Mag er gespot worden met Geloof?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 21:42

thaboy schreef:Inderdaad, het geluksniveau. Niet het geluk.
Ja, en het gaat om het niveau; jij had het over 'gelukkiger' in je uitleg van voorwaarde 2. Om te bepalen wie gelukkigER is moet je het niveau objectief kunnen vaststellen.
thaboy schreef:Je hebt inderdaad ook geantwoord op dat met subjectiviteit, en ik antwoord je daar dan ook weer telkens op.
Ik kan het niet vinden. Je eerstvolgende bericht was je onbegrijpelijke 'Waar dan?'-vraag.
thaboy schreef:Ik heb nergens gezegd dat het geluksniveau objectief vast te stellen is. Integendeel.
Nee, precies. En als ik zeg dat jij het tegendeel hebt beweerd snap je niet waar ik het over heb. Heel vreemd.
thaboy schreef:Ik begin even opnieuw met dat van subjectiviteit: het is niet de definitie van subjectiviteit dat iets niet objectief vast te stellen is.
Vast, maar in deze duscussie over OBJECTIEF vaststellen vind ik het zoals gezegd niet zo relevant wat niet de definitie van subjectiviteit is.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Anet

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Anet » 29 aug 2009, 00:45

Ja ... natuurlijk moet er gespot worden met geloof ... er moet toch iemand zijn die het licht brengt. [jaja]

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 29 aug 2009, 07:09

Anet schreef:Ja ... natuurlijk moet er gespot worden met geloof ... er moet toch iemand zijn die het licht brengt. [jaja]
En waarom is spotten de juiste manier om het licht te brengen?

(En wat is dat licht eigenlijk?)
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Nogravity

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Nogravity » 30 sep 2009, 10:08

Er mag NIET worden gespot met het geloof, als we ermee spotten, respecteren we elkaar namelijk niet.

We moeten elkaar respecteren, dus mogen we er niet mee SPOTTEN!

Toch?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 sep 2009, 10:26

Nogravity schreef:We moeten elkaar respecteren,
Van wie moet dat?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Tardis » 30 sep 2009, 13:13

Kiddo was me voor. Hoezo moeten we respect hebben voor elkaar? Het is geen automatisme, ik heb geen respect voor mensen met abjecte opvattingen. Respect is iets wat je verdient doordat je een uitzonderlijke prestatie (in de brede zin van het woord) hebt geleverd. Bijvoorbeeld als je als weduwe tijdens de tweede wereldoorlog een artsenpraktijk ten zuiden van Arnhem (Heteren en Driel) hebt moeten runnen en daarbij ook nog eens een gezin met tien kinderen veilig de moeilijke oorlogsjaren door moet zien te loodsen. Wie een idee heeft van de problemen rond de slag om Arnhem kan zich misschien voorstellen hoe zwaar dit moet zijn geweest. Mijn oma heeft deze beproeving toch doorstaan en ze heeft zich er nooit voor op de borst geklopt, is altijd bescheiden gebleven. Maar dat de enige dank die de overheid kon opbrengen voor alles wat ze gedaan heeft (ik heb haar dagboek gelezen) een lintje geweest is heeft haar beledigd tot in het diepst van haar ziel. Ze was ALLES kwijt, had een buitengewoon belangrijke functie binnen de dorpsgemeenschappen en de overheid heeft haar min of meer aan haar lot overgelaten. Met pijn en moeite kreeg ze de dokters praktijk weer draaiend. Ze heeft de onderscheiding nooit gedragen. Mensen van haar kaliber zijn er niet veel, ze is een voorbeeld van iemand voor wie ik respect heb.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 14:36

Dus moet iemand geleden hebben om respect te krijgen?
Tenminste dat haal ik hieruit
Heb geen contact meer met mijn ouders door omstandigheden waar ik niet over wil ingaan, maar wat ze me wel geleerd hebben is om de medemens te respecteren.

Nee staat nergens gedrukt of beschreven dat je respect moet hebben voor je medemens, is iets wat denk ik mens eigen is,of tenminste een paar onder ons.

Mag er gespot worden?
In mijn opziens niet,en ben vere van het gelovige type om eerlijk te zijn.
heb enkel meer problemen met het feit dat er gespot mag worden met een ander geloof dan die van ons,maar maak een reclame waar een halfblote non in te zien is,en de christelijke wereld staat op de kop (figuurlijk gesproken,en maar een voorbeeld)

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 sep 2009, 15:09

Silverlady schreef:Dus moet iemand geleden hebben om respect te krijgen?
Tenminste dat haal ik hieruit
Ik haal eruit dat respect iets is wat je verdient doordat je een uitzonderlijke prestatie (in de brede zin van het woord) hebt geleverd.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 15:19

Dus maw,moet ik jou of wie dan ook die ik niet ken, niet respecteren?

Beetje krom hoor

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 sep 2009, 15:22

Silverlady schreef:Dus maw,moet ik jou of wie dan ook die ik niet ken, niet respecteren?
Beetje krom hoor
Ik ben het wel met Tardis eens dat je respect moet verdienen. Ju kunt het immers ook verspelen.

Ik zou het juist krom vinden als je mensen gaat respecteren die, bijvoorbeeld, vinden dat vrouwen minderwaardige schepsels zijn.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 15:29

Heb ik dan gezegd dat ik mensen respecteer die vrouwen minder vinden?
Daar heb je het trouwens over de islam over zover ik weet, maar om eerlijk te zijn zou ik nog eerder zo iemand kunnen respecteren dan een pedo of moordenaar.

Zolang een mens niets verkeerds heeft gedaan heeft hij/zij mijn respect,evenveel als iemand die tijdens de oorlog 10 kinderen heeft grootgebracht,want dat is in mijn inziens ook niet echt iets.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 sep 2009, 16:01

Silverlady schreef:Heb ik dan gezegd dat ik mensen respecteer die vrouwen minder vinden?
Indirect wel ja. Je hebt geleerd de medemens te respecteren, en sommigen van je medemensen houden deze mening er op na.
Silverlady schreef:Daar heb je het trouwens over de islam over zover ik weet,
Niet specifiek; deze mening komt overal voor.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 16:08

Indirect heb ik het gezegd?
Dan mag jij me vertellen waarin je dit ziet?
Diegene die een vrouw als mindere ziet,kan nog steeds mega goed gedaan hebben voor mensen in het geheel.
Tot voor kort dachten ze ook in de christelijke wereld dat een vrouw minder was,maakt je dat dan als man minder?
Dacht het niet.

Zoals gezegd,kan ik eerder zo iemand respecteren dan een pedo of moordenaar,dat is me toch ff heel andere koek.

Doen we trouwens niet hetzelfde in alle godsdiensten, wij plaatsen (of tenminste een gedeelte van de medemens) onszelf ook boven een ieder ander godsdienst.
Getuigd dan ook van weinig respect

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 30 sep 2009, 16:09

Silverlady schreef:Indirect heb ik het gezegd?
Dan mag jij me vertellen waarin je dit ziet?
Dat zei ik erbij. Maar laat maar dan, als het het niet ziet.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 16:14

Dat sommige medemensen er deze mening op na houdt, maakt daarom niet dat ik hem niet kan respecteren.
Ja voor je de volgende vraag stelt,ik ben een vrouw.

Daarom is mijn vraag ook,waarom iemand die 10 kids heeft grootgebracht wel respecteren,en een man die zichzelf net ietjes beter vind niet?
Zolang hij niets verkeerds doet,mag hij toch ook het respect krijgen wat hij verdient

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 16:15

Gebeurt dit trouwens ook niet op het werkvlak?
Een vrouw met dezelfde opleiding als een man,zal minder betaald worden,moet je daarom de man minder respecteren?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Tardis » 30 sep 2009, 17:06

Silverlady schreef:Dus moet iemand geleden hebben om respect te krijgen?
Tenminste dat haal ik hieruit
Dan begrijp je me verkeerd. Ik geef een voorbeeld van iemand die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd om te illustreren wat ik o.a. onder een bijzondere prestatie versta. Ik had daar talloze andere voorbeelden van kunnen geven, maar ik koos dit.
Er zijn tegenwoordig zelfs mensen die vragen om gerespecteerd te worden. Mensen die verder niets voorstellen maar wel vragen of ze alsjeblíéft..., of er zelfs ronduit op stáán om gerespecteerd te worden hebben het bij mij meteen verbruid, ik draai me om en ben dat slag mensen direct vergeten.
Laatst gewijzigd door Tardis op 30 sep 2009, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 17:16

Ja,maar voor mij verdient iedereen respect,tot het duidelijk word,is het nou door een misdrijf of wat dan ook,dat hij/zij dit respect niet verdient.

Dan moet je ook weten waarom mensen vragen om gerespecteerd te worden,want ofwel verdien je het niet, of anders heb je weinig zelfvertrouwen in jezelf

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Tardis » 30 sep 2009, 17:20

Silverlady schreef:Ja,maar voor mij verdient iedereen respect,
Jouw respect is dus van geen bijzondere waarde want iedereen krijgt het automatisch. Dan verschilt jouw respect niet veel van mijn neutrale welwillendheid ten opzichte van mensen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Silverlady

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Silverlady » 30 sep 2009, 18:41

Is respect in de eerste plaats al wel van bijzondere waarde?
Tuurlijk heb ik voor iedereen respect,toont ook aan eerlijk gezegd welk persoon je bent,want iemand die geen respect heeft naar een ander toe,waar je niet eens weet als hij/zij het wel dan niet verdient,verdient ook geen respect terug.


Nou eerlijk gezegd hou ik me liever aan het feit dat iedereen gerespecteerd moet worden automatisch, tot hij/zij dit respect verliest.

Zal wel denkelijk het feit zijn dat ik ouder ben, toendertijd werd je nog bijgebracht en geleerd dat je voor iedereen respect moet hebben!

Plaats reactie