De Openbaring van Barrel

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 20:19

Gijs schreef:Ik denk dat er met elochim hetzelfde aan de hand is als met sheep.
Nee, want:
Gijs schreef: zo te zien is eloah al het enkelvoud van elochim.

Gijs

Bericht door Gijs » 01 feb 2008, 21:28

Maar toch is het vreemd dat de bijbel dan wilt dat we maar 1 God aanbidden en de andere niet noemen. En waarom zegt mijn Godsdienst leraar dan er is in het Christelijke geloof maar 1 God en dat is de Here?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 22:04

Het christelijke geloof was niet het enige geloof toen het ontstond he.

Gijs

Bericht door Gijs » 02 feb 2008, 13:26

Ja dat weet ik en dat zei ik ook er waren meer Goden maar voor een atheïst als mij hebben al die goden natuurlijk hetzelfde bestaansrecht. Echter de christenen geloven niet dat er ook ergens een neptunus of een anubis in de hemel zit. Ze bestaan niet voor de Christenen. Netzoals JHWH voor ons niet bestaat. Dat het in meervoud wordt geschreven betekent volgens mij niet dat er volgens de schrijvers meer Goden in de hemel zaten. Dat lijkt me niet. Want anders had ik met Godsdienst les ookwel les over de andere Goden netzoals ik ook les heb over Satan. Zo zou ik dan ook les hebben over de andere goden: ze bestaan wel maar je moet ze niet aanbidden. Maar mijn Godsdienstleraar zegt: voor de Christenen bestaat er maar 1 God. Dan lijkt het me duidelijk dat ze niet geloven dat God andere metgezellen heeft in de hemel naast engelen en goeie mensenzielen. Maar misschien heb ik het mis maar ik zou het wel vreemd vinden als ze ook in saturnus of zeus enzo geloven.

willy5

Bericht door willy5 » 02 feb 2008, 23:55

Het christelijke geloof was niet het enige geloof toen het ontstond he.
Het Christelijke geloof (huidige) is pas eeuwen na Jezus ontstaan. Daarvoor waren de christenen oorspronkelijk JOODS!
Want God is namelijk een God van de joden.
1. Een Manier om Zijn Aard en Karakter te Begrijpen
De namen die in de Bijbel voor God gebruikt worden dienen als een wegenkaart om het karakter van God te kunnen ontwaren. Omdat de Bijbel God's Woord aan ons is, zijn de namen die Hij voor zichzelf koos in de geschriften bedoeld om Zijn ware aard aan ons te onthullen.

2. Zijn Titels in de Geschriften Onthuld
"ELOHIM" (of Elohay) is de eerste naam voor God die in de Bijbel aangetroffen wordt, en deze wordt door het Oude Testament heen meer dan 2300 keer gebruikt. Elohim komt van het Hebreeuwse stamwoord dat "sterkte" of "macht" betekent, en heeft de ongewone karakteristiek dat het een meervoudsvorm is. In Genesis 1:1 lezen we: "In het begin schiep Elohim de hemel en de aarde." Meteen vanaf het begin wordt deze meervoudsvorm voor de naam van God gebruikt om de Ene God te beschrijven, een mysterie dat in de rest van de Bijbel wordt onthuld. Door de geschriften heen wordt Elohim gecombineerd met andere woorden om bepaalde karakteristieken van God te beschrijven. Enkele voorbeelden - Elohay Kedem - God van het Begin: (Deuteronomium 33:27). Elohay Mishpat - God van Rechtvaardigheid: (Jesaja 30:18). Elohay Selichot - God van Vergeving: (Nehemia 9:17). Elohay Marom - God van Hoogten: (Micha 6:6). Elohay Mikarov - God Die Dichtbij Is: (Jeremia 23:23). Elohay Mauzi - God Van Mijn Kracht: (Psalmen 43:2). Elohay Tehilati - God Van Mijn Aanbidding: (Psalmen 109:1). Elohay Yishi - God Van Mijn Verlossing: (Psalmen 18:47, 25:5). Elohim Kedoshim - Heilige God: (Leviticus 19:2, Jozua 24:19). Elohim Chaiyim - Levende God: (Jeremia 10:10). Elohay Elohim - God Der Goden: (Deuteronomium 10:17).
Bron: http://peaceofjerusalem.punt.nl/?id=356967&r=1

Barrel

Bericht door Barrel » 04 feb 2008, 13:56

Goh, wat een discussies allemaal. Ben nu een tijdje uit de kast, en ontmoet slechts ontkenning en negativisme als ik ze vertel dat ik Jezus ben.

Zou ik dat bij mijn eerste komst ook meegemaakt hebben?
- Hallo, ik ben Jezus.
- Ja, dat zeggen ze allemaal....

Duh ...

Verbaast me ook dat het zonnewende feest niet meer bestaat. Dat werd in mijn eerste tijd gevierd op 25 en 26 december. Maar nu ben ik opeens op die dag geboren???

En geloven? Dat gebeurt niet meer. Zo'n 1700 jaar geleden is men gestopt met geloven, en begonnen met aannemen. En we geloven nog steeds dat we het juiste hebben aangenomen.

Wat me nog het meest kwaad maakt is dat mijn vrouw, Maria, uitgemaakt wordt voor prostituee! Diegene die dat op zijn geweten heeft, zal ik persoonlijk het beste plekje in hel geven. Zal hem leren.

Dus mijn volgelingen. Verlaat uw geloof, en sluit u aan bij het enige echte Geloof, en dat ben ik. Want ik ben de Waarheid, en dat moet je simpelweg maar aannemen. Geen vragen stellen, niet verder denken, aannemen en belijden. Wellicht wordt het dan nog wat. ...

De Sterfelijke Jezus!

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Bericht door oktagon » 04 feb 2008, 15:45

Ik lees in JOHANNES 11:25:

Jezus zegt: "Ik ben de opstanding en het leven.Die in mij gelooft,zal leven al is hij gestorven"

Als de bijbel dit goed verwoordt,geven de kerken de boodschap m.i. niet goed door.

Het vermelde "leven" dat hier wordt aangeduid,zou kunnen betekenen dat de mensenziel weer retour is naar de universele ziel van God (Natuur,etc) zoals -voor zover ik weet- de Arabisch Joodse uitleg- zou zijn;de filosoof Spinoza dacht ook in die richting, daarom was hij blijkbaar niet zo gesteld op kerkelijke instituten.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 04 feb 2008, 19:16

Barrel schreef:Wat me nog het meest kwaad maakt is dat mijn vrouw, Maria, uitgemaakt wordt voor prostituee! Diegene die dat op zijn geweten heeft, zal ik persoonlijk het beste plekje in hel geven. Zal hem leren.
Ik denk dat als je echt goed de bijbel zou kennen dan zou je weten dat Jezus terug zou komen in een nieuwe wereld en niet in deze. Dus je moet maar even wachten met uit de kast komen.
Daarbij geeft Jezus aan iedereen liefde dus ook aan prostituees.

Barrel

Bericht door Barrel » 06 feb 2008, 16:41

FoX schreef: Ik denk dat als je echt goed de bijbel zou kennen dan zou je weten dat Jezus terug zou komen in een nieuwe wereld en niet in deze. Dus je moet maar even wachten met uit de kast komen.
Daarbij geeft Jezus aan iedereen liefde dus ook aan prostituees.
Kijk, dat is nu juist het probleem. De Bijbel waar jij naar refereert, bevat een aangenomen waarheid. Een slim politicus heeft uit een enorme hoeveelheid materiaal, die in allerlei strekkingen verhalen vertelden over 300 jaar daarvoor, gekozen wat hij de waarheid achtte (wat hem het beste uit kwam om zijn macht uit te breiden / consolideren).

Zou dus redelijk vreemd zijn om diezelfde aangenomen waarheid weer als leidraad te gaan gebruiken, nietwaar.

En natuurlijk geef Ik aan iedereen liefde, Ik ben tenslotte Jezus. Dat is ook niet het probleem. Het is simpelweg een leugen, en je mag niet uitgebreid liegen! (kleine leugentjes kan ik wel vergeven). Ook hier weer een verdraaiing die goed uit kwam (werd anders wat moeilijk om de triniteit vol te houden).

Las met heel veel verbazing de Bijbel. Haha, wat is men soms toch creatief. Heb laatst een aantal keren een demonstratie waterlopen gegeven. Wat keek men op toen bleek dat ik dat niet kan! Ook heb ik een brood in 712 stukjes gebroken, maar die waren te klein om honger mee te stillen!

Wat me zo verbaasd, is dat zoveel mensen toch letterlik in die aangenomen waarheid geloven, en niet in mij, de enige echte Jezus (gewoon sterfelijk).

Maar vooruit, wil deze wereld best defieren als een nieuwe wereld, om toch een beetje in lijn met die Bijbel te blijven. Pas echter nu niet meer terug in dezelfde kast.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 06 feb 2008, 17:03

Barrel schreef:En natuurlijk geef Ik aan iedereen liefde, Ik ben tenslotte Jezus.
Wat bedoelde je dan met
Jezus, Matt 10:34-37 schreef:Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard.
?

Maan

Bericht door Maan » 06 feb 2008, 19:17

Dat heeft meer te maken met de weerstand waar je tegenop gewassen moet zijn als christen. Het moet niet letterlijk opgevat worden, zoals alles....

Barrel

Bericht door Barrel » 06 feb 2008, 19:50

MetalPig schreef:Wat bedoelde je dan met
Jezus, Matt 10:34-37 schreef:Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard.
Waarom probeert iedereen mij toch altijd woorden in de mond te leggen? Dat zijn wederom niet mijn woorden!

Ik breng de boodschap van de liefde, en als vader weet ik dat er geen sterkere liefde is dan die tussen ouders en hun kinderen.
Er zijn altijd machtigen geweest die die sterke band hebben proberen te ondermijnen, omdat dat hun macht aantastte. Zij streden slechts met het zwaard, waar voor mij woorden voldoen. Ik leerde de mensen te strijden met slechts het woord en de waarheid. Dat is sindsdien alleen maar tegen me gebruikt, maar dat zal me niet weerhouden het te blijven uitdragen.

Een van de weinige, aan mij toegeschreven teksten, "Hij die zonder zonde leeft, werpe de eerste steen" , is wel door mij uitgesproken. Echter, ik had hem gejat van eerdere profeet, reeds lang vergeten (ik zal het maar toegeven, anders beginnen we daar straks ook nog over).

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 07 feb 2008, 11:39

Barrel schreef:
MetalPig schreef:Wat bedoelde je dan met
Jezus, Matt 10:34-37 schreef:Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard.
Waarom probeert iedereen mij toch altijd woorden in de mond te leggen? Dat zijn wederom niet mijn woorden!
Is Mattheus dan een leugenaar?

Barrel

Bericht door Barrel » 07 feb 2008, 12:23

MetalPig schreef: Is Mattheus dan een leugenaar?
Ligt eraan hoe je een leugenaar definieert. Mattheus schreef de verhalen op zoals die aan hem werden verteld (of schreef ze over vanuit de bronnen die hij tot zijn beschikking had). Hij deed dit een tijd nadat ik de eerste keer al gestorven was (50 jaar later volgens consensus), met name in een gebied ten noorden van waar ik geleefd heb. De verhalen hadden dus zowel door tijd als door geografie een hele reis afgelegd. Elke keer dat ze herteld werden, veranderde de strekking iets. Het stuk waar je naar refereert komt waarschijnlijk van iemand die niet een hele erg gelukkige band met zijn moeder / vader had ...

Overigens zijn de werken van Mattheus in werkelijkheid anoniem geschreven. Is dus moeilijk een anoniem persoon een leugenaar te noemen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 07 feb 2008, 12:42

Het evangelie van Mattheüs is aan Mattheüs toegeschreven en zoals Barrel terecht opmerkt is het niet zeker dat Mattheüs het geschreven heeft. Vissers waren in die tijd meestal analfabeet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 07 feb 2008, 13:20

Jullie gaan als een denderende trein in dit topic. Ik kan het niet bijhouden wat er allemaal aangehaald wordt. Zijn er nou vragen? Discussiepunten? Nieuwe informatie? Buiten het Barrel=Jezus verhaal. En als hij daar serieus over wil praten hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 07 feb 2008, 13:59

Ik neem het niet zo serieus eerlijk gezegd.

Barrel

Bericht door Barrel » 07 feb 2008, 14:42

Ik neem het wel serieus. Verbaas me altijd als ik weer lees of hoor van mensen die werkelijk geloven dat Jezus nog een keer gaat komen (en ze zijn er in alle gradaties). Simpelweg de vraag hoe we hem dan gaan herkennen, en niet voor volslagen idioot uitmaken. Wellicht zit hij allang vast in een gesticht?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 07 feb 2008, 14:57

Barrel schreef:Ik neem het wel serieus.
Ik bedoel dat ik de claim dat jij Jezus bent niet serieus neem :wink:

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 07 feb 2008, 17:02

Barrel schreef:Ik neem het wel serieus. Verbaas me altijd als ik weer lees of hoor van mensen die werkelijk geloven dat Jezus nog een keer gaat komen (en ze zijn er in alle gradaties). Simpelweg de vraag hoe we hem dan gaan herkennen, en niet voor volslagen idioot uitmaken. Wellicht zit hij allang vast in een gesticht?
Waarom zou het een kerel moeten zijn als hij terugkeert, een mens? Het is de Gezalfde die terugkeert, niet die joodse gozer. Waarom zou hij van vlees en bloed moeten zijn? Dat stadium is hij toch al ontstegen?

Plaats reactie