Fantoomtijd

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seshat
Onderzoeker
Berichten: 304
Lid geworden op: 05 mei 2011, 16:52

Fantoomtijd

Bericht door Seshat » 09 jul 2020, 16:25

Na lange tijd weer eens even terug op dit forum. Was op zoek of hier al iets over de fantoomtijd was geschreven.
Onderstaande link verwijst naar een artikel dat ik erover heb geschreven, maar ik heb het idee dat er misschien nog wel iets aan toe te voegen is.
Suggesties zijn van harte welkom!

https://www.mysterieuzewereld.nl/fantoo ... taat-niet/

Gast1

Re: Fantoomtijd

Bericht door Gast1 » 09 jul 2020, 19:12

Leuk dat je er weer bent Seshat.
Da's alweer een jaartje geleden sindsdien ...

Gebruikersavatar
Seshat
Onderzoeker
Berichten: 304
Lid geworden op: 05 mei 2011, 16:52

Re: Fantoomtijd

Bericht door Seshat » 10 jul 2020, 08:37

Klopt. Het is goed hier weer even rond te struinen.

Gast1

Re: Fantoomtijd

Bericht door Gast1 » 10 jul 2020, 08:48

;P! ... uit jouw link:
De periode van augustus 614 tot 9 september 911 is fantoomtijd, en Karel de Grote is een voorbeeld van de meest flagrante vervalsing van de moderne geschiedenis.
Volgens mij heb ik daar ooit iets over gehoord of gelezen, lang geleden.

Bijzonder ... [think] ik was dat even kwijt.
Wat vind jij daarvan?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Fantoomtijd

Bericht door Kristof Piessens » 10 jul 2020, 10:11

Ik vind het fascinerend, was er nu fantoomtijd of niet ?

Fantoomtijd slaat dus op een periode van x zoveel, dagen, maanden, jaren tussen de gangbare kalenders die toen al bekend waren maar de hypothese gaat over het feit dat er van die tijd een missend stukje werkelijke tijd gemist wordt waar niets van terug te vinden viel buiten dat de naam mogelijk gelinkt kan worden aan het verhaal dat werkelijk heeft plaatsgevonden.

Maar als de kalenders werden gecorrigeerd is er geen sprake van meerdere kalenders omdat die is omgevormd naar een eenvoudige kalender waardoor de 300 (jaar) de sprong is tussen de juliaanse en de huidige kalender, juliaanse kalender bevatte te weinig maanden, waardoor die kalender 300 jaar achterliep en die werd met de gregoriaanse kalender terug bijgepast waardoor nu de kalenders in de pas lopen met de natuur.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Fantoomtijd

Bericht door gusteman » 10 jul 2020, 16:25

Kristof Piessens schreef:
10 jul 2020, 10:11
...was er nu fantoomtijd of niet ?
Neen, die was er niet.

En ik vind het persoonlijk behoorlijk verontrustend als blijkt dat wetenschappers zich laten verleiden tot het maken van dergelijke immense denkfouten.

Want laten we nu eens veronderstellen dat er inderdaad een fantoomtijd zou zijn geweest, van 614 tot 911 'anno domini' ... 300 jaar uit de geschiedenis die nooit zouden bestaan hebben en dat dit zou kunnen worden aangetoond middels berekeningen met betrekking tot de gregoriaanse en juliaanse kalenders.

Als dit zo zou zijn ... dan zouden die 300 verdwenen jaren ook moeten terug te vinden zijn in andere kalenders ... zoals bijvoorbeeld de islam kalender die als beginpunt 15/16 juli 622 kent.
Echter volgens die islam kalender is er geen spoor terug te vinden van 300 'verdwenen' jaren en loopt alles netjes volgens de klok.

Ook in het verre oosten, voorbij de Arabische wereld, in bijvoorbeeld China, is geen spoor te ontdekken van 'fantoomtijd' ... en je kan de Chinezen niet verwijten dat ze niet nauwgezet notitie namen van alles wat gebeurde.

Dus blijkt dat die 'fantoomtijd' enkel het product is van de fantasie van enkele lieden ... misschien op zoek naar hun eigen 'jour de gloire', hun persoonlijke 'fame and fortune' moment ... maar uiteindelijk gewoon een aanfluiting van de werkelijkheid en een aanslag op de integriteit van elke rechtgeaarde historicus.

Gast1

Re: Fantoomtijd

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 11:23

Ik vond meerdere linken, waarvan er een veel overeenkomsten laat zien met de link in het OT:

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/fantoo ... nen-eeuwen

Wikipedia vertelt het volgende https://nl.wikipedia.org/wiki/Fantoomtijd-theorie

En Wikipedia is uiteraard niet 'heilig' ...

Ik kan niet 1-2-3 ontdekken dat de fantoomtijd-theorie verzonnen is.
Het zou kunnen, maar het zou ook kunnen van niet.

Gebruikersavatar
Seshat
Onderzoeker
Berichten: 304
Lid geworden op: 05 mei 2011, 16:52

Re: Fantoomtijd

Bericht door Seshat » 11 jul 2020, 14:21

Gast1 schreef:
10 jul 2020, 08:48
;P! ... uit jouw link:
De periode van augustus 614 tot 9 september 911 is fantoomtijd, en Karel de Grote is een voorbeeld van de meest flagrante vervalsing van de moderne geschiedenis.
Volgens mij heb ik daar ooit iets over gehoord of gelezen, lang geleden.

Bijzonder ... [think] ik was dat even kwijt.
Wat vind jij daarvan?
Hmm, 911 en september - een interessante samenloop van jaartal en maand...

Ik denk dat ik aan het eind van het artikel wel heb aangetoond hoe de driehonderd missende jaren verklaard zouden kunnen worden.
Wat mij boeit in dit verhaal is dat er in de geschiedenis veel aannames worden gedaan.
Hoe langer geleden iets plaats heeft gevonden, hoe meer aannames.
Ook fascinerend is dat Karel de Grote een soort mythische omvang heeft gekregen. Er is weinig bewijs van zijn bestaan.
Geen schilderijen van tijdgenoten, geen beeldhouwwerken, alleen veel verhalen. Legendes eigenlijk, die natuurlijk op een later tijdstip (paar eeuwen later) wel zijn afgebeeld.
In zekere zin vergelijkbaar met koning Arthur, over wiens bestaan we eigenlijk ook nauwelijks bewijzen hebben, maar wel heel veel verhalen.

Een interessant mysterie.

Plaats reactie