Stel hier je vragen over het geloof.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gijs

Bericht door Gijs » 21 jan 2008, 19:36

Maar waar komt die kracht dan vandaan? Dat is logisch als die kracht deel van jouw is. En die kracht gebruik je om het universum te doen ontstaan met andere woorden je zet die kracht in een stukje universum om. Maar dat het omgezet is betekent niet dat het dan geen stukje kracht meer is. Het is dan nogsteeds de kracht maar dan omgezet. En die kracht was deel van jouw en dus is het universum een stukje jij. (Stel dat je God was.) Anders dan zouden er voor het heelal jij en een gekke kracht zijn. Dat zou toch vreemd zijn waar komt die dan vandaan? En ik kan niet geloven dat Christenen dat geloven.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jan 2008, 23:42

Gijs schreef: met andere woorden je zet die kracht in een stukje universum om.
Dat zeg jij. Dat hoeft niet zo te werken natuurlijk.
God hoeft zich niet te houden aan natuurwetten.

willy5

Bericht door willy5 » 22 jan 2008, 00:39

Qaboos schreef:

Mozes' eigen dood staat er in. Hij kan de vijf boeken dus niet geschreven hebben. De eerste hoofdstukken van Genesis zijn honderden jaren jonger dan het boek Exodus. Dat kan Mozes dus ook niet geschreven hebben. Saillanter: het is waarschijnlijk dat de figuur Mozes nooit echt bestaan heeft.
Als je zegt dat Mozes nooit bestaan heeft, gooi dan maar de bijbel samen met de religies in de prullemand(evolutieleer). Het Christendom, Jodendom, Islam, Gnostiek, Kabbalisten hebben Mozes ontzettend hoog (grootste profeet) zitten. Voor eeuwenlang zou de Tora (eerste 5 boeken van de bijbel) geschreven/ overgeleverd zijn door Mozes. Dus eeuwenlang hadden ze gewoon de eerste 5 boeken niet goed gelezen.

Maar ja, zoals met alles zijn een aantal moderne theologen het weer niet eens. En komen ze weer met iets nieuws. Zelfs Jezus en het NT praat veel over Mozes. Nog spannender: Mozes verschijnt zelfs aan Jezus in het NT Wat voor een waarde geeft dit dan aan de bijbel. Dan zijn we snel uitgepraat hier.
Vervolgens de eerste hoofdstukken van Genesis zijn honderden jaren jonger?


Dit is weer iets nieuws voor mij. Kun je mij hier ook een bronvermelding bij geven? Mocht Genesis ouder zijn dan is het onmogelijk geweest dat de Joden en de eerste Christenen ervan uitgingen dat Mozes de auteur is geweest. Zelfs Jezus (Jood) ging daar van uit volgens de huidige bijbel.
Septuagint of Septuaginta (Latijns: septuaginta interpretum versio, Grieks: η μετάφραση των εβδομήκοντα, "vertaling van de zeventig tolken"), vaak afgekort tot LXX (= 70 in Romeinse cijfers), is de naam voor de Griekse vertaling van de Tenach (onder christenen beter bekend als "Oude Testament" of OT) die tussen circa 250 v.Chr. en 100 v.Chr. werd gemaakt. Volgens de legende gebeurde dit door 70 of 72 vertalers die hoewel onafhankelijk werkend op miraculeuze wijze toch allen dezelfde vertaling maakten.
Bron: Wikipedia

Gijs

Bericht door Gijs » 22 jan 2008, 17:09

MetalPig schreef:
Gijs schreef: met andere woorden je zet die kracht in een stukje universum om.
Dat zeg jij. Dat hoeft niet zo te werken natuurlijk.
God hoeft zich niet te houden aan natuurwetten.
Waarom niet? Dus dan heeft hij het universum zo gemaakt dat hij er zelf geen deel van uit maakt? Want hij hoord dan zelf niet bij de logische opbouw waarom heeft hij die opbouw dan sowieso zo gemaakt? Waarom creëerde hij dan geen God universum waarin er geen natuurwetten zijn? Dan had hij ook niet zo`n superingewikkelde structuur hoeven te bouwen. Hij had namelijk ook alles God-achtig kunnen houden.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 22 jan 2008, 17:34

Gijs schreef:Waarom creëerde hij dan geen God universum waarin er geen natuurwetten zijn?
Ja, dat weet ik niet. Ik ben God niet. (Ook dat zal Qaboos fijn vinden om te horen :))

Maan

Bericht door Maan » 22 jan 2008, 17:41

Als alles godachtig was gehouden, waren we allemaal god. Dan was er niets meer om te aanbidden.
En vind jij het ook niet leuker om een moeilijke puzzel op te lossen dan een makkelijke?

Gijs

Bericht door Gijs » 22 jan 2008, 18:15

Jawel maar dan zou God het voor ons doen maar wat voor nut heeft dat als wij er nog niet eens zijn. Hij kent ons nog niet eens. Waarom zou hij het universum niet voor zichzelf schapen? Dat lijkt mij het logischt dat hij het ook voor zichzelf doet. Bijvoorbeeld om zich ergens mee bezig te kunnen houden een soort hobby van God. Want ja als je een intelligent wezen bent en je zweeft in een oneindig niets dan zal je jezelf ook op een gegeven moment gaan opvreten van verveling. Dit is natuurlijk een beetje simpel gedacht maar daar komt het wel op neer in mijn gedachten. Want waarom zou hij alles voor ons willen doen als hij ons geschapen heeft? Want er zit dan een waarom achter het is niet zo dat hij ons toevallig tegenkomt. Behalve als je je aan Qaboos haar visie houd dan zou het wel kunnen.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 22 jan 2008, 20:29

Toeval komt nergens in mijn visie voor! Nooit!
Als je zegt dat Mozes nooit bestaan heeft, gooi dan maar de bijbel samen met de religies in de prullemand(evolutieleer).
Ja, dat is voor veel mensen moeilijk te slikken. Die evolutieleer toevoeging begrijp ik niet. Je bedoelt hopelijk niet dat de evolutieleer strijdig zou zijn met het christendom. Nee, dat bedoel je niet want dat zou nonsens zijn.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 22 jan 2008, 20:40

Is geloven dat de Bijbel letterlijk waar is geen christendom dan?

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 22 jan 2008, 20:54

Waar staat dat ik dat zeg? Van alles mensen hier ben jij er één die begrijpend kan lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 22 jan 2008, 21:01

Qaboos schreef:Waar staat dat ik dat zeg? Van alles mensen hier ben jij er één die begrijpend kan lezen.
Ik zeg niet dat je het zegt, ik vraag het alleen maar.

Volgens mij is letterlijk geloven niet te verenigen met de evolutietheorie. Dat zou toch betekenen dat de evolutieleer strijdig is met een aantal vormen van christendom.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 22 jan 2008, 21:03

Daar heb je gelijk in.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 22 jan 2008, 21:05

Qaboos schreef:Daar heb je gelijk in.
Met de aantekening dat er wel even iets schortte aan mijn begrijpend lezen :oops:

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 22 jan 2008, 21:08

De Heer vergeve het. :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 22 jan 2008, 21:11

Qaboos schreef:De Heer vergeve het. :mrgreen:
En anders maar niet 8)

Maan

Bericht door Maan » 23 jan 2008, 17:30

Lieve Qaboos, wil je hier toch aan mij uitleggen hoe het kan dat jezus god is.
Want hij is ook de zoon van god, en hij bad zelf ook tot god. Dus hoe kan hij dan god zijn?

Gijs

Bericht door Gijs » 23 jan 2008, 17:47

Hij is toch de reïncarnatie van God vandaar toch dat de reïncarnatie leer decennia ook in de zondagsschool gegeven werd? (Tenminste dat is wat ik ervan begrijp.) En natuurlijk de woorden tot as zult gij wederkeren als je wederkeren letterlijk opvat.

Maan

Bericht door Maan » 23 jan 2008, 17:48

Hoe kun je reïncarneren in iets wat tegelijk met jou bestaat?

Gijs

Bericht door Gijs » 23 jan 2008, 17:53

In die tijd was er geen God ofzo kweet het niet bij Godsdienst les let ik amper op maar wat ik ervan begrijp is hij de reïncarnatie van God.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 23 jan 2008, 17:54

reïncarnatie is geen christelijke opvatting. Ik besteed er later aandacht aan. Eigenlijk moet ik Gijs nog wat schrijven in antwoord op zijn scheppingsvragen en met Tardis ben ik ook in gesprek. Willy5 vroeg nog wat over de Paus en nu ben ik bezig voor een meeting. Ik kom er op terug.

Plaats reactie