Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door univers » 03 mar 2014, 19:49

Aan het eind van de dertiende eeuw doken ze opeens op: heel nauwkeurige kaarten van de Middellandse en Zwarte Zee. Lang gingen onderzoekers ervan uit dat middeleeuwse Europese cartografen de kaarten maakten. Maar nieuw onderzoek van de universiteit Utrecht weerlegt dat nu: de kaarten kunnen niet in het middeleeuwse Europa zijn gemaakt.

Portolaankaarten worden ze genoemd: hele realistische zeekaarten. Het oudste exemplaar stamt uit de dertiende eeuw. En die kaart lijkt wel uit het niets te verschijnen. Eenvoudige voorlopers ontbreken namelijk.

Zeelui
Tot op heden namen onderzoekers aan dat de kaarten tot stand waren gekomen met behulp van ervaren zeelieden. Die zeelieden hielden de koers en afstanden nauwkeurig bij en schreven die op in zogenoemde portolanen (boeken met vaarinstructies). Die boeken werden vervolgens door cartografen gebruikt om de kaarten te maken. Het klinkt heel aannemelijk, maar onderzoeker Roel Nicolai van de Universiteit Utrecht toont aan dat het eigenlijk helemaal niet zo aannemelijk is.

Projectie
Nicolai baseert die conclusie op verschillende argumenten. Ten eerste is het onwaarschijnlijk dat het scheepskompas en andere navigatiemethoden rond de dertiende eeuw al zo ver ontwikkeld waren dat zeelieden de koers en afstanden met de nauwkeurigheid die de portolaankaarten laten zien, bepaald konden worden. Ten tweede zijn de portolaankaarten gemaakt volgens de ‘Mercatorprojectie’ of een projectie (een wiskundige vertaling van het gekromde aardoppervlak naar het platte vlak van een kaart) die daar op lijkt. Voor zover we nu weten was de kennis voor die kaartprojectie in de middeleeuwen nog niet aanwezig. Zo werd de Mercatorprojectie pas in de zestiende eeuw geïntroduceerd.

Maar als de middeleeuwse cartografen in Europa deze kaarten niet maakten, wie maakte ze dan wel? Op die vraag heeft Nicolai helaas geen antwoord. Stammen ze misschien uit de Arabisch-Islamitische cultuur? “Zij waren wetenschappelijk wel verder dan Europa en hadden aanzienlijke kennis over kaartprojecties. Dat zij de noodzakelijke kennis hadden om waarnemingen langs het gekromde oppervlak te reduceren naar het platte kaartvlak is echter nooit aangetoond.” Het is dan ook aannemelijker dat de portolaankaarten stammen uit een traditie die later verloren is gegaan. Misschien wel een cultuur uit de Grieks-Romeinse Oudheid. Meer onderzoek is echter nodig om dit mysterie op te lossen.
Afbeelding

Afbeelding

http://pers.uu.nl/oorsprong-middeleeuws ... -weerlegd/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4750
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door Osiris » 03 mar 2014, 20:31

Dezelfde vraag kun je stellen over de Piri Reis kaarten, die Zuid-Amerika en Antarctica ( deels zonder ijs, wat afgelopen 13.000 jaar niet is geweest !!!) laten zien.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door Tardis » 03 mar 2014, 23:03

Antarctica staat nauwkeurig en deels zonder ijs op de Piri Reis kaart? Dat heb ik wel eens eerder gelezen, maar ik heb het nog nooit gezien. Plaatje plakken met Piri Reis kaart inclusief Antarctica zonder ijs? Ik ben benieuwd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door univers » 04 mar 2014, 00:41

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door Tardis » 04 mar 2014, 01:03

Die kaart is me bekend en daar staat Antarctica niet op.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door Gast1 » 04 mar 2014, 07:10

Tardis schreef:Antarctica staat nauwkeurig en deels zonder ijs op de Piri Reis kaart? Dat heb ik wel eens eerder gelezen, maar ik heb het nog nooit gezien. Plaatje plakken met Piri Reis kaart inclusief Antarctica zonder ijs? Ik ben benieuwd.
Op Wereldgeheimen heb ik er lang geleden eens een topic over geopend ... Op de vraag kan ik nog geen antwoord geven ... Interessant.

Afbeelding

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6460,d.bGQ

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door univers » 04 mar 2014, 08:49

Afbeelding

Er moet een kaart zijn waar Antarctica duidelijk opstaat, kan het tot nu toe niet vinden.
hier staan verscheidene mappen op, zitten veel vervalsingen tussen,

https://www.google.nl/search?q=piri+rei ... 75#imgdii=_
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Wie maakte toch deze zeer nauwkeurige portolaankaarten?

Bericht door Tardis » 04 mar 2014, 09:25

Je voelde waarschijnlijk al wel aankomen hoe ik daarop zou gaan reageren. :wink:

Voor alle duidelijkheid dan toch maar vermelden dat een heleboel mensen benadrukken dat ze zo onder de indruk zijn van de nauwkeurigheid waarmee Zuid-Amerika op de Piri Reis kaart wordt weergegeven. Erich von Däniken gebruikte het in zijn boek Waren de goden kosmonauten? als 'bewijs' dat de tekenaar die contour van Zuid-Amerika alleen getekend kan hebben vanuit de ruimte omdat die vanuit de ruimte gezien (of op een bol geprojecteerd) zo frappant nauwkeurig is/zou zijn. En de maker van de illustratie hierboven gebruikt dat nou juist in zijn onderbouwing dat Piri Reis de kustlijn van Antarctica getekend heeft. Ik ben dus nog lang niet overtuigd. Kom maar op met die Piri Reis tekening van Antarctica.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie