'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tammy » 02 apr 2011, 16:51

Afbeelding

AMSTERDAM - Een beroemde Britse theologe onderzoekt tientallen boeken die mogelijk de oudste Christelijke teksten ter wereld bevatten.

Het gaat om kleine boeken met bladzijdes van lood, die zijn gevonden in een grot in Jordanië. De metalen tabletten ter grootte van een creditcard bevatten tekeningen en Hebreeuwse teksten. Waarschijnlijk zijn de relikwieën in de eerste eeuw na Christus vervaardigd.

De Britse theologe Margaret Barker– een wereldwijd erkend expert op het gebied van het Oude Testament – ontcijfert de teksten om zekerheid te krijgen over de herkomst en ouderdom van de boeken. Dat meldt BBC News.


Kruisiging.

De manier waarop de tabletten aan elkaar zijn gebonden en de combinatie van symbolen en geschriften wijzen er volgens Barker voorlopig op dat de boeken inderdaad van Christelijke afkomst zijn.

Ze heeft echter alleen beschikking over foto's van de boeken. De loden relikwieën worden bewaard in Israël.

Als boeken echt 2000 jaar oud zijn, zoals koolstoofdatering suggereert, bevatten de teksten mogelijk nieuwe informatie over de kruisiging van Jezus, die vermoedelijk in het jaar 33 plaatvond.


Grot.

De metalen boeken werden ruim vijf jaar geleden ontdekt door bedoeïenen in een nis van een grot in Jordanië. De samengebonden tabletten zijn vervolgens naar Israël vervoerd. De regering van Jordanië heeft al bekend gemaakt dat het alles in het werk zal stellen om de boeken terug te halen.

De ontcijfering van de boeken wordt door veel mensen met argusogen gevolgd. De Britse leider van het onderzoek, archeoloog David Elkington, zegt al meerdere malen met de dood te zijn bedreigd.

Bron: Nu.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tammy » 02 apr 2011, 16:54

Waarom word de archeoloog David Elkington met de dood bedreigd?

Kan iemand mij uitleggen waarom er met argusogen naar dit onderzoek word gekeken?

Is men bang dat er iets anders naar voren komt na al die eeuwen?

En zoja, wat is daar mis mee?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tardis » 02 apr 2011, 17:35

Omdat veel mensen het niet waarderen als je ze hun persoonlijke 'waarheid' afneemt. Dat heeft niet alleen betrekking op religieuze 'waarheid', ook de politiek, de economie en de wetenschappen kennen hun specifieke 'waarheden'. Daarom bevechten mensen elkaar, ze menen de waarheid in pacht te hebben en zullen die met alle mogelijke middelen verdedigen. Fanatici gaan daarin het verst. Maar ik vind dit gedrag juist een teken van zwakte.

Mensen die echt op zoek zijn naar hoe het eigenlijk zit zijn altijd nieuwsgierig naar nieuwe vondsten en benieuwd wat het betekent voor de opvattingen die men al over het onderwerp had gevormd. Ik ben zelf ook benieuwd naar wat er op die loden tabletten staat. Als dat iets is waardoor ik mijn ideeën zou moeten bijstellen dan is dat een verrijking van mijn kennis en inzicht en dus positief.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tammy » 03 apr 2011, 07:23

Tardis schreef:
Mensen die echt op zoek zijn naar hoe het eigenlijk zit zijn altijd nieuwsgierig naar nieuwe vondsten en benieuwd wat het betekent voor de opvattingen die men al over het onderwerp had gevormd. Ik ben zelf ook benieuwd naar wat er op die loden tabletten staat. Als dat iets is waardoor ik mijn ideeën zou moeten bijstellen dan is dat een verrijking van mijn kennis en inzicht en dus positief.
Geweldig mooi verwoord en zo is het ook. ;P! [clap]

Waarom vinden mensen het eng als hun waarheid zeg maar zou kunnen verdwijnen.
Het gaat toch dat je de waarheid leert kennen?
Toch niet dat je in een leugen gelooft?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

billy bonny

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door billy bonny » 03 apr 2011, 12:55

Tammy het christelijk geloof is gebaseerd op leugens en die leugens leveren de rkk (niet alleen de rkk maar andere kerken en regeeringen ) heel wat geld op je denkt toch niet dat ze al hun rijkdom weg doen of niet laat groeien door een stelletje waarheids zoekers die even roet in hun eten komen gooien kijk maar wat er in het verleden is gebeurd met mensen die in opspraak kwamen neem bv. Leonardo da Vinci hij had enorm veel geluk dat hij was bevriend met de Medici familie anders had hij ook op brandstapel beland want dat gebeurde immers met waarheids zoekers mensen die iets anders te vertellen hadden dan het zogezegde heilige schrift want dan ging je daar tegen in en dat is nu vanaag nog gevaarlijk en ik zou totaal niet uitsluiten dat die bedreigingen van David Elkington via omweggen bij de kerken vandaan komen maar je kan erop rekenen dat ze best wat te verbergen hebben anders werd die David niet bedreigd vergeet niet dat de rkk een van de rijkste organen ter wereld is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tammy » 03 apr 2011, 12:57

Ja dat is ook weer zo Billy.

Vreselijk dat dat anno 2011 nog gebeurt he?
Want als de waarheid echt aan het licht komt eens, dan kunnen ze toch niet meer verder?

Ik zie dat in de verre toekomst toch een keer gebeuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tardis » 03 apr 2011, 13:35

Tammy schreef:Want als de waarheid echt aan het licht komt eens, dan kunnen ze toch niet meer verder?
Daar hebben de christenen Satan voor. Als er ergens een van de heilige schrift afwijkende tekst wordt gevonden dan beschouwen ze dat als een poging van Satan om de mensen op een dwaalspoor te brengen. Satan is voor het christendom een van de afweermechanismen om gelovigen binnen het geloof te houden. Zo houdt het geloof zichzelf in stand.
Laatst gewijzigd door Tardis op 03 apr 2011, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tammy » 03 apr 2011, 13:37

Ooh my god Tardis, het is toch niet te geloven he? :?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tardis » 03 apr 2011, 13:40

:mrgreen: Geloof het maar!
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Mogelijk oudste Christelijke boeken gevonden'

Bericht door Tammy » 03 apr 2011, 13:41

Ja zal wel moeten he ? :rolfl:

Bizar hoe dom de mens kan zijn .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie