Canadese onderzoekers bewijzen dat oud gekrompen hoofd in museum menselijk is

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 31554
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Canadese onderzoekers bewijzen dat oud gekrompen hoofd in museum menselijk is

Bericht door univers » 05 aug 2022, 10:36

Afbeelding
Links; Ecuadoraanse tsantsa of gekrompen hoofd tentoongesteld in het Chatham-Kent Museum in Chatham, rechts; Micro-CT-scan van hetzelfde. Bron: Links; PLoS EEN , rechts; Andrew Nelson/ Western University

Een team van Canadese onderzoekers heeft een prestatie geleverd die tot nu toe onmogelijk was gebleken. Zoals ze uitleggen in een artikel dat zojuist is gepubliceerd in het tijdschrift PLOS One , gebruikten ze klinische computertomografie (CT) en micro-CT-scans met hoge resolutie om te verifiëren dat een gekrompen hoofd uit Zuid-Amerika, bekend als een tsantsa, een authentiek menselijk hoofd was en geen nep vervaardigd uit dierlijke delen.


De studie die tot deze baanbrekende ontdekking leidde, werd geleid door antropologiestudent Lauren September Poeta van de Western University in Ontario. Poeta en haar medewerkers voerden hun tests uit op een tsantsa die momenteel te zien is in het Chatham-Kent Museum in Chatham, Ontario. Dit unieke artefact is in verband gebracht met de inheemse Shuar- bevolking van Ecuador en Peru, die in de 16e eeuw begon met het produceren van deze relikwieën.

Afbeelding
Deze Ecuadoraanse tsantsa of gekrompen hoofd die wordt tentoongesteld in het Chatham-Kent Museum in Chatham, Ontario, is forensisch bewezen, met digitale archeologische methoden, om 100% echt en menselijk te zijn. ( PLoS EEN )

De Shuar Shrunken Head Makers van Zuid-Amerika
Aanvankelijk werden tsantsa's aan palen gehangen en permanent in Shuar-nederzettingen gehouden, als herinnering aan eerdere successen in oorlogsvoering (de hoofden werden verkregen van de lijken van hun vijanden). In de 19e eeuw ontwikkelde zich een markt voor gekrompen Shuar -hoofden . En als gevolg daarvan begonnen de Shuar deze artefacten te verhandelen of te verkopen aan Europese kolonisten.

Toen duidelijk werd dat er vraag was naar deze merkwaardige voorwerpen onder artefactverzamelaars, begonnen vervalsers nepgekrompen hoofden te maken van de huid en lichaamsdelen van apen, varkens en andere dieren. De vervalsers ontwikkelden hun vaardigheden tot het punt waarop het voor kopers niet langer mogelijk was om onderscheid te maken tussen de vervalsingen en het echte werk.

Veel van de vervalsingen zijn ongetwijfeld in musea terechtgekomen, waar ze als authentiek zouden worden bestempeld. Leden van de familie Sulman schonken de tsantsa die voor dit nieuwe onderzoek werden onderzocht in de jaren veertig aan het Chatham-Kent Museum, en meldden alleen dat ze het in de Amazone hadden gekocht van 'Peruaanse Indianen'.

De wetenschap is duidelijk, het hoofd is menselijk
Zelfs getrainde wetenschappers kunnen op basis van een oppervlakteonderzoek alleen geen onderscheid maken tussen echte en replica -tsantsa 's. Het is niet mogelijk om ze te ontleden om een ​​meer grondige analyse uit te voeren, aangezien dit waardevolle artefacten zijn die door een dergelijk proces vernietigd zouden worden.

Om dit dilemma op te lossen, werkte Lauren September Poeta samen met professor Andrew John Nelson van de Western University en softwareontwerper Eric Fournier van Object Research Systems in Montreal, Quebec om een ​​hightech scanprogramma te creëren dat diep in het interieur van een tsantsa kon doordringen zonder eventuele fysieke schade.

Om deze ongekende prestatie te bereiken, besloten de onderzoekers om CT-scantechnologie te gebruiken. Met dit type scan is het mogelijk om een ​​reeks superdunne tweedimensionale afbeeldingen van een lichaam of lichaamsdeel te maken. Deze afbeeldingen kunnen vervolgens op elkaar worden gestapeld om een ​​scherpe driedimensionale recreatie van dat lichaamsdeel te maken. Het resulterende samengestelde beeld kan van binnen en van buiten tot in het kleinste detail worden bekeken.

Afbeelding
Micro-CT-scan van Chatham gekrompen hoofd (Afbeelding door Andrew Nelson/ Western University )

"Deze techniek herdefinieert archeologie echt, omdat archeologie traditioneel agressief destructief kan zijn", legde Poeta uit in een persbericht van de Western University over deze innovatieve nieuwe studie. " Digitale archeologie , inclusief computertomografie, biedt een geheel nieuwe dimensie van validiteit en verfrist het veld door het veel minder ingrijpend te maken."

De sleutel tot het identificeren van echte menselijke resten is te vinden in de anatomie. Na onderzoek van de structuur van de oren en ogen van de tsantsa wisten de onderzoekers zeker dat het om een ​​mens ging. Ze kregen meer bevestigende gegevens bij het onderzoeken van het haar op het hoofd, dat nog aan de wortels vastzat (nep-artefacten zouden alleen menselijk haar hebben gelijmd).

Afbeelding
Met behulp van bestaande, niet-invasieve medische forensische technologieën zoals micro-CT-scans waren de onderzoekers in staat om de sneden en hechtingen op het werkelijke gekrompen hoofdartefact digitaal te visualiseren. Micro-CT-beeld van de incisie aan de achterkant van de schedel, vensters en genivelleerd om het haar te verwijderen. (Poeta et al. / PLoS ONE )

De identificatie van de tsantsa als mens suggereert sterk dat het een authentieke tsantsa is die misschien enkele eeuwen oud is. De onderzoekers kunnen dit echter nog niet verifiëren. Hoewel de meeste vervalsingen die in het verleden werden geproduceerd, waren gemaakt van delen van dieren, zijn er al lang berichten (misschien zijn geruchten het betere woord) dat niet-opgeëiste menselijke kadavers soms werden gestolen uit Zuid-Amerikaanse ziekenhuizen en werden gebruikt om meer authentiek ogende gekrompen hoofden.



Maar de definitieve waarheid kan binnenkort worden onthuld. De onderzoekers zijn van plan om het stiksel dat wordt gebruikt om de ogen en lippen van het gekrompen hoofd te sluiten, nauwkeurig te onderzoeken met behulp van nauwkeurige micro-CT-scantechnologie. Het doel van deze analyse is om de materialen te identificeren die zijn gebruikt om de steken te maken.

"Als wijnrankmateriaal zou worden gebruikt om de ogen en de lippen af ​​te dichten, zou het de tsantsa waarschijnlijk identificeren als ceremonieel [en dus ouder]," legde Poeta uit, "maar als een modernere, goedkopere draad werd gebruikt, is dit meer indicatief voor commerciële belangen toen het werd gemaakt.”

Zodra de resultaten van dit onderzoek zijn geanalyseerd, zouden Poeta en haar team zeker moeten weten of het object een authentiek relikwie uit een vervlogen tijdperk is.

Afbeelding
Het gekrompen hoofd van een Jibaro-man, gekrompen door de Shuar, tentoongesteld in het Museum of the Americas in Madrid. (Luis García / CC BY-SA 3.0 )

De geheimen van de Shuar zijn van hen om te delen
Voor deze studie rekruteerden de onderzoekers archeologe Maria Patricia Ordóñez van de Universiteit van San Francisco in Quito, Ecuador om informatie te verstrekken over de inheemse Shuar-bevolking en hun ceremoniële praktijken (vooral die waarbij gekrompen hoofden betrokken waren).

Als het artefact inderdaad authentiek was, zou het eeuwen geleden door het Shuar-volk zijn gemaakt van het afgehakte hoofd van een vijandelijke strijder. Deze persoon zou hoogstwaarschijnlijk tot het Achuar-volk hebben behoord , een rivaal van de Shuar die ook bezette wat nu Ecuador en Peru is.

De meeste etnohistorici en antropologen geloven dat hoofden werden gekrompen en dichtgenaaid over de ogen en mond om te voorkomen dat de ziel van de dode persoon ontsnapt. Door de geest gevangen te houden, konden de Shuar hun overleden vijand ervan weerhouden de geestenwereld binnen te gaan en later naar de aarde terug te keren om wraak te nemen op zijn moordenaars.

Mocht het artefact uiteindelijk als echt worden beoordeeld, dan is het de bedoeling het te overhandigen aan vertegenwoordigers van de Shuar- en Achuar-bevolking. Om het koloniale misbruik in het verleden goed te maken, heeft de wereldwijde wetenschappelijke gemeenschap nieuwe initiatieven gelanceerd om menselijke overblijfselen, oude kunst en archeologische artefacten terug te geven aan inheemse gemeenschappen die als hun rechtmatige eigenaren worden beschouwd.

Lauren September Poeta is Anishinaabe (een First Nations-volk uit de regio van de Grote Meren van Canada) en een projectmedewerker bij het Office of Indigenous Initiatives van de Western University, en ze is een fervent voorstander van deze inspanningen.

"Tsantsa's zijn een zeer goede weergave van de inheemse geschiedenis in Zuid-Amerika, maar ook de commerciële erfenis van gekrompen hoofden benadrukt koloniale netwerken over de hele wereld", merkte Poeta op. "Door voor deze studie samen te kunnen werken met lokale onderzoekers in Ecuador en contact te maken met Shuar en Achuar Peoples, kunnen we werken aan dekolonisatie."

Nu er een goede methode is ontwikkeld om authentieke tsantsa's te identificeren, willen de onderzoekers hun techniek graag uitproberen op andere artefacten van dit type. Naarmate er meer gegevens worden verzameld, zullen ze beter in staat zijn om echte gekrompen hoofden van vervalsingen te onderscheiden, en ook meer te weten komen over de manier waarop de echte hoofden zijn gemaakt.

"We werken altijd respectvol en opzettelijk met de onderwerpen van ons onderzoek, en we kijken ernaar uit om samen te werken met onze Ecuadoraanse collega's, waaronder de Shuar en Achuar, om toekomstig werk te begeleiden," zei Poeta, in afwachting van vele opwindende en productieve samenwerkingen tot nu toe komen.

https://www.ancient-origins.net/news-hi ... ad-0017098
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie