Geheime Archieven Vaticaan voor het eerst tentoongesteld

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Geheime Archieven Vaticaan voor het eerst tentoongesteld

Bericht door Tammy » 14 apr 2012, 08:19

Afbeelding
De handtekening van Galileo Galilei onderaan een document in de expositie Lux in Arcana.

Honderd historische documenten uit de Geheime Archieven van het Vaticaan zijn tot 9 september voor het eerst voor het grote publiek te bewonderen. In de Romeinse Capitolijnse Musea zijn drie verdiepingen gewijd aan documenten van de achtste eeuw tot en met de Tweede Wereldoorlog.

Voor de tentoonstelling Lux in Arcana verlieten de waardevolle documenten voor het eerst de kelders van het grootste archief ter wereld, dat dit jaar vierhonderd jaar bestaat.

Bij binnenkomst stuit de bezoeker meteen op de geprojecteerde handtekening van Galileo Galilei. De originele processtukken van de Inquisitie, waarmee de katholieke kerk de sterrenkundige in 1633 veroordeelde, liggen in een glazen vitrine. Letterlijk aan de voeten van een enorm marmeren beeld van Paus Urbanus VIII, onder wiens pontificaat Galilei werd veroordeeld, omdat Galileo Galilei beweerde dat de aarde om de zon draaide.

Het is slechts een van de vele documenten die geschiedenis schreven. Het Edict van Worms, waarmee Keizer Karel V Maarten Luther in de ban deed (1521), is er ook. Evenals een statig document vergezeld van 81 rode zegels van Engelse parlementariërs, die de paus in 1530 onder druk zetten om het eerste huwelijk van koning Hendrik VIII nietig te verklaren. Maar de paus maakte bezwaar tegen deze scheiding en de Anglicaanse Kerk was geboren.

Niet alleen processtukken en officiële akten, zoals de notulen uit een conclaaf, sieren de zalen. Ook prachtig gedetailleerde miniaturen zijn te bewonderen en een gouden zegel van koning Filips II van Spanje uit 1555. Ook een brief aan de paus, door Indianen geschreven op boomschors, of op zijde door de Chinese vorstin Elena.

Nederlanders.

Twee Nederlanders krijgen expliciet aandacht. Van Erasmus van Rotterdam is er een brief uit 1525, waarin hij betreurt dat Luther is geëxcommuniceerd. 'Ik zou niet willen dat het ene kwaad met het andere wordt bestreden', schrijft Erasmus.

Het laatste document is gewijd aan het dramatische relaas van Edith Stein, een van oorsprong orthodoxe-joodse vrouw, die zich bekeerde en gedurende de Tweede Wereld Oorlog samen met haar zus onderdak vond in een klooster in het Limburgse Echt. In de zomer van 1942 werden ze echter opgepakt en kort daarna stierven ze in Auschwitz. In 1998 werd Edith Stein door Paus Johannes Paulus II heilig verklaard.

Bron: Ad.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geheime Archieven Vaticaan voor het eerst tentoongesteld

Bericht door Tammy » 14 apr 2012, 08:20

Mooi, ik neem aan dat dit museum in Roma ligt?

Even zoeken, want ik ben daar volgende maand, dan ga ik dit zeker bezoeken. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geheime Archieven Vaticaan voor het eerst tentoongesteld

Bericht door Tammy » 14 apr 2012, 08:24

Ja het is dus daar. :mrgreen:

Hier kan je de informatie lezen.

Pierre, ben jij daar ook geweest?
Ik heb het verdorie niet gezien 2 jaar geleden met mijn dochter.
Nu ga ik het dus wel zien. :grin:

Ook handtekeing van Galileo Galilei is te zien! ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

billy bonny

Re: Geheime Archieven Vaticaan voor het eerst tentoongesteld

Bericht door billy bonny » 19 apr 2012, 20:56

Zo zie je maar dat dit gewoon gewetenloze schurken zijn dat ze hun misdaden die op pure idioterie zijn gebaseerd nog durven ten toon te stellen de hele wereld bekentheid geven van hun crimineel gedrag tegen de mensheid, en er nog trots op zijn ook, dit is een crimineel bedrijf die niets anders heeft gedaan als het ontketenen van oorlog en ellende op de wereld bevolking wat meer mensen levens heeft gekost als het hele Nazi regime ,en nu het kinder misbruik van de RKK zo hoog staat komen ze hiermee, zeker voor afleiding de ene misdaad camofleren met de andere ,dit bedrijf had al lang opgedoekt moeten zijn voor ze nog meer ellende veroorzaken

Plaats reactie