Geloof je in de evolutie theorie?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.

Geloof je in de evolutie theorie?

Ja
7
64%
Nee
4
36%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Frontierscience

Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Frontierscience » 22 jul 2015, 05:41

Charles Darwin – een geroemd en tegelijk verguisd man. We kunnen er onmogelijk omheen dat hij een aantal bijzondere ontdekkingen heeft gedaan die de wetenschap verder geholpen hebben. Aan de andere kant is het goed kritisch te onderzoeken waar zijn ontdekkingen stopten, en waar zijn veronderstellingen begonnen. Om de evolutietheorie, en dan met name de fundamenten onder de theorie, goed te kunnen begrijpen moeten we terug naar 1859 – het moment dat Darwin zijn theorie publiceerde. In basis is het simpel: Darwin ontdekte dat soorten variëren en zich aanpassen. Maar de aannames die hij op basis daarvan deed, zijn verregaand. De vraag die je daarom in je achterhoofd moet houden is deze: wat ondekte Darwin, en wat veronderstelde hij?

http://www.verzwegenwetenschap.nl/eindconclusie.html

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door univers » 22 jul 2015, 08:13

De vraag die je daarom in je achterhoofd moet houden is deze: wat ondekte Darwin, en wat veronderstelde hij?
Dat de bijbel 1 grote lulkoek verhaal is.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Gast1 » 22 jul 2015, 09:35

Heel even voor de goede orde:
Evolutie is van het Latijnse werkwoord evolvere afgeleid en betekent letterlijk "zich ontrollen" of "los-" of "afwikkelen".
De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven en voor de verscheidenheid aan soorten op Aarde.
Ze beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.
Aldus de definities.

Op grond hiervan geloof ik niet alleen in de evolutie en de evolutietheorie, ik 'weet' het zelfs!
Kleine toevoeging, ik zie het grote geheel als een groot chemisch proces, waarbij 'chemie' meerdere betekenissen heeft.
Op grond hiervan, staat er in de Bijbel meer waarheid, dan misschien menigeen doet vermoeden.
Het zijn veelal gepersonifieerde metaforen, veel en veel ouder dan dat de Bijbel zelf is (Veda's - Gilgamesh- en Athrahasis-epos).

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door univers » 22 jul 2015, 09:42

Op grond hiervan geloof ik niet alleen in de evolutie en de evolutietheorie, ik 'weet' het zelfs!
Kleine toevoeging, ik zie het grote geheel als een groot chemisch proces, waarbij 'chemie' meerdere betekenissen heeft.
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


gusteman

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door gusteman » 22 jul 2015, 14:35

Frontierscience schreef:De vraag die je daarom in je achterhoofd moet houden is deze: wat ontdekte Darwin, en wat veronderstelde hij?
Eigenlijk stel je hier niet één, maar twee vragen.
En daar mag je, als het dan toch gaat over de betrouwbaarheid van Darwin's evolutietheorie, zelfs nog een derde vraag aan toevoegen: van welke ontdekkingen en veronderstellingen is sinds 1859 gebleken dat ze ook werkelijkheid zijn?
Zo krijg je een duidelijker plaatje.

Voor wat betreft de poll: ik onderschrijf wat Gast1 heeft geplaatst, ik antwoord dus met een éénduidig JA.

Barrel

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Barrel » 22 jul 2015, 15:53

Hoewel ik geloof in de evolutie theorie, geloof ik niet dat deze onveranderd blijft als ons inzicht toeneemt. Volgens mij wordt er namelijk nog niet alles mee verklaard. Echter, ik geloof in ieder geval helemaal niet in elke dogmatische vorm van verklaring over het ontstaan van de diversiteit van leven, en het leven op zich op aarde.

Het stuk wat in mijn ogen nog niet helemaal verklaard is, is het stuk toevallige mutatie. Volgens mij is er uit de geschiedenis gebleken dat er een soort correlatie is tussen mutaties en de noodzaak tot verandering.

Zo is volgens mij volgens de evolutie theorie niet te verklaren waarom er levensvorm zijn die genetisch al honderden miljoenen jaren onveranderd zijn. Een goed voorbeeld is een schildpad, die al 150 miljoen jaar genetisch nauwelijks veranderd is. Het meest gangbare antwoord is dat deze levensvorm al zo goed aangepast is aan zijn omgeving, dat er simpelweg geen noodzaak is voor verandering. Dit is in mijn ogen echter te kort door de bocht. Een volwassen schildpad is wellicht zo ver aangepast dat geen verdere aanpassing noodzakelijk is, echter slechts 1 op de 100 baby-schildpadjes overleeft zijn reis naar volwassenheid. Je zou dus verwachten dat er continue toevallige mutaties zijn, waardoor een babyschildpad een iets betere overlevingskans heeft (die wordt dan namelijk van zelf uitgefilterd), en dit zou uiteindelijk dan ook zijn weerslag moeten vinden in de volwassen schildpad (groter schild, andere kleur, sterkere spieren, etc.). Blijkbaar is er voor de schildpad als levensvorm, geen noodzaak voor mutaties, en treden deze dus ook niet als zodanig op.
Overigens is ook in het geval van de schildpad de theorie van Darwin continue toepasbaar. Er vind namelijk continue degeneratie plaats (copieer foutjes), die er uit gefilterd worden middels selectie, waardoor de soort in stand gehouden wordt.

Maar ik sluit dus niet uit dat er nog andere mechanismen een rol spelen bij het ontstaan van nieuwe veranderingen aan bestaande levensvormen, waardoor weer nieuwe levensvormen ontstaan. Ik zou zelfs niet uitsluiten dat een component erin is een bewuste keuze vanuit een onderbewustzijn. Het leven zelf dus wat aangeeft dat er verandering moet komen, en wellicht zelfs de richting.

Waarom zou je eigenlijk niet geloven in de evolutie theorie? Volgens mij speelt dat met name een rol als je eerder al een andere waarheid hebt aangenomen, die strookt met wat Darwin ons leerde. Als je met een open blik kijkt naar de theorie, zie ik niet direct in waarom je het niet zou geloven.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door entropy » 22 jul 2015, 16:23

De theorie van Darwin is zo vaak geverifieerd dat je het eigenlijk niet meer onder 'geloof' kunt scharen. Als je met 'geloof' bezig bent, ben je niet bezig met de wetenschappelijke methode. Ik denk dat sommige mensen onderschatten in hoeverre wetenschappers een redelijk goed verstand hebben. Dat zegt niet alles, maar om nou te zeggen dat al dat wetenschappelijk onderzoek 'geloof' zou zijn, vind ik niet wetenschappelijk.

Gast1

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Gast1 » 22 jul 2015, 17:43

Afbeelding

Geloven, tja ...
Dit vind ik 'de beste' definities:
1) Een hypothese over een onwaarneembare situatie.
2) Een mate van geloofwaardigheid die toegekend wordt aan een onzeker feit.
Geloven is bij mij geen overtuiging.
Een overtuiging is een vaststaande mening en dat is weer iets anders dan 'weten'.
Weten is van iets op de hoogte zijn, kennis hebben van iets.
Waarheid is iets wat in werkelijkheid zo is en niemand weet precies wat de werkelijkheid is.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door taigitu » 22 jul 2015, 19:12

Ja, ik geloof in het evolueren van mens en dier en ook planten kunnen zich aanpassen en dus
evolueren. Waar ik ook in geloof is devolueren. De mensheid is al lange tijd zijn biotoop aan het vernietigen waardoor we een teruggang krijgen in plaats van een vooruitgang.
En de gevolgen zijn dan niet alleen voor de mens maar voor zowel de dieren en de natuur.
Het besef hiervan zal snel tot de mens moeten doordringen zodat ze daadkrachtig een andere
koers moeten gaan varen. Er wordt nog steeds gerommeld om onder bepaalde eisen uit te komen die opgelegd worden tot een schoner milieu....... We luisteren niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door taigitu » 25 jul 2015, 09:08

Wat ik al aangaf in mijn vorige reactie dat ik geloof in evolutie maar dat ik ook geloof in
devolutie, leverde een moment van synchroniciteit op. Gisteren kreeg ik van mij dochter een link
toegestuurd die beschrijft wat ik bedoel met devolutie. Het is een experiment met
muizen en ratten die in een utopia worden geplaatst en het verloop naar hun ondergang.
Het is vergelijkbaar met wat de mens kan overkomen in de toekomst.
Het hele artikel lezen: http://www.returnofkings.com/36915/what ... experiment
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Gast1 » 25 jul 2015, 10:20

Ik kan me daar heel veel bij voorstellen, maar ...
Als klein jongetje kreeg ik een 10-tal boekjes over bijzondere dieren.
Een bijzonder diertje was/is de lemming.
Bij het zien van het filmpje dwaalde ik terug naar erg lang geleden naar het lezen van het gedrag van de lemming.

Ik heb de boekjes nog en een week geleden had ik ze bijna weggedaan.
De lemming kan zich zo enorm uitbreiden dat hun populatie zo hard groeit, dat ze 'besluiten in grote groepen zelfmoord te plegen door zich van de rotsen af te storten'.
Later bekeek ik een film op tv (wat ik me nog heel goed kon herinneren) White Wilderness van Walt Disney waarin die beelden te zien waren.
De beelden en begeleidende muziek hadden een grote impact op mij en ik werd bang.
Bang dat het ons ook ooit eens zo zou vergaan.
Ik vond dat een heel akelige gedachte.
Het computerspel Lemmings uit 1990 speelde in op dat verhaal van Disney.

Tot nog helemaal niet zo lang geleden heb ik 'die waarheid' geloofd.
Pas in 2008 maakte me iemand op het vorige forum er mij attent op dat het verhaal niet klopte.
De spectaculaire beelden lijken de theorie te bevestigen, maar niets is minder waar. White Wilderness speelt zich af in het Canadese plaatsje Alberta.
In dit gebied komen van nature geen lemmingen voor. Bovendien is er geen zee te vinden, die in de film wel te zien is.
Maar dat is nog niet het ergste: de lemmingen in de film waren niet uit zichzelf naar beneden gesprongen.
Ze bleken door de filmmakers over het randje te zijn geduwd. Want dat leverde zulke mooie plaatjes op.

Door allerlei omstandigheden ben ik vanaf 2004 - 2015 'wantrouwend' geworden en het kan zijn dat het filmpje van de muizen op waarheid berust, maar ...
De muizen bevinden zich in een gesloten en dus beperkte ruimte.
Dat is niet te vergelijken met een gigantisch mierennest, termietenheuvel of megametropool van mensen.
Met name bij de mensen zie je vreemd gedrag in zo'n metropool, maar het zijn slechts promillages die zich vreemd gedragen.
Bij de dieren zie je dat gedrag niet in zo'n groot bouwwerk.
Iedereen heeft daar zo zijn 'taak'.

Ik kan me voorstellen als de wereld zo bevolkt is door mensen als de muizen in het filmpje, dat er dan wat gaat gebeuren.
Maar persoonlijk geloof ik dat dat nooit gebeuren gaat.
Rampen en epidemieën zullen dat voor zijn.
Hebzucht en macht van de mens zal dat voor zijn door oorlogje te spelen.

En vooral dat laatste zal de mensheid de kop gaan kosten.
Niet de overbevolking.
We kunnen systemen ontwikkelen dat iedereen op de wereld eten heeft.
Op deze Aarde kunnen misschien wel 50 miljard mensen leven ... en mogelijk met nog veel meer.
We zijn in staat om alle woestijnen op deze Aarde te irrigeren en we zijn in staat om in volledige harmonie met de Natuur te leven.
Alle mondiale uitgaven aan defensie en offensie stoppen en investeren in dat soort zaken.
Mijn zoon heet op de universiteit in Utrecht becijfert met een aantal andere mensen dat er éénmalig 8 miljard euro nodig is, om iedereen te voorzien van schoon drinkwater.
Een 'schijntje' vergeleken bij de omzet van de mondiale wapenindustrie ...
Er is veel mogelijk en Barrel plaatste laatst een mooi filmpje:
Verder ben ik het helemaal met je eens en ik heb zelf ook al eerder geschreven over de devolutie, de degeneratie en de devaluatie van de mensheid in de Natuur.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door taigitu » 25 jul 2015, 15:38

Die hoax van de lemming die ken ik. Komt uit de duim van Walt Disney.
Je kan dan wantrouwend geworden zijn door o.a. het verhaal van lemmings,
maar als je de naam van de onderzoeker intikt krijg je meer informatie over persoon en wordt er misschien wat wantrouwen weg genomen. https://en.wikipedia.org/wiki/John_B._Calhoun
Het experiment met de muizen werd niet als een één op één model voor de mens geduid.
Maar ik kan me voorstellen dat overbevolking en de gevolgen daarvan ook voor mensen grote gevolgen kunnen hebben en misschien ook een uitsterven.
Kijk maar eens als er ineens een uitbraak is van een besmettelijke, dodelijke ziekte en hoeveel mensen er sterven in korte tijd. Ook dat is onze huidige werkelijkheid.

Wat allemaal kan op deze aardkloot met nog meer mensen en ook dieren (als ze de ruimte krijgen) dat zou een heel veel kunnen zijn. Maar dat zijn rekensommetjes, terwijl we met het aantal mensen dat nu op aarde rondlopen, die sommetjes van wat allemaal zou kunnen, niet eens haalbaar zijn.
Er is op dit moment genoeg voedsel op aarde om ieder mens te voeden en toch lijden heel veel mensen honger. De woestijnen kunnen vruchtbaar gemaakt worden en er zijn mensen die zich daar voor inspannen maar gebeurt het ook in die mate dat het de honger de wereld uit helpt? Nee, dat gebeurt niet. Op papier is zoveel mogelijk. Iets zo eenvoudigs als recyclen wat iedereen kan doen, maar in de zeeën drijft zoveel plastic en dat wordt gegeten door vissen die daar niet beter van worden. Onze rivieren bevatten zoveel door de wc gespoelde medicijnen dat vissen er steriel van worden en andere afwijkingen krijgen. Niet gezond voor alles wat in en om de rivier leeft en ook niet voor de mens. En zo kunnen we nog even doorgaan.

Er is nu al zoveel mogelijk op allerlei gebieden die een beter leven voor ons allemaal zou kunnen betekenen, maar we zijn zo gemakzuchtig, egoïstisch en materialistisch als leefgemeenschappen, en dat wat er wèl wordt gedaan is jammer genoeg een druppel op een hete plaat. Oorlogen zijn nog niet uitgeroeid. 'Landje pik' is nog een 'sport' van landen. Jongeren worden aangezet tot gruwelijke acties in naam van een geloof. Mensen gebruiken mensen op grote schaal als slaaf of erger. En ook de natuur wordt vernietigd waar het maar iets kan opleveren voor de mens.

Als ik zie wat er nu al zichtbaar is in onze wereld aan achteruitgang, dan zie ik het tegenovergestelde van evolutie (vooruitgang). De grote omslag in bewustzijn, van de meerderheid van de mensheid, die als kosmisch beginpunt 21 december 2012 kreeg, zal ons moeten behoeden voor de totale devoluatie van alles wat op aarde leeft. Grote getale mensen die vanuit die bewustwording leven zullen die omslag moeten bewerkstelligen naar een leefbare wereld die respect voor elkaar hoog in het vaandel heeft staan.
Ik zie de mens als grote veroorzaker van zijn eigen devoluatie die inherent is met zijn habitat. En aangezien we met z'n allen in hetzelfde schuitje zitten; en er geen ontsnappen aan is, zullen we met z'n allen hieraan moeten werken. Ieder met dat wat voor hem/haar mogelijk is, al lijkt het nog zo klein en onbelangrijk. Ik geloof hierin.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door entropy » 25 jul 2015, 15:44

Ik zag gisteren een docu op Discovery channel over de illegale houtkap in het Amazone gebied. Er zijn activisten actief die de Amazone willen beschermen. De mensen die achter die houtkap zitten vermoorden iedereen die ze proberen 'te dwarsbomen' (srsly). Die mensen bestaan, en dat zijn het soort mensen die de wereld overnemen. Psychopaten. Je vind dit soort mensen op allerlei plekken waar alles om uitbuiting draait. Deze mensen zijn ziek. Naast dit voorbeeld over de Amazone zijn er talloze (zie ook de politici, het leger en de politie in sommige gebieden). Tenzij we psychopaten eens een goed lesje gaan leren weet ik niet hoe het zal aflopen... Echter, om psychopaten een lesje te leren, moet je zelf een psychopaat zijn. Psychopathie is een foutje van de natuur.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door taigitu » 25 jul 2015, 16:08

Ja, er zijn mensen die voor gewin de habitat van zichzelf en/of anderen vernietigen.
Maar ik zie die niet als psychopaten maar als mensen die egocentrisch en dom zijn.
Vaak zijn het mensen die al jong zo verknipt zijn dat ze alleen op zichzelf gericht zijn in alles
wat ze doen. Hopelijk komen ze snel in een situatie terecht waarbij het besef wakker wordt
van wat ze vernietigen; zoals een Amazonegebied wat dreigt voorgoed te verdwijnen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door gusteman » 25 jul 2015, 17:07

taigitu schreef:Maar ik kan me voorstellen dat overbevolking en de gevolgen daarvan ook voor mensen grote gevolgen kunnen hebben en misschien ook een uitsterven.
Kijk maar eens als er ineens een uitbraak is van een besmettelijke, dodelijke ziekte en hoeveel mensen er sterven in korte tijd. Ook dat is onze huidige werkelijkheid.
De mens is op deze planeet het enige biologische wezen dat er in geslaagd is zijn natuurlijke vijanden onschadelijk te maken en in sommige gevallen zelfs uit te roeien.
Zelfs een idioot kan begrijpen dat hierdoor een onevenwicht is ontstaan.
taigitu schreef:Wat allemaal kan op deze aardkloot met nog meer mensen en ook dieren (als ze de ruimte krijgen) dat zou een heel veel kunnen zijn. Maar dat zijn rekensommetjes, terwijl we met het aantal mensen dat nu op aarde rondlopen, die sommetjes van wat allemaal zou kunnen, niet eens haalbaar zijn.
Er is op dit moment genoeg voedsel op aarde om ieder mens te voeden en toch lijden heel veel mensen honger. De woestijnen kunnen vruchtbaar gemaakt worden en er zijn mensen die zich daar voor inspannen maar gebeurt het ook in die mate dat het de honger de wereld uit helpt? Nee, dat gebeurt niet.
En dat is maar goed ook want dit zou weer maar eens een staaltje zijn van hoe de mens alles in het werk stelt om het natuurlijke evenwicht van de planeet te verstoren, met ook hier weer desastreuze gevolgen.
Zo weten we intussen al dat het Amazonegebied een belangrijk deel van zijn bemesting haalt uit Saharastof wat door de straalstromen wordt meegevoerd naar Zuid-Amerika. Neem de Sahara weg en het Amazonewoud gaat kapot.
De woestijnen vruchtbaar maken zou ook betekenen dat er een onevenwicht zou ontstaan in de temperatuurhuishouding van de planeet rondom de evenaar.

De mens krijgt er blijkbaar nooit genoeg van om te knoeien met de ecosystemen, en dit altijd weer ....... draai en keer het zoals je wil maar het is en blijft zuiver uit gewin.
Het kan dan wel met de beste bedoelingen gedaan worden maar de gevolgen worden niet vaak genoeg vooraf zorgvuldig bestudeerd.

Laten we eerlijk zijn: moest de mens zich gedragen als de rest van de fauna en flora op deze planeet dan was er een evenwicht geweest en hadden we misschien een totale wereldbevolking van pakweg 500 miljoen mensen.

Natuurlijk kunnen we leefruimte creëren voor 50 miljard mensen, maar dit is onmogelijk zonder dat het volledige ecosysteem zodanig wordt ontwricht dat de planeet niet meer leefbaar zal zijn, ook niet voor de mens.

Niemand hoort dit graag maar er lopen nu eenmaal veel te veel mensen rond op de planeet, ikzelf inbegrepen.

Gast1

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Gast1 » 25 jul 2015, 17:08

taigitu schreef:Ik geloof hierin.
Ik met jou ...

Gast1

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Gast1 » 25 jul 2015, 17:16

gusteman schreef:Niemand hoort dit graag maar er lopen nu eenmaal veel te veel mensen rond op de planeet, ikzelf inbegrepen.
Oei, heel even iets weghalen wat ik helemaal niet bedoeld heb.
Als er een is die vind dat we met teveel mensen op Aarde zijn, dan ben ik dat.
Ik schreef wat ik als mogelijk zou kunnen zien, maar ik moet en wil er niet aan denken.
"Gaat heen en vermenigvuldigt u", vind ik een onverantwoordelijke dramatische uitspraak.
Daarmee wijs ik niet met één vinger naar de kerk, maar met vijf.
Aan elke hand!

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Determinist » 25 jul 2015, 17:22

Waar het de laatste posts over gaat heeft totaal niets te maken met de evolutie-theorie.
De opmerkingen over devolutie zijn pure waardeoordelen.

Zoals al in deze thread is aangehaald is evolutie in brede zin : verandering

Evolutie heeft geen waardeoordeel, het is slechts een dom en niet intelligent proces.
Er is geen doel, geen punt waar het in waarde goed of slecht is, het is slechts verandering.

Er wordt vaak gedacht dat met evolutie bedoelt wordt dat het per definitie van primitief naar complex gaat, van minder naar beter en van zwak naar sterk. Men ziet de mens als het topje van de evolutionaire boom. Zelfs als iets onvermijdelijks.

Ook het denken dat devolutie als tegenpool van evolutie gezien kan worden, maar dat is ook een behoorlijk misverstand. Het tegenovergestelde van verandering is....geen verandering.
En dat noemen we stasis en in de evolutiewetenschappen onderdeel van de punctuated equilibrium theorie.

Devolutie is slechts een waardeoordeel die wordt opgeworpen door diegenen die evolutie niet begrijpen (vaak niet willen begrijpen om vaak theologische redenen). Het verliezen van functie staat feitelijk niet gelijk aan het verlies in evolutie en daar dan devolutie aan toekennen. Dat is gewoonweg het toekennen van meer of minder waarde aan een functie binnen een proces dat deze waarden helemaal niet kent.
Voor de aap die de staart gebruikt is dit een functie die zeer handig is, wij hebben die functie verloren. Maar we hebben nog steeds het bouwplan voor een staart in onze genen. Is dat devolutie?

Velen denken ook dat functies altijd dezelfde blijven en wordt gedacht dat met een halve vleugel je niet kan vliegen. Dat klopt inderdaad, en daarom was de halve vleugen ook geen vleugel, maar had een andere functie.

Dat wij mensen de aarde behoorlijk kunnen verpesten heeft niets met evolutie an sich te maken. Er zijn genoeg andere soorten op aarde die hun omgeving verpesten en andere organismen wegdrukken en uiteindelijk ook zichzelf. Dit is gewoon evolutie. En dat 99% van alle soorten al uitgestorven zijn zou ons mensen de notie moeten geven dat de kans nagenoeg zo groot is dat wij ook hier maar tijdelijk zijn.

Het proces van evolutie kan dat geen bal schelen.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Geloof je in de evolutie theorie?

Bericht door Einstein01 » 25 jul 2015, 17:25

Big-bang onzin = evolutie onzin

Ga nu maar eerst opzoek naar de juiste energiebron waaruit het universum is ontstaan, de massaloze variant van energie.
Massa = energie
Energie = niet altijd massa

Implosions rules!
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Plaats reactie