Hoe polytheïsme monotheïsme werd

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gijs

Hoe polytheïsme monotheïsme werd

Bericht door Gijs » 01 nov 2008, 23:02



In dit filmpje wordt uitgelegd dat het Judaïsme (of Jodendom) is ontstaan uit een polytheïstische godsdienst, wat is te lezen in de rollen van de dode zee. Maar ik vraag me af hoe het nou eigenlijk precies zit, want als dit het geval is dan zou het nu toch wijdverbreid zijn? Ik bedoel, als het waar is dan is dit gewoon een bewijs dat er gewoon willens en wetens dingen uit de eerste vorm van Judaïsme is geschrapt. Sterker nog bij Godsdienst hebben we het zelfs ooit over deze rollen gehad, en is er niks hierover verteld (wat niet heel vreemd is want ik ben ervan overtuigd dat het slechts functioneert als een indoctrinatie les maar ok). Dus weet iemand wat er precies op die rollen staat, want ik kan het natuurlijk niet zelf lezen, en Goat geloof ik niet zomaar. Alhoewel ik hij wel een coole gast is aangezien hij zichzelf goat noemt en hij zichzelf ook the greatest of all time vind (en hij heeft wel humor). Maar ja jammer genoeg kan je daaraan niet zien of iemand de waarheid spreekt. Wel jammer dat Qaboos er niet meer is, die had het misschien geweten.

thaboy

Re: Hoe polytheïsme monotheïsme werd

Bericht door thaboy » 02 nov 2008, 17:11

Op de rollen van Qumran kan je veel informatie vinden, maar het grootste deel is onbetrouwbaar(neem dat van mij aan) in één van de rollen word er zelfs een tienerjezus beschreven die zijn vriendjes van het dak gooide om ze nadien weer tot leven te wekken, en dat soort dingen.

Eigelijk is het hele monotheïstisch gedoe begonnen met farao Echnaton, welke de Zonnecultus begon in Egypte, zijn volgelingen (onder wie de Bijbelse Jozef/Yusef) werden de Israëli die uiteindelijk uit Egypte trokken als nomadenvolk omdat ze inderdaad in Egypte werden onderdrukt.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Hoe polytheïsme monotheïsme werd

Bericht door Tardis » 03 nov 2008, 14:38

thaboy schreef:Eigelijk is het hele monotheïstisch gedoe begonnen met farao Echnaton, welke de Zonnecultus begon in Egypte, zijn volgelingen (onder wie de Bijbelse Jozef/Yusef) werden de Israëli die uiteindelijk uit Egypte trokken als nomadenvolk omdat ze inderdaad in Egypte werden onderdrukt.
Er is inderdaad een theorie dat de bijbelse Mozes eigenlijk Farao Achnathon was. Dit is echter vooral speculatie.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

thaboy

Re: Hoe polytheïsme monotheïsme werd

Bericht door thaboy » 03 nov 2008, 18:44

Tardis schreef:
thaboy schreef:Eigelijk is het hele monotheïstisch gedoe begonnen met farao Echnaton, welke de Zonnecultus begon in Egypte, zijn volgelingen (onder wie de Bijbelse Jozef/Yusef) werden de Israëli die uiteindelijk uit Egypte trokken als nomadenvolk omdat ze inderdaad in Egypte werden onderdrukt.
Er is inderdaad een theorie dat de bijbelse Mozes eigenlijk Farao Achnathon was. Dit is echter vooral speculatie.
Dat Achnaton eigenlijk Mozes is nieuw voor mij, ik duik weer even in de encyclopediën [think]

Bedankt voor de informatie.

Plaats reactie