Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 16 mei 2018, 14:26

Gaswagens

26 mei 2006

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldinghttp://www.deathcamps.org/gas_chambers/pic/trailer.jpg

1e foto - Diamons 38 reo
2e foto - Opel Blitz
3e foto - Saurer

Ontzet door het aanschouwen van een executie, uitgevoerd door Einsatzgruppe B in Minsk, gaf Reichsführer-SS Heinrich Himmler opdracht tot de ontwikkeling van een andere methode voor de massamoorden op de Joden en andere groepen mensen die door de Nazi’s als Untermenschen werden beschouwd.

Albert Widmann van het KTI (Kriminaltechnisches Institut / Instituut voor Criminele Technologie) op het RSHA (Reichssicherheitshauptamt / Hoofdbureau voor Staatsveiligheid) en Arthur Nebe, chef van het Reichskriminalpolizeiamt (Centraal recherchebureau van het Reich) ontwikkelden een methode waarbij gebruik werd gemaakt van uitlaatgassen, om mensen te doden in rijdende gaskamers, vrachtwagens en trucks met opleggers: gaswagens.

De eerste experimenten vonden plaats in Polen van eind 1939 tot juni 1940.
Het Sonderkommando Lange gebruikte tenminste één oplegger met de reclametekst "Kaiser's Kaffee". In deze mobiele gaskamer werden geesteszieken vergast uit Warthegau, Danzig, Oostpruisen, en Pommeren. De moordenaars gebruikten koolmonoxide gas uit gascylinders. Dezelfde methode werd later gebruikt in de gaskamers van het Nazi euthanasie programma Aktion T4.

Proeven met gaswagens werden eerder uitgevoerd in de concentratiekampen Mauthausen en Sachsenhausen.

Diamond 38 Reo
Opel Blitz
De RSHA afdeling II D 3a was verantwoordelijk voor de bouw, het gebruik, de chauffeurs en het onderhoud, incl. reserveonderdelen, van de gaswagens. Tijdens WO2 waren verschillende types in gebruik: kleine met een laadvermogen van ruim 3 ton voor ongeveer 50 mensen (Diamond, Opel Blitz, en Renault) en grotere met een laadvermogen van ongeveer 5 ton voor zo’n 70 slachtoffers (Saurer). De wagens hadden een luchtdichte laadruimte en leken op verhuiswagens. Via een verwijderbare slang konden de uitlaatgassen naar de laadruimte worden geleid. Met een getraliede lamp kon men het interieur verlichten. SS-Obersturmbannführer Walter Rauff was belast met het beheer van alle Gestapo voertuigen, inclusief de gaswagens.

Vóór ze werden vergast moesten de slachtoffers al hun waardevolle spullen afgeven. Daarna moesten zij zich uitkleden en gingen ze de gaswagens binnen. De beide deuren aan het eind van de wagen gingen op slot en de slang werd bevestigd aan de uitlaat. Om de naakte slachtoffers tot rust te brengen werd enkele minuten lang een lamp aangedaan. Daarna startte de chauffeur de motor en liet die een minuut of tien stationair draaien. In die tijd produceerde de motor genoeg koolmonoxidegas om de slachtoffers te verstikken. Dicht op elkaar gepakt als ze stonden was het toch al benauwd in de ruimte. Als het schreeuwen en bonzen was opgehouden, reed de schauffeur zijn lading naar de lijkverbrandingsplaats. Daar moesten Joodse mannen, die na afloop niet in leven zouden mogen blijven, de lijken uitladen en verbranden.

Gaswagens werden op grote schaal gebruikt door de Einsatzgruppen in Wit-Rusland en de Oekraïne. Hier werden tussen de 250.000 and 300.000 mensen, voornamelijk Joden, gedood door het gebruik van deze wagens. Zo verloren duizenden Joden uit het getto van Minsk het leven in gaswagens die waren gestationeerd in het vernietigingskamp Maly Trostinec, 12 km ten ZW van Minsk. Eberhard von Thadden, ambtenaar op het ministerie van Buitenlandse Zaken, die Franz Rademacher opvolgde als hoofd van de afdeling Joodse Zaken, legde in zijn dagboek het bezoek vast van een delegatie van de Italiaanse fascistische partij aan Generalkommissar Wilhelm Kube in Minsk op 15 mei 1943. Kube toonde de bezoekers een kerk, in gebruik als pakhuis. De dagboekaantekeningen vervolgen:
"De Italianen informeerden naar de pakjes en koffers die in de kerk lagen opgestapeld. Kube verklaarde dat dit alles was dat nog over was van de Joden die hierheen waren gedeporteerd uit Minsk. Daarna liet hij hun een gaskamer zien waarin naar hij zei Joden waren vergast. De fascisten waren diep geschokt."

Tenminste 152.000 mensen werden vergast in het vernietigingskamp Chelmno bij Lodz. Verder waren er ook proeven in het vernietigingskamp Belzec. SS-Oberscharführer Lorenz Hackenholt en Siegfried Graetschus, bouwden daar onder supervisie van Christian Wirth, een grijsgeverfde vrachtwagen van de posterijen om in een mobiele gaskamer. In het interneringskamp Sajmiste (Semlin) in Zemun aan de Donau werden 6.280 Joden gedood door een Sonderkommando dat van gaswagens gebruik maakte.

Lees meer: http://www.deathcamps.org/gas_chambers/ ... ns_nl.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 14:31

Determinist schreef:
16 mei 2018, 14:22
Arminius schreef:
16 mei 2018, 13:54
Zelf ben ik ook in Auschwitz geweest [jij ook?]
Ik heb verschillende kampen bezocht. Ik heb zelfs jaren in Duitsland gewoond vlak bij een voormalig kamp.
(in het dorpje ging trouwens elk jaar op de geboortedag van Hitler de vlag uit).

Het gaat echter om de mensen die toen het kamp bezocht hebben. Heb je daar wel eens mee gepraat?
Diverse vrienden van onze familie zijn gedeporteerd naar verschillende kampen en hebben met hun eigen ogen het mogen ervaren.
Een aantal is niet teruggekeerd. De serienummers stonden nog in hun huid ingebrand. Die trouwens terug te vinden waren met info in de boeken die de Nazi's uitermate precies hebben bijgehouden.
Sommige bevriende verzetsmensen zijn samen met hun onderduikers opgepakt en "verdwenen".

Het is nogal wat deze mensen als leugenaar aan te merken.
Ook in mijn familie zijner afgevoerd hoor en te werk gesteld in Duitsland. Leuk dat je vermeld dat men nog een nummer op zijn arm had Ga je mensen tatoeëren met een nummer als je ze toch vergast en verbrand? Vraag je dat eens af. Nee, dat doe je met krijgsgevangenen die voor je moeten werken.

En ik beweer helemaal niet dat er niet 100.000den ja wellicht zelfs miljoenen doden zijn gevallen. Maar het verhaal over de z.g. Holocaust klopt van geen meter.

Oja, over mensen die in het kamp hebben gezeten
Auschwitz-overlever geeft toe: 'Ik heb alles verzonnen'
https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/aus ... -verzonnen

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Determinist » 16 mei 2018, 14:38

Arminius schreef:
16 mei 2018, 14:31
Ga je mensen tatoeëren met een nummer als je ze toch vergast en verbrand? Vraag je dat eens af. Nee, dat doe je met krijgsgevangenen die voor je moeten werken.
Ik dacht dat je alles onderzocht had. Ik zou het maar eens over doen, want je onderzoek is broddelwerk.
De mensen waar ik over sprak waren inderdaad fit genoeg om te werken. De rest die het niet (meer) kon gingen de gaskamers in en kwamen er aan de andere kant dood uit. Het feit dat ze het konden navertellen was juist omdat ze nog fit genoeg waren om te werken. Snappie?

Let op het woord navertellen. Verschillende mensen, bekenden/vrienden van onze familie.

Jij zegt dus dat ze allemaal liegen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Witte wel » 16 mei 2018, 14:43

Nee ontkennen mag niet, foei, maar kritische vragen stellen wordt ook niet gewaardeerd.
Eenvoudige vragen stellen, die worden zelfs niet beantwoord.
Laten we even het aantal op 5 miljoen houden, geschiedenisboeken schrijven over een miljoentje meer.
Het residu van één persoon na verbranding is ca 1,5 kg, wat overeenkomt met 0,0015 m3 volume. Bij een urn wordt gekozen tussen 1,5 en 2 liter zover ik op uitvaartsites kan vinden.
Dat maakt een totaal van ca 7500 m3 as volgens de getallen in de geschiedenisboeken.
Op de eenvoudige vraag waar die grote hoeveelheid is gebleven tijdens of na de oorlog heb ik tot op heden nog geen antwoord gekregen.
Ik heb de vraag op diverse fora geschreven en zelfs bij geschiedkundigen weggelegd maar tot op heden heb ik nog geen antwoord gekregen op een zo'n eenvoudige vraag. Ook hier heb ik daar al eens over geschreven. Wat ik krijg is verbazing dat een dergelijke vraag gesteld wordt want daar twijfel je toch niet aan.
Zoiets schuif je niet zomaar onder het vloerkleed maar blijkbaar in dit geval wel.
Toon mij aan waar dat gebleven is en ik neem de geschiedenis aan voor waar. Tot die tijd neem ik niets aan want ik mis informatie.
Wie wat waar gewoond heeft en welke vlaggen er uitgehangen zijn geweest is voor mij niet relevant te bediscussiëren.
Niks filmpjes, niks publicaties van die tijd. Documenten waar staat waar het gebleven is en verder niets. En als het zo was, dan zijn die er.
Hoe eenvoudig is de vraag en hoe moeilijk het antwoord.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 14:48

Determinist schreef:
16 mei 2018, 14:38
Arminius schreef:
16 mei 2018, 14:31
Ga je mensen tatoeëren met een nummer als je ze toch vergast en verbrand? Vraag je dat eens af. Nee, dat doe je met krijgsgevangenen die voor je moeten werken.
Ik dacht dat je alles onderzocht had. Ik zou het maar eens over doen, want je onderzoek is broddelwerk.
De mensen waar ik over sprak waren inderdaad fit genoeg om te werken. De rest die het niet (meer) kon gingen de gaskamers in en kwamen er aan de andere kant dood uit. Het feit dat ze het konden navertellen was juist omdat ze nog fit genoeg waren om te werken. Snappie?

Let op het woord navertellen. Verschillende mensen, bekenden/vrienden van onze familie.

Jij zegt dus dat ze allemaal liegen.
Er werden geen mensen vergast, dus kan men dat ook niet hebben gezien. Mensen die beweren dat het wel zo was zitten fout.

De foto’s en films van afschuwelijke stapels uitgemergelde lijken en levende geraamten, voor de wereld synoniem geworden voor de “holocaust”, werden voor het merendeel gemaakt in Bergen-Belsen, een kamp in Duitsland, waar niet werd “vergast”. Bergen-Belsen was qua verzorging en omstandigheden een voorbeeldig kamp. Pas in de laatste maanden van de oorlog werd het een hel op aarde. Vanaf 1938 gold het als een voorbeeld van hygiëne en correcte verzorging, zoals door talloze ex-gevangenen werd verklaard. Tot 10 maanden voor de bevrijding telde het kamp niet meer dan 3.500 ingezetenen. Toen in het najaar van 1944 grote groepen gevangenen uit de Oostelijke kampen (o.a. uit Auschwitz, waaronder Anne Frank, enz.) wegens het oprukken van het Rode Leger naar Bergen-Belsen werden overgebracht, liep het aantal gevangenen op tot boven de 55.000. De meesten van hen waren bij aankomst ziek en uitgeput. Commandant Kramer protesteerde bij zijn superieuren hevig tegen deze ongecontroleerde toevloed, welke zijn kamp absoluut niet aankon. Er was onvoldoende ruimte, onvoldoende medische verzorging en de toevoer van voedsel, medicijnen en water lag vrijwel stil door dag en nacht uitgevoerde Geallieerde bombardementen op wegen, spoorlijnen, bruggen en magazijnen. Ook al zouden de Duitsers hebben gewild, het was onmogelijk de gevangenen vrij te laten: velen onder hen waren gewone criminelen. Anderen anti-Duits, anti-Nazi of leden aan besmettelijke ziekten. Gezonde gevangenen hadden in die oorlogsomstandigheden geen enkele plaats om naar toe te gaan. Vrijlating zou voor de gevangenen en de Duitse bevolking eveneens tot een onvoorstelbare tragedie hebben geleid en werd daarom onverantwoordelijk geacht.

In die situatie braken allerlei epidemieën uit, waardoor duizenden stierven alleen al aan tyfus. Hun door ziekte uitgemergelde lijken konden niet meer fatsoenlijk worden verbrand of begraven. In totaal stierven er in het bestaan van Bergen Belsen tot aan de bevrijding ca. 7.000 mensen. Het overgrote deel in de laatste 7 oorlogsmaanden. Na de bevrijding stierven er onder Brits beheer nog eens 14.000. Officiële geallieerde filmers kregen opdracht de gruwelijkheden in de kampen zo uitvoerig en afschuwelijk mogelijk in beeld te brengen om de overwonnen vijand zo duivels mogelijk af te schilderen. Daarbij werd met de waarheid niet altijd zorgvuldig omgegaan. Een getuige zag op 16 juni 1945 op een afgelegen perron in Erfurt een verzegelde en streng bewaakte trein vol gewonde, zieke, stervende en dode Duitse soldaten. Zij werden die nacht naar Buchenwald, Dachau en andere kampen vervoerd en daarna verfilmd als slachtoffers van Nazi-gruwelen. De lijken werden in Buchenwald gedumpt, waarna de bevolking van Weimar de volgende dag gedwongen werd langs de ‘slachtoffers van de Nazi’s’ te defileren.

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 14:52

Witte wel schreef:
16 mei 2018, 14:43
Nee ontkennen mag niet, foei, maar kritische vragen stellen wordt ook niet gewaardeerd.
Eenvoudige vragen stellen, die worden zelfs niet beantwoord.
Laten we even het aantal op 5 miljoen houden, geschiedenisboeken schrijven over een miljoentje meer.
Het residu van één persoon na verbranding is ca 1,5 kg, wat overeenkomt met 0,0015 m3 volume. Bij een urn wordt gekozen tussen 1,5 en 2 liter zover ik op uitvaartsites kan vinden.
Dat maakt een totaal van ca 7500 m3 as volgens de getallen in de geschiedenisboeken.
Op de eenvoudige vraag waar die grote hoeveelheid is gebleven tijdens of na de oorlog heb ik tot op heden nog geen antwoord gekregen.
Ik heb de vraag op diverse fora geschreven en zelfs bij geschiedkundigen weggelegd maar tot op heden heb ik nog geen antwoord gekregen op een zo'n eenvoudige vraag. Ook hier heb ik daar al eens over geschreven. Wat ik krijg is verbazing dat een dergelijke vraag gesteld wordt want daar twijfel je toch niet aan.
Zoiets schuif je niet zomaar onder het vloerkleed maar blijkbaar in dit geval wel.
Toon mij aan waar dat gebleven is en ik neem de geschiedenis aan voor waar. Tot die tijd neem ik niets aan want ik mis informatie.
Wie wat waar gewoond heeft en welke vlaggen er uitgehangen zijn geweest is voor mij niet relevant te bediscussiëren.
Niks filmpjes, niks publicaties van die tijd. Documenten waar staat waar het gebleven is en verder niets. En als het zo was, dan zijn die er.
Hoe eenvoudig is de vraag en hoe moeilijk het antwoord.
Zo he, toch nog iemand die zelf ook durft na te denken

Vijfenveertig jaar lang heeft op de gedenkstenen bij het Auschwitz-monument in 19 talen gestaan:

Vier miljoen mensen leden en stierven hier door de handen van de Nazi-moordenaars in de jaren 1940-1945. Alle media, politieke commentatoren, professionele papegaaien, enz. strooiden deze onwaarheid 45 jaar lang in miljoen-voud over de wereld. Koningen, pausen, presidenten, miljoenen toeristen, enz. stonden in verbijstering stil bij een monument met daarop een volkomen uit de lucht gegrepen aantal slachtoffers. Daarvoor bestond eenvoudigweg geen enkel bewijs en thans weten we dat het aantal volledig uit de duim gezogen was. In 1990 werden de gedenkstenen vervangen, waarop nu staat “anderhalf miljoen”. Op het moment, dat ze werden geplaatst was echter al bekend, dat her tenminste nog 400.000 minder moesten zijn: officieel 1,1 miljoen dus. Een vermindering van maar liefst bijna 3 miljoen! Maar, de tijd staat niet stil en zegt het spreekwoord niet: “Al is de Leugen nog zo snel, de Waarheid achterhaalt haar wel”. Daarom is sindsdien het aantal Auschwitz-doden door nieuwe feiten door vooraanstaande historici alweer fors verder omlaag gebracht.

Als in Auschwitz dus zeker 3 miljoen Joden minder zijn omgebracht dan 45 jaar lang is beweerd en degenen, die dat al eerder beweerden voor “Auschwitz-leugenaars” werden uitgemaakt, zouden excuses en correctie van de “6 miljoen” voor de hand hebben gelegen. Echter niets daarvan. Voor “de holocaust” gelden immers niet de wetten van de logica, maar de joodse rekenkunde en die brengt de uitkomst van elke berekening onveranderlijk op “6 miljoen”. In plaats van excuses te ontvangen worden “holocaust-ontkenners” door de veinzers van “tolerantie” en “anti-haat” met nog meer haat en fanatisme vervolgd dan voorheen. In dit verband zie je ook zelfs nu in 2018 opnieuw totaal onbevestigde berichten opduiken, die moeten suggereren, dat die 6 miljoen zelfs veel te laag zou zijn. Zo heeft een Franse pater, die blijkbaar ook massagraven weet te vinden in de Oekraïne, daar 700 massagraven ontdekt, waarin 1,5 miljoen joden zijn gevonden. Zo zou 6 miljoen moeten worden bijgesteld naar bijna 10 tot 12 miljoen. Leuker kunnen we het niet maken, wel gekker. Uiteraard met het doel, toch tenminste die 6 miljoen in stand te houden als”symbolisch aantal”. Staat allemaal een beetje in schril contrast met wat Netanyahu ooit heeft gezegd, nl.: dat er 5 miljoen jodenstaan te wachten op “wiedergutmachung”.

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 14:57

taigitu schreef:
16 mei 2018, 14:26
Gaswagens

Knip
Sorry, maar op dit soort nonsens ga ik helemaal niet reageren.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Witte wel » 16 mei 2018, 15:05

Arminius schreef:
16 mei 2018, 14:52
Zo he, toch nog iemand die zelf ook durft na te denken
Het beste kan men nadenken over informatie als deze geen emoties kent. Het slechtste kan men nadenken over informatie als deze overladen is met emoties.
De getrokken conclusies zijn voor een groot deel afhankelijk van de compleetheid van informatie en de zuiverheid van informatie.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 15:10

Witte wel schreef:
16 mei 2018, 15:05
Arminius schreef:
16 mei 2018, 14:52
Zo he, toch nog iemand die zelf ook durft na te denken
Het beste kan men nadenken over informatie als deze geen emoties kent. Het slechtste kan men nadenken over informatie als deze overladen is met emoties.
De getrokken conclusies zijn voor een groot deel afhankelijk van de compleetheid van informatie en de zuiverheid van informatie.
Ben ik met je eens. De meeste mensen vinden mij opeens niet zo aardig meer als ik over dit soort dingen met hun in discussie ga. Sommigen worden zelfs woest. Ik krijg bedreigingen naar mijn hoofd. Of ik wordt voor gek verklaard. Of ik zal wel een Jodenhater zijn, een antisemiet. Maar het enige wat ik doe is kritisch naar de dingen kijken die worden beweerd. En dingen onderzoeken. Maar dat mag blijkbaar niet. Ik moet klakkeloos de verhalen geloven die worden verteld. Er zijn 6 miljoen joden vergast, punt. Daar stel je geen vragen bij. Waarom niet vraag ik dan. :-|

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 15:26

Determinist schreef:
16 mei 2018, 13:55
MetalPig schreef:
16 mei 2018, 13:14
Speel je nu advocaat van de duivel of meen je dit echt?
Nee hij meent dit niet echt. Het is een pure provocatie voor aandacht.
Ik kan dit dus niet serieus nemen.
Als ik op aandacht zou zitten te wachten dan zijn er wel andere methoden. Dan zou ik mijn nek niet op deze manier uitsteken. Ik denk dat ik door mijn standpunten eerder het tegenovergestelde bereik.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Witte wel » 16 mei 2018, 15:35

Ik ga de discussie niet eens meer aan Arminius, ik stel enkel een eenvoudige vraag.
De rest aan informatie heb ik al en we worden dagelijks overspoeld met informatie betreffende dit onderwerp. Wat is waar en wat is niet waar is voor mij niet meer relevant, dat hoeft men mij niet te vertellen.
Een antwoord op mijn zeer eenvoudige vraag en ik trek mijn eigen conclusies.
Of men mij nu aardig vindt of niet dat is voor mij al lang geen punt meer. Ik heb alle mensen lief op deze wereld. Ben het niet altijd eens met anderen maar heb ze wel lief omdat ze mens zijn.
Ik zal ook niet naar deze kampen gaan al zou ik dat zeker wel willen om antwoorden te verkrijgen maar kan het dan zeker niet laten deze eenvoudige vraag te stellen. En dat zal dan ook niet in dank worden afgenomen. Mogelijk dat er eens iemand verschijnt die mij het laatste stukje van de puzzel kan bezorgen. Ben bang dat dat niet zal gebeuren.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 15:41

Ik denk dat ik het hier ook maar bij laat. Men gaat mij niet overtuigen, en ik kan [en wil] anderen niet overtuigen. Ik kan slecht oproepen om zelf onderzoek te doen. En je inderdaad niet door emoties te laten leiden.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Witte wel » 16 mei 2018, 15:48

Maar dat doe je wel Arminius want je laat jezelf hier teveel beïnvloeden door andere informatie en gaat erg diep in de discussie. Dat brengt niets dan alleen ergernis.
En daar komen ook emoties bij kijken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 16:01

Witte wel schreef:
16 mei 2018, 15:48
Maar dat doe je wel Arminius want je laat jezelf hier teveel beïnvloeden door andere informatie en gaat erg diep in de discussie. Dat brengt niets dan alleen ergernis.
En daar komen ook emoties bij kijken.
Tru, daarom laat ik het hier ook bij. ;P! :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door MetalPig » 16 mei 2018, 16:07

Vraagje aan Arminius:

Waarom werkt Duitsland mee aan het in stand houden van de Holocaust-mythe?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 16 mei 2018, 16:32

Wat mij deze topic deed starten is naar aanleiding van de reactie van Arminius
op 'Nieuwe tekst die ontsloten is in het dagboek van Anne'.
Hij plaatste een opmerking die nergens op slaat maar daarmee zelf de deur opende naar deze topic.
En die opmerking werd gevolgd door een een groot negatief artikel over het dagboek van Anne Frank......
Als hij genoeg heeft van alles wat Anne Frank betreft, (en die opmerking geeft dat aan)
waarom dan zo reageren. Wat is dan behoefte om toch te reageren, niet één keer maar
meerdere keren? Niet alleen in dit topic maar ook in die van Anne Frank.
Waarom een artikel opzoeken wat bij je mening past en het plaatsen, als je er zo moe van wordt?
Op de een of andere manier komt hij tegemoet aan een behoefte die hij blijkbaar heeft.
door actief in de discussie te zijn. Welke behoefte.....?
Dat zou misschien iets zijn om te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Arminius
Onderzoeker
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2018, 09:14
Contacteer: Contacteer Arminius

Re: Nieuwe teksten uit dagboek Anne Frank ontsloten

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 10:02
Ik wordt een beetje moe van die Anne

Ga eens lekker buiten spelen Anne de oorlog is afgelopen


viewtopic.php?f=43&t=17238#p322438
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 16:40

Ik ga niet meer inhoudelijk regaeren heb ik gezegd.

Wel geef ik nog een boek tip

De Holocaust-industrie (2000) is een boek van de Amerikaanse politicoloog en historicus Norman Finkelstein. De volledige titel luidt: De Holocaust-industrie: bespiegelingen over de exploitatie van het joodse lijden. De oorspronkelijke Engelstalige titel luidt: The Holocaust Industry - Reflections on the Exploitation of Jewish Suffering. Het vormt een gedocumenteerde aanklacht tegen vermeende praktijken van Joodse belangengroepen. De auteur is Norman Finkelstein, hoogleraar aan de DePaul University (Chicago). Hij is de zoon van Joodse ouders uit Warschau die Auschwitz hebben overleefd. In het boek beschrijft hij zijn ervaringen als kind van Holocaust-overlevenden. Finkelstein maakt een consequent onderscheid tussen de nazi-Holocaust, de historische gebeurtenis, en de Holocaust, met hoofdletter, als PR-campagne die volgens Finkelstein sinds 1967 in vooral de Verenigde Staten wordt gevoerd. Dit noemt hij de Holocaust-industrie.

Hij schrijft in dit boek over een 'industrie', die er uit bestaat de nazi-Holocaust te gebruiken om macht en geldelijk gewin te vergaren. Deze industrie zou geleid worden door Amerikaanse Joodse organisaties die uit zouden zijn op etnische suprematie en politiek en financieel gewin.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Holocaust-industrie

En een kijk tip


Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door MetalPig » 16 mei 2018, 16:44

Arminius schreef:
16 mei 2018, 16:40
Ik ga niet meer inhoudelijk regaeren heb ik gezegd.
Dan hoef ik je tips ook niet.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door taigitu » 16 mei 2018, 16:45

Auschwitz
In het zuiden van Polen ligt de stad Oswiecim, het telt 45.000 inwoners en bestaat ongeveer 900 jaar. In 1939 vielen de Duitsers Polen binnen en begonnen vrijwel direct met het bouwen van een kamp voor gevangenen bij de plaats die zij Auschwitz noemden.
Oswiecim was een Joodse plaats met een eigen synagoge. De Duitsers bouwden er drie hoofdcomplexen (Auschwitz, Birkenau en Monowitz) met daaromheen tientallen kleinere kampen.

Auschwitz spreekt bij de meesten van ons tot de verbeelding vanwege vernietigingskamp Birkenau dat door de Duitsers werd gebouwd. Het merendeel van de Nederlandse Joden de zijn weggevoerd zijn in Auschwitz om het leven gebracht.

Op de plek van de barakken is staatsmuseum Auschwitz-Birkenau gevestigd.
Veel over Auschwitz is verwerkt in deze site. Op de pagina 'video's' tref je schokkend beeldmateriaal aan. Hieronder een aantal opmerkelijke feiten.

Naamswijziging
Direct na de inval in Polen 'doopten' de Duitsers de Poolse plaats Oswiecim om in Auschwitz, een van de kampen die zij daar bouwden kreeg dezelfde naam.

Grootste kamp
Auschwitz was het grootste concentratiekamp van de Duitsers.

Werkkampen
Ongeveer 400.000 mensen hebben moeten werken in een van de kampen rondom Auschwitz.

De kampcommandanten van Auschwitz
Auschwitz werd door de SS geleid. De kampcommandanten waren respectievelijk:
Rudolf Höss (mei 1940 - november 1943)
Arthur Liebehenschel (november 1943 - mei 1944)
Richard Baer (mei 1944 - januari 1945)

Ondervoeding
Ongeveer de helft van de slachtoffers stierf aan ondervoeding, watertekort in combinatie met een ziekte.

Niet een, maar meer dan veertig kampen
Het complex bestond uit Auschwitz I, Auschwitz-Birkenau en Auschwitz-Monowitz. Daarnaast waren er nog meer dan veertig sub-kampen, er stonden honderden barakken.

Hoe kwamen de gedetineerden om het leven?


Medische experimenten
Als je ziek werd en naar de ziekenboeg werd gebracht betekende dat niet dat je goede zorg kreeg, in veel gevallen werden er zeer wrede experimenten op de zieken uitgevoerd die niemand overleefde.

Strafcellen
Als je je in de ogen van de nazi's misdragen had liep je het risico in een strafcel te belanden. Er waren donker-, uithonger- en stacellen. De meeste doden vielen in Blok 11 van Auschwitz I, ook wel het 'blok der dood' genoemd. In Blok 10 werden medische experimenten op gedetineerden uitgevoerd.

Executie
Soms werd een gevangene ter plekke doodgeschoten om als voorbeeld te dienen voor anderen die wellicht snode plannen hadden. Ook was er een zwarte muur waarvoor meerdere gevangenen tegelijk plaats moesten nemen en dood werden geschoten.

Ophanging
Op een van de binnenplaatsen werden gevangenen opgehangen om als voorbeeld te dienen dat insubordinatie of ontsnappingspogingen niet werden getolereerd

Ondersteboven en achterstevoren hangen
Een van de martelpraktijken van de Duitsers was om gevangenen dagenlang ondersteboven te hangen aan een drie meter hoge paal, ook werden ongelukkigen met hun armen naar achteren aan hun armen opgehangen waardoor vrijwel onmiddellijk beide armen braken. Werken was daarna niet meer mogelijk, dus als je deze vreselijke marteling al overleefde werd je naderhand alsnog vermoord.

De gaskamer
Verreweg de meeste doden vielen er in de gaskamers van een aantal kampen, na twintig minuten waren de gevangenen dood waarna zij werden verbrand in de ovens.

Gaskamers van Birkenau
De meeste slachtoffers vielen in Auschwitz-Birkenau waar veel gaskamers dag en nacht op volle toeren draaiden.
Toen het einde van de oorlog naderde werden de gaskamers en ovens door de nazi's vernietigd.

Bevrijding
Wie niet aan de dodenmarsen kon deelnemen maar nog wel in leven was bleef achter in het kamp, op 27 januari 1945 vielen de Russen het kamp binnen en bevrijdden de broodmagere overlevenden. Ook troffen zij honderden lijken aan, gestapeld op elkaar.
Er waren nog 7600 gevangenen in leven en de gaskamers werden ontdekt.

Museum Auschwitz
De Polen besloten op 2 augustus 1957 dat Auschwitz een staatsmuseum werd.

Meer dan een miljoen slachtoffers
Auschwitz staat symbool voor het concentratiekamp omdat rond de 1,3 miljoen mensen het kamp niet overleefden.

Afbeelding

http://www.dedokwerker.nl/auschwitz.html
Laatst gewijzigd door taigitu op 16 mei 2018, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Wat werd er onderwezen over de oorlog van 1940-1945

Bericht door Arminius » 16 mei 2018, 16:47

Geweldige vent die Finkelstein


Plaats reactie