Mag er gespot worden met Geloof?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Maxi » 03 aug 2009, 20:51

een simpele vraag "Mag er gespot worden met Geloof?"

ooit al eens tekeningen/foto's/filpjes van Bv de islam/profeten/jezuske/allah/de bijbel/maria/, goddelijke wezen etc. dit kan som leiden tot fustratie van sommige personen of voledige gemeenschappen en godsdientsen. er zijn al veel proccen van gekomen. waar de godsdienst het meestal haalt van gezond verstand. ik heb hier een paar stellingen, graag jou mening.

- neem nu de islam. zij "geloven" in een paradijs, in allah, de koran, en profeten. als er iemad daar een grappige fote van maakt schiet heel die gemeenschap recht en beticht u dan van vanalees en nog wat neem nu dit artikel
"""""""""""""Zweedse moslims de straat op om tekening profeet

AP
Gepubliceerd op 31 augustus 2007 19:45, bijgewerkt op 19:45

STOCKHOLM -
Tientallen moslims zijn vrijdag in de Zweedse stad Örebro de straat op gegaan om hun ongenoegen te uiten over een tekening van de profeet Mohammed met een hondenlichaam. De betogers eisten dat de hoofdredacteur van de krant Nerikes Allehanda, waarin de tekening van kunstenaar Lars Vilks op 19 augustus werd afgedrukt, zijn verontschuldigingen aanbiedt.

De Zweedse premier Fredrik Reinfeldt heeft vrijdag voor het eerst op de kwestie gereageerd. Hij zei dat Zweden een land is waar moslims en christenen, gelovigen en ongelovigen op basis van wederzijds respect kunnen samenleven. Reinfeldt zei ook dat de persvrijheid behelst dat politici zich niet bemoeien met hetgeen er in de kranten verschijnt.

Iran en Pakistan hebben inmiddels formeel protest aangetekend. In Pakistan werden vrijdag Zweedse vlaggen en een pop van de Zweedse premier verbrand.

In verschillende landen demonstreerden vorig jaar moslims tegen de publicatie van als onterend beschouwde tekeningen van de profeet in een aantal westerse kranten. In aantal gevallen gingen de betogingen gepaard met veel geweld en vielen zelfs doden. De meeste moslims maken bezwaar tegen het afbeelden van de profeet.
"""""""""""""


ik "geloof" in buitenaards leven, als er nu iemand is is die daar belachelijke tekening maakt over een marsmannetje met een honden kop? moet ik dan ook zo reageren met andere gelovigen want zij discrimineren(of hoe dat ook heet) MIJN GELOOF. dat is net het zelfde.





- een ander voorbeeld. iemand geloofd in god. ik geloof niet in god. is het dan ook niet erg voor mij want die gaat evenzeer tegen mijn geloof in.

tofu_kronos

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door tofu_kronos » 03 aug 2009, 21:03

Niet met het christelijke.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Maxi » 03 aug 2009, 23:51

waarom niet....

the doctor

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door the doctor » 04 aug 2009, 00:20

Ieder mens is verschillend, de 1 is blank de andere zwart(weet niet of ik dat zo mag zeggen?)
de andere geel getint, de 1 heeft blauwe ogen de andere bruin of groen, de 1 heeft zijn haar kort de andere stekels of helemaal geen haar, de 1 is dun de andere is dik, en zo kan ik wel doorgaan,

dat is per mens verschillend.

Zo heeft ook ieder mens (geld alleen voor de gelovigen) zijn/haar geloof, de 1 is christelijk de andere moslim of hindoe.
een ander persoon gelooft niet en vind de darwin theorie aannemelijker, een ander gelooft zoals jij in buitenaardse leven

Dat geld dus weer voor grote groepen, die weer onderverdeeld zijn in groepen.

Als mensen zijnde moet je respect hebben voor elkaar want uiteindelijk hebben we allemaal rood bloed, zo ook hoor je respect te hebben voor wat een ander gelooft, ik zou niet een moslim/hindoe/gelover van het buitenaardse leven zomaar beledigen omdat die het niet met mij eens is, daarbij ik gooi jou of welk ander dan toch ook niet voor de rechtbank omdat jij/jullie er anders uit ziet dan mij;)

De point is, als ieder gelijk was was het hier ook maar saai, maar omdat we anders zijn betekend het niet dat we elkaar maar de koppen mogen inslaan of gaan discrimineren we leven met z'n allen naast elkaar, en dat zal ook voor heel lang nog zo zijn en daar moet je het beste van maken! :D

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Maxi » 04 aug 2009, 01:29

the doctor schreef:Ieder mens is verschillend, de 1 is blank de andere zwart(weet niet of ik dat zo mag zeggen?)
de andere geel getint, de 1 heeft blauwe ogen de andere bruin of groen, de 1 heeft zijn haar kort de andere stekels of helemaal geen haar, de 1 is dun de andere is dik, en zo kan ik wel doorgaan,

dat is per mens verschillend.

Zo heeft ook ieder mens (geld alleen voor de gelovigen) zijn/haar geloof, de 1 is christelijk de andere moslim of hindoe.
een ander persoon gelooft niet en vind de darwin theorie aannemelijker, een ander gelooft zoals jij in buitenaardse leven

Dat geld dus weer voor grote groepen, die weer onderverdeeld zijn in groepen.

Als mensen zijnde moet je respect hebben voor elkaar want uiteindelijk hebben we allemaal rood bloed, zo ook hoor je respect te hebben voor wat een ander gelooft, ik zou niet een moslim/hindoe/gelover van het buitenaardse leven zomaar beledigen omdat die het niet met mij eens is, daarbij ik gooi jou of welk ander dan toch ook niet voor de rechtbank omdat jij/jullie er anders uit ziet dan mij;)

De point is, als ieder gelijk was was het hier ook maar saai, maar omdat we anders zijn betekend het niet dat we elkaar maar de koppen mogen inslaan of gaan discrimineren we leven met z'n allen naast elkaar, en dat zal ook voor heel lang nog zo zijn en daar moet je het beste van maken! :D

ga ik volledig mee akkoord

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 04 aug 2009, 08:15

the doctor schreef:zo ook hoor je respect te hebben voor wat een ander gelooft,
Waarom? Wie bepaalt dat dat zo hoort?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

the doctor

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door the doctor » 04 aug 2009, 12:19

Beatrix Kiddo schreef:
the doctor schreef:zo ook hoor je respect te hebben voor wat een ander gelooft,
Waarom? Wie bepaalt dat dat zo hoort?

dus jij houd ervan als ik jou nu helemaal af zou kraken jou geloof of iig iets waar jij voor staat of vind?

stel jij bent gelovig, dan denk ik niet dat jij er op zit te wachten dat ik jou helemaal afkraak daar op dat ik je geloof belachelijk maak de heiligen van jou geloof afzeik en ga zo maar door.

je zou dan willen dat we gewoon accepteren dat jij gelooft!

en nogmaals de reden waarom mensen anti geloof zijn komt puur omdat er achterlijk mensen zijn geweest en nog zijn die het geloof als een excuus gebruikten om alles te maar mogen doen

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 04 aug 2009, 12:51

the doctor schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
the doctor schreef:zo ook hoor je respect te hebben voor wat een ander gelooft,
Waarom? Wie bepaalt dat dat zo hoort?
dus jij houd ervan als ik jou nu helemaal af zou kraken jou geloof of iig iets waar jij voor staat of vind?
stel jij bent gelovig, dan denk ik niet dat jij er op zit te wachten dat ik jou helemaal afkraak daar op dat ik je geloof belachelijk maak de heiligen van jou geloof afzeik en ga zo maar door.
je zou dan willen dat we gewoon accepteren dat jij gelooft!
Dat vroeg ik niet.
the doctor schreef:dus jij houd ervan als ik jou nu helemaal af zou kraken jou geloof of iig iets waar jij voor staat of vind?
Als je dat opmaakt uit wat ik zeg dan spoor je niet.
the doctor schreef:stel jij bent gelovig, dan denk ik niet dat jij er op zit te wachten dat ik jou helemaal afkraak daar op dat ik je geloof belachelijk maak de heiligen van jou geloof afzeik en ga zo maar door.
Het zou me werkelijk aan mijn reet roesten wat een ander van mijn geloof vindt.
the doctor schreef:je zou dan willen dat we gewoon accepteren dat jij gelooft!
Da's wat anders. Maar inderdaad, ik vind dat mensen mogen geloven wat ze willen, en dat andere mensen een mening mogen hebben over dat geloof en die mening mogen uiten.
the doctor schreef:en nogmaals de reden waarom mensen anti geloof zijn komt puur omdat er achterlijk mensen zijn geweest en nog zijn die het geloof als een excuus gebruikten om alles te maar mogen doen
Noem je partijen als CDA en CU nu achterlijk?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

the doctor

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door the doctor » 04 aug 2009, 13:05

Als je dat opmaakt uit wat ik zeg dan spoor je niet
Dat maak ik er niet op uit, ik wou kijken wat je daarop zou zeggen, blijkbaar niets dus.
Het zou me werkelijk aan mijn reet roesten wat een ander van mijn geloof vindt.
Waarom dan wel bemoeien met mensen die geloven?


the doctor schreef:en nogmaals de reden waarom mensen anti geloof zijn komt puur omdat er achterlijk mensen zijn geweest en nog zijn die het geloof als een excuus gebruikten om alles te maar mogen doen
Noem je partijen als CDA en CU nu achterlijk?
ik volg de politiek hier niet zo erg mee dus ik weet niet wat je precies bedoeld.
maar als hun bij alles wat ze zeggen/beslissen namens het geloof doen dan zijn ze inderdaad achterlijk!

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 04 aug 2009, 13:15

the doctor schreef:maar als hun bij alles wat ze zeggen/beslissen namens het geloof doen dan zijn ze inderdaad achterlijk!
En ik maar denken dat je daar volgens jou respect voor moet hebben...

Als ik jouw teksten samenvat kom ik tot een heel raar beeld:
- Elk geloof en elke gelovige verdient respect.
- Wie zijn geloof betrekt bij zijn beslissingen is achterlijk.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

the doctor

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door the doctor » 04 aug 2009, 13:41

Beatrix Kiddo schreef:
the doctor schreef:maar als hun bij alles wat ze zeggen/beslissen namens het geloof doen dan zijn ze inderdaad achterlijk!
En ik maar denken dat je daar volgens jou respect voor moet hebben...

Als ik jouw teksten samenvat kom ik tot een heel raar beeld:
- Elk geloof en elke gelovige verdient respect.
- Wie zijn geloof betrekt bij zijn beslissingen is achterlijk.
Elk persoon verdiend respect niet alleen een gelovige zo ook jij of mijn buurman
maar ik heb geen respect voor een moordenaar of pedo of verkrachter, wel heb ik vaak dat ik medelijden met die persoon krijg (waarom? geen idee) een geloof is ook iets wat je hoort te respecteren, want een persoon leeft (niet iedereen) naar de waarde en normen van het geloof, gezien je de persoon respecteert, respecteer je automatisch het geloof.

Stel het CDA zegt straks om 2 uur op een persconferentie,
''dames en heren, wij het CDA hebben besloten om Nederland van het buitenland af te wenden we zullen een enorme muur bouwen om het land heen, want in de bijbel word er gezegd dat je moet uitkijken voor het kwaad dat op de loer ligt dus vandaar deze maatregel''
Nu weet ik dat zoiets niet zal gebeuren, maar zoals ik zei stel het gebeurd dan zijn ze gewoon achterlijk!

jij haalt mijn woorden uit zijn ware bedoeling, want wederom een stel:
We hebben een Meisje dat gelovig is, ze ontmoet een jonge(niet gelovig) tijdens het uitgaan
ze vind de jongen leuk en hij haar ook, op een gegeven moment word het seksueel en wilt de jonge het met het meisje doen, het meisje dat gelooft denkt van 'nee, want ik hoor maagd te blijven totdat ik getrouwd ben' (staat in de bijbel) dus ze wilt het niet doen,, de beslissing om het niet te doen maakt ze op basis van haar geloof, is ze dan ook achterlijk?
absoluut niet!

of iemand is heel arm heeft niks te makken op een dag zie hij iemand die net veel geld gepind heeft, geld dat hem heel goed uit zou komen, maar hij gelooft en er staat in de 10 geboden 'gij zal niet stelen' dus berooft hij de persoon niet, die beslissing word ook gemaakt op basis van het geloof, maar maakt die persoon niet achterlijk!

Er zijn grenzen tot hoeverre je kan met het iets doen in naam van het geloof ,
zo hebben we velen die iets zeggen te doen in naam van het geloof terwijl er niet eens over word gerept in de bijbel, we hebben mensen die het verkeerd interpreteren, en mensen die het geloof gewoon gebruiken om een excuus te hebben om een andere bevolkingsgroep te mogen afslachten of te discrimineren, maar wederom het is de MENS die het doet niet het geloof!

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 04 aug 2009, 13:50

the doctor schreef:het meisje dat gelooft denkt van 'nee, want ik hoor maagd te blijven totdat ik getrouwd ben' (staat in de bijbel) dus ze wilt het niet doen,, de beslissing om het niet te doen maakt ze op basis van haar geloof, is ze dan ook achterlijk?
absoluut niet!
Waarom niet? Omdat jij het toevallig met haar eens bent?
Er zijn talloze goede redenen om niet in bed te duiken met iemand, maar het geloof is daar niet een van.
Stel dat ze het wel heel graag zou willen en alle veiligheidsmaatregelen zijn aanwezig, dan zou ze toch achterlijk zijn als ze zich door haar geloof zou laten weerhouden?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

the doctor

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door the doctor » 04 aug 2009, 14:04

Beatrix Kiddo schreef:
the doctor schreef:het meisje dat gelooft denkt van 'nee, want ik hoor maagd te blijven totdat ik getrouwd ben' (staat in de bijbel) dus ze wilt het niet doen,, de beslissing om het niet te doen maakt ze op basis van haar geloof, is ze dan ook achterlijk?
absoluut niet!
Waarom niet? Omdat jij het toevallig met haar eens bent?
Er zijn talloze goede redenen om niet in bed te duiken met iemand, maar het geloof is daar niet een van.
Stel dat ze het wel heel graag zou willen en alle veiligheidsmaatregelen zijn aanwezig, dan zou ze toch achterlijk zijn als ze zich door haar geloof zou laten weerhouden?

we hadden het over een beslissing nemen op basis van het geloof, het meisje dat ik als voorbeeld stelde deed dat dus ook, voor iemand die gelooft is dat een goede reden, voor jou iemand die niet gelooft is het geen reden, jij kan je immers ook denk niet in de gedachten van een gelovige plaatsen.

waarom zou ze dan achterlijk zijn? ook al waren die veiligheid gevallen er dan wat,
als ik jou goed begrijp moedig jij het juist aan om het juist te doen ?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 04 aug 2009, 14:27

the doctor schreef:als ik jou goed begrijp moedig jij het juist aan om het juist te doen ?
Nee, ik zei juist dat er talloze goede redenen zijn om het *niet* te doen.
the doctor schreef:waarom zou ze dan achterlijk zijn?
Om dezelfde reden dat jij sommige mensen achterlijk vindt, die hun beslissingen op basis van hun geloof nemen.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

the doctor

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door the doctor » 04 aug 2009, 20:03

Nee, ik zei juist dat er talloze goede redenen zijn om het *niet* te doen
oeps sorry! mijn fout heb waarschijnlijk niet meer aan die zin gedacht!


Om dezelfde reden dat jij sommige mensen achterlijk vindt, die hun beslissingen op basis van hun geloof nemen.
als iemand gelooft en hij zei doet ook wat echt met het geloof dan zou ze toch eerder rekening houden met het geloof dan haar verlangens.

daarbij kan je die 2 vergelijkingen niet met elkaar maken

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Tardis » 04 aug 2009, 20:54

Maxi schreef:een simpele vraag "Mag er gespot worden met Geloof?"
Een simpel antwoord: ja.
Een weloverwogen mening: spot is weinig zinvol als je er mensen me kwetst. Wat is het doel van spot? Als je dat zou doen om jezelf op te hemelen en de in jouw ogen onnozele zielen de grond in te trappen ben je niet slim bezig. Wie wind zaait zal storm oogsten.
Als je sommige geloofszaken bespot op een manier waardoor die geloofszaken bespreekbaar worden gemaakt is het al een stuk zinvoller.

Veel mensen gaan tekeer tegen anders denkenden op een manier die een kloof nog breder maakt. Wat wil je bereiken, verwijding tussen opvattingen of begrip kweken voor jouw opvatting? Als dat laatste het geval is zou je de anderen in elk geval niet tegen de haren in moeten strijken, dat is zo ongeveer het domste wat je dan doen kan. Humor kan werken, maar het is balanceren op het slappe koord, voor je het weet bereik je het tegenovergestelde als wat je er mee beoogt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

thaboy

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door thaboy » 05 aug 2009, 19:36

Volgens mij mag je spotten met geloof zoveel je wil. Op 2 voorwaarden:

1. Je moet elke gelovige van die religie kennen
2. Je moet zelf een beter leven leiden dan een ander van die religie, maar je mag dat niet denken, je moet dat doen.

Dan denk ik dat je gerust mag spotten met een geloof.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 05 aug 2009, 19:41

thaboy schreef:Volgens mij mag je spotten met geloof zoveel je wil. Op 2 voorwaarden:
1. Je moet elke gelovige van die religie kennen
2. Je moet zelf een beter leven leiden dan een ander van die religie, maar je mag dat niet denken, je moet dat doen.
Dan denk ik dat je gerust mag spotten met een geloof.
1. Waarom? Het geloof kan op zichzelf toch al belachelijk zijn?
2. Wie bepaalt wat 'beter' is?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

thaboy

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door thaboy » 05 aug 2009, 20:29

Beatrix Kiddo schreef:
thaboy schreef:Volgens mij mag je spotten met geloof zoveel je wil. Op 2 voorwaarden:
1. Je moet elke gelovige van die religie kennen
2. Je moet zelf een beter leven leiden dan een ander van die religie, maar je mag dat niet denken, je moet dat doen.
Dan denk ik dat je gerust mag spotten met een geloof.
1. Waarom? Het geloof kan op zichzelf toch al belachelijk zijn?
2. Wie bepaalt wat 'beter' is?
1. Wie bepaald wat belachelijk is? Er zijn wel meer dingen waar om werd gelachen wat uiteindelijk wel juist bleek te zijn.

2. Als de persoon in kwestie gelukkiger is, en niemand schaadt.

Toevallig heeft God zich zojuist aangemeld (een nickname welteverstaan).

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 05 aug 2009, 20:43

thaboy schreef:1. Wie bepaald wat belachelijk is? Er zijn wel meer dingen waar om werd gelachen wat uiteindelijk wel juist bleek te zijn.
2. Als de persoon in kwestie gelukkiger is, en niemand schaadt.
Allemaal subjectief dus.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Plaats reactie