gelezen over de heilige graal. Het zou de beker zijn waaruit Jezus heeft gedronken op de laatste maal en waar één van zijn discipelen bloed had opgevangen die van Jezus sijpelde toen hij aan de kruis hing.

Ik kan me de naam niet herinneren van de film, maar de theorie erachter vond ik best wel angstwekkend. Dat zou verklaren waarom de vaticaan moeite zou kunnen doen om het bloed van Jezus in bezit te krijgen. Het gaat om de DNA. Daaruit kunnen ze dus een replica van Jezus namaken en hem laten herleven...Dat is natuurlijk maar een verhaal voor een film, maar hoever is het van de realiteit als je in gedachten houdt dat sommige mensen meer macht zouden willen hebben?

Dat de beker magische krachten heeft zie ik meer als het verfraaien van het verhaal.

Peace.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 17 jul 2007, 16:12

Als het Vaticaan meer macht wil, dan moeten ze juist niet Jezus laten herleven want dan neemt Hij het over en hebben de heren geen zeggenschap meer. Het Vaticaan gelooft trouwens dat Jezus zelf wel terug komt en geen hulp van ons nodig heeft.

Dat verhaal is dus onzin.

Plaats reactie