Boeddhisme

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 29 jan 2008, 23:25

GhostRecon schreef:Het is nooit stil onder mijn schedeldak waardoor ik me moeilijk tot rust kan brengen door me op "niets" te concentreren. Ik denk dat het gemakkelijker gaat als ik iets van richtlijn heb waarop ik me kan richten. Een richtlijn die ik niet alleen in dat uurtje kan gebruiken, maar die ik ook fijn kan verweven in al die andere uren van de dag. Snap je zo een beetje wat het probleem is?
Ja. Toch is het goed om met een oefening te beginnen om alvast een basis te leggen voor wat je straks gaat doen. Als je je niet op "niets" kunt concentreren, doe dat dan niet. Laat je gedachten de vrije loop maar dwing je lichaam om stil te blijven.

Hieronder beschrijf ik een goede oefening om je voor te bereiden op het echte werk. Bepaal een moment van de dag dat de kans dat je door iets of iemand gestoord wordt zo klein mogelijk is. Bijvoorbeeld laat op de avond, of 's nachts, vlak voordat je gaat slapen. Zet je telefoon uit, doe de ramen dicht, zorg dat het in huis zo stil mogelijk is, minimaliseer de kans op afleiding. Zorg dat je kleding nergens kan knellen, doe je schoenen uit. Ga op een stoel zitten en ontspan je, maar ga niet onderuitgezakt zitten. Doe je ogen dicht en controleer je ademhaling. Blijf rustig in- en uitademen.

Blijf in deze houding zitten zonder te bewegen en houd dit minstens een kwartier, maar liever een half uur vol. Als je ergens jeuk krijgt dwing jezelf om niet te gaan krabben, blijf stil zitten. Negeer geluiden. Laat je gedachten en associaties de vrije loop, maar blijf roerloos zitten. Als je toch even beweegt stop dan niet, ga door met de oefening en doe je uiterste best het half uur vol te maken zonder verder te bewegen.

De eerste keer zal dit misschien moeilijk zijn om vol te houden maar doe het toch, oefening baart kunst. Wees de baas over je lichaam, leg je lichaam je wil op, dat is de bedoeling van deze oefening. Doe deze oefening gedurende een week iedere dag. Een vaste tijd helpt je om hierin een discipline te ontwikkelen. Houd me op de hoogte of het bevallen is.

Als je deze eerste oefening onder de knie hebt en als je dat wilt stuur ik volgende week de tweede oefening. Succes!
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Asmodea

Bericht door Asmodea » 30 jan 2008, 13:40

Hey hey ik heb een hele leuke site voor jullie..
er staan artikelen over het boeddhisme, maar ook filmpjes en overige interessante nieuws

http://www.bodhitv.nl

kijk maar even, ik vond het wel erg leuk om te zien.
Je kan er zelf ook filmpjes en artikelen insturen en wie weet worden ze gepubliceerd :)

Plaats reactie