Laatste veteranen bij herdenking D-day

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Laatste veteranen bij herdenking D-day

Bericht door Tammy » 01 jun 2019, 08:39

Afbeelding
Amerikaanse troepen beklimmen de duinen van Utah Beach.

Over vijf dagen is het precies 75 jaar geleden dat op de stranden van Normandië in Frankrijk de geallieerde troepen landden, waarmee voor veel bezette landen in Europa de bevrijding van de nazi’s begon. Overlord was de codenaam van deze grootste militaire operatie ooit, maar 6 juni 1944 staat vooral bekend als D-day, de dag waarop de beslissende eerste slag aan het Westelijk front tegen het misdadige regime van Hitler-Duitsland werd geleverd.

In een spervuur van kogels uit Duitse mitrailleurs kropen jonge, moedige soldaten uit vooral de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië uit hun landingsvaartuigen op de kust en waadden door de branding het strand op. Velen van hen waren kansloos en betaalden binnen enkele seconden de hoogste prijs voor de vrijheid van landen die ze niet of nauwelijks kenden. Ze stierven ver van huis in de branding en werden later begraven op het ereveld bij Utah Beach, een van de landingsstranden tijdens de invasie.

Hun makkers die de hel van D-day overleefden en nog bijna een jaar lang meevochten voor onze vrijheid, stonden elk jaar stil bij deze beslissende slag in de Tweede Wereldoorlog. Maar hun aantal slinkt, het aantal veteranen dat nog aanwezig kan zijn bij de herdenking van D-day neemt snel af. De helden van 1944, jongens vaak nog toen zij ten strijde trokken, zijn oude, broze mannen geworden. Zelfs de jongsten van toen zijn nu dik in de 90. Komende week zal daarom de laatste grote herdenking zijn waarbij nog echte veteranen van de partij zullen zijn. Eregasten in een gezelschap van presidenten en regeringsleiders.

Reeks artikelen.

Voor De Telegraaf is de herdenking van D-day de start van een lange reeks artikelen die teruggrijpen op het 75-jarige jubileum van vele beslissende momenten in de Tweede Wereldoorlog. Van ’D-day naar V-day’ volgt de komende 15 maanden de strijd en de geschiedenis van de stranden in Normandië, de bevrijding van Parijs, het zuiden van Nederland dat werd ontzet, het Ardennenoffensief, de Hongerwinter, de bevrijding van de eerste concentratiekampen, de zelfmoord van Hitler, de bevrijding op 5 mei, tot en met de capitulatie van Japan waardoor ook de oorlog in het voormalige Nederlands-Indië ten einde kwam.

Denise Leconte zal er niet bij zijn komende donderdag. Zij herdenkt D-day op haar eigen manier, vertelt ze aan onze correspondente Eveline Bijlsma. De 92-jarige Française, die destijds als 17-jarige het ouderlijk huis ontvluchtte dat door de Duitsers als noodhospitaal werd gevorderd, bezoekt elk jaar het imposante ereveld nabij Utah Beach, waar duizenden gesneuvelde Amerikaanse soldaten liggen begraven. „Dat die mannen hun moeders en vrouwen hebben verlaten om ons te bevrijden, ontroert me nog steeds”, zegt ze 75 jaar na dato nog steeds met tranen in haar ogen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Laatste veteranen bij herdenking D-day

Bericht door Tammy » 01 jun 2019, 08:43

Ik snap de ontroering van Denise Leconte ook al heb ik zelf niet de oorlog meegemaakt.
Ik heb de graven bezocht daar en als je ziet hoeveel er zijn gesneuveld word je heel stil.
Mijn dochter was amper 5 jaar oud maar weet nog dat we een bloemetje legde uit naam van haar oma die de hongerwinter had meegemaakt in Heiloo.
Het is zo indrukwekkend als je daar bij die stranden en begraafplaatsen staat.

Straks is er inderdaad niemand meer die het heeft meegemaakt.
Maar ze zullen nooit vergeten worden.
De talloze graven zijn daar als een blijvende herinnering voor de offers die de soldaten hebben gemaakt voor ons.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Laatste veteranen bij herdenking D-day

Bericht door univers » 01 jun 2019, 08:53

Straks is er inderdaad niemand meer die het heeft meegemaakt.
Geld het zelfde voor de 80 jarige oorlog.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Laatste veteranen bij herdenking D-day

Bericht door Tammy » 01 jun 2019, 09:08

Dat is inderdaad met alle oorlogen.
Maar de Tweede Wereldoorlog staat dichter bij mij door mijn moeder haar verhalen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Laatste veteranen bij herdenking D-day

Bericht door Tammy » 01 jun 2019, 10:09

Normandië eert zijn laatste D-day-helden.

Lees het artikel op onderstaande link:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3676204 ... day-helden

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie