Paus: soms is condoomgebruik oké

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Paus: soms is condoomgebruik oké

Bericht door Tammy » 20 nov 2010, 23:31

BERLIJN - Paus Benedictus XVI vindt het gebruik van condooms in bepaalde gevallen acceptabel, met name om het risico op besmetting met het hiv-virus te verminderen. De paus stelt dat in een boek van een Duitse journalist, die in totaal twintig uur gesprekken met de paus heeft gevoerd.

Fragmenten van het boek zijn zaterdag gepubliceerd in Osservatore Romano, de krant van het Vaticaan. De uitspraken van de paus lijken te duiden op een koerswijziging binnen de Rooms-Katholieke Kerk. Vorig jaar baarde Benedictus XVI nog opzien tijdens een bezoek aan Afrika. Hij zei toen dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen het aidsprobleem juist verergert.

Het boek 'Light of the World: The Pope, the Church and the Signs of the Times' (Het licht van de wereld: de paus, de kerk en de tekenen des tijds) is gebaseerd op gesprekken tussen de Duitse journalist Peter Seewald en de 83-jarige paus. De twee spraken elkaar in juli in het zomerverblijf van de kerkleider in Duitsland. Seewald zei weinig jongeren te kennen die zo levendig, nieuwsgierig en modern zijn als de paus.

In een van de gesprekken heeft Seewald de paus gevraagd of de katholieke kerk fundamenteel tegen het gebruik van condooms is. „Natuurlijk zie ik dat niet als een echte en morele oplossing”, luidde het antwoord van de paus. „In bepaalde gevallen, als het de bedoeling is het risico op hiv-besmetting te voorkomen, kan het desondanks een eerste stap zijn naar een andere, meer menselijke seksualiteit.”

Om zijn ogenschijnlijke koerswijziging te illustreren, gaf Benedictus een voorbeeld. De paus noemde condoomgebruik in individuele gevallen gerechtvaardigd, „bijvoorbeeld als een mannelijke prostitué een condoom gebruikt, als dit een eerste beetje verantwoordelijkheid is, om opnieuw het bewustzijn te ontwikkelen dat niet alles is toegelaten en dat je niet zomaar alles kan doen wat je wil.”

Voor de paus staat het echter nog altijd buiten kijf dat het condoom niet de juiste manier is om „de horror van de hiv-infectie” te bestrijden. Hij stelt dat er meer moet gebeuren. „Door te focussen op de condooms, wordt seksualiteit banaal, en dat is de reden waarom veel mensen seks niet langer zien als een uiting van liefde maar als een soort van drugs.”

De paus baarde vorig jaar maart veel opzien tijdens een reis naar Afrika. Benedictus onderstreepte zoals zijn voorganger Johannes Paulus II dat het uitdelen van condooms niet de oplossing voor het aidsprobleem in Afrika is. Het werd hem vooral kwalijk genomen dat hij eraan toevoegde dat de verstrekking van de voorbehoedmiddelen het probleem zou verergeren. Daarmee ging hij verder dan Johannes Paulus II.

Politici uit verscheidene landen en wetenschappers uitten indertijd hun ongenoegen. Het Vaticaan kwam met een verklaring waarin werd onderstreept dat de paus het standpunt van de kerk had weergegeven, maar bracht wel een wijziging aan in de woorden die Benedictus had gesproken.

Bron: De Telegraaf

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ongelooflijk deze man. :?
Soms is condoom gebruik goed?

Als je wisselende contacten hebt of een nieuwe relatie krijgt waarvan je die persoon zijn sex verleden niet kent moet je altijd een condoom gebruiken .
Niet alleen een prostitué hoor meneer de Paus.

Mijn god, deze man is totaal wereldvreemd.


Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Paus: soms is condoomgebruik oké

Bericht door gusteman » 21 nov 2010, 04:05

Om te beginnen is het artikel uit De Telegraaf een beknopte weergave.
Het boek waarover sprake werd geschreven door Peter Seewald. Een korte beschrijving van die man leert ons dat hij opgroeide in een katholiek gezin. Als "kind van de mei '68 generatie" nam hij afstand van het geloof en werd marxist. In 1973 trad hij zelfs officieel uit de katholieke kerk. In 1976 richtte hij een links-radicaal tijdschrift op wat twee jaar later op de fles ging. Van 1981 tot 1993 werkte hij achtereenvolgens voor Der Spiegel, Stern en de Süddeutschen Zeitung. Na een reeks interviews met de toenmalige kardinaal Ratzinger publiceerde hij, samen met de kardinaal, in 1996 een eerste boek getiteld "Salz der Erde", waarna nog een reeks werken verscheen, voornamelijk rond de persoon van Ratzinger. Kort na de uitgave van dat eerste werk trad Seewald opnieuw toe tot de rooms-katholieke kerk.
Echt objectief kan je de man dus niet noemen, wat natuurlijk niets afdoet aan de inhoudelijke correctheid van de gegevens welke terug te vinden zijn in zijn werk.
Het is interessant te lezen dat Ratzinger het heeft over een "meer menselijke sexualiteit". Wordt hiermee dan bedoeld dat er ook een soort "dierlijke sexualiteit" zou bestaan, en onder welke vorm moet dat dan worden gezien?
Ook extreem boeiend vond ik de volgende passage:
De paus noemde condoomgebruik in individuele gevallen gerechtvaardigd, „bijvoorbeeld als een mannelijke prostitué een condoom gebruikt, als dit een eerste beetje verantwoordelijkheid is, om opnieuw het bewustzijn te ontwikkelen dat niet alles is toegelaten en dat je niet zomaar alles kan doen wat je wil.”
Het verwijzen naar een mannelijke prostitué, zonder de vrouwelijke prostituées er bij te betrekken, vond ik wat bevreemdend. Dit geeft de indruk dat de paus er van uit gaat dat mannelijke prostitutie blijkbaar probleemloos kan.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit toch nog altijd wijst op een hang naar vroeger, naar de patriarchale systemen waar een slaafse gehoorzaamheid wordt verlangd en de doorsnee mens enkel mag rekenen op de goedheid en vergevingsgezindheid van diegenen die "het voor het zeggen hebben", waarbij inspraak en medezeggenschap uit den boze zijn.
Terug naar de middeleeuwen dus.
Naar mijn mening brengt Ratzinger hier niets nieuw aan, en vergroot hij alleen maar de kloof tussen de archetypische conservatieve roomse kerk en haar tegenstanders. Niet echt de beste basis dus om meer "gelovigen" naar de kerk te brengen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: soms is condoomgebruik oké

Bericht door Tammy » 21 nov 2010, 11:08

Gusteman schreef:
Het verwijzen naar een mannelijke prostitué, zonder de vrouwelijke prostituées er bij te betrekken, vond ik wat bevreemdend. Dit geeft de indruk dat de paus er van uit gaat dat mannelijke prostitutie blijkbaar probleemloos kan.
Ja Gusteman daar zat ik ook mee te dubben.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg hier overigens.
Volgens mij zijn er meer vrouwelijke prostituées dan mannelijke.
Maar ik ken dat wereldje niet dus weet ik het niet zeker.


De kerk is een instituut die zo ver af staat va de mensen en hoe het werkelijk gaat in het leven.
Ik snap niet dat de kerk niet absoluut voor condooms zijn gezien het Aids tijdperk waarin we leven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie