Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Tammy » 18 jan 2019, 19:26

Ooh ja faithless ?
En door wie zou dat dan op dit forum als zodanig gezien worden ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 18 jan 2019, 20:02

Het gaat over het geheel, niet enkel met betrekking op dit forum maar globaal gezien.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Tammy » 18 jan 2019, 20:20

Ok bedankt voor je uitleg.
Men kan hier gewoon over alles praten.
En deze topic heeft toch een aantal pagina’s bereikt.
Soms word er veel of weinig gereageerd in topics , kan allerlei oorzaken hebben. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 12:43

https://www.ad.nl/binnenland/job-cohen- ... ~a73cd5a7/

Zeggen ze halverwege het stuk ,,Wij zijn blij dat we onafhankelijke commissieleden hebben gevonden met veel gezag en bestuurlijke ervaring die ook direct van start gaan''.
Volgens mij is Job Cohen van joodse afkomst en heeft ook Lilian Goncalves joodse achtergronden.
Wat is er dan onafhankelijk hieraan ???

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 21 jan 2019, 13:38

faithless schreef:
21 jan 2019, 12:43
https://www.ad.nl/binnenland/job-cohen- ... ~a73cd5a7/

Zeggen ze halverwege het stuk ,,Wij zijn blij dat we onafhankelijke commissieleden hebben gevonden met veel gezag en bestuurlijke ervaring die ook direct van start gaan''.
Volgens mij is Job Cohen van joodse afkomst en heeft ook Lilian Goncalves joodse achtergronden.
Wat is er dan onafhankelijk hieraan ???
Zoals ik je lees in deze discussie maak jij je hier schuldig aan discriminatie....
Je gaat er zo maar vanuit dat de twee mensen, die je hier noemt en die onderzoek gaan doen, niet onafhankelijk zouden zijn.
En je reden daarvoor? Omdat het beide mensen zouden zijn met een Joodse achtergrond......? Hoe kortzichtig.
Het had handig geweest als je je eerst eens verder had gekeken over hoe ze in het leven staan.

Er zijn in totaal 4 mensen in die commissie die dit onderzoek gaan doen.
Job Cohen kennen we vanuit de politiek.
En over Lilian Concalves en haar inzet in dit onderzoek zou je kunnen aflezen van haar carrière.

Wikipedia: Lees meer op de site:
...........
Na het overlijden van haar echtgenoot zette Gonçalves de praktijk voort onder moeilijke vaak rechteloze omstandigheden. In 1983 liep ze zoveel gevaar dat ze besloot met haar dochter naar Nederland te emigreren. Ook hier ging ze werken als advocaat bij een kantoor. Tevens werd ze maatschappelijk weer actief, onder meer bij het Landelijk Bureau Racismebestrijding en bij organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Van 1994 tot 2000 was ze vicevoorzitter van de Commissie Gelijke Behandeling. Van 1997 tot 2006 was Gonçalves lid van de OPTA, waarvan de laatste jaren als vicevoorzitter. In 2001 werd zij voorzitter van de Nederlandse tak van Amnesty International, waar ze medeverantwoordelijk werd voor het verschuiven van een gematigde koers naar een meer actieve opstelling bij het aankaarten van misstanden, niet enkel bij de 'klassieke' grondrechtenschendingen maar ook bij schendingen van sociale grondrechten. In 2005 werd ze opgevolgd door Bart Stapert. In september 2006 werd Gonçalves benoemd tot voorzitter van het International Executive Committee van Amnesty International te Londen, maar een jaar later werd ze niet herkozen. Ze bleef bestuurslid tot de zomer van 2009. In 2005 ontving zij vanwege haar werk voor Amnesty International de prijs van de Nederlandse Juristen-Vereniging. De 13de Mandeville-lezing werd op 30 mei 2007 in de aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam door haar uitgesproken. Het onderwerp van de lezing was 'Grenzeloze waardigheid'. In maart 2008 werd haar de Aletta Jacobsprijs 2008 van de Rijksuniversiteit Groningen toegekend. De jury had voor Gonçalves gekozen vanwege haar sterke maatschappelijke betrokkenheid, haar inzet voor de mensenrechten en in het bijzonder voor de rechten van vrouwen.
.........

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lilian_Go ... o_Kang_You
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Determinist » 21 jan 2019, 13:42

faithless schreef:
19 dec 2018, 14:28
dat zit er dik in. onzin die geldbedragen die ze geven.
Wat is er mis mee dat slachtoffers gecompenseerd worden?
Ben jij van mening dat Duitsland niet aan reparaties zou moeten doen?

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 14:05

taigitu schreef:
21 jan 2019, 13:38
faithless schreef:
21 jan 2019, 12:43
https://www.ad.nl/binnenland/job-cohen- ... ~a73cd5a7/

Zeggen ze halverwege het stuk ,,Wij zijn blij dat we onafhankelijke commissieleden hebben gevonden met veel gezag en bestuurlijke ervaring die ook direct van start gaan''.
Volgens mij is Job Cohen van joodse afkomst en heeft ook Lilian Goncalves joodse achtergronden.
Wat is er dan onafhankelijk hieraan ???
Zoals ik je lees in deze discussie maak jij je hier schuldig aan discriminatie....
Je gaat er zo maar vanuit dat de twee mensen, die je hier noemt en die onderzoek gaan doen, niet onafhankelijk zouden zijn.
En je reden daarvoor? Omdat het beide mensen zouden zijn met een Joodse achtergrond......? Hoe kortzichtig.
Het had handig geweest als je je eerst eens verder had gekeken over hoe ze in het leven staan.

Er zijn in totaal 4 mensen in die commissie die dit onderzoek gaan doen.
Job Cohen kennen we vanuit de politiek.
En over Lilian Concalves en haar inzet in dit onderzoek zou je kunnen aflezen van haar carrière.

Wikipedia: Lees meer op de site:
...........
Na het overlijden van haar echtgenoot zette Gonçalves de praktijk voort onder moeilijke vaak rechteloze omstandigheden. In 1983 liep ze zoveel gevaar dat ze besloot met haar dochter naar Nederland te emigreren. Ook hier ging ze werken als advocaat bij een kantoor. Tevens werd ze maatschappelijk weer actief, onder meer bij het Landelijk Bureau Racismebestrijding en bij organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Van 1994 tot 2000 was ze vicevoorzitter van de Commissie Gelijke Behandeling. Van 1997 tot 2006 was Gonçalves lid van de OPTA, waarvan de laatste jaren als vicevoorzitter. In 2001 werd zij voorzitter van de Nederlandse tak van Amnesty International, waar ze medeverantwoordelijk werd voor het verschuiven van een gematigde koers naar een meer actieve opstelling bij het aankaarten van misstanden, niet enkel bij de 'klassieke' grondrechtenschendingen maar ook bij schendingen van sociale grondrechten. In 2005 werd ze opgevolgd door Bart Stapert. In september 2006 werd Gonçalves benoemd tot voorzitter van het International Executive Committee van Amnesty International te Londen, maar een jaar later werd ze niet herkozen. Ze bleef bestuurslid tot de zomer van 2009. In 2005 ontving zij vanwege haar werk voor Amnesty International de prijs van de Nederlandse Juristen-Vereniging. De 13de Mandeville-lezing werd op 30 mei 2007 in de aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam door haar uitgesproken. Het onderwerp van de lezing was 'Grenzeloze waardigheid'. In maart 2008 werd haar de Aletta Jacobsprijs 2008 van de Rijksuniversiteit Groningen toegekend. De jury had voor Gonçalves gekozen vanwege haar sterke maatschappelijke betrokkenheid, haar inzet voor de mensenrechten en in het bijzonder voor de rechten van vrouwen.
.........

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lilian_Go ... o_Kang_You
Kijk je eerste zin zegt al genoeg.
Precies wat ik in mijn eerdere post al heb gezegd.p
Discriminatie pffff kom op jongen is dat nu het eerste wat je gelijk denkt ???? hoe kortzichtig.
Het is niet onafhankelijk. Cohen kennen we van de politiek ja. zijn grootouders van vaders kant zijn overleden in bergen belsen.............
Als jij het wel onafhankelijk vind prima.....
Het gaat er niet om hoe iemand in het leven staat, bij onafhankelijkheid wil je elke vorm van partijdigheid tegen gaan en dat doe je niet op deze manier.
Laatst gewijzigd door faithless op 21 jan 2019, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 14:08

Determinist schreef:
21 jan 2019, 13:42
faithless schreef:
19 dec 2018, 14:28
dat zit er dik in. onzin die geldbedragen die ze geven.
Wat is er mis mee dat slachtoffers gecompenseerd worden?
Ben jij van mening dat Duitsland niet aan reparaties zou moeten doen?
Als je de laatste 2 paginas van deze thread zou hebben gelezen dan had je daar je antwoord al kunnen vinden.
Zal het nogmaals zeggen.
Ik vind dat het op een gegeven moment klaar moet zijn, het schiet door en het schiet zijn punt voorbij.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Determinist » 21 jan 2019, 14:19

faithless schreef:
21 jan 2019, 14:08
Ik vind dat het op een gegeven moment klaar moet zijn, het schiet door en het schiet zijn punt voorbij.
Ik denk het niet omdat het hier om directe slachtoffers gaat. Als er geen slachtoffers meer zijn om te compenseren, dan geef ik je gelijk.

Wat bedoel je met "een gegeven moment" ?
Dat moment is duidelijk: als het laatste slachtoffer overleden is.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 21 jan 2019, 14:38

faithless schreef:
21 jan 2019, 14:05

Kijk je eerste zin zegt al genoeg.
Precies wat ik in mijn eerdere post al heb gezegd.
Het is niet onafhankelijk. Cohen kennen we van de politiek ja. zijn grootouders van vaders kant zijn overleden in bergen belsen.............
Als jij het wel onafhankelijk vind prima.....
Ik schijf.... 'zoals ik je lees'.....
Zouden de 2 (eigenlijk 1) mensen die een Joodse achtergrond hebben en zeer waarschijnlijk familieleden hebben die geleden
hebben onder het regime van Hitler niet onafhankelijk kunnen zijn in de opdracht die ze hebben gekregen????
Mede door de Joodse achtergrond heeft Job Cohen waarschijnlijk meer informatie en/of mogelijkheden tot toegang
die te verkrijgen dan iemand die niet Joods is. Cohen is Joods en heeft in zijn familie de geschiedenis van de
Joodse mensen meegemaakt. Lijkt het je niet slim om mensen in een commissie te plaatsen die er meer van weten
dan iemand die zich eerst volledig in de situatie moet 'inlezen'....?
Lilian Gonçalves is na de oorlog geboren in Paramaribo. Haar vader was een Chinese contractarbeider en niet Joods.
Zij heeft de Jodenvervolging dus niet meegemaakt. Wel heeft ze heel veel ervaringen vanuit haar carrière die
haar ten dienste staan in dit onderzoek. In mijn optiek zijn dus juist deze twee personen zijn zeer geschikt
om dit onderzoek te doen. Zeker in deze samenstelling (+ historica en advocaat) van deze commissie.


Afbeelding

..............
De commissie, die voluit Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS heet,
bestaat naast Cohen uit juriste en mensenrechtenactiviste Lilian Gonçalves, historica Ellen van der Waerden
en advocaat Eva van Ingen die optreedt als secretaris van de commissie.
Het Parool - 11 januari 2019
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 14:53

Determinist schreef:
21 jan 2019, 14:19
faithless schreef:
21 jan 2019, 14:08
Ik vind dat het op een gegeven moment klaar moet zijn, het schiet door en het schiet zijn punt voorbij.
Ik denk het niet omdat het hier om directe slachtoffers gaat. Als er geen slachtoffers meer zijn om te compenseren, dan geef ik je gelijk.

Wat bedoel je met "een gegeven moment" ?
Dat moment is duidelijk: als het laatste slachtoffer overleden is.
"een nader vast te stellen groep overlevenden en directe nabestaanden''.
staat er in het artikel, nogal breed begrip he.
Mijn opmerking van een gegeven moment is misschien niet een goed gekozen uitdrukking, wat ik bedoel is dat het doorschiet in partijen die dan zou moeten compenseren.
Net zoals dat het doorschiet in het aanklagen van bepaalde mensen.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 15:00

taigitu schreef:
21 jan 2019, 14:38
faithless schreef:
21 jan 2019, 14:05

Kijk je eerste zin zegt al genoeg.
Precies wat ik in mijn eerdere post al heb gezegd.
Het is niet onafhankelijk. Cohen kennen we van de politiek ja. zijn grootouders van vaders kant zijn overleden in bergen belsen.............
Als jij het wel onafhankelijk vind prima.....
Ik schijf.... 'zoals ik je lees'.....
Zouden de 2 (eigenlijk 1) mensen die een Joodse achtergrond hebben en zeer waarschijnlijk familieleden hebben die geleden
hebben onder het regime van Hitler niet onafhankelijk kunnen zijn in de opdracht die ze hebben gekregen????
Mede door de Joodse achtergrond heeft Job Cohen waarschijnlijk meer informatie en/of mogelijkheden tot toegang
die te verkrijgen dan iemand die niet Joods is. Cohen is Joods en heeft in zijn familie de geschiedenis van de
Joodse mensen meegemaakt. Lijkt het je niet slim om mensen in een commissie te plaatsen die er meer van weten
dan iemand die zich eerst volledig in de situatie moet 'inlezen'....?
Lilian Gonçalves is na de oorlog geboren in Paramaribo. Haar vader was een Chinese contractarbeider en niet Joods.
Zij heeft de Jodenvervolging dus niet meegemaakt. Wel heeft ze heel veel ervaringen vanuit haar carrière die
haar ten dienste staan in dit onderzoek. In mijn optiek zijn dus juist deze twee personen zijn zeer geschikt
om dit onderzoek te doen. Zeker in deze samenstelling (+ historica en advocaat) van deze commissie.


Afbeelding

..............
De commissie, die voluit Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS heet,
bestaat naast Cohen uit juriste en mensenrechtenactiviste Lilian Gonçalves, historica Ellen van der Waerden
en advocaat Eva van Ingen die optreedt als secretaris van de commissie.
Het Parool - 11 januari 2019
Tuurlijk omschrijf je het mooi en kan daar absoluut in vinden maar feit blijft dat het niet onafhankelijk is, daar gaat het toch om ?
Het interesseert me verder niet wat die mensen allemaal voor de maatschappij of wat dan ook gedaan hebben.
Verder heb ik ook niet beweert dat Lilian Goncalves een joodse vader heeft maar van moeders kant heeft ze wel portugees joodse afkomst.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 21 jan 2019, 15:36

faithless schreef:
21 jan 2019, 15:00
Tuurlijk omschrijf je het mooi en kan daar absoluut in vinden maar feit blijft dat het niet onafhankelijk is, daar gaat het toch om ?
Het interesseert me verder niet wat die mensen allemaal voor de maatschappij of wat dan ook gedaan hebben.
Verder heb ik ook niet beweert dat Lilian Goncalves een joodse vader heeft maar van moeders kant heeft ze wel portugees joodse afkomst.
Beschrijf mij dan hoe jij het ziet wat de kwaliteiten/kwalificaties moeten zijn van deze mensen
in die commissie. Eventueel door bekende mensen als voorbeeld te nemen. Want dan begrijp
ik misschien waarom die dan wel onafhankelijk zouden zijn tegenover de leden van de
huidig benoemde commissie die het onderzoek gaat doen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 16:50

Wat mij betreft alle mensen die maar geen binding hebben met het Jodendom en/of de NS, dan is het voor mij onafhankelijk.
Neem aan dat je wel begrijpt wat onafhankelijk inhoud in deze context ?
Nog een vraag aan jou dan als dat mag, welke kwaliteiten moeten mensen hiervoor hebben dan volgens jou ?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Determinist » 21 jan 2019, 18:48

faithless schreef:
21 jan 2019, 14:53
"een nader vast te stellen groep overlevenden en directe nabestaanden''.
staat er in het artikel, nogal breed begrip he.
Maar dat is in feite toch ook zo? Je dient eerst vast te stellen wie tot de groep overlevenden behoort die direct getroffen waren.
En het bepalen daarvan is een kwestie van feiten nagaan of iemand op een transport gezeten heeft of in een kamp gezeten heeft of die wees geworden is door de deportatie van ouders.

Diegene is overlevende of niet. En als vaststaat dat het zo is, dan is het niet gek dat deze in aanmerking komt voor compensatie.

Zodra er mensen in de groep geplaatst worden die niets met de holocaust te maken hebben, dan is dat inderdaad bruggen te ver.
wat ik bedoel is dat het doorschiet in partijen die dan zou moeten compenseren.
In het geval ALS het doorschiet beste faithless. Maar ik zie het compenseren van directe slachtoffers die feitelijk onrecht aangedaan is niet als doorschieten.

Of zijn er voorbeelden van mensen die geld gekregen hebben die niet direct iets met de holocaust te maken hebben gehad?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 21 jan 2019, 19:02

faithless schreef:
21 jan 2019, 16:50
Wat mij betreft alle mensen die maar geen binding hebben met het Jodendom en/of de NS, dan is het voor mij onafhankelijk.
Neem aan dat je wel begrijpt wat onafhankelijk inhoud in deze context ?
Nog een vraag aan jou dan als dat mag, welke kwaliteiten moeten mensen hiervoor hebben dan volgens jou ?
Dat 'geen Joodse mensen of die een link hebben met de NS', is een stelling die dan wel ruimte geeft
voor/aan mensen die binding (immigratie?) hebben vanuit bijvoorbeeld Duitsland. Aan iemand die sympathie
heeft voor neonazi's, of er zelf een is. Of mensen die om de een of andere reden Joodse mensen afwijzen
alleen voor wie of wat ze zijn.

De mensen die dit onderzoek gaan doen moeten zich bewezen hebben die hun aandeel
van het onderzoek nodig heeft. Zo zullen de vier personen ieder zich op hun deel van het onderzoek
de nodige kennis en ervaring moeten hebben. En voor zover ik dat aanneem lijkt me dat het geval.
In dat onderzoek zie ik de vier personen aan die voorwaarde voldoen qua functie en ervaring.
Ook zullen ze elkaar aanvullen en/of corrigeren, dus onafhankelijkheid lijkt mij gewaarborgd.
Daarnaast zal er ook een sociale controle zijn door de bevolking; iedereen kan er commentaar op
leveren als de uitslag van het onderzoek wordt gepubliceerd. Dat is ook een reden om hier correct
in te handelen. Want het is een kwetsbaar en gevoelig onderwerp en zal nog lang in de Nederlandse
geschiedenis een beladen onderwerp zijn en blijven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 19:25

Determinist schreef:
21 jan 2019, 18:48
faithless schreef:
21 jan 2019, 14:53
"een nader vast te stellen groep overlevenden en directe nabestaanden''.
staat er in het artikel, nogal breed begrip he.
Maar dat is in feite toch ook zo? Je dient eerst vast te stellen wie tot de groep overlevenden behoort die direct getroffen waren.
En het bepalen daarvan is een kwestie van feiten nagaan of iemand op een transport gezeten heeft of in een kamp gezeten heeft of die wees geworden is door de deportatie van ouders.

Diegene is overlevende of niet. En als vaststaat dat het zo is, dan is het niet gek dat deze in aanmerking komt voor compensatie.

Zodra er mensen in de groep geplaatst worden die niets met de holocaust te maken hebben, dan is dat inderdaad bruggen te ver.
wat ik bedoel is dat het doorschiet in partijen die dan zou moeten compenseren.
In het geval ALS het doorschiet beste faithless. Maar ik zie het compenseren van directe slachtoffers die feitelijk onrecht aangedaan is niet als doorschieten.

Of zijn er voorbeelden van mensen die geld gekregen hebben die niet direct iets met de holocaust te maken hebben gehad?
Dus volgens jou zou de groep getroffene betreffen de overlevenden en eventueel overlende kinderen ?
Dat lijkt mij namelijk ook, hoeven ze niet moeilijk over te doen en niet zo vaag te houden.

Jij legt het doorschieten wat ik benoem bij direct getroffene. wat ik bedoel is het doorschieten van alles wat maar moet betalen en/of voor het gerecht moet komen.
Een volgende stap was het GVB zover krijgen voor het compenseren want tja ze zjn wel met de tram naar Amsterdam CS vervoerd dus ook die deden er vrijwillig aan mee.
En dat bedoel ik met doorschieten.....
Het is een industrie geworden.
Het verdiepen hierin zal een wereld voor je openen.
Laatst gewijzigd door faithless op 21 jan 2019, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 19:29

taigitu schreef:
21 jan 2019, 19:02
faithless schreef:
21 jan 2019, 16:50
Wat mij betreft alle mensen die maar geen binding hebben met het Jodendom en/of de NS, dan is het voor mij onafhankelijk.
Neem aan dat je wel begrijpt wat onafhankelijk inhoud in deze context ?
Nog een vraag aan jou dan als dat mag, welke kwaliteiten moeten mensen hiervoor hebben dan volgens jou ?
Dat 'geen Joodse mensen of die een link hebben met de NS', is een stelling die dan wel ruimte geeft
voor/aan mensen die binding (immigratie?) hebben vanuit bijvoorbeeld Duitsland. Aan iemand die sympathie
heeft voor neonazi's, of er zelf een is. Of mensen die om de een of andere reden Joodse mensen afwijzen
alleen voor wie of wat ze zijn.

De mensen die dit onderzoek gaan doen moeten zich bewezen hebben die hun aandeel
van het onderzoek nodig heeft. Zo zullen de vier personen ieder zich op hun deel van het onderzoek
de nodige kennis en ervaring moeten hebben. En voor zover ik dat aanneem lijkt me dat het geval.
In dat onderzoek zie ik de vier personen aan die voorwaarde voldoen qua functie en ervaring.
Ook zullen ze elkaar aanvullen en/of corrigeren, dus onafhankelijkheid lijkt mij gewaarborgd.
Daarnaast zal er ook een sociale controle zijn door de bevolking; iedereen kan er commentaar op
leveren als de uitslag van het onderzoek wordt gepubliceerd. Dat is ook een reden om hier correct
in te handelen. Want het is een kwetsbaar en gevoelig onderwerp en zal nog lang in de Nederlandse
geschiedenis een beladen onderwerp zijn en blijven.
Ja ? zou je denken dat er achteraf bij publicatie commentaar of kritiek gegeven kan worden ?
Ik ben van mening dat dat niet mogelijk is.
Jij gaf bij mijn eerste kritiek op dit geheel al aan dat ik zou discrimineren........

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 19:32

taigitu schreef:
21 jan 2019, 13:38
faithless schreef:
21 jan 2019, 12:43
https://www.ad.nl/binnenland/job-cohen- ... ~a73cd5a7/

Zeggen ze halverwege het stuk ,,Wij zijn blij dat we onafhankelijke commissieleden hebben gevonden met veel gezag en bestuurlijke ervaring die ook direct van start gaan''.
Volgens mij is Job Cohen van joodse afkomst en heeft ook Lilian Goncalves joodse achtergronden.
Wat is er dan onafhankelijk hieraan ???
Zoals ik je lees in deze discussie maak jij je hier schuldig aan discriminatie....
Tsja, ik zie volgens mij ook staan dat de Joodse komaf de onafhankelijkheid betwistbaar maakt en dat heet inderdaad discriminatie. De reactie op je constatering vind ik eigenlijk pas kortzichtig. Dat je er nog energie in steekt siert je. ;P!

Alleen al de verdeeldheid over Israël laat zien dat het geen eensgezinde groepering betreft.
Morgen is vandaag ook gisteren....

faithless
Onderzoeker
Berichten: 276
Lid geworden op: 06 aug 2018, 16:47

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door faithless » 21 jan 2019, 19:40

Vitharr schreef:
21 jan 2019, 19:32
taigitu schreef:
21 jan 2019, 13:38
faithless schreef:
21 jan 2019, 12:43
https://www.ad.nl/binnenland/job-cohen- ... ~a73cd5a7/

Zeggen ze halverwege het stuk ,,Wij zijn blij dat we onafhankelijke commissieleden hebben gevonden met veel gezag en bestuurlijke ervaring die ook direct van start gaan''.
Volgens mij is Job Cohen van joodse afkomst en heeft ook Lilian Goncalves joodse achtergronden.
Wat is er dan onafhankelijk hieraan ???
Zoals ik je lees in deze discussie maak jij je hier schuldig aan discriminatie....
Tsja, ik zie volgens mij ook staan dat de Joodse komaf de onafhankelijkheid betwistbaar maakt en dat heet inderdaad discriminatie. De reactie op je constatering vind ik eigenlijk pas kortzichtig. Dat je er nog energie in steekt siert je. ;P!

Alleen al de verdeeldheid over Israël laat zien dat het geen eensgezinde groepering betreft.
Dat klopt. goed gelezen.
Nogal logisch dat het dan niet meer onafhankelijk is.
Heeft dan ook totaal niets te maken met discriminatie, onafhankelijkheid betwisten omdat joden in een commissie zitten die moeten bepalen wie en hoeveel de compensatie moet worden (voor joodse slachtoffers) is discrimineren ???? dat is echt geheel nieuw voor mij.

Plaats reactie