Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 12:53

Een vraagje aan onze Belgische leden hier, kennen jullie dit verhaal en klopt het ook ?
Ik heb er nog nooit over gehoord.
Het artikel van Trouw is HIER te vinden.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
Koningin Wilhelmina: Bevrijdingstoespraak, 5 mei 1945.

Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden.

Koningin Wilhelmina heeft aan het einde van de Tweede Wereldoorlog aan haar minister van Buitenlandse Zaken gevraagd of er een uitruil mogelijk was met de nazi’s. Dat meldt dagbladTrouw vandaag. Ze maakte zich zorgen over het lot van de Belgische koning Leopold III die gevangen werd gehouden door de Duitsers.

Wilhelmina zou daarom in maart 1945 aan minister Eelco van Kleffens hebben gevraagd om via het Vaticaan ‘af te tasten’ of hoge nazi’s een vluchtweg kon worden geboden in ruil voor de vrijlating van de in Oostenrijk vastgehouden Belgische koning en zijn familie. Volgens Trouw blijkt dat uit een bundel met originele oorlogsdagboeken van Van Kleffens, die vandaag verschijnt onder de titel: Majesteit, U kent het werkelijke leven niet.

Wilhelmina ondernam haar actie na een gesprek met de Belgische koningin-moeder Elisabeth, die zich grote zorgen maakte over het lot van haar familie. Over dat gesprek is overigens al wel eerder geschreven, zegt historicus Michael Riemens in de krant. Wat er uiteindelijk met het verzoek is gebeurd, wordt niet duidelijk uit Nederlandse bronnen, zegt hij. Leopold III en zijn gezin hebben de oorlog wel overleefd.
Van Kleffens was tijdens de oorlog een van de weinige leden van het Nederlandse oorlogskabinet met een redelijke vertrouwensband met Wilhelmina. De minister vond de koningin behoorlijk wereldvreemd. De boektitel Majesteit, U kent het werkelijke leven niet verwijst daarnaar.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door MetalPig » 30 apr 2019, 13:54

Ze maakte zich zorgen over het lot van de Belgische koning Leopold III die gevangen werd gehouden door de Duitsers.
Die zorgen waren in ieder geval terecht :
Op 7 maart 1945, toen de geallieerde troepen naderden, werden ze overgebracht naar Strobl in Oostenrijk. Heinrich Himmler gaf bevel de koninklijke familie te fusilleren, maar omdat de troepen van generaal George Patton de telefoonlijnen hadden vernield kwam het bericht niet aan
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leopold_I ... elgi%C3%AB

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 14:03

Dan is het Belgisch koningshuis goed weggekomen zeg.
Maar zij verlieten niet hun volk in oorlogstijd en onze koninklijke familie deed dat wel.
Dat is iets wat voor het volk niet leuk moet zijn geweest.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door gusteman » 30 apr 2019, 14:58

Tammy schreef:
30 apr 2019, 12:53
Een vraagje aan onze Belgische leden hier, kennen jullie dit verhaal en klopt het ook ?
Ik heb er nog nooit over gehoord.
Idem dito hier, lieve Tammy.

Het is voor het eerst dat ik er iets over lees of hoor ... en voor zover ik het kan nagaan geldt dit voor alle journalisten van alle media.

Het lijkt er dus op dat dit een passage is uit de interne keuken van het Nederlandse koningshuis, zorgvuldig geheim gehouden tot de dagboeken van de heer van Kleffens openbaar werden gemaakt.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Dit wordt natuurlijk wel weer smullen voor complotdenkers; ik zie zo al een paar denkpistes opdoemen:

- de uitruil zou wèldoorgegaan zijn waardoor hoge nazi functionarissen inderdaad via sluipwegen uit Duitsland werden gesmokkeld ... misschien wel Hitler zelf;

- het gegeven (zoals vermeld op Wikipedia en hier door MetalPig aangekaart) dat er geen telefoonverkeer mogelijk was door tussenkomst van de troepen van Patton zal worden voorgesteld als een smoes om het publiek in het ongewisse te laten;

- er zal worden op gewezen dat ons al die jaren lang leugens werden verteld; dat de geschiedenisboeken hoognodig moeten herschreven worden;

- er zal natuurlijk ook verwezen worden naar Claus en zijn Hitlerjugend verleden;

- er zal worden een band gelegd met de beruchte Bilderberg conferentie en hoe het Nederlandse koningshuis zich door haar tussenkomst voor het Belgische koningshuis een vaste stek heeft verworven;

- er zal gewezen worden op de banden tussen het Belgische koningshuis en Gladio ... en dus indirect de CIA en de Zionisten/Vrijmetselaars ............

kortom, dit worden gouden tijden voor de complotdenkers, wacht maar af. [jaja]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door MetalPig » 30 apr 2019, 15:01

gusteman schreef:
30 apr 2019, 14:58
- het gegeven (zoals vermeld op Wikipedia en hier door MetalPig aangekaart) dat er geen telefoonverkeer mogelijk was door tussenkomst van de troepen van Patton zal worden voorgesteld als een smoes om het publiek in het ongewisse te laten;
Ohja tuurlijk [doh] dat wordt natuurlijk geheim gehouden door de NASA [jaja]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 17:22

Aha dus jij weet hier ook niks van Gusteman.
Jullie koningsfamilie verliet het land niet zoals de onze, daar kan je trots op zijn want dat verdient respect.
Hoe kijk jij trouwens tegen jullie koningshuis aan eigenlijk ?
Ze hadden het met de dood kunnen bekopen, gelukkig is dat niet gebeurd.

Denk je echt dat er complottheorieën zullen komen naar aanleiding van deze onthulling ?
We zullen het gaan zien, MetalPig doet alvast een duit in het zakje .
Blame it on NASA . :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door gusteman » 30 apr 2019, 21:59

Tammy schreef:
30 apr 2019, 17:22
Hoe kijk jij trouwens tegen jullie koningshuis aan eigenlijk ?
Ze hadden het met de dood kunnen bekopen, gelukkig is dat niet gebeurd.
Ja, ze hadden het met de dood kunnen bekopen, maar dat is dan ook één van de weinige minder aangename kanten aan het koningschap.

Hoe ik tegen dat koningschap aankijk?

Och, hier in België heb je natuurlijk ook wel een harde kern van koningsgezinden, mensen die bij elke gelegenheid de straat op komen met vlagjes in de nationale kleuren en keihard staan te schreeuwen "Vive le Roi" (ja, de meeste van hen zijn Frans sprekend).
Voor de rest voelt het merendeel der Belgen zich niet ongemakkelijk met een koninklijke familie, maar gehecht zijn ze er niet aan.
Zo'n dertig jaar geleden heeft ooit iemand als eindejaar thesis een berekening gemaakt van wat zo'n koningshuis kost aan de natie en wat het verschil zou zijn moest het land een republiek worden, met een president in plaats van een koning.
Het resultaat gaf te kennen dat één president ongeveer anderhalf keer zo duur uitviel als een voltallig koningshuis ... sindsdien zijn de meeste Belgen heel erg tevreden met hun koningshuis.

Voor mij persoonlijk is de koning een protocollair figuur, een instelling, gepersonifieerd door ( op dit ogenblik) Filip I van Saksen-Coburg (eigenlijk voel ik behoorlijk wat medeleven voor die man, het lijkt me allesbehalve een leuke baan te zijn).
De koning is de personificatie van de staat en zodoende het uithangbord van die staat ... en daar ben ik helemaal niet jaloers op.

gusteman

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door gusteman » 30 apr 2019, 22:02

Tammy schreef:
30 apr 2019, 17:22
Denk je echt dat er complottheorieën zullen komen naar aanleiding van deze onthulling ?
Dat er nieuwe theorieën zullen opduiken, dat denk ik niet.
Maar ik maak me sterk dat heel wat bestaande theorieën vanonder het stof zullen gehaald worden en nieuw leven ingeblazen op basis van dit boek en de herinneringen van de heer van Kleffens.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 22:07

Gusteman schreef :
Het resultaat gaf te kennen dat één president ongeveer anderhalf keer zo duur uitviel als een voltallig koningshuis ... sindsdien zijn de meeste Belgen heel erg tevreden met hun koningshuis.
Dat zeg je leuk. :mrgreen:
Dat een president veel duurder is dan een koningshuis , ik had het net andersom verwacht.
Zal in Nederland misschien ook zo zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door gusteman » 01 mei 2019, 13:31

Tammy schreef:
30 apr 2019, 22:07
Dat een president veel duurder is dan een koningshuis , ik had het net andersom verwacht.
Ergens is het wel logisch, lieve Tammy.

Een koningshuis bestaat altijd uit leden van een adellijke familie en die families zijn doorgaans behoorlijk rijk.

Een president echter is in principe een gewone burger die recht heeft op allerlei privileges (om zich te kunnen meten met adellijke vorsten), privileges die adellijke families sowieso al hebben.

Het kostenplaatje voor een president loopt dan behoorlijk hoger op dan voor iemand 'van blauw bloed'.

Ik dien er wel bij te vermelden dat voor de vergelijking van de kosten gekeken werd naar een president waarvan de uitgaven volledig publiek worden gemaakt, de president van Frankrijk.
Hoe het er aan toe gaat in andere republieken weet ik dus ook niet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80579
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wilhelmina overwoog ruil met hoge nazi’s om Belgische koning te redden

Bericht door Tammy » 01 mei 2019, 14:46

Ach verhip die zijn al rijk inderdaad door hun afkomst.
Dan klopt het wel dat een president veel duurder is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie