Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door Tammy » 09 feb 2012, 13:20

Afbeelding

De directeur van de Vaticaanse Sterrenwacht, Jose Gabriel Funes, zegt dat de rooms-katholieke kerk openstaat voor de wetenschappelijke theorie dat de aarde miljarden jaren geleden is ontstaan uit een zeer heet punt, de zogenoemde oerknaltheorie. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad.
Volgens Funes is de Big Bang-theorie niet in strijd met het rooms-katholieke geloof. 'We weten dat God de schepper is. Hij is een goede vader die in zijn voorzienigheid een plan met ons heeft. Wij zijn zijn kinderen. Alles wat we met het verstand kunnen leren over de oorsprong van het universum is niet in strijd met de religieuze boodschap van de Bijbel.'

De rooms-katholieke kerk heeft ook de evolutietheorie niet volledig afgewezen. De aarde is weliswaar geschapen door God, aldus de uitkomst van een rooms-katholiek congres over de evolutieleer in 2009, maar ze is nog niet voltooid. De evolutietheorie werd zo min of meer geïntegreerd in de klassiek-bijbelse scheppingsleer, stelt het Reformatorisch Dagblad.


Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door Tammy » 09 feb 2012, 13:23

Wat ze nu aan het doen zijn daar is zich zoveel mogelijk proberen in te dekken.
Dat zie ik al jaren gebeuren.

Ze moeten wel, want de techniek en de wetenschap/ontdekkingen laten zien dat er geen god is.
Iemand die de aarde in 7 dagen heeft gemaakt enz.

Aan de ene kant moet ik lachen om hun pogingen , aan de anderen kant maakt het me kwaad.
Want ze gaan er waarschijnlijk mee weg komen.
En dat is iets wat ik niet prettig vind.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door taigitu » 10 feb 2012, 12:44

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door Tammy » 10 feb 2012, 13:44

[joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door tofu_kronos » 12 feb 2012, 08:29

Straks komen ze nog op de proppen met ID.

vakko

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door vakko » 12 feb 2012, 19:11

Mag ik hier even neerschrijven wat ik dringend aan iedere nuchter denkende mens wil meedelen aub ?

De aarde is niet op 7 dagen in elkaar geflanst zoals de Kerk wil wijsmaken.
De Grote Architect en zijn Staf hebben er miljoenen jaren over gedaan om dit prachtige geheel af te werken.
Alles wat er op aarde gebeurt past in Gods Plan.

De katholieke kerk heeft , in tegenstelling tot wat haar bevolen was , hier een dikke boterham in gezien en , zoals te verwachten , de boel uitgebuit.
Ze hebben priesters aangesteld die zonden kunnen vergeven ! stel je voor ! die stellen zich boven God zelf !
Diezelfde paus heeft vele jaren geleden naar zijn bisschoppen geschreven om het kindermisbruik geheim te houden binnen de kerk !
De lafaards !
Het is deze Kerk die Gods werk in een slecht daglicht heeft gesteld.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door MetalPig » 12 feb 2012, 20:45

vakko schreef:Mag ik hier even neerschrijven wat ik dringend aan iedere nuchter denkende mens wil meedelen aub ?

De aarde is niet op 7 dagen in elkaar geflanst zoals de Kerk wil wijsmaken.
De Grote Architect en zijn Staf hebben er miljoenen jaren over gedaan om dit prachtige geheel af te werken.
Alles wat er op aarde gebeurt past in Gods Plan.
Deze nuchter denkende mens vraagt zich dan af: hoe weet jij dat?

vakko

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door vakko » 13 feb 2012, 19:43

Ik kan u enkel voorstellen om lid te worden van een mysterieschool zoals " de Aloude Mystieke Orde Van de Rozenkruisers " of de Vrijmetslaars .
Deze wijzen u de weg naar Het Pad. De Waarheid wordt niet op elke hoek van de straat onderwezen , en parels worden niet voor de zwijnen gestrooid.
Hiermee wil ik je zeker niet beledigen , maar om die uitleg te begrijpen heb je zeker een studie van 30 jaar nodig. ...
Maar ik wil graag elk vraag beantwoorden hoor ! [jaja]

gusteman

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door gusteman » 13 feb 2012, 21:27

vakko schreef:Maar ik wil graag elk vraag beantwoorden hoor !
Dan geef ik je nog even een tip mee: bezint eer ge begint !

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door MetalPig » 13 feb 2012, 22:52

vakko schreef:Maar ik wil graag elk vraag beantwoorden hoor ! [jaja]
Nou, graag. De vraag stond er al, maar ik doe eerst een andere:
vakko schreef:De Grote Architect en zijn Staf hebben er miljoenen jaren over gedaan om dit prachtige geheel af te werken.
Alles wat er op aarde gebeurt past in Gods Plan.
Hoe weet jij dat er een Grote Architect bestaat?

En neem daarbij je eigen woorden in acht:
vakko schreef:Als " Zoeker op het Pad " sta ik zeer sceptisch tegen over alles wat niet gebaseerd is op feiten
Gebruik dus alleen feiten bij je antwoord.

Barrel

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door Barrel » 14 feb 2012, 11:23

vakko schreef:Ik kan u enkel voorstellen om lid te worden van een mysterieschool zoals " de Aloude Mystieke Orde Van de Rozenkruisers " of de Vrijmetslaars .
Deze wijzen u de weg naar Het Pad. De Waarheid wordt niet op elke hoek van de straat onderwezen , en parels worden niet voor de zwijnen gestrooid.
Hiermee wil ik je zeker niet beledigen , maar om die uitleg te begrijpen heb je zeker een studie van 30 jaar nodig. ...
Maar ik wil graag elk vraag beantwoorden hoor ! [jaja]
Tja, als je 30 jaar ge-indoctrineerd wordt door een bepaalde leer, alle andere inzichten als onzinnig af doet, en simpelweg stug vast houdt aan dogma's, dan valt er niet zo veel te discusieren. Dat noemen we dan namelijk geloven. Ik zelf noem het een aangenomen tunnelwaarheid.
Zo zijn er ook mensen die na 30 jaar studie tot de conclusie komen dat de aarde gedragen wordt door 4 schildpadden, die weer op een olifant staan. Geen speld tussen te krijgen ...
En als laatste, zijn er mensen die werkelijk letterlijk geloven in de Bijbel ... Tja. Raar volk, dat mensenvolk.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door taigitu » 14 feb 2012, 13:13

vakko schreef:
De aarde is niet op 7 dagen in elkaar geflanst zoals de Kerk wil wijsmaken.
De Grote Architect en zijn Staf hebben er miljoenen jaren over gedaan om dit prachtige geheel af te werken.
Alles wat er op aarde gebeurt past in Gods Plan.
Vakko wil je mij uitleggen wie of wat de Grote Architect en zijn Staf dan
zijn. Want het is een begrip dat ik niet ken.
Ik kan me er hoogstens iets bij voorstellen maar dan weet ik nog niet
wat jij er onder verstaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

vakko

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door vakko » 14 feb 2012, 21:24

taigitu schreef: Vakko wil je mij uitleggen wie of wat de Grote Architect en zijn Staf dan
zijn. Want het is een begrip dat ik niet ken.
Ik kan me er hoogstens iets bij voorstellen maar dan weet ik nog niet
wat jij er onder verstaat.
Beste Taigitu , bedankt voor uw aandacht !

Vooraleerst wil u graag even mededelen dat we hier een stof benaderen die niet in 1,2,3 uit de doeken kan gedaan worden.
Het betreft een begrijpbare , maar complexe studie.
Ook wou ik u meegeven dat mijn geloofsovertuiging niet Katholiek of Kerks is , maar gewoon gelovig, in een Hoger iets.
Elk geloof dat leid naar de Waarheid is ok. Maar geloof dat zich wil laten gelden door doodslag en moord is verwerpelijk !
Al wat ik hier en later neerschrijf, is afkomstig van mediums , mediums die geloofwaardig zijn gebleken.

Met de " Grote Architect " bedoel ik eerbiedig " Hij "of "Zij " ( God is geslachtsloos ) die het plan heeft uitgedacht om uit het" niets" een " Universum "te schapen.
Omdat dit grote Werk zo ongelooflijk ingewikkeld was , heeft Hij of Zij bepaalde hoger ontwikkelde wezens instructies gegeven om bepaalde onderdelen van dit plan te ondersteunen.
We moeten God niet voorstellen als iets die alles alleen wil doen , hoewel Hij of Zij dit makkelijk allemaal alleen kan.

Met de Staf vd Architect bedoel ik hogere wezens die God éérst geschapen heeft ....bv. De Manu , en andere bewoners van diverse planeten, zoals die van Siurius II .
Het doel van de mens op aarde, is om lessen te leren , en zich in deze reincarnatie naar een hoger niveau te ontwikklelen.
Na het overgaan ( overlijden ) krijgt de ziel de gelegenheid om in te zien waar ze het beter had kunnen doen , en krijgt ze hierover een goed bedoelde les.
Maar daarover later .....

vakko

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door vakko » 14 feb 2012, 21:27

MetalPig schreef:
vakko schreef:Maar ik wil graag elk vraag beantwoorden hoor ! [jaja]
Nou, graag. De vraag stond er al, maar ik doe eerst een andere:
vakko schreef:De Grote Architect en zijn Staf hebben er miljoenen jaren over gedaan om dit prachtige geheel af te werken.
Alles wat er op aarde gebeurt past in Gods Plan.
Hoe weet jij dat er een Grote Architect bestaat?

En neem daarbij je eigen woorden in acht:
vakko schreef:Als " Zoeker op het Pad " sta ik zeer sceptisch tegen over alles wat niet gebaseerd is op feiten
Gebruik dus alleen feiten bij je antwoord.
Beste Metal Pig ,

Wanneer jij naar een restaurant gaat , en eens lekker gaat eten , geloof jij dan dat er een kok bestaat ? :grin:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door MetalPig » 15 feb 2012, 07:23

vakko schreef:Beste Metal Pig ,

Wanneer jij naar een restaurant gaat , en eens lekker gaat eten , geloof jij dan dat er een kok bestaat ? :grin:
Beste vakko, je zei dat je vragen wilde beantwoorden.

Dit is de vraag: Hoe weet jij dat er een Grote Architect bestaat?

Ga je gang. Met feiten graag, want daar hou je van.

Of geef gewoon toe dat het een geloof is; dat mag natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door taigitu » 15 feb 2012, 13:31

vakko schreef: Met de " Grote Architect " bedoel ik eerbiedig " Hij "of "Zij " ( God is geslachtsloos ) die het plan heeft uitgedacht om uit het" niets" een " Universum "te schapen.
Omdat dit grote Werk zo ongelooflijk ingewikkeld was , heeft Hij of Zij bepaalde hoger ontwikkelde wezens instructies gegeven om bepaalde onderdelen van dit plan te ondersteunen.
We moeten God niet voorstellen als iets die alles alleen wil doen , hoewel Hij of Zij dit makkelijk allemaal alleen kan.
Begrijp ik hieruit dat jij uitgaat van een persoon (God)?
Omdat hij 'wezens' aan het werk (ondersteuning) zet. Dan heb je het over een leidinggevende.
Dat je uit het niets ïets' schept, dat gaat er bij mij niet in. Dat moet er iets of iemand geweest zijn waaruit dat 'geschapene' bestaat. Ook moet er iets zijn waaruit God is ontstaan. Zelfs een oerknal kan alleen knallen als er materie is die dit kan veroorzaken.
Maar omdat ik me niets kan voorstellen van wat 'alles wat is' als beginpunt heeft, houdt ik het even bij de kosmos of universum (afgesproken principe) voor zover we daar iets over kunnen weten of ervaren of veronderstellen.
Met de Staf vd Architect bedoel ik hogere wezens die God éérst geschapen heeft ....bv. De Manu, en andere bewoners van diverse planeten, zoals die van Siurius II. Het doel van de mens op aarde, is om lessen te leren, en zich in deze reincarnatie naar een hoger niveau te ontwikkelen.
Ik weet dat er mensen zijn die 'hogere' boodschappen doorkrijgen en dat doorgeven aan ons als aardse wezens. Daar kan ik me iets bij voorstellen, alleen ik vind het vaak zo opgeblazen overkomen dat het bij mij weerstand oproept. Maar dat is mijn gevoel hierover.
Na het overgaan (overlijden) krijgt de ziel de gelegenheid om in te zien waar ze het beter had kunnen doen, en krijgt ze hierover een goed bedoelde les.
Voor mij is reïncarnatie een reëel fenomeen.
Het lichaam vervalt na overlijden, maar omdat onze geest of ziel energie
is, een trilling, is die niet lichaamsgebonden en blijft bestaan.
Alles is energie en energie verdwijnt niet, het verandert van vorm.
Het lichaam wordt als het ware gerecycled en is grondstof voor nieuw
leven in wat voor vorm dan ook. Dat we hier lessen leren, ja.
Maar dat zie ik als een natuurlijk gegeven.
Elke actie creëert een reactie. Wij creëren onze eigen toekomst.
Als ik iets God noem, dan bedoel ik de Bron of het Al.
En daarmee zie ik geen persoon maar een wetmatige kosmos waar alles
is wat het is, in constantie communicatie met elkaar.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Barrel

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door Barrel » 15 feb 2012, 21:09

taigitu schreef:Het lichaam vervalt na overlijden, maar omdat onze geest of ziel energie
is, een trilling, is die niet lichaamsgebonden en blijft bestaan.
Dit vind ik altijd een interessante discussie. Met name de laatste drie woorden: 'en blijft bestaan'. Dit impliceert dus voortgang in de tijd; die geest of ziel energie, gaat door in de tijd. Zolang deze 'geest of ziel' in het menselijk lichaam huist, is het daarmee gebonden aan de wetten van de materie. Als mens zijn we slaaf van de tijd. We kunnen 3 dimensies manipuleren , maar de tijd kunnen we niet feitelijk manipuleren. We kunnen de tijd natuurlijk wel anders ervaren. Tien seconden vrijen met de mooiste vrouw op aarde duurt veel korter dan 10 seconden lang je duim in kokend water houden bijvoorbeeld.

Echter, als er al een ziel of geest bestaat, die blijft voortbestaan nadat het lichaam sterft, zal deze niet meer aan materie gebonden zijn. En daarmee dus ook niet aan de tijd. Voor de geest tikt de tijd dus niet door. De tijd stopt voor je geest op het moment dat je sterft. En begint dan eventueel weer als je reincarneert. Wellicht dan de geest de tijd echter wel manipuleren, en bijvoorbeeld kiezen als wie en wanneer je reincarneert.

Die ziel of geest zal dus tijdloos zijn, of alle tijden tegelijk. De geest zal dus ook niet aan de aarde gebonden zijn. Dat zijn we slechts door zwaartekracht, die heeft geen effect op geest of ziel. Maar goed, de tijd staat stil.
Bovendien zou het dus heel goed kunnen, dat als je al reincarneert, dat je dan dus ook ergens in het verleden kunt reincarneren, bijvoorbeeld in de bronstijd. Zou je ook als neanderthaler kunnen reincarneren? Die zijn uitgestorven ... Leven de geesten van neanderthalers dan eigenlijk nog door? Of blijven die beperkt tot de tijd waarin de neandertalers leefde?

Als je er echter vanuit gaat dat de geest slechts gecreeerd wordt door de biologische entiteit (het lichaam), dan is de ziel dus ook gebonden aan het stuk ruimtetijd begrensd door je geboorte (of conceptie) en je dood. Kortom, je reincarneert telkens weer in je eigen tijd. Als jezelf. En vanuit jezelf gezien, betekent dit dus weer dat je geest, die dus jouw leven al oneindig vaak heeft meegemaakt, je eigen god is. De vraag is uiteraard of dat leven dan telkens weer hetzelfde zal zijn. Of gebeuren er andere dingen in je leven? Als de ziel het doel heeft om op een hoger niveau uit te komen, zal dit dus waarschijnlijk wel het geval zijn, anders zou het vrij onzinnig zijn.
Je zou dan kunnen verwachten dat je na elke nieuwe reincarnatie, iets slimmer wordt. Dan zou je wellicht daar dan weer aan kunnen afmeten hoe vaak iemand al gereincarneerd is. Stephen Hawkins is waarschijnlijk al bijna klaar met de hele tocht, en Bonnie St. Clair is net begonnen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door taigitu » 16 feb 2012, 11:28

Barrel schreef: Dit vind ik altijd een interessante discussie. Met name de laatste drie woorden: 'en blijft bestaan'. Dit impliceert dus voortgang in de tijd; die geest of ziel energie, gaat door in de tijd. Zolang deze 'geest of ziel' in het menselijk lichaam huist, is het daarmee gebonden aan de wetten van de materie.
Geest of ziel is niet gebonden aan de materie. Er is alleen een tijdelijke verbintenis (bezieling) met het lichaam.
Als mens zijn we slaaf van de tijd. We kunnen 3 dimensies manipuleren , maar de tijd kunnen we niet feitelijk manipuleren. We kunnen de tijd natuurlijk wel anders ervaren.
We zijn geen slaaf van de tijd. Want tijd is een concept door de mens verzonnen. Er is alleen een NU, dit moment. En inderdaad, het is hoe we het Nu ervaren bepaald hoe we tegen tijd aankijken.
Als ik jou bel vanuit Rotterdam en jij bent in Amsterdam, zal je op mijn vraag "hoe laat is het" dezelfde tijd aangeven als ik op mijn klok kan zien. Maar zit ik aan de andere kant van de wereld en ik vraag via de telefoon hoe laat het is, kan er een dag verschil zijn, dus 24 uur.
Dus tijd is een concept, een afspraak tussen mensen.
Tien seconden vrijen met de mooiste vrouw op aarde duurt veel korter dan 10 seconden lang je duim in kokend water houden bijvoorbeeld.
Einstein geloof ik, maar daar hoort nog achter te staan ..... "Dat is relativiteit".
Deze is ook van Einstein....."Ruimte en tijd zijn niet omstandigheden waarin wij leven, maar manieren waarop wij denken".
Echter, als er al een ziel of geest bestaat, die blijft voortbestaan nadat het lichaam sterft, zal deze niet meer aan materie gebonden zijn. En daarmee dus ook niet aan de tijd. Voor de geest tikt de tijd dus niet door. De tijd stopt voor je geest op het moment dat je sterft. En begint dan eventueel weer als je reincarneert. Wellicht dan de geest de tijd echter wel manipuleren, en bijvoorbeeld kiezen als wie en wanneer je reincarneert.
Die ziel of geest zal dus tijdloos zijn, of alle tijden tegelijk. De geest zal dus ook niet aan de aarde gebonden zijn. Dat zijn we slechts door zwaartekracht, die heeft geen effect op geest of ziel. Maar goed, de tijd staat stil.
De ziel of geest is energie. En zoals Einstein zegt.... "Energie verdwijnt niet, het verandert alleen van vorm". De ziel of geest is tijdloos, zoals je zelf schrijft. Het is een eeuwig aanwezigzijn. Dat stukje energie zal of kan opnieuw een mens bezielen in de vorm van een verbinding leggen met de materie, de mens.
Bovendien zou het dus heel goed kunnen, dat als je al reincarneert, dat je dan dus ook ergens in het verleden kunt reincarneren, bijvoorbeeld in de bronstijd.
Als je er echter vanuit gaat dat de geest slechts gecreeerd wordt door de biologische entiteit (het lichaam), dan is de ziel dus ook gebonden aan het stuk ruimtetijd begrensd door je geboorte (of conceptie) en je dood. Kortom, je reincarneert telkens weer in je eigen tijd. Als jezelf. En vanuit jezelf gezien, betekent dit dus weer dat je geest, die dus jouw leven al oneindig vaak heeft meegemaakt, je eigen god is. De vraag is uiteraard of dat leven dan telkens weer hetzelfde zal zijn. Of gebeuren er andere dingen in je leven? Als de ziel het doel heeft om op een hoger niveau uit te komen, zal dit dus waarschijnlijk wel het geval zijn, anders zou het vrij onzinnig zijn.
Je zou dan kunnen verwachten dat je na elke nieuwe reincarnatie, iets slimmer wordt. Dan zou je wellicht daar dan weer aan kunnen afmeten hoe vaak iemand al gereincarneerd is. Stephen Hawkins is waarschijnlijk al bijna klaar met de hele tocht, en Bonnie St. Clair is net begonnen.
Ruimte en tijd zijn dus concepten/afspraken, die we hebben bedacht omdat dat handig is. We kunnen via deze concepten anderen duidelijk maken waar we het over hebben.
Ik stel me voor dat wij voor de geboorte reeds een verbinding aangaan met de energie van de ziel. In die energie is ook de energie aanwezig van vorige levens. Dus momenten van 'déjá vu' zijn momenten waarop de deur naar het verleden heel even op een kier komt te staan. Voor de ziel is er geen tijd dus iedere reïncarnatie is een soort inloggen van de materie 'mens'.
Zo is de 'dood' ook een concept. Het wordt gezien als iets definitiefs. Een "hier houdt het op", maar als je weet dat de ziel tijdloos is en alle data daarin opgeslagen zit, dan is er alleen een verandering van de stoffelijke vorm. Het lichaam, de materie ofwel het stoffelijke wordt weer onderdeel van het andere stoffelijke (de aarde) en wordt zo gerecycled naar een andere vorm. En ook hieruit kan weer een materie (mens) ontstaan. Een natuurlijke, eeuwige cirkel van verval en vernieuwing.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Barrel

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door Barrel » 17 feb 2012, 11:46

taigitu schreef: We zijn geen slaaf van de tijd. Want tijd is een concept door de mens verzonnen. Er is alleen een NU, dit moment. En inderdaad, het is hoe we het Nu ervaren bepaald hoe we tegen tijd aankijken.
Als ik jou bel vanuit Rotterdam en jij bent in Amsterdam, zal je op mijn vraag "hoe laat is het" dezelfde tijd aangeven als ik op mijn klok kan zien. Maar zit ik aan de andere kant van de wereld en ik vraag via de telefoon hoe laat het is, kan er een dag verschil zijn, dus 24 uur.
Dus tijd is een concept, een afspraak tussen mensen.
Wij hebben tijd 'vatbaar' gemaakt door er afspraken over te maken, zoals de tijd van de dag. Echter, is wel degelijke een onderliggend fysisch principe. Als jij aan de andere kant van de wereld zit, geeft de klok iets anders aan (afspraak), echter voor beide tikt de tijd met dezelfde snelheid voor ons weg. Geen van beide heeft daar invloed op. We kunnen de tijd niet stilzetten, omdraaien, etc. Kortom, we zijn slaaf van die tijd. De projectie in dagen uren en minuten is de afspraak. Het is ons bewustzijn, dat op quantumfysische niveau ons 'door de tijd trekt'. Van tijdseenheid naar tijdseenheid. Zodra dat bewustzijn verdwijnt (de dood), stopt dus ook het tikken van de tijd.
Kortom, hoewel tijd een universeel aanwezig fysische principe is, heeft het universeel gezien geen richting en beweging. Het is ons bewustzijn wat 'het tikken' van de tijd veroorzaakt. Voor een steen, tikt de tijd niet. Alleen voor een mens die die tijd waarneemt.
taigitu schreef:De ziel of geest is energie. En zoals Einstein zegt.... "Energie verdwijnt niet, het verandert alleen van vorm". De ziel of geest is tijdloos, zoals je zelf schrijft. Het is een eeuwig aanwezigzijn. Dat stukje energie zal of kan opnieuw een mens bezielen in de vorm van een verbinding leggen met de materie, de mens.
Op dezelfde manier als met tijd, hebben we ook energie begrijpbaar gemaakt door afspraken. Ook hier is er een onderliggend fysische principe, echter abstracter dan met tijd. Er is geen absolute energie die we kunnen meten, we kunnen slechts energie verschillen meten, op basis van de afspraak wat 0 energie is. En was het niet Einstein die aantoonde dat energie slechts een andere verschijningsvorm is van materie?
taigitu schreef:Ruimte en tijd zijn dus concepten/afspraken, die we hebben bedacht omdat dat handig is. We kunnen via deze concepten anderen duidelijk maken waar we het over hebben.
Dit is dus een afspraak. Een afspraak dat tijd en ruimte slechts een afspraak zijn. Dat is in zich zelf een aanname, met name als we de onkundigheid vna de mens in deze meenemen. Wij hebben niet de capaciteiten om energie, tijd, materie, relativiteit conceptueel te kunnen gegrijpen. Zoals je een tekenfilmfiguur (2d) niet kunt laten begrijpen wat 3-dimensionaal is.
taigitu schreef: Ik stel me voor dat wij voor de geboorte reeds een verbinding aangaan met de energie van de ziel. In die energie is ook de energie aanwezig van vorige levens. Dus momenten van 'déjá vu' zijn momenten waarop de deur naar het verleden heel even op een kier komt te staan. Voor de ziel is er geen tijd dus iedere reïncarnatie is een soort inloggen van de materie 'mens'.
Zo is de 'dood' ook een concept. Het wordt gezien als iets definitiefs. Een "hier houdt het op", maar als je weet dat de ziel tijdloos is en alle data daarin opgeslagen zit, dan is er alleen een verandering van de stoffelijke vorm. Het lichaam, de materie ofwel het stoffelijke wordt weer onderdeel van het andere stoffelijke (de aarde) en wordt zo gerecycled naar een andere vorm. En ook hieruit kan weer een materie (mens) ontstaan. Een natuurlijke, eeuwige cirkel van verval en vernieuwing.
In mijn ogen slaat ons geheugen geen data op. Herinneringen zijn meer een quantumfysische poort naar het verleden. Hoewel we heldere beelden / herinneringen kunnen hebben uit het verleden, blijkt vaak dat hoe wij die herinnering nu zien, afwijkt van de werkelijkheid. Herinneringen gaan hun eigen leven leiden. Zo kunnen mensen in hun eigen leugens gaan geloven. Een ziel waarin 'data' opgeslagen is, is een soort contradictie in termis, aangezien 'opslaan' een fysieke gebeurtenis is. De 'data' ligt simpelweg in het stukje ruimtetijd waarbinnen dat gedefinieerd is.

En waarmee ik initieel begon blijft dus het fascinerende. Wij spreken als mens over een mogelijk leven na de dood. Echter, het feit dat we het over 'na' hebben geeft al aan dat dit voortkomt uit onze beperkte capaciteiten. We gaan er blijkbaar van uit dat het tikken van de tijd universeel is, onafhankelijk van ons bewustzijn.
Kortom, na de dood zijn er slechts waarnemers voor wie de tijd blijft doortikken, en die zich dan kunnen afvragen of de overleden na zijn dood nog 'leeft'.

Persoonlijk geloof ik dat je 'ziel' en abstractie is van ons bewustzijn. Het is universeel verbonden met de materie, en dus slechts gedefinieerd in het stuk ruimtetijd wat gedefinieerd wordt door onze conceptie en onze dood. Het zit hier dus altijd in gevangen.
Echter, geloof is voor mij geen dogmatische aanname, en dus meer een levend boek. Zo hecht ik waarde aan het feit dat ik op de schouders sta van een hele pyramide van leven voor mij; mijn voorouders. Had er maar 1 voorouder gedacht: Kinderen, nee dank je, dan was ik er niet geweest. Was er ergens in die pyramide 1 minuut geen leven geweest, dan was ik er niet geweest. Kortom, er loopt een lijn van mij, zowel naar de toekomst als naar het verleden via mijn voorouders en / of nazaten. Ik zou me voor kunnen stellen dat mijn ziel slechts een klein onderdeel is van een ziel die die hele lijn bestrijkt. En dat dus na mijn dood, die gehele lijn, van verleden tot hopenlijk ergens ver in de toekomst mogelijk toegankelijk zijn.

Als we het hebben over een ziel die buiten het lichaam bestaat, vraag ik me dus af wat er gebeurt als de wereld vergaat, bijvoorbeeld door een enorme meteoor, en het menselijk ras uitsterft. Blijven er dan 7 miljard zielen over? Hoe kan het aantal zielen uberhaupt groeien? Is er een zielencreatie proces?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Astronoom Vaticaan onderschrijft oerknaltheorie

Bericht door taigitu » 17 feb 2012, 15:48

Barrel schreef:Op dezelfde manier als met tijd, hebben we ook energie begrijpbaar gemaakt door afspraken. Ook hier is er een onderliggend fysische principe, echter abstracter dan met tijd. Er is geen absolute energie die we kunnen meten, we kunnen slechts energie verschillen meten, op basis van de afspraak wat 0 energie is. En was het niet Einstein die aantoonde dat energie slechts een andere verschijningsvorm is van materie?
Nee, Einstein bedoelde dat 'energie' energie blijft. Alleen de vorm hoe het zich presenteert verandert. Dus water kan de vorm aannemen van ijs. En omdat energie een bepaalde trilling ofwel frequentie heeft, verandert het trillingsgetal, de frequentie, als het water bevriest waardoor de vorm verandert van vloeibare materie naar vaste materie.
Het universum, inclusief alle stoffelijke en onstoffelijke zaken, bestaat uit energie met een eigen frequentie.
Zo heeft iedere gedachte, handeling, muzieknoot, gedicht enz. een eigen trillingsgetal. Deze trillingen, ofwel frequenties, zijn blijvend aanwezig in het universum. Ook gebeurtenissen die wij ervaren als een herinnering zijn daar aanwezig. Alles is aanwezig in het NU, ons nu, dit moment, en in voortdurende uitwisseling van informatie. Zo wisselen de cellen van de verschillende delen van ons lichaam informatie uit aan elkaar.
Barrel schreef:
Dit is dus een afspraak. Een afspraak dat tijd en ruimte slechts een afspraak zijn. Dat is in zich zelf een aanname, met name als we de onkundigheid van de mens in deze meenemen. Wij hebben niet de capaciteiten om energie, tijd, materie, relativiteit conceptueel te kunnen begrijpen.
Juist door iets in een concept te vatten kunnen we begrijpen wat we bedoelen om iets uit te leggen aan de ander. Daar is een concept dus voor. We moeten iets benoemen zoals we een appel een appel noemen. Als ik vraag om een appel dat weet de ander watik wil hebben.
Barrel schreef:
In mijn ogen slaat ons geheugen geen data op. Herinneringen zijn meer een quantumfysische poort naar het verleden. Hoewel we heldere beelden / herinneringen kunnen hebben uit het verleden, blijkt vaak dat hoe wij die herinnering nu zien, afwijkt van de werkelijkheid. Herinneringen gaan hun eigen leven leiden. Zo kunnen mensen in hun eigen leugens gaan geloven. Een ziel waarin 'data' opgeslagen is, is een soort contradictie in termis, aangezien 'opslaan' een fysieke gebeurtenis is. De 'data' ligt simpelweg in het stukje ruimtetijd waarbinnen dat gedefinieerd is.
Zoals ik hierboven al beschreef blijven alle herinneringen als frequentie bestaan. Misschien maakt onderstaande tekst iets meer duidelijk wat ik bedoel:
........Volgens de nieuwe biologie is het menselijk organisme - net als alle levensvormen -veel meer dan alleen een 'machine' van vlees en bloed en chemische substanties. Het is ook een dynamisch systeem dat informatie bevat en daar zelfs totaal afhankelijk van is. Zou de in het organisme - en overal in de rest van de levende natuur - aanwezige informatie op een meer rechtstreekse en spontane manier dan via de zintuigen kunnen worden ontvangen door onze hersenen en ons zenuwstelsel? Als dit zo is, zou het een grote vergissing zijn de opmerkelijke ingevingen van grote wetenschappers, kunstenaars en zelfs gewone mensen af te doen als zinsbegoochelingen en niet meer dan dat.

Tot de opkomst van de eigentijdse kwantumfysica waren serieuze wetenschappers genoodzaakt deze mogelijkheid van tafel te vegen. De verkenning van de kwantumwereld heeft echter een heel nieuw perspectief ontsloten. Tussen kwanta - de kleinst herkenbare eenheden van de werkelijkheid - vindt een rechtstreekse vorm van informatieoverdracht plaats waarvoor de term 'verstrengeling' is ingevoerd. Deze deeltjes van het universum bestaan in zogeheten 'non-lokale' toestanden. Ze bevinden zich niet eenvoudig op een bepaald moment in een specifieke toestand of plaats, maar verkeren tegelijkertijd in meerdere toestanden en zijn tegelijkertijd in meerdere locaties. In het stoffelijk universum lijkt alles non-lokaal - buiten ruimte en tijd - samen te hangen met alles. In de terminologie van de grote fysicus David Bohm zijn alle dingen overal in de werkelijkheid met elkaar verbonden via 'in-formatie': ze 'in-formeren" elkaar wederkerig.

Echter, hoe is deze 'non-lokale' in-formatie in de natuur aanwezig? Het antwoord is, zo werd mij duidelijk: als een veld. Licht - bestaande uit een stroom fotonen - wordt, zoals bekend, gedragen en overgebracht door een elektromagnetisch veld. De aantrekking en afstoting tussen microdeeltjes voltrekt zich in nucleaire en kwantumvelden. De aantrekkingskracht die zware objecten op elkaar uitoefenen, dus het vertrouwde feit van de zwaartekracht (op aarde de aantrekkingskracht tussen objecten van normale grootte enerzijds, en de veel grotere massa van de aarde anderzijds) wordt eveneens gedragen en overgebracht door een veld: het gravitatieveld. De 'in¬formatie' die het ene organisme 'verstrengelt' met het andere wordt eveneens door een veld overgedragen, namelijk een non-lokaal in-formatieveld. Dit veld verbindt elk ding in het universum met alle andere dingen.

Meer lezen: http://www.wereldgeheimen.nl/wg/index.p ... &Itemid=69
Barrel schreef:
Als we het hebben over een ziel die buiten het lichaam bestaat, vraag ik me dus af wat er gebeurt als de wereld vergaat, bijvoorbeeld door een enorme meteoor, en het menselijk ras uitsterft. Blijven er dan 7 miljard zielen over? Hoe kan het aantal zielen uberhaupt groeien? Is er een zielencreatie proces?
Als je onze wereld bedoelt..... dan zouden we veranderen van vorm? We zijn energie en blijven energie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie