Franse geloofsvervolging van de huguenoten na 1685

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Franse geloofsvervolging van de huguenoten na 1685

Bericht door oktagon » 01 mar 2014, 18:31

Mijn franse (huguenoten)voorouders-met vele anderen- werden ca.1685 verplicht om afstand te doen van al hun bezittingen en hun hervormde geloofsovertuiging (kruisje op document-schrijven konden ze niet) en verdreven uit Guines,Nw.Frankrijk,en wel over de grens bij de kust van Vlaanderen en kwamen in de buurt van Cadzand terecht waar ze zich in een overstroomrijk gebied van de verenigde Nederlanden konden vestigen!)

Vrije weergave uit een encyclopedie van 1847 (Algemeen noodwendig Woordenboek der Zamenleving ,aanvankelijk zamengesteld door P.G.Witsen Geysbeek ea.):

Het geloofsedict van Nantes,dat in 1598 werd bekend gemaakt, verleende aan de protestanten godsdienstvrijheid (vrije en ongestoorde godsdienstverering).

Maar in 1685 werd dit edict herroepen en hadden de aanhangers van de hervorming het ergste te duchten.

Noch list noch geweld werd ontzien,om op welke manier ook,de verdwaalden terug te brengen in de schoot van de moederkerk.

Verdwaalden noemde men namelijk de aanhangers van de nieuwe leer,hen,die waarheid voor dwaling hadden aangenomen.

Alle wreedheden en gruwelen,welke vroeger in dweepzieke ijver gepleegd werden,hernieuwden zich thans in Frankrijk.En te vuur en te zwaard werd er tegen de Huguenoten opgetreden.

Er werden dragonders gezonden naar alle streken met het bevel,om die arme christenen door alle mogelijke knevelarijen zo ver te brengen,dat zij zich voegden naar hun onderdrukkers.

Wee degene die alles trotseerde,dan zijn innigste overtuiging te verraden!
Hij viel onder het zwaard van zijn moordenaars of werd in een kerker geworpen,of moest zijne dagen in ballingschap eindigen.Onder zovele ellende,verlieten velen hun vaderland,haardstede,gade en kroost,om in andere landen bescherming te zoeken.

De franse grenzen werden bezet met troepen en wie in hun handen viel werd vreselijk mishandeld,zonder acht te slaan op ouderdom of kunne,rang of stand;van alle resterende bezittingen beroofd,in kerkers geworpen en op de galeien,naast de grootste misdadigers,vastgesmeed.

De kinderen-van hun ouders weggerukt- werden in kloosters opgesloten om aldaar in het katholieke geloof te worden opgevoed.

Niettemin gelukte het aan een kleine miljoen protestanten om hun vaderland te verlaten.

De Parijse Bloedbruiloft-de Bartholomeusnacht- werd reeds in aug.1572 "gevierd" met het doden van 30.000 Huguenoten,waar een begin mee werd gemaakt met het uitroeien van de "verdwaalde adel" .
Koningin-moeder Catherina de Medicis met Karel IX aan de regering, was daar sterk bij betrokken;als ook later de paus te Rome,die een Te Deum liet zingen over deze moordpartij.

Wordt vervolgd bij interesse.
:roll:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Franse geloofsvervolging van de huguenoten na 1685

Bericht door goudroes » 01 mar 2014, 19:56

Ik heb van een tante uit Zeeland ook een kruisje met een vogeltje eronder geërfd.
Toen we op vakantie waren in Frankrijk werd ik door iemand aangesproken die het kruisje herkende. En laten we nu ook nog in het gebied zijn waar ze hoog in de bergen hun schuilgrotten hadden.
Ik denk dat ik toch ook iets van de Huguenoten in mijn bloed heb. Interessant stukje, ga ik nog een keertje lezen.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Franse geloofsvervolging van de huguenoten na 1685

Bericht door oktagon » 01 mar 2014, 22:48

Het gebied van Pas de Calais is nogal vlak tot aan de destijds genoemde Honte of Westerschelde.

Als je spreekt over hooggelegen grotten,zou dat wel eens zuid-oost Frankrijk kunnen zijn geweest,want daar waren al geloofsvervolgingen in het begin en midden van de 16e eeuw;ik meen in een Alpengebied ten zuiden van Zwitserland en grenzend aan Italie.

Zal waarschijnlijk zijn geweest in de begintijd van Calvijn (1509-1564),een frans-zwitsers theoloog, stierf in Geneve.

Er werden toen afvallige katholieken- mogelijk dan Calvinisten- achtervolgd met veel moordpartijen door spaanse en italiaanse huurlingen olv van een spaanse adelijke iov een italiaanse graaf of hertog,in overleg met verdere kerkelijke bazen van Rome.

De Calvinisten die konden ontsnappen,vluchtten veel naar Zwitserland.

Het huguenotenkruis met duif is ons bekend;zagen we ook in Zuid-Afrika in een huguenotenkerk (in de wijngebieden bij Paarl) ; mijn vrouw had er een (werd een paar jaar geleden gestolen door brave Hollanders ).



Ik las er een paar jaar geleden een historische roman over.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie