Mag er gespot worden met Geloof?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gijs

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Gijs » 05 aug 2009, 21:05

Beatrix Kiddo schreef:
the doctor schreef:zo ook hoor je respect te hebben voor wat een ander gelooft,
Waarom? Wie bepaalt dat dat zo hoort?
Nouja het hoort zo misschien niet, maar aangezien geloof bij velen jammer genoeg diep verbonden is met hun gevoel, en je dus speelt met hun gevoel als je ermee spot is het niet echt netjes natuurlijk. Mensen moeten in een in mijn ogen functionerende maatschappij altijd een beetje rekening houden met elkaars gevoel. Dit kan je natuurlijk wel te ver doorvoeren natuurlijk de ander kan ook anticiperen op het onbegrip van een ander. (Want als je met een geloof spot dan betekent het dat je niet helemaal begrijpt waarom mensen dat willen geloven.)

In andere woorden:
Geven en nemen.

Maarja wanneer gaat het te ver wie kan dat bepalen? Niemand natuurlijk. Ik ben van mening dat je als gelovige vooral een dikke huid moet hebben. Je neemt immers iets aan, je gelooft in iets en niemand kan bewijzen of dat ook waar is, dan moet je wel begrijpen en accepteren dat er dan mensen zijn die niet snappen waarom mensen zoiets zouden aannemen. En dat ze er dus over kunnen gaan spotten. (Natuurlijk is het idee dat het alleen uit onbegrip voorkomt erg zwart-wit en niet helemaal waar maar dat terzijde.) Maar ik vind ook wel dat je moet begrijpen dat je moet stoppen als je de gelovige duidelijk diep raakt, dat het echt een steek voor de gelovige was. Dit kan je alleen denk ik niet toepassen op onpersoonlijke schaal. Als je ergens een cartoon plaatst (oid) en gelovigen gaan dreigen met geweld moet je daar absoluut niet op antwoorden want dan laat je dus blijken dat je reageert op dat soort bedreigingen. Daarbij is dat het mooie van de vrije media: Je hoeft het niet leuk te vinden wat er in staat, je kan gewoon het soort stukken media zoeken die jouw het beste liggen. Als er iets in een krant staat waar je niet van gediend bent koop je voortaan een andere krant, probleem opgelost.

Waarom zou alle media zich schikken naar jou als jij veel makkelijker media kan vinden die wel geschikt voor je is? Die houding van sommige gelovigen heb ik nooit begrepen, het idee dat iedereen zich naar jouw wil moet buigen terwijl jij je veel makkelijker kan aanpassen. Een beetje de omgekeerde wereld. Maar als je persoonlijk met een gelovige praat dan mag je best wel een beetje rekening houden met zijn/haar gevoelens. (Als een persoon iets niet leuk vind dan merk je dat snel genoeg.)

thaboy

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door thaboy » 05 aug 2009, 21:10

Beatrix Kiddo schreef:
thaboy schreef:1. Wie bepaald wat belachelijk is? Er zijn wel meer dingen waar om werd gelachen wat uiteindelijk wel juist bleek te zijn.
2. Als de persoon in kwestie gelukkiger is, en niemand schaadt.
Allemaal subjectief dus.
gelukkig zijn is niet subjectief, de redenen om gelukkig te zijn wel, en de hoeveelheid ook. iemand schaden is ook niet subjectief. De ronde aardbol is ook niet subjectief.

Gijs

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Gijs » 05 aug 2009, 21:16

thaboy schreef: 1. Je moet elke gelovige van die religie kennen
2. Je moet zelf een beter leven leiden dan een ander van die religie, maar je mag dat niet denken, je moet dat doen.

Dan denk ik dat je gerust mag spotten met een geloof.
Dus je mag niet spotten met geloof? Aangezien het bij alle officiële religies zo goed als onmogelijk is alle gelovigen van die religie persoonlijk te kennen. En wat is een beter leven leiden? Hoe weet je wanneer je een beter leven leidt? Want ik kan wel zeggen dat ik een beter leven leidt dan die en die maar op wiens ethiek berust ik dat dan? Als je je op je eigen ethiek berust kan je jezelf al snel een beter leven vinden leiden dan anderen. Maar niet iedereen zal het met je eens zijn.
thaboy schreef: 2. Als de persoon in kwestie gelukkiger is, en niemand schaadt.

Toevallig heeft God zich zojuist aangemeld (een nickname welteverstaan).
Aha, dus je kan een geloof dat zich centraliseert rond Kermit de Kikker niet bespotten omdat ze allemaal erg gelukkig zijn, terwijl je zelf een manisch depressieve vrijwilliger bent bij het leger des heils? (Even een voorbeeld nemen van iets wat veel mensen als goed beschouwen.)

In dat geval kunnen we aan God zelf vragen wat hij er nou van vindt ;)

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 05 aug 2009, 21:38

thaboy schreef:gelukkig zijn is niet subjectief,
Leg eens uit hoe we iemands geluksniveau objectief kunnen vaststellen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gijs

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Gijs » 05 aug 2009, 21:43

thaboy schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
thaboy schreef:1. Wie bepaald wat belachelijk is? Er zijn wel meer dingen waar om werd gelachen wat uiteindelijk wel juist bleek te zijn.
2. Als de persoon in kwestie gelukkiger is, en niemand schaadt.
Allemaal subjectief dus.
De ronde aardbol is ook niet subjectief.
Zover we weten niet nee, maar hoe kan je er honderd procent zeker van zijn? :mrgreen: (Ik bedoel misschien zien wezens met een andere perceptie van de dimensies, hoe dat dan ook zo kunnen het wel anders.) Maar oke ik ben het met je eens, het is niet subjectief.

thaboy

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door thaboy » 06 aug 2009, 19:40

Gijs schreef: Aha, dus je kan een geloof dat zich centraliseert rond Kermit de Kikker niet bespotten omdat ze allemaal erg gelukkig zijn, terwijl je zelf een manisch depressieve vrijwilliger bent bij het leger des heils? (Even een voorbeeld nemen van iets wat veel mensen als goed beschouwen.)
Nee, dat vind ik niet. De kernwoorden zijn RESPECT en ZELFKENNIS. Kermit de Kikker, nu zullen er enkele lachen. Met het idee van: hoe belachelijk. Maar langs de andere kant, Kermit bestaat! Ook al is het een levenloze pop. Zo'n religie zou veel vrolijkere mensen bevatten dan het Christendom, en ze hebben tenminste bewijs dat hun 'god' bestaat.

Gelukkig zijn, is volgens mij kunnen zeggen dat je gelukkig bent en dat ook menen. Als jullie tegen mij zeggen dat ik niet gelukkig ben, terwijl ik zeg van wel, dan ben ik wél gelukkig. En een persoon die gelukkig is, die is gewoon gelukkig, iemand die gelooft dat hij de nieuwe messias is (:mrgreen:) kan nog altijd gelukkig zijn. Volgens mij gelukkiger dan mensen die geloven in wat het Vaticaan hen vertelt.

Gijs

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Gijs » 07 aug 2009, 01:24

Ja, maar jij zegt dat goed leven gelukkig zijn is zonder andere mensen kwaad te doen, en dat je geloven waarvan de gelovigen beter leven niet mag bespotten. Wat dus betekent dat je geloven die je belachelijk vind maar waarvan de gelovigen gelukkiger zijn niet mag bespotten. Maar wat heeft gelukkig zijn met de waarheid te maken?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 07:35

Thaboy?
Beatrix Kiddo schreef:
thaboy schreef:gelukkig zijn is niet subjectief,
Leg eens uit hoe we iemands geluksniveau objectief kunnen vaststellen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

thaboy

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door thaboy » 07 aug 2009, 12:58

Beatrix Kiddo schreef:Thaboy?
Beatrix Kiddo schreef:
thaboy schreef:gelukkig zijn is niet subjectief,
Leg eens uit hoe we iemands geluksniveau objectief kunnen vaststellen?
Dat gaat niet, alleen als je meerdere personen bent zou je dat kunnen meten. Wat dus niet gaat.

Of het product van het aantal glimlachen op een dag en de leeftijd tot de min eerste macht?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 13:04

thaboy schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
thaboy schreef:gelukkig zijn is niet subjectief,
Leg eens uit hoe we iemands geluksniveau objectief kunnen vaststellen?
Dat gaat niet,
Dus toch subjectief.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

thaboy

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door thaboy » 07 aug 2009, 14:40

Dat is niet de definitie van subjectiviteit. Er is niemand die het niet leuk vind om gelukkig te zijn. Dat bedoel ik ongeveer.

The_Tralala

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door The_Tralala » 07 aug 2009, 14:40

Sowieso moet je respect hebben voor je medemens, ongeacht hun geloofsovertuiging of idealen. Het Christendom was begonnen als een initiatief om je medemens te helpen, geloven in iets - de daklozen helpen en je medemens helpen. Op zich is er niets verkeerd mee. Islam - Boeddhisme, Hindoeïsme, hebben allemaal een vaste kern om je naasten te helpen. Het zijn echter de nep profeten die dit misbruiken om hun macht te vestigen in een bepaald deel van de wereld (vrouw onderdrukking, etc.)

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 14:47

thaboy schreef:Dat is niet de definitie van subjectiviteit. Er is niemand die het niet leuk vind om gelukkig te zijn. Dat bedoel ik ongeveer.
Vast, maar het ging erom dat 'een beter leven leiden' een van jouw voorwaarden is om met geloof te mogen spotten.
We hebben nu vastgesteld dat dat niet objectief vast te stellen is, dus hebben we niks aan jouw voorwaarden.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 14:47

The_Tralala schreef:Sowieso moet je respect hebben voor je medemens,
Van wie moet dat?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

The_Tralala

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door The_Tralala » 07 aug 2009, 14:53

Beatrix Kiddo schreef:
The_Tralala schreef:Sowieso moet je respect hebben voor je medemens,
Van wie moet dat?
Als je zelf geen respect hebt voor je medemens - wat maakt dat jou?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 15:01

The_Tralala schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
The_Tralala schreef:Sowieso moet je respect hebben voor je medemens,
Van wie moet dat?
Als je zelf geen respect hebt voor je medemens - wat maakt dat jou?
Nee, serieus: van wie moet dat?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

The_Tralala

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door The_Tralala » 07 aug 2009, 15:03

Waarom stel je de vraag als je het antwoord er al op weet?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 15:05

The_Tralala schreef:Waarom stel je de vraag als je het antwoord er al op weet?
Ik weet *mijn* antwoord, niet het jouwe. Daarom vraag ik het.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

The_Tralala

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door The_Tralala » 07 aug 2009, 15:11

Als een goede ouder is respect hebben toch een belangrijke zaak om aan te leren aan je kind? Hoe ouder je word, hoe meer je dit zelf begint te beseffen, toch?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Mag er gespot worden met Geloof?

Bericht door Beatrix Kiddo » 07 aug 2009, 15:30

The_Tralala schreef:Als een goede ouder is respect hebben toch een belangrijke zaak om aan te leren aan je kind? Hoe ouder je word, hoe meer je dit zelf begint te beseffen, toch?
Tuurlijk, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Plaats reactie