Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Tammy » 01 jun 2012, 06:32

Afbeelding

Nieuw onderzoek wijst erop dat er een verband is tussen geloof in een godheid en de vaardigheid van mensen om zich een beeld te vormen van het perspectief van anderen (theory of mind).

Dat schrijven onderzoekers in het blad PLoS ONE . De conclusies verklaren onder meer waarom vrouwen over het algemeen religieuzer zijn dan mannen.

Autisme.

De onderzoekers baseren hun conclusies op diverse studies. In een eerste onderzoek verzamelden ze een groep mensen. Een deel van deze groep had autisme. De onderzoekers stelden het IQ en mate van religiositeit van de proefpersonen vast en achterhaalden hoe goed de proefpersonen in staat waren om een kwestie vanuit het perspectief van een ander te bekijken (theory of mind). Daarna werd gekeken wat de mate van geloof het beste kon voorspellen: theory of mind of IQ. IQ bleek geen goede voorspeller, theory of mind wel. Mensen die beter in staat waren om een situatie vanuit het perspectief van een ander te bekijken (iets waar mensen met autisme moeite mee kunnen hebben) waren vaker gelovig.

Meer onderzoek.

Verdere studies onderschreven die resultaten. Mensen met autisme bleken veel minder vaak gelovig te zijn en dat hing samen met de moeite die ze hadden om een situatie vanuit het perspectief van een ander te bekijken. De conclusies zijn ergens logisch, zo stelt onderzoeker Ara Norenzayan. “Gelovigen zien hun godheid intuïtief als een persoonlijkheid met een bepaalde mentale toestand die anticipeert en reageert op de behoeften en acties van de mensen.” Dat is gemakkelijker voor te stellen wanneer mensen in staat zijn om een situatie vanuit het perspectief van een ander te bekijken.

Voorzichtig .

Dat wil niet zeggen dat geloof zonder theory of mind ondenkbaar is. “Onze gegevens suggereren niet dat ongeloof enkel ontstaat doordat men beperkt in staat is om iets vanuit het perspectief van een ander te bekijken, meerdere psychologische en sociaal-culturele factoren kunnen leiden tot een complex fenomeen zoals ongeloof,” zo schrijven de onderzoekers. Maar het lijkt er wel op dat theory of mind ook een rol speelt. De wetenschappers pleiten echter voor meer onderzoek.

Als theory of mind echt nauw samenhangt met religie dan verklaart dat wel het één en ander. Bijvoorbeeld waarom meer vrouwen dan mannen religieus zijn. Mannen hebben over het algemeen vaker moeite om zich iets vanuit het perspectief van een ander in te beelden.


Bron: Startblog.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Barrel

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Barrel » 01 jun 2012, 11:15

Tammy schreef:meerdere psychologische en sociaal-culturele factoren kunnen leiden tot een complex fenomeen zoals ongeloof
Wat is de achtergrond van deze onderzoekers vraag ik me dan af? Beetje de ongekeerde wereld.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Beatrix Kiddo » 01 jun 2012, 12:55

Ongeloof een complex fenomeen? :rolfl:
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Tardis » 01 jun 2012, 17:20

Die zin heb ik ook eerst drie keer moeten lezen voordat ik snapte wat'ie bedoelt te beweren.

Zoals ik het interpreteer staat er dat ongeloof niet te verklaren is uit een enkel fenomeen zoals een gering empathisch vermogen, maar dat een samenstelling (een complex) van verschillende factoren er toe leidt dat iemand niet gelovig wordt. Dat lijkt me nogal logisch, want alle factoren leiden uiteindelijk tot iets. Maar het staat er volgens mij met de bedoeling om te voorkomen dat er verkeerde conclusies uit het onderzoek worden getrokken. Door het zo rottig op te schrijven staat er toch weer iets heel geks wat de schrijver (Tammy is onschuldig) niet bedoeld had. :hahaha:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Barrel

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Barrel » 01 jun 2012, 21:20

Het rare is dat ze uiteindelijk ongeloof lijken te willen verklaren, er dus kennelijk geloof de normale staat is. Echter, dat plos one lijkt een serieuze, niet religieuze site te zijn ter bevordering van peer reviewed onderzoek. Toen ik er zojuist naar toe ging was er een ander artikel met volgens mij een soort gelijke strekking. Vraag me dan af of het een soort dekmantel is voor 'religieuze wetenschap'.

Theory of Mind is een bekend begrip uit de psychologie, neurologie. Dat men autisme onderzoekt is uiteraard goed, en veelal wordt er een verband gelegd tegenwoordig tussen het ontbreken van theorie of mind en autisme. Dat je echter diezelfde autistische mensen onderzoekt om het verband aan te tonen dat ongeloof te maken heeft met ontbreken van de mogelijkheid tot theorie of mind is eigenlijk wel ongehoord natuurlijk. Ik bedoel, hoe zou men het vinden als men onderzoekt of mensen met het syndroom van down vaker of sneller religieus zijn? Dat zou natuurlijk vrij snel leiden tot de conclusie dat religieuzen waarschijnlijk een mentale achterstand hebben of iets dergelijks onzinnig. Met name met die disclaimer in onder de kop 'voorzichtig' zou ik toch heel voorzichtig zijn.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Tet » 01 jun 2012, 23:17

Religie ontleent haar kracht aan indoctrinatie, conditionering en programmering.
Het is een mindfuck.

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Krystallainen » 03 jun 2012, 17:46

Nochtans heeft ikkje de indruk dat gelovigen toch o zo vaak onverdraagzaam zijn. Misschien gebruiken ze hun betere (meerdere?) theory of mind gewoon niet?
Plato roeleert

Gast1

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Gast1 » 03 jun 2012, 18:12

Die indruk (jouw eerste zin) heb ik inderdaad ook. Wat bedoel je met theory of mind?

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Krystallainen » 03 jun 2012, 22:46

uit tweede halve zin van dit topic :)
de vaardigheid van mensen om zich een beeld te vormen van het perspectief van anderen (theory of mind).
Plato roeleert

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door The Grey » 04 jun 2012, 23:59

Vaak zijn het de gelovige die zich niet kunnen voorstellen dat je niet in god geloofd. Of andere religies kan aanhangen, en dan ga je zeggen dat gelovige zich beter kunnen inleven als ongelovige? Denk het niet, ik twijfel of de resultaten en testomstandigheden waarheidsgetrouw zijn..
-

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ontleent religie haar kracht aan theory of mind?

Bericht door Susan » 05 jun 2012, 08:38

Barrel schreef: Theory of Mind is een bekend begrip uit de psychologie, neurologie. Dat men autisme onderzoekt is uiteraard goed, en veelal wordt er een verband gelegd tegenwoordig tussen het ontbreken van theorie of mind en autisme. Dat je echter diezelfde autistische mensen onderzoekt om het verband aan te tonen dat ongeloof te maken heeft met ontbreken van de mogelijkheid tot theorie of mind is eigenlijk wel ongehoord natuurlijk. Ik bedoel, hoe zou men het vinden als men onderzoekt of mensen met het syndroom van down vaker of sneller religieus zijn? Dat zou natuurlijk vrij snel leiden tot de conclusie dat religieuzen waarschijnlijk een mentale achterstand hebben of iets dergelijks onzinnig. Met name met die disclaimer in onder de kop 'voorzichtig' zou ik toch heel voorzichtig zijn.
Wat je hier zegt lijkt me ook een bedenkelijke zaak, als je bijv een kerkdienst ziet waar ook veel verstandelijk gehandicapten aanwezig zijn, die gaan helemaal mee in een sfeer van saamhorigheid,samen zingen en de verhalen over die ene God die vol liefde is,van iedereen houd, en voor iedereen zorgt. Natuurlijk spreekt hen dat aan en neemt (vermoedelijk)het merendeel dat zonder meer aan. En oa mensen met het syndroom van down(ik noem het trouwens ook nog wel gewoon mongooltjes..)zijn heel vaak in al hun eenvoud de blijheid zelve,doen (meestal)niet moeilijk over allerlei zaken,dus als daar onder een hoger percentage religieus zou zijn zal me dat niet verbazen.

Dat meerdere psychologische en sociaal-culturele factoren kunnen leiden tot een complex fenomeen zoals ongeloof.. Lastig om hier uit te halen hoe of wat hier nu precies mee bedoeld wordt.

Deze zin kan dan volgens mij ook voor gelovigen gelden, dan krijg je dit:
Dat meerdere psygologische en sociaal-culturele factoren kunnen leiden tot een complex fenomeen zoals geloof..

Dat gelovigen zich (misschien) beter kunnen inleven zou misschien te maken kunnen hebben met het feit dat ze verder of dieper door gedacht hebben over het voor hun voelbare onzichtbare.Wat ook staat in de tekst,kan dat komen door intuitief dingen aan te voelen,hier voor open staan. Naast de zichtbare 'bewezen' zaken in het leven ook rekening houden met dat iets wel eens heel anders kan zijn dan zoals ze zelf altijd zien en gedacht hadden. Wat echter niet meteen wil zeggen dat ongelovigen er dan een oppervlakkig leven op na houden en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Mensen zijn nogal eens geneigt alles vanuit hun eigen denken en belevingswereld te bekijken,
en dit kan bij gelovigen en ongelovigen even sterk mee spelen denk ik.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie