Hoge Vaticaanse prelaat wil af van handcommunie

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hoge Vaticaanse prelaat wil af van handcommunie

Bericht door Tammy » 08 feb 2008, 16:24

Als het aan de tweede man bij de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst ligt, dan zou de praxis van de handcommunie worden afgeschaft. Aartsbisschop Albert Ranjith Patabendige Don vindt dat de handcommunie heeft bijgedragen aan "een toenemende verzwakking van een eerbiedige houding ten opzichte van het Allerheiligste".

Toestemming heroverwegen
Mgr. Ranjith is secretaris van de Romeinse congregatie voor de liturgie en de sacramentendiscipline. Zijn opmerkingen over de handcommunie schreef hij in zijn voorwoord in een recentelijk verschenen boek over de eucharistie van mgr. Athanasius Schneider, een hulpbisschop in Kazachstan. Ranjith vindt dat de Kerk de toestemming voor de handcommunie moet heroverwegen.

Nooit gelegitimeerd
Volgens Ranjith dient de Heilige Hostie "met eerbied en een houding van deemoedige aanbidding" ontvangen te worden. De in Sri Lanka geboren curieprelaat herinnert eraan dat het Tweede Vaticaans Concilie de handcommunie nooit officieel gelegitimeerd heeft. Ranjith vindt dat de handcommunie in de jaren zestig "ten onrechte en haastig in sommige gebieden werd ingevoerd". "Ik denk dat de tijd gekomen is om deze praxis te evalueren en te heroverwegen en indien noodzakelijk, af te schaffen."

Tongcommunie
Eeuwenlang was het in de Rooms-Katholieke Kerk verplicht de hostie op de tong te ontvangen. Hand en tong hebben weliswaar "gelijke waarde", zegt aartsbisschop Ranjith, maar de kans op misbruik bij handcommunie is volgens hem groter dan bij tongcommunie. Bovendien nodigt de tongcommunie meer uit tot een aanbiddende houding.

Bron: Wereldgeheimen.

***************
Hand en tong hebben weliswaar "gelijke waarde", zegt aartsbisschop Ranjith, maar de kans op misbruik bij handcommunie is volgens hem groter dan bij tongcommunie
Help!, ik als ongelovige ben nu even de kluts kwijt.
Hoezo misbruik?
Hoe uit zich dat dan?
En waarom een tong en handcommunie, wat is beter?
Ik vind die tongcommunie zo vreselijk om te zien.
Zo onderdanig, brrr krijg ik rillingen van.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 08 feb 2008, 17:32

De tongcommunie is inderdaad een overgave. Dat vinden de communicanten dan juist weer zo mooi daaraan.

Misbruik in de trant van je hand sluiten en net doen alsof je deelneemt in de communie maar intussen de hostie bewaren en weet niet wat ermee doen. Ja, ver gezocht.
Na de consecratie is de hostie het werkelijke lichaam van Christus. Daar wordt vanaf dat moment dan ook heel voorzichtig mee omgesprongen. Op het altaar ligt een extra doekje om de kruimels op te vangen. Het komt voor dat iemand bij de handcommunie per ongeluk de hostie op de grond laat vallen. We kijken dan allemaal stoïcijns en gepijnigd de andere kant op. Kan zo'n knul ook niks aan doen maar hij laat het meest eerbiedwaardige even vallen. Het is natuurlijk aangeleerd gedrag van ons, dat wel.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 feb 2008, 17:35

Qaboos, je bent een engel! ;P!
Thanks, weer wat geleerd, hoe ongelovig ik ook ben, ik wil altijd de anderen kant horen.
Anders kan je je geen mening vormen he?

Misbruik in de trant van je hand sluiten en net doen alsof je deelneemt in de communie maar intussen de hostie bewaren en weet niet wat ermee doen
Waarom neem je er dan aan deel? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 08 feb 2008, 17:39

Hoewel het me absoluut niet is toegestaan me anders voor te doen of te liegen, meent iedereen toch dat ik lief zou zijn. Het is eigenlijk een schande dat ik zo onontmaskerd door mag leven. :evil:



Wat ik er vergat bij te zeggen: wanneer die knul de hostie laat vallen liggen er dus deeltjes Christus op de grond (kruimels van de hostie). Stofzuiger er later overheen. Allemaal best wel pijnlijk om over na te denken als je het offer van Christus heilig vindt.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 08 feb 2008, 17:40

Misbruik in de trant van je hand sluiten en net doen alsof je deelneemt in de communie maar intussen de hostie bewaren en weet niet wat ermee doen
Waarom neem je er dan aan deel? :roll:
Het leven is om uit te testen. Kijken hoe ver je kunt gaan. Het is in mijn halleluja-hoofd nooit opgekomen maar anderen testen wel wat ze stiekem kunnen doen met zo'n hostie.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 feb 2008, 17:43

Ok duidelijk.
Ik ga nooit voor die hostie als ik in een kerk ben voor een gebeurtenis.
Ik blijf netjes zitten, sta ook niet op als heel de kerk op staat bij een gebed.
Ik kan dat gewoon niet, ik verloochen mijzelf dan en daar doe ik niet aan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 08 feb 2008, 17:47

Wat een comotie om een stukje uitgedroogd deeg :shock: ik eet liever een broodje kaas :trillip:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 08 feb 2008, 17:49

Ik ga voor een broodje pastrami MMe! [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 10 feb 2008, 14:46

Ik heb er nog eens over nagedacht maar als ik mocht kiezen zou ik voor handcommunie gaan, het is toch het lichaam van Christus dat je doet ontvangen bij die communie, en dat past beter in de hand. Want toen Christus bij het laatste avond maal het brood brak en zei, dit is mijn lichaam stopte hij het niet direct in de monden van de decipelen maar gaf het in hun handen of legde het op hun bord :) .
Maar het maakt mij niet zoveel uit, als het in de mond moet van de kerk is dat ook best :roll: , het zou wel erg krenterig zijn als de kerk bang is dat de ontvangende persoon het zou doorverkopen :o

Plaats reactie