Wat weten jullie over geschiedenis?

Geschiedenis is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de mens in zijn verleden, en die door de wetenschap vanuit het heden het verleden probeert te begrijpen. Vind hier alles over de wereld- en vaderlandse geschiedenis.
Plaats reactie
4l13N

Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door 4l13N » 29 sep 2019, 12:02

Test jullie kennis.

Wat is de waarheid over het personage uit het Nieuwe Testament van de Bijbel met de naam “Jezus”?

Jezus werd ruim 2000 jaar geleden in Bethlehem geboren, en hij stierf 33 jaar later, gekruisigd op Golgotha.
Jezus verscheen als een man aan het begin van onze huidige jaartelling, maar dit was slechts uiterlijke schijn.
Jezus is een personificatie van de Zon van God, die elk jaar opnieuw wordt geboren op 25 december.

Op 15 april 1912 zonk een Britse oceaanstomer, die voer van Southampton in Engeland naar New York City in de USA, in de Noord-Atlantische Oceaan, ruim 600 kilometer ten zuiden van het Canadese Newfoundland.

Dit schip genaamd de Titanic zonk omdat het een ijsberg raakte.
Het zinken van de Titanic werd veroorzaakt door de inslag van een Duitse torpedo.
Het was de Olympia die zonk door een vooraf ingestelde bomexplosie.

Wat gebeurde er met de Europese joden in de Tweede Wereldoorlog?

Zes miljoen Joden werden vergast in Nazi-vernietigingskampen.
Ten minste twee miljoen Joden stierven in Nazi-concentratiekampen.
Niemand werd vergast in Nazi-werkkampen.

Wat gebeurde er met de leider van Nazi-Duitsland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog?

Adolf Hitler pleegde op 30 april 1945 zelfmoord in zijn bunker in Berlijn door een pistoolschot in het hoofd.
Adolf Hitler en Eva Braun hebben hun zelfmoord in scène gezet en zijn in het diepste geheim naar Zuid-Amerika gevlucht.
Adolf Hitler werd doodgemarteld door Russische soldaten, die het daarna op een zelfmoord lieten lijken.

Op maandag 6 augustus 1945 viel het USA-leger de Japanse stad Hiroshima aan, wat resulteert in ongeveer 100.000 doden als gevolg van ...

... de explosie van een atoombom (codenaam “Little Boy”).
... een “deken” van brandbommen (zoals napalm).
... een aardbevingsbom (zoals “Tallboy”).

Wat gebeurde er met de USA-president John Fitzgerald Kennedy (geboren in 1917), afgekort als “JFK”, toen diens presidentiële colonne rond Dealey Plaza reed in het centrum van Dallas in de staat Texas op vrijdagmiddag 22 november 1963?

Deze aanslag werd in scène gezet en JFK overleed die middag in Dallas helemaal niet.
JFK stierf als gevolg van een kogel die Lee Harvey Oswald (geboren 1939) door zijn hoofd schoot.
Oswald was een onschuldig zondebok, bedoeld om de aandacht af te leiden van de echte schutters.

Op woensdag 16 juli 1969 steeg de Apollo 11-missie op van NASA’s Kennedy Space Center.

Vier dagen later, op 20 juli, werd de bemande maanlanding rechtstreeks uitgezonden op televisie.
Deze ruimtereis was nep omdat er geen mens ooit de Van Allen-stralingsgordels heeft gepasseerd.
Er werd een reservevideo uitgezonden omdat op de echte beelden het bewijs tonen van buitenaardse wezens op de maan.

Wat gebeurde er met de “Twin Towers” van het World Trade Center in New York City in de USA op dinsdag 11 september 2001?

Beide torens werden gecontroleerd neergehaald met behulp van geavanceerde explosieven.
Beide torens werden in de lucht in stof omgezet met behulp van een geleide-energiewapen.
In beide torens vloog een passagiersvliegtuig, waardoor ze uiteindelijk instortten.

http://www.pateo.nl/HTML/NL/Meer/Zelfte ... amheid.htm

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door Determinist » 29 sep 2019, 12:16

Wat een pulp zeg

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door taigitu » 29 sep 2019, 12:22

4l13N schreef:
29 sep 2019, 12:02
Test jullie kennis.
Hoe kom je zelf uit deze test?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

4l13N

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door 4l13N » 29 sep 2019, 13:47

taigitu schreef:
29 sep 2019, 12:22
4l13N schreef:
29 sep 2019, 12:02
Test jullie kennis.
Hoe kom je zelf uit deze test?
Ik had alles goed.
Jouw score is: 100 (op een schaal van 0 tot 100)

Je bent volledig historisch waakzaam!
Wat was jullie uitslag?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door Determinist » 29 sep 2019, 13:56

Ik had er gelukkig maar 5 van de 100

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door taigitu » 29 sep 2019, 14:53

Ik heb moeite met de mogelijke goede antwoorden.

Bijvoorbeeld:

Wat gebeurde er met de USA-president John Fitzgerald Kennedy (geboren in 1917), afgekort als “JFK”,
toen diens presidentiële colonne rond Dealey Plaza reed in het centrum van Dallas in de staat Texas op vrijdagmiddag 22 november 1963?


-Deze aanslag werd in scène gezet en JFK overleed die middag in Dallas helemaal niet.
-JFK stierf als gevolg van een kogel die Lee Harvey Oswald (geboren 1939) door zijn hoofd schoot.
-Oswald was een onschuldig zondebok, bedoeld om de aandacht af te leiden van de echte schutters.

Voor zover ik weet zou Lee Harvey Oswald de dader zijn, en dus het juiste antwoord.
Maar voordat hij berecht zou worden, werd hij al door een man geliquideerd.
Voor zover ik weet is er geen absoluut bewijs dat hij werkelijk de dader is.
Hier is ook toen al over gediscussieerd, zonder uitsluitsel. De andere twee mogelijk antwoorden zijn fout.
En zo heb ik meer bedenkingen bij de te kiezen antwoorden.
Dus om die test te doen terwijl ik zo mijn twijfels heb........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door gusteman » 30 sep 2019, 21:10

Topicstarter heeft mij er al meermaals op gewezen dat hij (zij? het?) geen boodschap heeft aan reacties die niet inhoudelijk zijn ... dus doe ik mijn best om hieraan tegemoet te komen.

Inhoudelijk dus ... dan zal ik mij beperken tot de bron waaraan dit topic is ontsproten, namelijk Pateo ... het geesteskind van Johan Oldenkamp, een man die eigenlijk in een krankzinnigengesticht thuis hoort.

Ik heb hier op dit forum de laatste dagen al diverse bedenkingen over Greta Thunberg gelezen ... dat ze psychisch één en ander zou mankeren.

Nou, ik kan uit ervaring vertellen dat naast Johan Oldenkamp Greta Thunberg de meest evenwichtige mens ter wereld is.

Inhoudelijk betekent dit dat de inhoudelijkheid van het onderwerp dermate zonder inhoud is dat er zelfs geen sprake meer kan zijn van inhoudelijkheid ... voor zover dit inhoudelijk inhoudelijk kan genoemd worden.

gouwepeer

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door gouwepeer » 30 sep 2019, 22:15

Ik heb een score van 0. Gelukkig is dat een mooi rond getal.
@4l13n: heb je nog meer van deze vermakelijke onzin?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door Tammy » 30 sep 2019, 22:42

Mijn score :

Jouw score is: 0 (op een schaal van 0 tot 100)

Jij bent zeer lichtgelovig.

Gouwepeer zullen we een borrel pakken ?
We hebben alles goed proficiat. :prosit: :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door univers » 30 sep 2019, 23:36

Ik krijg niet eens een puntje. [burn]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door univers » 30 sep 2019, 23:38

Ik had alles goed.
Vind ik een knappe prestatie. [clap]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door taigitu » 01 okt 2019, 09:41

univers schreef:
30 sep 2019, 23:36
Ik krijg niet eens een puntje. [burn]
Dat is niet leuk.......
Maar met deze uitslag had bij onderstaande uitdaging helemaal goed gezeten.

Zie link:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190702_04490198
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door gusteman » 01 okt 2019, 12:06

taigitu schreef:
01 okt 2019, 09:41
... onderstaande uitdaging ...
Een beetje een afknapper hoor.
Op de webpagina wordt dit omschreven als een 'wiskundig raadsel' maar eigenlijk komt er geen wiskunde aan te pas.
Het volstaat om in beide gevallen een tabelletje op te maken en je hebt de uitkomst.
Een beetje geduld is alles wat je nodig hebt ... en natuurlijk het inzicht dat je er kan komen met gebruikmaking van die tabelletjes ... en ook dat vereist geen wiskundige aanpak, gewoon logisch redeneren.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door taigitu » 01 okt 2019, 13:38

gusteman schreef:
01 okt 2019, 12:06
taigitu schreef:
01 okt 2019, 09:41
... onderstaande uitdaging ...
Een beetje een afknapper hoor.
Op de webpagina wordt dit omschreven als een 'wiskundig raadsel' maar eigenlijk komt er geen wiskunde aan te pas.
Het volstaat om in beide gevallen een tabelletje op te maken en je hebt de uitkomst.
Een beetje geduld is alles wat je nodig hebt ... en natuurlijk het inzicht dat je er kan komen met gebruikmaking van die tabelletjes ... en ook dat vereist geen wiskundige aanpak, gewoon logisch redeneren.
Ja, een afknapper omdat je de humor hebt gemist van het plaatje en de 'geen punt' ofwel de 0 van Univers.....
Het plaatje kon ik niet knippen/plakken/plaatsen, anders had je het misschien wel gesnapt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door gusteman » 01 okt 2019, 23:04

taigitu schreef:
01 okt 2019, 13:38
Ja, een afknapper omdat je de humor hebt gemist van het plaatje en de 'geen punt' ofwel de 0 van Univers.....
Het plaatje kon ik niet knippen/plakken/plaatsen, anders had je het misschien wel gesnapt.
De humor van het plaatje op de webpagina van De Standaard had ik wel door maar ik kreeg die humor gewoon niet gelinkt aan het onderwerp ... dat lukt me trouwens nu ook niet, ik zie het verband niet tussen wat wordt uitgebeeld in het plaatje (een jury geeft nul punten en de puntenverdeler blijft er wat beteuterd bij) en het gegeven dat univers niet eens een puntje heeft gekregen bij die test van Alien.

Maar dat zal wel Hollandse humor zijn, die doet het niet zo best bezuiden de Moerdijk. :mrgreen:

gusteman

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door gusteman » 01 okt 2019, 23:06

Wat ik nog even kwijt wil:

dit geneuzel over Hollandse versus Vlaamse humor vind ik eigenlijk best wel leuk ... en vooral véééééééls interessanter dan dat gezwam van Johan Oldenkamp.

Het is maar dat u het weet. :grin:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door Mypos » 01 okt 2019, 23:45

Geschiedenis oftewel History oftewel His Story. Geschreven uit het oogpunt van de machthebbers dus. En velen geloven die versie nog steeds helaas.

gusteman

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door gusteman » 02 okt 2019, 08:15

Mypos schreef:
01 okt 2019, 23:45
Geschiedenis oftewel History oftewel His Story. Geschreven uit het oogpunt van de machthebbers dus. En velen geloven die versie nog steeds helaas.
Interessant ... heb jij zelf een heel nieuw handboek 'etymologie' geschreven ... of ben je er mee bezig?

Voor zover wereldwijd geweten is komt het woord 'history' uit het oude Latijn waar het werd geschreven als 'historia'.

Trouwens, het Engelse woord 'history' bestaat uit één deel (en niet twee) en het wordt ook niet met een hoofdletter geschreven ... behalve natuurlijk wanneer het geschreven staat als eerste woord van een zin, de aanhef dus.
Ook leuk om weten hè ... en tevens kan je op basis van deze kennis vermijden om jezelf belachelijk te maken in conversaties.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Wat weten jullie over geschiedenis?

Bericht door Mypos » 04 okt 2019, 16:48

gusteman schreef:
02 okt 2019, 08:15
Mypos schreef:
01 okt 2019, 23:45
Geschiedenis oftewel History oftewel His Story. Geschreven uit het oogpunt van de machthebbers dus. En velen geloven die versie nog steeds helaas.
Interessant ... heb jij zelf een heel nieuw handboek 'etymologie' geschreven ... of ben je er mee bezig?

Voor zover wereldwijd geweten is komt het woord 'history' uit het oude Latijn waar het werd geschreven als 'historia'.

Trouwens, het Engelse woord 'history' bestaat uit één deel (en niet twee) en het wordt ook niet met een hoofdletter geschreven ... behalve natuurlijk wanneer het geschreven staat als eerste woord van een zin, de aanhef dus.
Ook leuk om weten hè ... en tevens kan je op basis van deze kennis vermijden om jezelf belachelijk te maken in conversaties.
Het is gewoon even om aan te geven dat de geschiedenis altijd geschreven wordt door de machthebbers in die tijd. Het is dus een vrij eenzijdig verhaal en het is goed om het verhaal van meerdere kanten te horen. Snappie?

Plaats reactie