'Leonardo da Vinci had ADHD' 24 mei 2019Caroline Kraaijvanger7

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

'Leonardo da Vinci had ADHD' 24 mei 2019Caroline Kraaijvanger7

Bericht door univers » 25 mei 2019, 11:36

De diagnose zou kunnen verklaren waarom zoveel werken van Da Vinci onvoltooid bleven.

Leonardo Da Vinci had reeds als kind grote moeite om zich op één taak te concentreren. En ook toen hij al volwassen was, begon hij maar al te vaak aan een nieuw meesterwerk terwijl een ander meesterwerk nog op voltooiing wachtte. Daarnaast sliep de beroemde uomo universale heel weinig; hij werkte vaak dag en nacht en deed tussendoor slechts enkele korte dutjes. Bovendien vertoonde hij bijzonder vaak uitstelgedrag en dwaalden zijn gedachten voortdurend af.

ADHD
In het blad BRAIN stelt onderzoeker Marco Catani nu dat het gedrag van Da Vinci – dat door meerdere tijdgenoten, waaronder opdrachtgevers zoals paus Leo X beschreven is – goed te verklaren is. Het gedrag van Da Vinci wijst er volgens Catani op dat de kunstenaar ADHD had. “Hoewel het onmogelijk is om een diagnose te stellen bij iemand die 500 jaar geleden leefde, ben ik ervan overtuigd dat ADHD de meest overtuigende en wetenschappelijk gezien passende hypothese is die verklaren kan waarom Leonardo zo’n moeite had om zijn werk af te maken,” aldus Catani. “Historische bronnen laten zien dat Leonardo heel veel tijd besteedde aan het plannen van projecten, maar doorzettingsvermogen miste.”

Creativiteit
ADHD zou Da Vinci in zekere zin gehinderd hebben. Zo maakte de kunstenaar verschillende kunstwerken nooit af en bleven er heel veel ideeën op de tekentafel liggen. Maar tegelijkertijd zou het ook zomaar kunnen dat al die onvoltooide ideeën zonder ADHD überhaupt nooit zouden zijn ontstaan. Catani wijst erop dat ADHD verschillende positieve effecten kan hebben. Zo kan het afdwalen van de gedachten de drijvende kracht zijn achter creativiteit.

Hoewel dus niet met zekerheid te zeggen is dat Da Vinci ADHD had, valt ook zeker niet uit te sluiten dat Da Vinci aan de aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis leed. Catani hoopt ergens dat de hypothese ervoor zal zorgen dat mensen anders naar ADHD gaan kijken. “Er is een hardnekkige misvatting dat ADHD voorkomt bij kinderen die zich misdragen, niet zo intelligent zijn en voorbestemd zijn voor een moeilijk leven. Maar de meeste volwassenen die ik behandel waren heel slimme, intuïtieve kinderen die later in hun leven angsten en depressieve klachten ontwikkelen, omdat ze zich niet volledig hebben kunnen ontplooien. Het is ongelofelijk dat Leonardo zichzelf zag als iemand die gefaald had in het leven. Ik hoop dat de casus van Leonardo laat zien dat ADHD niet samenhangt met een laag IQ of een gebrek aan creativiteit, maar eerder met natuurlijk talent dat lastig te benutten is.”

Afbeelding
Drie meesterwerken van Leonardo. Boven : Het laatste avondmaal werd in 3 jaar voltooid door Leonardo, maar het gebruik van een onjuiste fresco-techniek leidde tot de snelle achteruitgang van het werk. Linksonder : Leonardo werkte bijna 16 jaar met tussenpozen op Mona Lisa . Rechtsonder : Het onvoltooide schilderij van de Heilige Hiëronymus in de woestijn .

Afbeelding
ADHD is gekoppeld aan een tekort aan dopamine, wat leidt tot verminderde executieve functies. Bij mensen met ADHD kunnen de veranderde verbindingen die belangrijk zijn voor uitvoerende functies worden gevisualiseerd met diffusie Tractography (gele tint), een MRI-techniek die werd gepionierd door professor Marco Catani in King's College in Londen.

Afbeelding
ADHD is gekoppeld aan een tekort aan dopamine, wat leidt tot verminderde executieve functies. Bij mensen met ADHD kunnen de veranderde verbindingen die belangrijk zijn voor uitvoerende functies worden gevisualiseerd met diffusie Tractography (gele tint), een MRI-techniek die werd gepionierd door professor Marco Catani in King's College in Londen.

Afbeelding
ADHD is gekoppeld aan een tekort aan dopamine, wat leidt tot verminderde executieve functies. Bij mensen met ADHD kunnen de veranderde verbindingen die belangrijk zijn voor uitvoerende functies worden gevisualiseerd met diffusie Tractography (gele tint), een MRI-techniek die werd gepionierd door professor Marco Catani in King's College in Londen.
CREDIT : Professor Marco Catani, King's College London

https://www.scientias.nl/leonardo-da-vinci-had-adhd/

https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 052219.php

https://academic.oup.com/brain/advance- ... 31/5492606
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80631
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Leonardo da Vinci had ADHD' 24 mei 2019Caroline Kraaijvanger7

Bericht door Tammy » 25 mei 2019, 11:49

Marco Catani moet niet kletsen.
Ik blijf het zeer vreemd vinden zoniet belachelijk om de psyche van iemand te beoordelen die een paar eeuwen geleden heeft geleefd.
Net als die zogenaamde diagnose van Trump door psychiaters die hem nooit zelf hebben onderzocht .
Leonardo was een genie en waarom hij niet alles af maakte zullen we nooit weten.
Men kan geen labeltje op Leonardo plakken zonder met hem gesproken te hebben.
En het doet geen recht aan deze kunstenaar om hem zo te beoordelen.

Het zal je maar gebeuren dat iemand eeuwen na je dood even gaat vertellen hoe jouw denkvermogen en psyche heeft gewerkt.
Terwijl je nooit met die persoon hebt gepraat.
Lijk mij vreselijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
LostAngel
Onderzoeker
Berichten: 331
Lid geworden op: 18 okt 2005, 08:41

Re: 'Leonardo da Vinci had ADHD' 24 mei 2019Caroline Kraaijvanger7

Bericht door LostAngel » 26 mei 2019, 07:34

Ik herken dit bij mezelf. Als iemand met ADD begin ik vaak aan een schilderij die ik dan half laat staan. Duurt weer een tijdje voordat ik het gevoel heb van dit wil ik afmaken. Ik merk dat ik verveel en iets nieuws wil beginnen. Mijn creativiteit borrelt op zo een moment en heb dan heb je oneindig veel ideeën. Als ik weer aan de oude begin wordt het wel perfect dat dan weer wel of ik maak er totaal iets anders van. Maar dat is ook het mooie ervan creativiteit kent geen grenzen plaatje komt eruit hoe het eruit hoort te zien vanuit gevoel. Dat zie je vaak terug in meesterwerken er ligt altijd een ander werk eronder zoals bij de Mona Lisa.
" Floating in Nothingness "

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80631
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Leonardo da Vinci had ADHD' 24 mei 2019Caroline Kraaijvanger7

Bericht door Tammy » 26 mei 2019, 14:36

LostAngel , ik neem aan dat bij jou de diagnose is gesteld door een deskundige.
Dat mis ik bij Leonardo.
Ik heb net opgezocht wat jij hebt en de kenmerken daarvan.
En bij jou klopt dat dus als ik je goed lees.

Bij mij gaat het erom dat diagnoses stellen bij in dit geval iemand die al een paar eeuwen dood is niet kan .
Wie weet was het een man die weinig geduld had, gewoonlijk een menselijke eigenschap.
Tegenwoordig worden overal labeltjes geplakt op mensen , vaak op afstand wat in de psychiatrie niet ok is vind ik.
Ik vind dat niet kunnen op dit gebied.

Hoe kijk jij daar tegenaan ? :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie